2017-11-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Skyttegravskrig blev omodernt redan för 100 år sedan. Idag gäller Eld och rörelse.
Och det är väl det vi ser i mediekriget också. Vinnande sidan är inte den som befäster sig i fasta positioner utan de som med eld och rörelse vågar utmana motståndaren. Intellektuell rörelse och moteld mot gamla förlegade sanningar. Våga utmana helt enkelt.

Att det dessutom kommit nya vapen som Twitter, Flashback och andra Sociala medier gör det omöjligt för politiska partier och mediers ledarsidor att överleva med en bunkermentalitet och förlita sig på gammal strategi och teknik. Att deras högsta ledare ändå väljer den strategin tyder mer på desperation över en nära förestående förlust än en förmåga att anpassa sig till verkligheten.

Med det vill jag mena att om man väljer att betrakta skyttegravskriget i medierna missar man den stora bilden. Vilka makter det är som strider och vad de strider om. För det är väl ändå så att även mediekrig förs med ett syfte och mål annat mer än själva striden.
Skyttegravskrig må vara föråldrat, men det tycks inte hindra de stridande parterna i detta fall. Anders Lindberg ligger ju där i gropen med potthjälm och hukar som om det vore 1917. Sen finns det väl andra som börjat röra på sig mer, det är ju lättare nu när minfältet till stor del har röjts.

Citat:
Men visst man kan fokusera på handgemänget i skyttegravarna. Men varför inte identifiera generalerna och makterna som styr mediekriget?
Jo, fast det jobbet är väl redan gjort för länge sedan? De som tror på en global megakonspiration har bestämt att alla är brickor i ett Rothschild-Bilderberg-Soros-spel, övriga tror på mer komplexa orsakssamband, ideologisk sekterism och autonom idioti. Om det finns några nya spaningar där så ska de förstås analyseras som allt annat.
Citera
2017-11-11, 10:36
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förväxla inte den här trådens hälsa med konservatismens dito.

Det autistiska dissekerandet av Rayman, Cwejman och Tjolahejman är förvisso torterande tröttsamt och drar ner tråden till mer av en obskyr Norénpjäs än den blockbuster den önskar att den vore, men den där petiga gourmetmentaliteten är inte ny – den har varit ett återkommande inslag sedan dag ett. Det är alltså ingen begynnande trend av konservativ splittring, bara business as usual.

Jag kan ibland känna att tråden borde splittas i två, där den ena kan återgå till topic dvs att följa den dagsaktuella utvecklingen i skyttegravskriget mellan GAL- och TAN-tyckonomer, medan den andra (som kan få heta t ex "50 Shades of Cwej") kan grotta ner sig i att studera diverse ledarskribenters mjäll i elektronmikroskop och skriva långa essäer om varje molekylkedjas etnotribalistiska tendenser, men eftersom den förstnämnda skulle bli betydligt mer populär så skulle det inte dröja länge innan mindre populära riktningar skulle försöka ta över den och göra till sin, ungefär som att alla som misslyckades där SD har lyckats nu vill ge stackars hjälplösa SD goda expertråd. Så det är nog lika bra fortsätta i en enda tråd och hålla scrollfingret i topptrim istället.

Risken för att konservatismen ute i den riktiga världen skulle ha börjat smulas sönder till bokstavshöger är däremot låg till obefintlig eftersom kons, soc-kons och lib-kons (som är så pass lika att de kan hålla ihop lika bra som sossarna har gjort i 100+ år) utgör den höger som haft momentum de senaste åren. Sönderfallet sker istället inom den liberala delen av högern, som i takt med sitt krympande har blivit allt mer irrationellt PMS-ilsken, bitter och ondsint mot omvärlden (även om stämningen är god inom gruppen när de går runt och gör moralboostande handhjärtan till varandra i bunkern).
Måste ändå ge tråden erkännandet att den är en riktig Blockbuster i jämförelse med annat utbud. Det är därför man följer den på daglig basis. I övrigt håller jag med om ointresset för mjällets beskaffenhet hos debattörer och agendasättare. Det är sakfrågorna som är intressanta, inte huruvida debattören ska räknas in i den ena eller andra subklanen och vilka av dessa subklaner som är ok att tillhöra. (Först skrev jag fel på "ok" - blev "pk" istället - vilket jag verkligen fick ta mig en funderare på om jag skulle rätta. Då är det illa.)
Citera
2017-11-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud, vilket tjafs om Sanna Rayman. Är det så svårt att begripa att hon menar att valet står mellan pest och kolera, och nåt måste helt enkelt väljas? Ställs inte konservativa inför sådana val, menar du?

