2017-11-06, 19:50
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
På senare tid har vi sett en del fake news med invandringskritisk tendens, alltså riktig fake news och inte det som regimen kallar fake news som nästan alltid är mer sann än regimens mediekanalers rapportering. Senast igår hände detta:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6814388

Detta känns för mig som false flag och en mycket oroande tendens nu när vi går in i en valrörelse och hysterin kommer att tillta. Varför skulle en invandringskritiker hitta på en våldtäkt som inte har hänt när kolonisatörerna begår helt verkliga våldtäkter precis varje dag? Det finns ju hur mycket som helst att skriva om och posta på Twitter och Facebook för den som har det intresset.

Jag skulle inte bli förvånad om det är någon statligt finansierad NGO, typ #jagärhär som producerar sådant här för att på sikt stänga ner internet för oppositionen. Vi hade knappt någon fake news alls tidigare från alternativmedia, men nu plötsligt sedan det uppmärksammats som ett hot mot demokratin så exploderar det, och det framstår som att det kommer från vår sida.
De har ju precis dragit igång ett 13-miljonersprojekt för att bekämpa sk fake news (vilket ju dom själva är) och då måste de förstås legitimera detta vilket man kan förvänta sig ska ske just så som du beskriver.
Citera
2017-11-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Varför blir inte kritik mot detta skattefusk en kritik mot den naiva grundidén om globalism? Och därmed i förlängningen mot mångkulturalism.
Göran Adamson är inne på detta temat, internationalism kontra mångfald, i Svensk mångfaldspolitik - en kritik från vänster (2014); då med de svenska lärosätenas mångfaldsplaner och Mångfald i högskolan (SOU 2000:47) i blickfånget:

Citat:
Vilken relation har mångfald till internationalisering respektive nyliberalism? Mångfald i högskolan är positiv till internationalisering och ser ett direkt samband mellan detta begrepp och mångfald.
[...]
Ett finanssystem utan gränser mellan nationer skärper kraven på transetnisk färdighet: "Mångkulturell kompetens är dessutom allt viktigare på en arbetsmarknad som i allt högre grad präglas av en globaliserad ekonomi."
[...]
Det kan skänka flärd åt mångfald om det länkas till internationalism, forskarutbyte och globaliserad ekonomi. Men sambandet saknar grund. Internationalisering är kopplad till en järnhård universalism, till att standardisera och riva gränser, medan mångfald och multikulturalism hänger samman med sentimental relativism och etnisk homogenitet, med att hylla det avvikande, lokala och tillfälliga, och med en antimodern ambition att lösa upp "totalitära anspråk".

Citat:
Problemet är att mångfald och internationalisering är olika saker. Internationalisering handlar om nationalstatens minskade betydelse, ökande rörlighet mellan gränserna, och politiskt/ideologiskt är det kopplat till globalisering. Mångfald är en politisk idé om att man skall konstruera universiteten enligt kollektivistiska, enkannerligen etniska och religiösa kriterier, där gränserna mellan grupper bör upprätthållas för att skydda och främja deras respektive identiteter. Internationalisering handlar om att riva gränser, medan mångfaldsretorik nervöst vill försvara dem. Mångfaldsdiskursen är en diskurs om värdet av olikhet. Internationaliseringen handlar om standardisering och likhet.

Förmodligen är det så att överstatlighet föder statlighet, eller det förra förutsätter det senare. Mångfald är separatistisk. Gränser ska "överbryggas" men mångfalden inte upplösas... Ett gränslöst samhälle skapar otrygga offentliga rum, så växer också säkerhetsbranschen i mångfaldens följd. Stimulus, respons och normalisering.
Citera
2017-11-06, 21:42
Medlem
Vad får vi för våra skattepengar?

I skrivande stund handlar rubrikerna på sverigesradio.se om en manlig (fd) flykting från Somalia som nu själv fått barn. En bild på 30-åringen och en länk till ett radioreportage som handlar om honom som pappa och hur hans egen pappa lämnade familjen då de kom till Sverige.

Rubriken under den handlar om Oscar, 4, som inte får den livsviktiga assistansersättningen han behöver. En bild på en leende blond svensk fyraåring.

https://minfil.org/W4sbS4c2bd/SR_prio_barn_flykting.jpg

Vi får väl hoppas att Aweizs barn aldrig behöver bli beroende av assistansersättning.

