2017-10-26, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu är min personskiss av Svensson så gott som baserad på första intrycket och kan därför innehålla en osund balans av analys kontra förutfattade meningar – jag har bara läst ett par, tre texter och sett en handfull korta mediaframträdanden – så rätta mig om jag har fel, men så här känns han:

En gammaldags folkpartist, det vill säga en pompös, självbelåten socialliberal moralpredikant vars behov av att skylta med sin egen godhet suger allt syre ur hela den byggnad han råkar befinner sig i. Han tror sig vara förmer, och har frusit fast i en högdragen min som får honom att likna en tryffel- och eau de toilette-konnässör som med våld just har tvingats lukta på en sur träningsstrumpa. Mellan raderna anar jag också mindervärdeskomplex, som att han känner sig som Barry Lyndon bland riktiga adelsmän, och vet att han aldrig kan bli mer än något som katten släpat in. Självföraktet manifesteras genom en aversion mot allt folkligt. När det meddelades att Bob Dylan tilldelats nobelpriset i litteratur blev han sur som en muterad citron, dels för att folklighet premierats och dels för att han därmed blev bestulen på tillfället att rabbla sin inövade utläggning om varför det var synnerligen motiverat att ge priset till den obskyra nigerianska poeten Okonawaledade Ogoninjouke-W'yanienieyhe Kelewongoma för hans 9-sidiga diktsamling Faller från kanten av stupet av en klippas rand, fast tvärtom.

Nånting ditåt?

Ganska nära, bortsett från att han inte är socialliberal utan en ganska hård nyliberal, även om han döljer det med floskler och genom att sällan skriva öppet om fördelningspolitik eller långsiktig ekonomi. På sikt bryr han sig varken om svenskarnas eller invandrarnas välbefinnande.

Han har definitivt ett inkört komplex/ressentiment gentemot den akademiska världen i Lund, som aldrig har accepterat hans halvdana försök att skriva historia eller analysera Sveriges utveckling. För att ge igen hyllar han Malmö, sin adopterade hemstad, och dess högskola/universitet, lika pratigt och fejkigt som han själv.
Citera
2017-10-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Ja, du har alldeles rätt. Det är en grav (identitets)vänstervridning inom medier (och akademi och myndigheter). Lägg därtill en stark de facto yttrandefrihetsinskränkning som utövas mot de få journalister som inte är vänster i form av lateralt åsiktsförtryck (snarare än uppifrånriktade ukaser), så har vi den svenska självcensuren.
Det är helt korrekt att åsikstmonopolet inte kommer från ägarna, utan från journalisterna själva. Man kan tänka sig att journalistkårens vänstervridning inte blir mindre på kommunisthögskolan (Janne Josefssons namn på journalisthögskolan), men huvudsakligen förklaras den av den massiva snedrekryteringen av journalister. Det är ju sjw som blir journalister, för att "nå ut" med "viktiga berättelser" och därigenom forma världen till att bli en i deras ögon bättre plats. Det behövs ingen ägare med onda avsikter, knappast heller indoktrinering på kommunisthögskolan, utan majoriteten av journalister och folk i media hyser i sitt inre verkligen de åsikter de propagerar för, och eftersom ändamålet för sjw helgar medlen tvekar man inte när man filtrerar och överdriver de presenterade nyheterna på gränsen till lögn. Se bara på public service: ägarstyrningen är luddig, men inte minst Jens Ganman har ju visat hur otroligt snett det har blivit där ändå.
Citera
2017-10-26, 13:44
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Frågan är om dom här positionsförflyttningarna spelar någon egentlig roll? Att en ledarskribent eller kulturjournalist byter tidning får mig lite att tänka på den där Lorry-sketchen med bögföreningen som splittras upp i massa olika bögföreningar som gillar olika typer av glittriga skor. Det är så med tidningarnas kulturskribenter också - alla sjunger för kören. Ingen, precis ingen, tänker att "Åh shit! Nu kliver Per Svensson på DN. Nu måste jag börja prenumerera på DN!".

Så det blir bara mindre och mindre talrika "bögföreningar" våra tidningar. Dom egna är snart de enda de har kvar att bry sig om. Det är inte så många som gillar den ena eller den andra sortens glittrig massinvandring längre.