Det är väl klart som fan att en människa kan vara konservativ realist och tycka att vi i en kritisk situation måste gå igenom ett stålbad av nån sort. En annan konservativ realist kan tycka att en annan väg vore bättre. Det är väl inget nytt att det även bland människor som har en gemensam värderingsgrund förekommer skilda åsikter i konkreta sakfrågor.

Ska högern börja grotta i vem som är konservativ nu, på samma sätt som vänstern har grottat i vem som är rasist? Ska en ny åsiktskorridor upprättas, där bara de rätta konservativa åsikterna godkänns? Bevare mig för detta.

Jaha? Så i en pest och kolera miljö tycker både du och Sanna att samtliga svenska skolbarn ska ha nedan beskriven skolmiljö för att det nog blir bäst för Sverige på sikt? Ett "stålbad" som i slutänden stärker landet? Nice!

Citat:
Enligt statistik från Arbetsmiljöverket har anmälningar om våld i skolan ökat med tjugofem procent mellan 2016 och 2017. Över sjuttio procent av anmälningarna utgörs av hot och våld mot lärare. Lärare har blivit skallade av elever, fått tänder utslagna, blivit dragna i håret, sparkade och knuffade. En gravid pedagog blev så illa slagen i magen att hon fick missfall. Också anmälningarna från elever har ökat. Skolinspektionen talar om ”en dramatisk ökning av kränkningar de senaste tio åren”. Enligt en enkät utförd av skolinspektionen uppger femton procent av eleverna i den svenska skolan att de känner sig otrygga. En polisrapport från våren 2016 anger att de flesta sexuella övergrepp sker i skolmiljö. Flera våldtäkter har de senaste åren inträffat i eller i anslutning till skolan. Ett aktuellt exempel är den trettonåriga flicka som blev våldtagen av en sextonåring på en idrottsdag i Malmö. Sextonåringen hade, för övrigt, dömts för sexuellt ofredande av flickor på skolan tolv dagar innan han våldtog trettonåringen.

Det är inte konstigt att allt fler elever uppger att de känner sig otrygga i en skola som misslyckas med att hantera kränkningar, sexuella ofredanden och regelrätta våldtäkter. Det är inte heller konstigt att studieresultaten är skrala – att känna sig trygg och slippa verbala, fysiska och sexuella kränkningar är helt nödvändigt för förmågan till kunskapsinhämtning och koncentration. Det är också fullt förståeligt att lärare lämnar skolan – vem vill utsättas för hot och fysiskt våld på sin arbetsplats?

https://ledarsidorna.se/2017/11/skol...ardeavgrunden/
Citera
2017-11-11, 10:43
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Finns det något Sanna eller någon annan skulle kunna föreslå för att du skulle anse henne som icke-konservativ? Vad skulle konkret gränsen gå, om det inte är diskvalificerande att använda barnen som labbmöss i ett experiment de flesta av oss inser inte kommer fungera?

Du kommer flyta med i tråden, liksom trådens studieobjekt flyter med samhällsdebatten. Inte påverka tråden förstås, utan vara eftersläpande reaktiv på dess utveckling. Precis som "konservatismen" som inte bevarar något alls, eftersom den inte förstår att vara proaktivt reaktionär när tillfälle ges och alltså återerövra förlorad mark, så kommer du nöja dig med att ibland stämma upp i missnöje över något. En reflex, inte en riktning.

