2017-10-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag uppfattar SD som en katalysator för mångkulturprojektet. Sett ur helhetsperspektivet blir det extra utstuderat. Kolla definitionen av en katalysator:
En katalysator är ett ämne som utan att själv förbrukas ändrar kinetiken hos en termodynamiskt tillåten kemisk reaktion genom att öppna en alternativ reaktionsväg med lägre aktiveringsenergi så att fler partiklar har tillräckligt hög energi för att kunna reagera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Katalysator
Alltså något som utan att själv förbrukas får något att hända som annars inte skulle varit möjligt på grund av för låg energi. En katalysator påskyndar också en process.

MSM och 7-klövern skulle sannolikt inte själva haft ”energi” nog att genomföra mångkulturprojektet. Men med SD som katalysator blev det möjligt. Genom att finnas och skapa lite skandaler då och då blev SD en perfekt katalysator. Detta är en hypotes som inte utan vidare kan avfärdas.

Tillägg:
Nu har förfallet gått så långt i samhället att det är en no-brainer för SD att plocka något lämpligt område för att ”bredda sig”. Jag betraktar det som ren populism. Se följande tråd för mängder av exempel på samhällsfunktioner som har ”kollapsat” mer eller mindre:
(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?
Jag försvarar inte någondera av era synpunkter i er debatt angående SD, men var vänlig och förklara varför du ser populism som ett skällsord? Du använder t.o.m adjektivet ren framför ordet, ungefär som något katten släpat in.

Nå?
Senast redigerad av P-o-beln 2017-10-07 kl. 13:29.
Citera
2017-10-07, 13:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jag uppfattar SD som en katalysator för mångkulturprojektet. Sett ur helhetsperspektivet blir det extra utstuderat. Kolla definitionen av en katalysator...

Det är ingen katalysator. Dock har de andra partierna gjort det felaktiga antagandet att "rätt" alltid är 180 grader diametralt tvärtom mot "fel". Detta har lett till en massa idioti, och om vi kan härleda varför detta felaktiga antagande finns så är mycket vunnet. Det kanske inte är så att nutidens politiker är några stora tänkare.

Fel kan vara lite fel. Så när SD säger något så kan det vara "rätt" att stå brevid dem och finjustera, inte springa åt motsatt håll skrikande som en fjortis. Regering och riksdag har blivit en "Andys lekland" för stora människor som aldrig blivit vuxna - och tar därför inga vuxna beslut. Så SD-förslag behandlas som på leklandet....man springer åt andra hållet för annars får man SD-baciller. Inte olikt tjej-baciller.

Löfvéns lekland. Och MSM hejar på...
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-10-07 kl. 13:42.
Citera
2017-10-07, 13:50
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Det jag lägger fram om SD är en hypotes som behöver ses i hela det sammanhang som börjar med min förklaringsmodell i följande inlägg:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Hypotesen går ut på att SD också vill ha mångkultur eftersom det gynnar deras existens, se följande inlägg:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Enligt en sådan hypotes sätter ledningen för SD egennytta före landets väl. Att då bredda sig för att öka sin egen legitimitet finner jag synnerligen utstuderat, därav uttrycket ”ren populism”.

Men eftersom det är en hypotes kan den förkastas. Jag tycker dock att verkligheten talar för att hypotesen stämmer helt eller delvis. SD beskriver inga lösningar och är en del av problemet med mångkulturen.

Ur ett röstmaximeringsperspektiv har du rätt. Medias roll i skådespelet blir att inte påtala bristerna i SD:s invandringspolitik. Wolodarski liksom Åkesson tjänar ju mest på status quo.
Citera
2017-10-07, 13:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Ur ett röstmaximeringsperspektiv har du rätt. Medias roll i skådespelet blir att inte påtala bristerna i SD:s invandringspolitik. Wolodarski liksom Åkesson tjänar ju mest på status quo.
Exakt. Medias roll i skådespelet blir att INTE påtala bristerna i SD:s invandringspolitik. Wolodarski liksom Åkesson tjänar ju mest på status quo.

DESSUTOM kan MSM använda SD för att hjärntvätta folk med "nazism", "rasism", "högerextremism" och så vidare. En vinn-vinn-situation för giriga makthavare kan man tycka. (Om hypotesen stämmer.)
Citera
2017-10-07, 14:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är ingen katalysator. Dock har de andra partierna gjort det felaktiga antagandet att "rätt" alltid är 180 grader diametralt tvärtom mot "fel". Detta har lett till en massa idioti, och om vi kan härleda varför detta felaktiga antagande finns så är mycket vunnet. Det kanske inte är så att nutidens politiker är några stora tänkare.

