Citat:
Morgonens överraskning. Ledarsidorna har börjat propagera för återvandring för människor som lever sina liv i diaspora i andra länder. Nu borde Oyto vara dubbelt glad. Kretsloppsmigration - utan ett varv tillbaka till Sverige. Hallelujah!
"Den kurdiska diasporan i Sverige och i andra länder uttrycker en besvikelse över hur västvärldens stöd för ett självständigt Kurdistan uteblivit. Samtidigt så kan irakiska kurder visa upp framgångar genom att ha byggt upp en fungerande autonomi för kurder i Irak. Utvecklingen sedan kriget i Irak sätter ljuset på en av de kanske viktigaste mekanismerna i en orolig värld. Repatrieringen och det lokala arbetet.
Källa: https://ledarsidorna.se/2017/09/flyk...-av-losningen/
Kommentar: Kurdistan är uppsplittrat på Syrien, Turkiet, Irak och Iran. När jag har följt utvecklingen i Mellanöstern är det endast Syrien som är intresserade av att låta kurderna ha självstyre - men inte ett eget land. Det beror på att Ryssland har lyckats få Assad med på noterna om att det är bra låta kurderna få större självstyre. Israel vill gärna ha ett självständigt Kurdistan där kurderna sliter sig loss från ockupationsmakterna Turkiet, Irak och Iran. Men det som är intressant nu är om några opinionsbildare vill följa med Ledarsidorna i en diskussion om frivillig repatriering för en utvald grupp som har funnits i 40 år i Sverige.
"Den kurdiska diasporan i Sverige och i andra länder uttrycker en besvikelse över hur västvärldens stöd för ett självständigt Kurdistan uteblivit. Samtidigt så kan irakiska kurder visa upp framgångar genom att ha byggt upp en fungerande autonomi för kurder i Irak. Utvecklingen sedan kriget i Irak sätter ljuset på en av de kanske viktigaste mekanismerna i en orolig värld. Repatrieringen och det lokala arbetet.
Källa: https://ledarsidorna.se/2017/09/flyk...-av-losningen/
Kommentar: Kurdistan är uppsplittrat på Syrien, Turkiet, Irak och Iran. När jag har följt utvecklingen i Mellanöstern är det endast Syrien som är intresserade av att låta kurderna ha självstyre - men inte ett eget land. Det beror på att Ryssland har lyckats få Assad med på noterna om att det är bra låta kurderna få större självstyre. Israel vill gärna ha ett självständigt Kurdistan där kurderna sliter sig loss från ockupationsmakterna Turkiet, Irak och Iran. Men det som är intressant nu är om några opinionsbildare vill följa med Ledarsidorna i en diskussion om frivillig repatriering för en utvald grupp som har funnits i 40 år i Sverige.
Igår ställde jag frågan om några andra opinionshjon skulle följa med Ledarsidorna i en diskussion om frivillig repatriering. Tyvärr tvingas jag konstatera att ingen gjorde det. Däremot till min glädje ser jag att en annan opinionsledare har gjort detta. Nämligen Patrik Engellau på sajten Det Goda Samhället.
I en dagsfärsk krönika skriver han detta:
"Utförslöpan fortsätter. När no go-zonerna blir fler och polisen inte ens undersöker våldtäktsfall med kända förövare så anar man avgrunden, särskilt som det inte kan skönjas tecken på vändning eller tillnyktring. Det vi ser är inte slutet på början, det är inte ens början på början.
Bara för att du inte ska ha för stora förhoppningar på demokratin kan jag nämna några saker som jag tror omedelbart måste inledas. Jag pekar på dessa ärenden för att du ska se hur långt borta de ligger från politikerväldets dagordning.
Två åtgärder kan snabbt och enkelt genomföras eftersom de bara handlar om förändringar av regelverket. Den första är att ta bort allt om att Sverige ska vara multikulturellt. En viss eftersläpning blir det förstås eftersom en del formuleringar bör ändras i grundlagen, men sakmässigt kan upphävandet börja gälla direkt till exempel vad anbelangar bidrag till etniska organisationer. Den andra åtgärden är migrationsstopp även avseende anhöriga. Det skulle nog bli en del bråk med EU, som dock kunde lösas efter förhandlingar.
Sedan kommer tre åtgärder som noggrant, men skyndsamt, behöver förberedas och genomföras. För det första måste Sverige organisera upp deportationsverksamheten så att folk som nekas asyl kan återbördas till sina hemländer eller, om hemländerna vägrar, någon annan stans. För det andra behöver statens våldsmonopol återupprättas över no go-zonerna. Det är ingen tebjudning, som Trotskij påstås ha sagt om revolutioner. Sveriges våldsmakt måste återta och stadigt besätta territorium som fallit i antagonisters händer och man kan inte räkna med annat än att antagonisterna tänker försvara sig. För det tredje måste en genomtänkt integrationspolitik utarbetas och sättas i verket. Denna uppgift är inte heller någon lätt match eftersom ingen hittills vågat tänka på frågan med den tankeskärpa som behövs (vilket är skälet till att inget parti, inte ens sverigedemokraterna, har något som kommer i närheten av en rimligt detaljerad handlingsplan som har chans att fungera)."
Källa: https://detgodasamhallet.com/2017/09...-eller-folket/
Jag beklagade mig över att opinionshjonen Per Gudmundson, Alice Teodorescu, Peter Wolodarski, Anna Dahlberg, Carolina Dahlman, Karin Pettersson, Ivar Arpi, Anders Lindberg, Tove Lifvendahl, Göran Greider mfl aldrig har någonting relevant att tillföra samhällsdebatten. De cirkulerar runt problemen utan att komma med några problemlösningar - vilket vore det naturliga i deras position som kampanjgeneraler för den fria opinionsbildningen i Sverige. Den enda som kommer undan med hedern i behåll är Aftonbladet Kulturs chef Åsa Linderborg - å andra sidan har hon ju en riktig doktorshatt på sitt huvud.
Det som jag har åskådliggjort är att det finns två alternativa samhällsdebatter som löper parallellt med varandra. Den normativa och fördummande som förs av de anständiga krafterna i gammelmedia - och den innovativa och intellektuellt inspirerande som förs i alternativa medier av Ingrid Carlqvist, Ann Heberlein, Patrik Engellau, Johan Westerholm, prästen Helena Edlund, Karl-Olov Arnstberg och några till.
Det som jag undrar är vilken debatt som den politiska makten och näringslivet följer. PK-eliten eller dissidenterna? Om de väljer den förstnämnda gruppen så undrar jag vad det säger om det svenska tillståndet som baktalas så mycket i utlandet. Hur blev det så här?