---------
Sanna Rayman har under den gångna helgen varit aktiv på Twitter och nämnt flashback, hon har uppmärksammat att hennes text har skapat debatt i tråden.

https://twitter.com/sannarayman/with_replies

Citat:
Sanna Rayman‏ @sannarayman 5 nov.
Jag skriver också att det sannolikt är det bästa att göra. Textens ärende är att debatten bör vara transparent och ärlig. Det Fridolin gör..

..är motsvarigheten till att säga "jag höjer inkomstskatten, det kommer inte påverka någons plånbok". Det är skadligt med sådan debatt, vi..

..har haft för mycket skönmålning som kommit på skam. Inte hälsosamt. Det är intressant hur mkt som läses in i texten som inte finns där...

..på Flashback är de tvärarga över att jag vill använda barn som kanonmat och från andra hållet får jag inte beskriva självklarheter.

Att berätta om effekter är inte detsamma som att veva emot det. Jag lutar personligen åt att vi måste göra så här, trots försämringar.

Men det är klart att det kommer innebära ökande klassrumskonkurrens som kommer vara till förfång för många enskilda barn med stödbehov.

Det är för att mitt syfte inte var att stå med ett plakat. Det finns andra som gör det på vardera sida, jag fann att det mer centrala var..

..att påpeka att båda har rätt, på sitt sätt. Det finns mikro och makro här, typ.
Citera
2017-11-06, 22:23
Medlem
Citat:
Att berätta om effekter är inte detsamma som att veva emot det. Jag lutar personligen åt att vi måste göra så här, trots försämringar.

Jag följde med stort intresse helgens diskussion kring Sannas debattinlägg. Var stenhårt på "förnekarnas" sida att hon egentligen inte menade vad hon sa. Ett citat taget ur sin kontext och så vidare. Det här citatet visar snarare att det inte är någon feltolkning. Hon står för denna uppfattning tydligen. Varsågod och föregå med gott exempel och offra dina egna barn först Sanna! Bussa älsklingklimparna till Tensta frivilligt så kör vi en efterföljande dialog. Ok? Tvivlar starkt på vare sig bussningar eller efterföljande dialog.

Bara av nyfikenhet. Var placerar herrarna Oyto respektive Ockhamsrazor Sanna på en tiogradig debattskala? Visar hon "mod " i debatten? Vågar hon använda sin "plattform "? Är hon sinnessjuk? Frågorna om Sanna blir plötsligt många och allvarliga känns det som.
Citera
2017-11-06, 22:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mike70
Sanna Rayman har under den gångna helgen varit aktiv på Twitter och nämnt flashback, hon har uppmärksammat att hennes text har skapat debatt i tråden.

https://twitter.com/sannarayman/with_replies

Stort tack för den informationen!

Sanna Rayman bekräftar alltså på twitter ang. diskussionen om hur man skulle tolka hennes artikel, att hon verkligen anser medelklassbarnen ska offras och "ta smällarna" [sic] för svenska politikers ansvarslösa migrationspolitik. Hon twittrar:

"Jag lutar personligen åt att vi måste göra så här, trots försämringar.

Men det är klart att det kommer innebära ökande klassrumskonkurrens som kommer vara till förfång för många enskilda barn med stödbehov."

För fem år sedan skrev Sanna Rayman i SvD: "Använd inte barn som skolpolitisk kanonmat". Det fanns således inte något moraliskt fundament hos Rayman för den ståndpunkten.

-----
Min kommentar och Winston Smiths kommentar
Citera
2017-11-06, 22:36
Avstängd
sherms avatar
Mer angående Friherrs spaning och tes om att den regimmediala kampen mot fake news också inbegriper produktionen utav det man säger sig vilja bekämpa. Det är bögen Daniel Swedin som skriver om en tant vars bild de använt sig av för tre år sedan. Nu, lagom till Vinnovasatsningen, dyker bilden upp igen tillsammans med falska påståenden om att tanten, som hade ramlat på sitt äldreboende, skulle ha blivit misshandlad av romer. Märkligt kan tyckas då det finns tillräckligt många likvärdiga händelser rapporterade som, till skillnad från detta påhitt, faktiskt har hänt.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...te-om-de-gamla
Citera
2017-11-06, 22:44
Medlem
fasligts avatar
Stefano Kuzhicov är ordförande för riksförbundet för Romer i Europa och talar om kulturkrockar i SVT. Lösningsförslag från hövdingen? Att Sverige anpassar sina institutioner efter romska sedvänjor givetvis. Romer måste enligt tradition besöka en avliden klanmedlem, hela klanen på en gång. Vad är problemet liksom? Sker klanbesöket på sjukhus är det bara för sjukhuset att tillhandahålla lämplig vistelselokal för romklanen och organisera upp besökarna i lämpligt samtida likbesiktningsantal, problem solved. Varför bråka?
Citat:
– Man borde kunna lösa det här på ett bättre genom att inte bråka och vara negativa direkt. Istället måste man visa repspekt och förståelse, säger han.