För tråden har onekligen muterat under resans gång. När jag förut skrev om nationalism och populism som något politiskt potent och legitimt, så var det exotiskt HÄR - men åtminstone sedan Trump är det nu accepterad materia och begrepp som t o m Aftonbladets tyckare vill appropriera. Demos-populus-folk. Samma sak när Fula Gubben - en smula i förväg - proklamerade att media var irrelevanta. Ingen absolut sanning - men en väsentlig realitet, som förstärks genom att återberättas och som manifesterat sig upprepade gånger vid valurnorna internationellt. Trots dina instinkter kring hur opinionsbildning fungerar "i verkligheten".

Nu handlar diskussionen inte om det går hem med populism, eller om nationalismen är något att bry sig om, utan de koncentriska frågeställningarna om vit identitetspolitik och tribalism som resultat av mångkulturella naturlagar om ingruppsbeteende, som andra identiteter inte kan låta bli att hänge sig åt. Då kommer stofiler som du få reflexen att "Identitetsvänstern är vänster, jag är höger - så då är jag emot identitetspolitik. När jag växte upp var alla svenskar i Sverige, ju!"

Men du har inget annat än den tomma tankespasmen att värja dig med och kommer anpassa dig till verkligheten som den utvecklar sig omkring dig, även om du gör det surmulet och i efterhand. Det är ju det konservativa gör, eller hur?
I princip inte. Trängd mot väggen av en obarmhärtig verklighet, där valet verkligen står mellan pest och kolera, måste en konservativ realist i första hand tänka realistiskt. "Vilka är mina realistiska handlingsalternativ?" är vad som är utgångspunkten för den diskussionen. Det alternativ man fastnar för kan - givet situationen - vara ett förslag man aldrig annars ens skulle överväga. Det förändrar dock inte ens grundinställning.

Känns som att en del människor i tråden är lite fredsskadade. Tror ni att det alltid ska finnas tilltalande alternativ att välja?
Citera
2017-11-11, 10:58
Medlem
Citat:
I princip inte. Trängd mot väggen av en obarmhärtig verklighet, där valet verkligen står mellan pest och kolera, måste en konservativ realist i första hand tänka realistiskt. "Vilka är mina realistiska handlingsalternativ?" är vad som är utgångspunkten för den diskussionen. Det alternativ man fastnar för kan - givet situationen - vara ett förslag man aldrig annars ens skulle överväga. Det förändrar dock inte ens grundinställning.

Känns som att en del människor i tråden är lite fredsskadade. Tror ni att det alltid ska finnas tilltalande alternativ att välja?

Ett kategoriskt försvar för fortsatt segregation är det enda konservativa alternativet. På så sätt har åtminstone enklaver av organisk kontinuitet och trygghet goda chanser att existera.

Att utan något annat än fromma förhoppningar slänga barnsoldater i elden för att ro ett utopiskt projekt i land, är INTE konservativt eller anständigt. Lika lite som incitamentsdriven invandring är "marknadsliberalism" eller klimatförstörande migration mot polcirkeln är "miljövänligt".
Citera
2017-11-11, 11:02
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Trängd mot väggen av en obarmhärtig verklighet, där valet verkligen står mellan pest och kolera, måste en konservativ realist i första hand tänka realistiskt. "Vilka är mina realistiska handlingsalternativ?" är vad som är utgångspunkten för den diskussionen. Det alternativ man fastnar för kan - givet situationen - vara ett förslag man aldrig annars ens skulle överväga. Det förändrar dock inte ens grundinställning.

Det är precis just därför det behövs en radikal konservatism för att inte hamna i läget att tvingas välja mellan pest eller kolera. Då är det redan försent.

