Citat:
Och du känner att du får det bra där, i din betongbunker med din k-pist? Själv känner jag mig inte alls attraherad av ditt framtidsscenario. Den här diskussionen är faktiskt ett alldeles utmärkt tillfälle att tala om just det Crispy och du duckar för - nämligen tribalism i media.
För - hur blir det med de judiska barnen? Tror du att Abramowicz, Neuding, Cwejman och Wolodarski skulle vara lika liknöjda som du - och de - är kring etniska svenska barn?
Hur många misshandlar och övergrepp hade dessa debattörer stillsamt accepterat för sin egen ingrupps barn? Hur många "smällar" är något man bara får acceptera innan det är dags för apartheid och extra säkerhetsåtgärder?
Jag vill påstå att den ribban ligger på marken där den hör hemma - nolltolerans och hundraprocentigt ställningstagande för barnen framför samhällsprojektet. Om det så krävs k-pist beväpnade vakter och dödligt våld så ska den egna tillhörighetens telningar skyddas i betongbunkrar av vi-och-de.
Varför ska en enda "svennehora" offras, menar du? Hur kan det komma sig att Adam Cwejman osynliggjorde henne och tillskrev "judehoran" exklusiv etnisk utsatthet?
Detta är identitetspolitik i praktiken - och anledningen att SD och dess liknöjda nätsvans är klandervärda hanrejar inför andras levande omsorg inför sina barn och sina grupper.
För - hur blir det med de judiska barnen? Tror du att Abramowicz, Neuding, Cwejman och Wolodarski skulle vara lika liknöjda som du - och de - är kring etniska svenska barn?
Hur många misshandlar och övergrepp hade dessa debattörer stillsamt accepterat för sin egen ingrupps barn? Hur många "smällar" är något man bara får acceptera innan det är dags för apartheid och extra säkerhetsåtgärder?
Jag vill påstå att den ribban ligger på marken där den hör hemma - nolltolerans och hundraprocentigt ställningstagande för barnen framför samhällsprojektet. Om det så krävs k-pist beväpnade vakter och dödligt våld så ska den egna tillhörighetens telningar skyddas i betongbunkrar av vi-och-de.
Varför ska en enda "svennehora" offras, menar du? Hur kan det komma sig att Adam Cwejman osynliggjorde henne och tillskrev "judehoran" exklusiv etnisk utsatthet?
Detta är identitetspolitik i praktiken - och anledningen att SD och dess liknöjda nätsvans är klandervärda hanrejar inför andras levande omsorg inför sina barn och sina grupper.
Det folk inte verkar ta till sig - trots trådens rubrik - är att vi befinner oss i ett slags krigstillstånd. Och i krig krävs det för det mesta offer. Även vanliga, hederliga Svenssons får offra söner och döttrar i krig. Det har inget med identitetspolitik att göra, det är bara ett lika gammalt som sorgligt faktum. Du kan försöka bygga ditt privata skyddsrum och sitta där med din gasmask, ditt gevär och din familj och svära på att ingen ska få röra just er. Ni kan gå under där, i er ensamhet. Eller så kan du inse att i krig krävs gemensamma insatser och offer för att vinna slutgiltigt, och alla val kommer inte vara lätta.
Dock ska ingen pajsare som har framkallat kriget - som Fridolin i det här specifika fallet - valsa in och i klämkäck ton säga till de som tvingas offra sig - "Vi vinner alla på att ni gör det här offret". "Nej, din jävel" ska svaret bli. "Jag vinner inte på det här men jag gör det offret för samhällets skull." Fridolin borde överhuvudtaget inte ha rätt att komma med några förslag, han borde ställas till ansvar inför krigsrätt.
Med det sagt upprepar jag att jag ännu inte landat i min åsikt om Fridolins förslag. Jag vill ha en öppen och vuxen diskussion om alternativen. Men ingen väg framåt kommer vara enkel och målkonfliktfri. Tror man det är man fredsskadad. Eller som du - beredd att isolera sig med hjälm, gevär och familj i en egen bunker. Men det är inte jag beredd att göra.