Fel kan vara lite fel. Så när SD säger något så kan det vara "rätt" att stå brevid dem och finjustera, inte springa åt motsatt håll skrikande som en fjortis. Regering och riksdag har blivit en "Andys lekland" för stora människor som aldrig blivit vuxna - och tar därför inga vuxna beslut. Så SD-förslag behandlas som på leklandet....man springer åt andra hållet för annars får man SD-baciller. Inte olikt tjej-baciller.

Löfvéns lekland. Och MSM hejar på...
Jag menar att SD har varit en katalysator eftersom åsiktskorridoren strängt taget finns för att motverka SD. MSM och SD har tillsammans skapat en kontext där det har varit möjligt att genomdriva mångkulturprojektet. VAD skulle ha motiverat åsiktskorridoren om inte SD funnits?
Citera
2017-10-07, 14:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jag menar att SD har varit en katalysator eftersom åsiktskorridoren strängt taget finns för att motverka SD. MSM och SD har tillsammans skapat en kontext där det har varit möjligt att genomdriva mångkulturprojektet. VAD skulle ha motiverat åsiktskorridoren om inte SD funnits?

Nu pratar du som en etablisamangsmedlem igen. Menar du att det är SDs fel att åsiktskorridoren byggdes upp? Det är dom andra partierna som haft makt och därför kan du inte beskylla de andra partiernas agerande på ett litet skitparti (som SD var när åsiktkorridoren inleddes), precis som du inte kan skylla NMR för etablisemangets agerande nu när dom vill förbjuda åsikter. Åsiktskorridoren (åsiktsförtrycket) hade funnits även utan SD eftersom den syftar till att ta bort kritikmöjligheterna mot makten. Makten i dess rådande form går mot att bli mer och mer totalitär, utan att vi medborgarna har tillfrågats. Åsiktskorridoren finns och hade funnits utan SD för att skydda makten. Den kan dock ha sett något annorlunda ut, men inte mycket.

Det är hos det rådande etablisemanget du måste leta syndabockar och om du ingår i det rådande etablisemanget vilket jag tror du gör är det dax att du tar en ordentlig titt i spegeln, istället för att sitta här och skriva ihop half-assed hypoteser som inte håller måttet.

Men det är symptomatiskt. Damage control finns i alla trådar som kommer för nära sanningen åt något håll. Så varför inte också i denna tråd?
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-10-07 kl. 14:22.
Citera
2017-10-07, 14:24
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Nu pratar du som en etablisamangsmedlem igen. Menar du att det är SDs fel att åsiktskorridoren byggdes upp? Det är dom andra partierna som haft makt och därför kan du inte beskylla de andra partiernas agerande på ett litet skitparti (som SD var när åsiktkorridoren inleddes), precis som du inte kan skylla NMR för etablisemangets agerande nu när dom vill förbjuda åsikter.

Det är hos det rådande etablisemanget du måste leta syndabockar och om du ingår i det rådande etablisemanget vilket jag tror du gör är det dax att du tar en ordentlig titt i spegeln.

Här vill jag inflika en sak. SD kom in i riksdagen på invandringsfrågan. Därefter agerade SD stödparti åt alliansregeringen som mandatperioden 2010-2014 bedrev den mest invandringsgenerösa politik som skådats.

Jag tillhör inte etablissemanget eller MSM själv men när jag lägger pusselbitarna på plats så agerade SD fel förra mandatperioden.

Tycker du inte det själv?
Citera
2017-10-07, 14:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu pratar du som en etablisamangsmedlem igen. Menar du att det är SDs fel att åsiktskorridoren byggdes upp? Det är dom andra partierna som haft makt och därför kan du inte beskylla de andra partiernas agerande på ett litet skitparti (som SD var när åsiktkorridoren inleddes), precis som du inte kan skylla NMR för etablisemangets agerande nu när dom vill förbjuda åsikter. Åsiktskorridoren (åsiktsförtrycket) hade funnits även utan SD eftersom den syftar till att ta bort kritikmöjligheterna mot makten. Makten i dess rådande form går mot att bli mer och mer totalitär, utan att vi medborgarna har tillfrågats. Åsiktskorridoren finns och hade funnits utan SD för att skydda makten. Den kan dock ha sett något annorlunda ut, men inte mycket.

Det är hos det rådande etablisemanget du måste leta syndabockar och om du ingår i det rådande etablisemanget vilket jag tror du gör är det dax att du tar en ordentlig titt i spegeln, istället för att sitta här och skriva ihop half-assed hypoteser som inte håller måttet.

Men det är symptomatiskt. Damage control finns i alla trådar som kommer för nära sanningen åt något håll. Så varför inte också i denna tråd?
Du missar hela poängen. Det rådande etablissemanget (dit jag INTE räknar mig) utnyttjar SD som låter sig utnyttjas. Samma sak gjorde NMR.

SD borde bemöta etablissemanget på sakliga grunder, med sakliga analyser och lösningsförslag. Men istället beter de sig som struliga småungar.

På samma sätt borde NMR givetvis ställt in demonstrationen och bemött MSM på sakliga grunder, förslagsvis på webben.