Man brukar skämtsamt sägas att det finns tre sorters människor:
De som får saker att hända, de som ser saker hända och de som undrar vad faan hände.
Detsamma gäller i politiken. Och alldeles för länge har det varit vänsterns privilegium att sätta den politiska agendan och ge valalternativen. Den konservativa sidan har varit för passiv och yrvaket tittat upp alldeles för sent. Vad faan hände?

Det är ändrat nu. Det är de "konservativa" som är de nya radikala och nu vänstern som undrar vad faan hände. Att då hemfalla åt gamla beteenden och låta vänstern definiera dagordning och valalternativ är att ge upp när man är på god väg att vinna.
Citera
2017-11-11, 11:02
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jaha? Så i en pest och kolera miljö tycker både du och Sanna att samtliga svenska skolbarn ska ha nedan beskriven skolmiljö för att det nog blir bäst för Sverige på sikt? Ett "stålbad" som i slutänden stärker landet? Nice!

https://ledarsidorna.se/2017/11/skol...ardeavgrunden/
Jag själv har inte fastnat för något lösningsförslag ännu. Jag kan se en utveckling med eskalerande parallellsamhällen framför mig och det är inte någon tilltalande bild. Det kommer också att drabba oss alla. Frågan är inte så enkel som varken du eller Fridolin vill göra den. Per Gudmunson har f ö inte heller landat i något lösningsförslag. Han raddar bara upp allt han inte vill ha, och säger inget om vad han faktiskt föreslår istället.

Det är faktiskt så att utspädningseffekten i att bussa barn från parallellsamhällen till mindre belastade områden skulle kunna få en positiv effekt på integrationen. Det är svårt att neka till det, och det har jag inte heller sett att någon har gjort. I den meningen är detta därför ett förslag till lösning, hur oattraktivt förslaget än må te sig för medelklassen. Innan jag bestämmer mig för vad jag tucker, vill jag höra andra förslag. Repatriering är ett slag i luften. Det är i många fall andra-, tredjegenerationens invandrare som ställer till problemen. De kan inte repatrieras.

Så vad är ditt - eller för den delenn Per Gudmunsons - motförslag? Det är enkelt stt bara vara motvalls och sitta med armarna i kors o säga nej.

För övrigt är många svenska barn till etniskt svenska föräldrar i just den situationen redan idag. De har inte de ekonomiska resurserna till white flight, de har inte den kraft och insikt som krävs för att göra ett aktivt skolval till sina barn.
Citera
2017-11-11, 11:06
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ett kategoriskt försvar för fortsatt segregation är det enda konservativa alternativet.

Du kan ana vilken påverkan det skulle ha på inte-grationen (!) om regeringens linje skulle vara att bibehålla och öka segregationen inför kommande repatriering.

No-Go zonerna skulle försvinna av sig självt på något år.
Citera
2017-11-11, 11:17
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ett kategoriskt försvar för fortsatt segregation är det enda konservativa alternativet. På så sätt har åtminstone enklaver av organisk kontinuitet och trygghet goda chanser att existera.

Att utan något annat än fromma förhoppningar slänga barnsoldater i elden för att ro ett utopiskt projekt i land, är INTE konservativt eller anständigt. Lika lite som incitamentsdriven invandring är "marknadsliberalism" eller klimatförstörande migration mot polcirkeln är "miljövänligt".
Fortsatt segregation? Lite mysig apartheid alltså? Ok, då vet vi vad ditt lösningsförslag är. Och när man rattar sin bepansrade bil ut ur det gated community där man bor ska man känna sig nöjd över att man inte gav vika för tankar på integration?
Citera
2017-11-11, 11:37
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Du kan ana vilken påverkan det skulle ha på inte-grationen (!) om regeringens linje skulle vara att bibehålla och öka segregationen inför kommande repatriering.
No-Go zonerna skulle försvinna av sig självt på något år.

Alla som kan flyttar redan ifrån våra no-go-zoner så fort dom kan. Vi kan kalla det "incitamentsdriven integration".

