Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Paulina Neuding blir chefredaktör på Kvartal. Det var väl hon som var på Neo tidigare? Undrar verkligen vart det där projektet tar vägen, om det blir något slags ”principled conservatism”.
Vill dock ha för mig att hon publicerade Marika Formgren, men sedan bad om ursäkt eller så. Mitt minne är lite skakigt.
Mest spännande är nog var pengarna kommer från. Om rekryteringen av Huitfeldt var den som Jens Ganman relaterade i sin artikel så ska de ha varit mycket hemlighetsfulla när det gällde finansieringen, men det tycks i alla fall räcka för att höja Huitfeldts lön från Ekot.
"Kvartal är inget borgerligt projekt. Vi välkomnar skribenter som kan samtidens komplicerade frågor, säger Neuding."
"tidskriften har ingen värdegrund eller ideologisk riktning – annan än att vuxna människor kan och bör diskutera svåra frågor utan försök till uppfostran"
Så hellre än konservatism handlar det i första rummet om ärlig journalistik som inte ryggar för jobbiga frågeställningar. Att detta kommit att bli närmast exklusivt för konservativa i Sverige kan man ju diskutera vad det beror på, men visst finns det undantag. Ganman är inte höger, inte heller Widar Andersson, Gröning eller Ann-Charlott Alstadt.
Kul, men är inte det lite som Fokus, där Alstadt för övrigt skriver? Jag gillar ju Neuding men det där med Neo gick ju sådär? Tror hon saknar "hitkänslan" som behövs för att hålla Kvartal på kartan i samhällsdebatten. Hon har en fäbless för fördjupningar och essäer som säljer ungefär lika bra som klassisk musik. Vi har redan Fokus, Axess och Det goda samhället och vi har haft Neo. Att det finns pengar bakom verkar inte hjälpa, konservativ media och idédebatt förblir en marginalföreteelse för närmast sörjande. Istället har vi 583.000 liberala tidningar trots att liberalismen för en tynande tillvaro bland väljarna.
När jag hör att Kvartal ska dra igång nån typ av TV-satsning så ser jag framför mig ungefär... "18.30-21.00: Johan Hakelius, Per Brinkemo och och Katarina Barrling samtalar om marmorpelarens betydelse för samtida konservativ idédebatt. 21:00-21:30 Biblioteksbråknytt med Paulina Neuding ger er senaste nytt om dagens incidensrapporter från stökiga bibliotek landet runt." "21:30-23:30 Vi minns Christopher Hitchens".
Typ så. Smalt och ljusår från rampljuset där liberaler och vänstern slåss om huruvida fri invandring kan kombineras med välfärd åt alla. Kvartal måste hitta ett anslag som parkerar dem mitt i populärdebatten så vi inte får ännu ett dödfött projekt med 200 läsare/tittare.