Likande incidenter har ju hänt flera gånger runt om i Sverige, hur kan man lösa de här problemen?

– Det är klart att det är en kulturkrock. Men det här tillhör romska seder och bruk och det tillhör traditionen att man gör så här. Sjukhusen behöver en plats där man kan samla de sörjande och sedan kan man exempelvis skicka upp dem två och två och resten stannar i exempelvis en cafteteria. Så har man löst det i storstäderna, säger han.

Och självklart ska sjukhuscafeterian upplåtas som samlingslokal för den sörjande romklanen. Var andra hugade cafeteriabesökare ska vistas under tiden framgår inte, inte heller hur eventuell utebliven förtjänst för cafeteriainnehavaren ska hanteras. Det viktiga är tydligen att romerna inte behöver rätta sig efter majoritetens civilisationsnormer, känsla för trevnad och förväntningar på respektfullt bemötande. Nu gick tydligen den romska sorgeritualen så pass livligt till att hela sjukhuset fick spärras av och en stor andel av södra landsändens polisstyrka kallas in, så det är tveksamt om det hade räckt med anvisning till cafeteria och ordnad köbildning.
Citat:
Annkristin Svensberg är sjukhuschef på länssjukhuset i Kalmar, på frågan om sjukhuset hade kunnat hantera situationen annorlunda säger hon att det blev ett ordningsärende.

– Den här diskussionen blev ett ordningsärende för att det blev ett ordningsärende och inget annat, och det är det enda som vi agerat utifrån, säger hon.

Är ni medvetna om att det finns olika kulturella skillnader på när en familjemedlem dör och hur det hanteras?

– Det är vi mycket väl medvetna om, fast nu blev det här en ordningsstörning och därför fick polisen tillkallas och sedan blev det ett polisärende. Det är inga problem med många besökare, men det måste vara lugna förhållanden, det är min enda kommentar egentligen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...totta-anhoriga

Intressant ändå att SVT drar upp att det var romer som låg bakom sjukhusinvasionen i Kalmar. Börjar vi bli officiellt trötta på just den gruppen?
Citera
2017-11-06, 22:59
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Intressant ändå att SVT drar upp att det var romer som låg bakom sjukhusinvasionen i Kalmar. Börjar vi bli officiellt trötta på just den gruppen?

”Hej, hej...” Jag tror det är få etniska grupper vars existens kräver medelsvenssons totala viljestyrka för att undertrycka de känslor som väller upp vid kontakten utanför Ica.
Citera
2017-11-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag följde med stort intresse helgens diskussion kring Sannas debattinlägg. Var stenhårt på "förnekarnas" sida att hon egentligen inte menade vad hon sa. Ett citat taget ur sin kontext och så vidare. Det här citatet visar snarare att det inte är någon feltolkning. Hon står för denna uppfattning tydligen. Varsågod och föregå med gott exempel och offra dina egna barn först Sanna! Bussa älsklingklimparna till Tensta frivilligt så kör vi en efterföljande dialog. Ok? Tvivlar starkt på vare sig bussningar eller efterföljande dialog.

Bara av nyfikenhet. Var placerar herrarna Oyto respektive Ockhamsrazor Sanna på en tiogradig debattskala? Visar hon "mod " i debatten? Vågar hon använda sin "plattform "? Är hon sinnessjuk? Frågorna om Sanna blir plötsligt många och allvarliga känns det som.

Jag har väl åtminstone för min del inte anklagat någon för att vara sinnessjuk?

Vad gäller mod och - viktigare - relevans så gav väl twitter-flödet ett exempel på ett försök att erövra någon slags centristposition som nog är rätt - safe? För personer med sin utkomst som samhällsdebattörer finns ju en annan rädsla och fara än att hamna mitt i smeten, som Ockhamsrazor glömde - nämligen att ingen riktigt bryr sig. Om jag ska vara ärlig kan jag inte påminna mig något utspel - förutom det nämnda - som hon ELLER Santesson gjort. Ingen catch-phrase, inget återkommande tema, inget särskilt.