Heh. Radikalkonservativ "reclaim the utanförskapsområde"; 2018 görs utspelet att alla som bor kvar i våra "speciellt utsatta förorter" utan egen försörjning tvångsrepatrieras 2022. Vill man stanna i Sverige får man se till att hitta egen försörjning så att man kan bosätta sig där man kan finansiera eget boende och leverne. Gör din plikt först, kräv sedan din rätt.

Vi river sedan alla våra "särskilt utsatta områden" och inleder en gentrifieringsprocess av dessa områden så att "vanligt folk" kan bo där igen.

Det är incitamentsdriven integration. Den svenska radikalkonservativa integrationsmodellen, fan ta mig.

Verkställ!
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-11-11 kl. 11:43.
Citera
2017-11-11, 11:59
Medlem
Citat:
Fortsatt segregation? Lite mysig apartheid alltså? Ok, då vet vi vad ditt lösningsförslag är. Och när man rattar sin bepansrade bil ut ur det gated community där man bor ska man känna sig nöjd över att man inte gav vika för tankar på integration?

Den här diskussionen är faktiskt ett alldeles utmärkt tillfälle att tala om just det Crispy och du duckar för - nämligen tribalism i media.

För - hur blir det med de judiska barnen? Tror du att Abramowicz, Neuding, Cwejman och Wolodarski skulle vara lika liknöjda som du - och de - är kring etniska svenska barn?

Hur många misshandlar och övergrepp hade dessa debattörer stillsamt accepterat för sin egen ingrupps barn? Hur många "smällar" är något man bara får acceptera innan det är dags för apartheid och extra säkerhetsåtgärder?

Jag vill påstå att den ribban ligger på marken där den hör hemma - nolltolerans och hundraprocentigt ställningstagande för barnen framför samhällsprojektet. Om det så krävs k-pist beväpnade vakter och dödligt våld så ska den egna tillhörighetens telningar skyddas i betongbunkrar av vi-och-de.

Varför ska en enda "svennehora" offras, menar du? Hur kan det komma sig att Adam Cwejman osynliggjorde henne och tillskrev "judehoran" exklusiv etnisk utsatthet?

Detta är identitetspolitik i praktiken - och anledningen att SD och dess liknöjda nätsvans är klandervärda hanrejar inför andras levande omsorg inför sina barn och sina grupper.
Citera
2017-11-11, 12:21
Medlem
Citat:
Den här diskussionen är faktiskt ett alldeles utmärkt tillfälle att tala om just det Crispy och du duckar för - nämligen tribalism i media.

För - hur blir det med de judiska barnen? Tror du att Abramowicz, Neuding, Cwejman och Wolodarski skulle vara lika liknöjda som du - och de - är kring etniska svenska barn?
Antalet judiska barn är så extremt litet att blir irrelevant i sammanhanget. Och judar flyttar från Malmö till Stockholm tål att påpekas.
Citat:
Detta är identitetspolitik i praktiken - och anledningen att SD och dess liknöjda nätsvans är klandervärda hanrejar inför andras levande omsorg inför sina barn och sina grupper.

De har inte verktygen för att motsätta sig det hela -- för vana att vara på defensiven. "Klandervärt" är inte rätt ord för det tycker jag.

Zurfarn08 efterfrågade "lösningar", Fridolin (därefter godkänt av Rayman) har tagit fram en "lösning", men det är ingen lösning. Det har inte löst något i USA heller. Ett fundamentalt problem med denna "lösning" är att den skulle kräva samhällelig auktoritet. Samma samhälleliga auktoritet som saknas och som gör att invandrarskolor är rena katastrofen på alla sätt och vis. Ingen lösning är bättre än en dålig icke-lösning.

Frågan är en het potatis. Jag hittar inget i s.k. vanliga tidningar om det utöver Raymans kritik av Fridolins skönmålning av den förmenta lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in