Som sagt jag vibbar att alternativ media kommer att bli där slaget står i valrörelsen 2018. Det är det avgörande. Janouch, Springare och dom andra i alternativmedia kommer att påverka valresultatet mer än vilken partiledardebatt som helst i SVT som inte vinklar om frågeställningen till att innefatta svensk "Alt right" - Hedenmo och Knutsson kommer köra på i sitt biockpolitiska blockmongoträsk och missa tåget dom också - precis som amerikansk corporate media missade tåget med Trump.

Jag tror tyvärr att du har fel här. Många hämtar politisk information uteslutande från SVT och radio. Det finns fortfarande en fast väljarskara som håller "sina" partier under armarna. Hur är det annars möjligt att socialdemokraterna har så höga opinionssiffror? De borde ligga under 10% med sina olagligheter kring IT-härvan, lögner och misskötsel av migrationspolitiken osv osv. MSM låter det fortgå.
Citera
2017-10-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ganska nära, bortsett från att han inte är socialliberal utan en ganska hård nyliberal, även om han döljer det med floskler och genom att sällan skriva öppet om fördelningspolitik eller långsiktig ekonomi. På sikt bryr han sig varken om svenskarnas eller invandrarnas välbefinnande.

Han har definitivt ett inkört komplex/ressentiment gentemot den akademiska världen i Lund, som aldrig har accepterat hans halvdana försök att skriva historia eller analysera Sveriges utveckling. För att ge igen hyllar han Malmö, sin adopterade hemstad, och dess högskola/universitet, lika pratigt och fejkigt som han själv.
OK, nyliberal i socialliberal kostym. Den sorten känns igen. Kulturnihilisten. Den som brer på rejält med en massa högtravande retorik om humanism, men vars politik om den skulle genomföras fullt ut skulle förstöra c:a alla inblandades liv, varför de humanistiska ambitionerna klingar falskt som corporate bullshit.

Nåja, praktiskt för Lena Andersson och Per Svensson att de nu ska bli kolleger, då kan de spara pengar genom att låna varandras kläder, glasögon och klippkort hos samma herrfrisör.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-10-26 kl. 13:56.
Citera
2017-10-26, 13:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag tror tyvärr att du har fel här. Många hämtar politisk information uteslutande från SVT och radio. Det finns fortfarande en fast väljarskara som håller "sina" partier under armarna. Hur är det annars möjligt att socialdemokraterna har så höga opinionssiffror?

Angående opinionsmätningar så kommer Stefan "det finns bara en opinionsundersökning, och det är valdagen" Löfven att gå på en mina i september 2018. På min lokala ICA som ligger i stadsdelen där "Sveriges farligaste rasister" bor enligt Alexander Bard så har jag pratat med den lokala ICA kassörskan.

Av 10 lösnummer DN skickar dom ungefär 9 i retur. SvD är lite bättre, dom kankse säljer 3 av 10. Resten i retur. När det gäller kvällstidningar har returerna också ökat katastrofalt. När jag växte upp som barn stod det alltid en "transistorradio" igång i varje kök i medelklassvillorna.

Nu finns det inte en radio inom synhåll.

Kolla i tråden "Den stora opinionsundersökningstråden" för hur mycket opinionsinstituten fantiserar.
Citera
2017-10-26, 14:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nu är min personskiss av Svensson så gott som baserad på första intrycket och kan därför innehålla en osund balans av analys kontra förutfattade meningar – jag har bara läst ett par, tre texter och sett en handfull korta mediaframträdanden – så rätta mig om jag har fel, men så här känns han:

En gammaldags folkpartist, det vill säga en pompös, självbelåten socialliberal moralpredikant vars behov av att skylta med sin egen godhet suger allt syre ur hela den byggnad han råkar befinner sig i. Han tror sig vara förmer, och har frusit fast i en högdragen min som får honom att likna en tryffel- och eau de toilette-konnässör som med våld just har tvingats lukta på en sur träningsstrumpa. Mellan raderna anar jag också mindervärdeskomplex, som att han känner sig som Barry Lyndon bland riktiga adelsmän, och vet att han aldrig kan bli mer än något som katten släpat in. Självföraktet manifesteras genom en aversion mot allt folkligt (sånt där som folk som heter Svensson brukar gilla). När det meddelades att Bob Dylan tilldelats nobelpriset i litteratur blev han sur som en muterad citron, dels för att folklighet premierats och dels för att han därmed blev bestulen på tillfället att rabbla sin inövade utläggning om varför det var synnerligen motiverat att ge priset till den obskyra nigerianska poeten Okonawaledade Ogoninjouke-W'yanienieyhe Kelewongoma för hans 9-sidiga diktsamling Faller från kanten av stupet av en klippas rand, fast tvärtom.

