Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du tar upp en rad intressanta frågor som skulle behöva ett långt svar. Men eftersom det mesta skulle falla utanför tråden får det tas vid något annat tillfälle.
När det gäller mediakriget om mångkulturen så uppfattar jag att vi nådde någon slags konsensus kring att det är hög tid att medierna sakligt börjar granska och ifrågasätta det som händer i landet.
Genast infann sig frågan om VEM som ska göra detta och HUR det ska gå till. Tråden målade upp problem med ägarstrukturer och att informationen på webben är kontrollerad.
Jag vänder mig mot problembeskrivningen och menar att all information som behövs redan finns på webben. Här finns nästan oändliga möjligheter, bara man vet hur man gör. All information som finns på webben innebär enorma möjligheter för enskilda individer att samla kunskap som innebär makt.
Kolla på Tino Sanandaji, strängt taget allt han visar är sådant som finns tillgängligt på webben. Men hur många journalister jobbar som Tino? Tänk om ett dussin personer som Tino Sanandaji skulle jobba med att visa fakta om mångkulturens inverkan på samhället. Allt som behövs finns, utom personerna.
Vad skulle gamla nöjesjournalister och kändisar kunna göra mot ett dussin Tino Sanandaji? Jag lovar att det finns massor av människor som har den kompetens som behövs i Sverige. Det gäller ”bara” att komma igång.
Tinos fakta biter inte på dem som bestämt sig för att ett mångkulturellt Sverige är det som gäller. Han och tusen till kan stapla fakta till månen och tillbaka, utan att Dagens Nyheter och Aftonbladet med flera mediekatörer tar notis. Fakta är meningslöst, skulle jag säga, i opinionsbildningen. I vart fall har fakta hittills inte spelat nån avgörande roll.
Väldigt mycket som påståtts vara främlingsfientliga myter har visat sig vara sanning. Mångkulturella sanningar om ekonomisk vinning, godartad kulturell berikning och fredligt samkväm mellan olika grupper, har alla visat sig vara osanning. Dessutom är värderingsmässiga sanningar som till exempel förbudet mot månggifte, att nationalism är dåligt, att lagen gäller och mycket annat, nånting helt relativt. För mig svensk är nationalismen förbjuden men för juden och kurden är den helt ok. Tvegifte är för mig strängeligen förbjudet men det är det inte för araber. För mig svensk gäller lagen på ett sätt, för utlänningen gäller lagen på ett annat sätt. Ofta ska jag betala, mer sällan utlänningen. Jag måste alltid kunna styrka min identitet, utlänningen däremot... ja, allt flyter, skulle man kunna säga.
Och på din fråga är mitt svar, att betydligt fler personer är beredda att betala för att lyssna när en fånigt leende och småputtrig Henrik Schyffert berättar för dem att det aldrig varit bättre, än det är personer som är beredda att lyssna på en sluddrande och stötigt faktastaplande Tino. Tino har ju dessutom väldigt konstig frisyr, visst har han? Det spelar ingen roll att Tino har rätt och att de farhågor han uttrycker är väldgrundande och att Henrik Schyffert bara snackar en massa skit. Yta slår alltid innehåll. Nästan i alla fall. Åtminstone i det Nya Sverige, inte minst när det gäller mångkulturen.
I övrigt undrar jag om du ofta läser Dagens Nyheter? Det gör jag. Du har samma slags hoppfullhet som jag kan märka där. Men du kommer in från ett annat håll så klart, när det gäller mångkulturen. Bra för övrigt med nån som är hoppfull, något som jag tråkigt nog till största delen slutat vara.