Kan någon påminna mig?

Om det är som det verkar och hon nu vill tvångsrekrytera barnsoldater, så placerar hon sig ju stadigt i den hopplösa liberala skolan av "realister" som saknar all verklighetsförankring. Tillsammans med G-P-liberalerna och Heberlein, Gur och Sanandaji vill de slå i sig själva och andra att Sverige kan bli en stabiliserad lagomdystopi.

Där har de ju fel. Utvecklingen är så inihelvete ohållbar att - den kommer att vändas. Ett Sverige extrapolerande mot Syrien/Detroit och omgivet av en renässans för europeisk nationalism kommer inte finna ett viloläge förrän en demografisk balans är uppnådd. Och antingen genom systemkollaps eller proaktiv politik är det givet att vi kommer få se en nettoutvandring av människor som inte kan försörja sig och som andra människor inte vill eller längre kan försörja. På ett eller annat sätt kommer en ny jämvikt etableras.

Detta kommer det själlösa, tanklösa stimmet tycka är helt självklart - nästa gång det blixtrat till i deras kollektiva medvetande och de ändrat riktning igen. Så kan Alice skriva något om den skadliga flockmentaliteten som så länge tystade rationella röster och påkallad systemkritik medan tid var. Efteråt.
Senast redigerad av oyto 2017-11-06 kl. 23:09.
Citera
2017-11-06, 23:09
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
”Hej, hej...” Jag tror det är få etniska grupper vars existens kräver medelsvenssons totala viljestyrka för att undertrycka de känslor som väller upp vid kontakten utanför Ica.

Absolut. Fast här var det ju moralväkteriets allra högsta prästerskap på SVT som inte riktigt lyckades undertrycka de där känslorna och det är rätt anmärkningsvärt. Nu kan det ju i och för sig vara överklanhövdingen själv som krävt eterutrymme för att klargöra den romska kulturens absoluta avsaknad av minsta vank.
Citera
2017-11-06, 23:17
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Återkommer till den artikel jag då tog upp för att illustrera just vad hennes argument om att låta svenska barn "ta smällarna" går ut på,
Citat:
När ett invandrargäng sextrakasserade 14-åriga flickor på skolan i Malmö beordrade rektorn offren att tänka på hur de klädde sig och att inte "gå erotiskt". Trots att en av invandrarna dömdes för övergreppen fick han gå kvar – och nu har den unge araben häktats för barnvåldtäkt mot en elev på samma skola.
http://www.friatider.se/rektorn-till...nte-s-erotiskt

Jag skrev då att jag förstår er som har svårt att ta in detta. Det är bra att ni vaknar och kommer till insikt. Dock får jag säga att det också var bra med detta förtydligande. Kommer Rayman att föregå med gott exempel och bildligt som faktiskt offra sina barn till Moloch? Eller nöjer de sig med dina goyim?
Citera
2017-11-06, 23:30
Medlem
Citat:

Jag tolkade henne bokstavligt redan från början och jag delar hennes åsikter fullt ut utifrån den givna handen (nuvarande läge).
Det är uppenbart att det enda sättet att bryta segregationen är att blanda elever med varandra. Fridolins bussningar kommer göra att Sverige totalt sett kommer att utvecklas bättre i ett makroperspektiv. I mikroperspektivet däremot så missgynnar det naturligtvis mina, Sannas och alla andra svenska medelklassbarn.
Jag accepterar dock inte den hand som delats ut.
Jag har hela tiden varit mot massinvandringen (om än otroligt korkad och senfärdig när jag underskattade hur långt Reinfeldt skulle driva migpolitiken för att straffa ut SD) och därför accepterar jag inte bussningar även om jag anser att det är det bästa alternativet ur ett samhällsperspektiv. Repatriering före bussning gäller för mig.

Sannas huvudsakliga intention med sin artikel är nästan till hundra procent att inte låta Fridolin komma undan med sitt "detblirbästförallatrams" och hon vänder ju sig i huvudsak till alla de lobotomerade (och de är ju fortfarande alarmerande många)som inte instinktivt förstår det.

Betyget för hennes mod beror ju på om hon likt mig inte accepterar den givna handen eller inte. Om hon inte accepterar den får hon väl anses som feg enligt Oytoskalan. Själv är jag glad för varenda myrsteg som tas mot tunnelljuset.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2017-11-06 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in