Nånting ditåt?

Jag har fått ett liknande intryck. Han framstår som en hatisk, fanatisk väckelsepredikant.

Per Svensson är helt hängiven en den kvasireligiösa väckelsen - massinvandring och en utplåning av skandinavisk kultur jämte en utplåning av Skandinaviens befolkning, som han verkar förakta. Wolodarski och Per Svensson är sannolikt mycket samstämda när det gäller föraktet för gemene (svenske) man.

Om jag skulle typecasta någon för en film om en galen präst, så vore Per Svensson som klippt och skuren med sin brinnande, fanatiska blick.

http://gfx.dagbladet.no/labrador/366...ctive/480x.jpg

Per Svenssons utblick är svårt skruvad; han skriver i sin stötande artikel i SAS-tidningen (2014) om Fremskrittspartiet, Dansk Folkeparti, Sannfinländarna och Sverigedemokraterna:

"Many Swedes in the meantime may find it strange
that the Progress Party resumed a central role in
Norwegian political life so quickly, and seemingly
easily, after the massacre on Utøya.

... regardless of their inherent differences
and nuances, the parties are pushing an ideology
more similar to that of the 1930s than the 1970s.
This is true of the Danish People’s Party and the
Finns Party, and it’s especially true of the Sweden
Democrats."

SAS drog in tidningen efter att "TV 2 Nyhetene påpekte at SAS' nye magasin Scandinavian Traveler i en artikkel plasserer Vidkun Quisling på samme tidslinje som Carl I. Hagen og Frp". SAS reaktion upprörde Per Svensson:

Citat:
- Det er ubehagelig og veldig urovekkende at ett parti i ett nordisk land kan bestemme hva andre skal lese. Frp bekrefter min hypotese om at disse partiene har uvilje overfor andres argumenter; det er karakteristisk for denne tradisjonen.

I den åtte sider lange artikkelen, kalt «Ytterste høyres framvekst», konstaterer Svensson at Sverigedemokraterna, Dansk Folkeparti og Frp nå besitter en makt «ytre høyre» aldri har hatt før, og prøver å analysere hvordan vi er kommet dit.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vel...-lese/60896291

Per Svenssons förkunnelse har få spärrar... redan 1998 öste Per Svensson sitt förakt över äldre svenskar (i Sydsvenskan):

"I den svenska främlingsfientliga skitsnackarfronten är gråhuvudena antagligen både viktigare och fler än skinnskallarna. Lite hårdraget kan man kanske rentav påstå att i Sverige är högerextremismen mer ett pensionärsproblem än ett ungdomsproblem. Vem ska ta dessa respektlösa och själviska surgubbar i hampan och tala om för dem att i ett civiliserat samhälle uppför man sig inte hur som helst?"

http://www.bgf.nu/fiin/fiin-1998-6-hatiske-svensson.htm (länken är tyvärr död )
Senast redigerad av Meiji 2017-10-26 kl. 14:32.
Citera
2017-10-26, 14:08
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mike70
Ja faktiskt, så tragisk är svensk media idag. Jag har hållit ut när det det gäller Ivar för att han är ung och jag tror att bara han får mogna så kommer han blomstra till en viktig röst och kritiker i Sverige. Hoppas han håller ut på SvD tills han har skaffat sig ett sånt stort namn att när han inte längre orkar vara kvar på den blaskan, kan han dra en stor publik till sin nya plattform. Vad den nu må vara.

Jag måste få lyfta Aron Flam och Jens Ganman i den förstes poddavsnitt förra veckan:
https://soundcloud.com/aronflam

De går igenom Ganmans sammanställning av bevisen för vänstervridningen på SR och SVT. Inget nytt, men underhållande. Med humor kommer man som bekant långt, det märker man särskilt när satir inte längre får finnas i msm.

Alexander Bard hade rätt i sin analys angående framtidens media - gemene man kommer ta sikte på några utvalda personer, följa och läsa vad de skriver och strunta helt i de stora mediehusens publikationer.
Det var ingen kritik mot dig, utan mot Ivar Arpi. Borgerliga opinionsbildare har verkligen ett lätt jobb om de vill bli uppskattade av folket - å andra sidan måste de i teorin navigera sig genom en vänsterextrem arbetsmiljö när de själva är moderata (Inte i partipolitisk mening) liberaler. Arpi kan antagligen inte gå längre än såhär om han vill ha kvar jobbet men det förutsätter att han vill gå längre än så, vilket jag inte tror på för en sekund. Detsamma gäller Gudmundsson och Teodorescu etc.