Nu låter de sig istället symbolisera nazism och hat så till den milda grad att regeringen börjar tala om förbud. Alltså, SD och NMR spelar etablissemanget rakt i händerna. Och MSM jublar i mediakriget!

Tillägg:
Du har väl inte glömt Ann-Charlotte Marteus i Expressen 2015-02-12?
Det är jag som är åsiktskorridoren
https://unv.is/expressen.se/ledare/a...iktskorridoren
Citat:
Uppdraget för mig som korridorarbetare var tvåfalt. För det första att varna för SD och skälla ut alla de bonnläppar som funderade på att rösta på partiet. För det andra att slå ner stenhårt på debattörer som använde uttryck som på något sätt kunde normalisera SD:s problembeskrivning; attackera varenda jävel som använde ord eller fakta som på något sätt kunde tolkas som rasism eller glidningar mot rasism. Eller eventuella förstadier till glidningar mot rasism.
Senast redigerad av Totius 2017-10-07 kl. 14:37. Anledning: Tillägg
Citera
2017-10-07, 14:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Tycker du inte det själv?

Jag tycker att SD ska göra sig av med sionisterna och ta tillbaka Kasselstrand in i värmen. Det lär inte hända tror jag. Jag anser att SD är fega som inte spelar ut repatrieringskortet. Massivt. Det är dock mina personliga åsikter.

Att SD stödde alliansregeringen är en sak. Jag håller Reinfeldt för skyldig till SD-MP överrenskommelsen. Det borde ha bränt SD och bränt barn borde sky elden. Jag har svårt att förstå varför SD nu vill samarbeta med "alliansen" - den finns ju knappt längre. Dock gör jag analysen att NMR inte kan ersätta SD i nästkommande riksdagsval.

Så SD är fortfarande det "bästa fuck you fingret" till S och M. Dom gjorde decemberöverrenskommelsen för att ta bort SD 2014, och det kan dom ju fan knappt 2018. En röst på SD är inte en röst "för" någonting utan en röst "emot" någonting. Det är för att syna dom andra, inte för att jag tror att SD ska styra upp skutan.

Det jag tror kommer hända är att S tvingas styra upp, för låter dom SD försöka kommer dom att tappa makten, så enligt S är det bättre att dom gör det själva. Jag kan tänka mig att S kan koppa att repatriera t.ex.
Citera
2017-10-07, 14:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Du missar hela poängen. Det rådande etablissemanget (dit jag INTE räknar mig) utnyttjar SD som låter sig utnyttjas. Samma sak gjorde NMR.

Som jag sa så kan jag tänka mig att S repatrierar folk. Det är ju ändå "light weight" från där dom en gång var med steriliseringar osv. SD och NMR synar etablisemanget. Det är antidemokratiskt och förbudsivern lyser igenom. Dock tror jag att SD och NMR kan pressa S till att göra saker dom inte vill, jag tror inte på att SD eller MNR ska genomföra dom nödvändiga åtgärderna själva.
Citera
2017-10-07, 14:49
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Härligt att vi diskuterar lösningar!

Liksom oyto tror jag att det mesta av utvecklingen kommer att ske organiskt och ledarlöst, drivna av den historiska och alltid besannade lagen ”Mångfald + närhet = krig”.

Som Totius skriver kommer det att behövas en generationsväxling inom ffa S och M innan politiken börjar byta riktning. Samtidigt underminerar undervattensströmmarna åsiktstäcket.

Icke förty finns det en liten klick av människor som mer eller mindre i rampljuset verkar för västerlandets räddning: Mercer, Thiel, Yarvin, Yiannopolous och ffa Bannon.

MSMs kloakdel har publicerat en emaildump för att ”avslöja” dessa människor. Det enda som egentligen är intressant är att man får lära sig att dessa samarbetar och skvallerguldkorn som att Yarvin satt på valvaka hemma hos Thiel i november 2016:

https://www.buzzfeed.com/josephberns...jNd#.wqrog11x0
Citera
2017-10-07, 14:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Som jag sa så kan jag tänka mig att S repatrierar folk. Det är ju ändå "light weight" från där dom en gång var med steriliseringar osv. SD och NMR synar etablisemanget. Det är antidemokratiskt och förbudsivern lyser igenom. Dock tror jag att SD och NMR kan pressa S till att göra saker dom inte vill, jag tror inte på att SD eller MNR ska genomföra dom nödvändiga åtgärderna själva.
Jag tror att S är helt bortkollrade av MSM. Våra politiker är så korkade att de är en fara för rikets säkerhet av allt att döma. Och SD tror jag helt saknar allt som behövs. Det är därför det måste komma in fakta, saklighet och analys i mediakriget. Men journalisterna har inte heller vad som behövs. Det behövs dugligt folk i mediakriget.
Senast redigerad av Totius 2017-10-07 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in