En av de mer lustiga sakerna som gammelmedia gjort de senaste åren var när SVT (Eller om det var SR) för några år sedan gjorde ett program som hette "De kontroversiella" där Arpi var med - han är lika kontroversiell som en prideparad i dagens Sverige utanför mediavärlden. Arpi verkar dessutom ha någon bisarr hyllningskör som ser honom som någon sorts sanningssägare och något fascinerande unikum, när han i själva verket håller med om alla premisser som är ett krav att hålla med om för att få vara en del av etablissemanget. Den huvudsakliga skillnaden är att vederbörande är beredd att erkänna en del av de problem som den hegemona vänsterliberala ideologin har skapat.

Lite försiktig kritik mot islamister och jihadister medan man bedyrar att vanliga muslimer är precis som oss, lite tal om problem i förorten som motiveras med att det är synd om de andra invandrarna i förorten som blir utsatta för de kriminellas framfart, ett erkännande av att integrationen inte fungerar som motiveras med att det är synd om invandrarna som inte får chansen att bli en del av det svenska samhället, en utläggning om att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor som motiveras med att det är viktigt att förstå varför just män våldtar så att vi kan nå riktig jämställdhet, några kommentarer om den absurda mängd skattepengar som migrationspolitiken kostar som motiveras med att vi skulle kunna hjälpa så många fler flyktingar om vi hjälpte på plats - det är den "kontroversiella" borgerliga ledarskribentens melodi i mediakriget.

EDIT: Såg efter jag skrivit detta användarens fasligts inlägg om Arpi som hade skrivit en ledare om nyanländas förtur i till bostäder i kommuner i hela landetn. Som tydligen då är dumt för att detta kan väcka antipatier mot de nyanlända. Man tror knappt det är sant.

Nej, Ivar, ut i cuck-skjulet med dig.
Senast redigerad av anenome 2017-10-26 kl. 14:22.
Citera
2017-10-26, 14:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag tror tyvärr att du har fel här. Många hämtar politisk information uteslutande från SVT och radio. Det finns fortfarande en fast väljarskara som håller "sina" partier under armarna. Hur är det annars möjligt att socialdemokraterna har så höga opinionssiffror? De borde ligga under 10% med sina olagligheter kring IT-härvan, lögner och misskötsel av migrationspolitiken osv osv. MSM låter det fortgå.

Vänstersympatisörer/vänsterväljare är mer tribala än borgerliga väljare. Tribala väljare röstar på "sitt" parti/sin tribe inte tack vare partiets politik - utan *trots* partiets politik. (Alla partier har en andel tribala väljare, men vänsterpartiernas andel är större.)

MSM:s s.k. nyhetsjournalister är ju vänster, så de är inte så benägna att exponera Socialdemokraternas vanskötsel, korruption och olagligheter.
Citera
2017-10-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Angående opinionsmätningar så kommer Stefan "det finns bara en opinionsundersökning, och det är valdagen" Löfven att gå på en mina i september 2018. På min lokala ICA som ligger i stadsdelen där "Sveriges farligaste rasister" bor enligt Alexander Bard så har jag pratat med den lokala ICA kassörskan.

Av 10 lösnummer DN skickar dom ungefär 9 i retur. SvD är lite bättre, dom kankse säljer 3 av 10. Resten i retur. När det gäller kvällstidningar har returerna också ökat katastrofalt. När jag växte upp som barn stod det alltid en "transistorradio" igång i varje kök i medelklassvillorna.

Nu finns det inte en radio inom synhåll.

Kolla i tråden "Den stora opinionsundersökningstråden" för hur mycket opinionsinstituten fantiserar.
Skulle säga att ni båda har delvis rätt. Många har övergett papperstidningar för internet och i den övergången har överraskande många vanliga svenssons fortsatt vidare till alternativmedia, och får därför i sig ungefär en blandning av expressen.se och Fria Tider. MEN, även för dessa är SVT en konstant. Det tycker jag faller sig ganska naturligt: Om man är nostalgisk och längtar tillbaka till ett annat, tryggare Sverige utan mångkulturkaos så har man per automatik ljusa minnen av en tid då statstelevisionen var det enda som fanns. Mediamångfald och mångkultur har liksom utvecklats hand i hand.

Erlander-Sverige: Homogen befolkning. En TV-kanal (SR).
Palme-Sverige: Svennar+sydeuropeiska arbetskraftsinvandrare+enstaka exiliranier/chilenare. Två TV-kanaler (SVT1+SVT2).
Carlsson&Bildt-Sverige: Ovanstående+100k exjuggar+MENA kommer sakta krypande. SVT fick sällskap av marksänd TV4 samt kabelbox-utbudet: TV3, Nordic Channel, ZTV, MTV och FilmNet.
Reinfeldt&Löfven-Sverige: MENA nu en full tsunami. Tusen TV-kanaler, parabolantenner på varje balkong, Netflix, HBO, YouTube.

Så även fast nyvänstern må ha kidnappat hela Public Service lever ännu uppfattningen att SVT tillhör svenskhetens kärna. Även de som säger att de "inte tittar på den där skiten längre" eller "har kastat ut TV:n" är alltid mystiskt uppdaterade på innehållet i senaste Aktuellt, Uppdrag granskning, Agenda, SVT opinion och Melodifestivalen.
Citera
2017-10-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag har fått ett liknande intryck. Han framstår som en hatisk, fanatisk väckelsepredikant.

Per Svensson är helt hängiven en den kvasireligiösa väckelsen - massinvandring och en utplåning av skandinavisk kultur jämte en utplåning av Skandinaviens befolkning, som han verkar förakta. Wolodarski och Per Svensson är sannolikt mycket samstämda när det gäller föraktet för gemene (svenske) man.

Om jag skulle typecasta någon för en film om en galen präst, så vore Per Svensson som klippt och skuren med sin brinnande, fanatiska blick.
Ja, precis. Föraktet is strong in this one. DN:s ledarsida har hittills varit mer nervös och stirrig än föraktfull. Det har varit kultursidornas jobb att drypa av förakt mot oliktänkande, landsortsbor och övriga som inte är lika mycket värda som de likamycketvärda. Pallas, "Syrran" och Ullgren är hatets treenighet som turats om att kaskadspy magsyra över det olydiga folket. Men i och med Svenssons intåg blir gränsen ännu mer flytande mellan kultur och ledare. Räkna med att en och annan DN-motsvarighet till Virtanen och Sima blir upphöjda till ledarkrönikörer.
Citera
2017-10-26, 14:48
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vänstersympatisörer/vänsterväljare är mer tribala än borgerliga väljare. Tribala väljare röstar på "sitt" parti/sin tribe inte tack vare partiets politik - utan *trots* partiets politik. (Alla partier har en andel tribala väljare, men vänsterpartiernas andel är större.)

MSM:s s.k. nyhetsjournalister är ju vänster, så de är inte så benägna att exponera Socialdemokraternas vanskötsel, korruption och olagligheter.

Med det följer den enkla men framgångsrika taktiken att påtala Socialdemokraternas vanskötsel, korruption och olagligheter utan att gå i polemik med dem. Bara lista grej efter grej så de aldrig hinner med att försvara sig. Medial spärreld. Det är ju ett krig.....
Citera
2017-10-26, 15:02
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Skulle säga att ni båda har delvis rätt. Många har övergett papperstidningar för internet och i den övergången har överraskande många vanliga svenssons fortsatt vidare till alternativmedia, och får därför i sig ungefär en blandning av expressen.se och Fria Tider. MEN, även för dessa är SVT en konstant. Det tycker jag faller sig ganska naturligt: Om man är nostalgisk och längtar tillbaka till ett annat, tryggare Sverige utan mångkulturkaos så har man per automatik ljusa minnen av en tid då statstelevisionen var det enda som fanns. Mediamångfald och mångkultur har liksom utvecklats hand i hand.

Så även fast nyvänstern må ha kidnappat hela Public Service lever ännu uppfattningen att SVT tillhör svenskhetens kärna. Även de som säger att de "inte tittar på den där skiten längre" eller "har kastat ut TV:n" är alltid mystiskt uppdaterade på innehållet i senaste Aktuellt, Uppdrag granskning, Agenda, SVT opinion och Melodifestivalen.

SVT var tämligen vänstervridet redan på 1970-talet, så det s.k. "public service" har vänstern kidnappat länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in