2017-11-15, 12:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sjögren har alltså prytt tidningen Dagens förstasida med rubriken ”...fann sin kristna tro via kulturen”.

Sedärja.

Månne kommer vi att få se kulturskribenterna massansluta sig till pingstkyrkan och jehovas? Det har ju gått ganska många år nu sedan de gick från att skriva pretentiösa recensioner av pretentiösa teaterpjäser till att plötsligt lajva obunden ledarsida för F!+MP+V med specialinriktning invandring och mångkultur, och eftersom det är en dödssynd för progressiva att stelna i sin form så är det hög tid för nästa paradigmskifte.

Jag menar, egentligen är de ju förberedda att jackas in. Korsbefruktningen mellan nyvänster och kristendom har funnits där ett tag, genom sossar för tro & solidaritet, genom Klein som gick från att predika på AB:s ledarsida till att predika i kyrkan, och omvänt genom islamisternas infiltration av 7K-partierna. Kulturtyckarna har fascinationen för religion genom vurmandet och krypandet för islam. De vill vara ett prästerskap som sätter sig till doms över folket, men har tappat all auktoritet och behöver därför ympas fast på en ny. Då behöver de inte längre trassla med hemsnickrade plagiat av arvsynden, de kan hänge sig helt åt Originalet.

Att gå varvet runt är de redan proffs på - genom den färgblinda antirasismen som slutade i hudnyansmätande apartheid, genom könlöshetsidealisterna som efter en lång ökenvandring i ingenhensland hittade ett gammalt memo från antirasisterna där det stod ”Punkt 1: Synliggöra skillnader” och fick en heurekaupplevelse. Kanske kommer de under första stormötet fram till att man borde klä pojkar och flickor i olika färger, t ex blått och rosa, och gratulerar varandra till detta nyskapande genidrag.

Så varför inte även omfamna samma kristendom som de rullade i tjära och fjädrar under förra kulturrevolutionen? De behöver inte ens gnälla om brist på fritidsgårdar - kyrkorna har stått tomma och väntat hela tiden.

Tja... ingenting verkar ju längre vara omöjligt. Somliga pseudoreligiösa personer överger ju obehindrat den politiska kyrkan för den kristna kyrkan t.ex. Göran Skytte.

Ordspråket får en ny och bokstavlig innebörd:

När fan blir gammal blir han religiös.
Citera
2017-11-15, 13:13
Avstängd
sherms avatar
På tal om att islamofobin letat sig ändå in till finsalongerna på Dagens ETC,
Citat:
Nordfront, Nordiska motståndsrörelsens hemsida, driver idag mer trafik än till exempel ETC.se och Ledarsidorna.se och kan uppvisa en svag, men likväl stabil tillväxt samtidigt som sidor som politism.se tappar trafik. Sidor som “Motargument” och “Inte rasist men…” ter sig vid jämförande analyser som mer eller mindre försumbara. Johan Hakelius FOKUS är i samma storleksklass som de senare – långt ifrån Nordfronts trafiksiffror.
/.../
Samtidigt som rapportering av migrationens effekter ”normaliseras” till att bli mer faktabaserade visar trafikutvecklingen på en djupare polarisering där extremhögern växer och vänstern tappar.
https://ledarsidorna.se/2017/08/vale...perfekt-storm/

Några månader efter detta skulle alltså självaste Försvarsmakten kröna Nordiska Motståndsrörelsen till Kungar av alternativmedia. Westerholm tar i sammanhanget också upp frågan om ett “ledigt politiskt utrymme” till höger om SD. Där lyfter han Kasselstrand och Hahne som tar initiativ till Alternativ för Sverige. Han påpekar riktigt att de ställer upp i lokalvalet till Stockholm Stad men undlåter samtidigt att förklara för läsaren att Nordiska Motståndsrörelsen ställer upp till riksdagsvalet. För Stockholmsbon finns således två goda alternativ att lägga sin röst på i valet 2018.
Senast redigerad av sherm 2017-11-15 kl. 13:30.
Citera
2017-11-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sydsvenskan har en stor intervju idag (över ett helt uppslag i A-delen, dessutom med en puffrubrik som dominerar förstasidan i tryck) med en yngre hazarisk man som kom hit som ensamkommande 2011, han påstår sig idag vara 23 men ser på bilden snarare ut som 30."99% av alla ensamkommande jag känner antingen jobbar eller pluggar" säger han (han syftar nog på de som kom ungefär samtidigt med honom själv, men det gör inte uttalandet mer trovärdigt). Fruktansvärt okritisk och agendastyrd artikel (ännu inte på nätet) gjord av ett par unga tjejer som träffade honom tidigare för två-tre år sedan och uppenbarligen tyckte synd om honom/blev charmade av honom; inte en enda kritisk motfråga.

Killen visar stolt runt i sin tvårummare som "jag just har köpt". Vänta nu, hur många 23-åriga assisterande bilmekar med bara ett par års yrkeserfarenhet känner ni som har råd att köpa en insatstvåa i storstaden (pris minst 1.5 miljoner skulle jag säga)? Jag är hundra på att antingen står kommunen bakom eller så är killen bulvan för (eller andrahandsboende hos) någon anna som är den egentlige köparen, men det anser förstås inte Sydan att man behöver gräva i.

I samma nummer kräver fyra miljöpartister från Helsingborg att Sverige måste "uppfylla sina löften" och ge allmän amnesti åt alla ensamkommande. ^_ ^

Nu är artikeln ute på nätet. Länk till detta okritiska bottennapp: https://www.sydsvenskan.se/2017-11-1...-du-jobba-hart (premium, en god vän till mig är prenumerant och jag kan låna hans inloggning - men som sagt, artikeln är även stort uppslagen i dagens nummer av SDS)

På nätet följer det med flera bilder på Latif och hans kompis som inte fanns på print - och som gör det helt tydligt att killarna inte är 23/24 år (17 vid ankomsten), snarare runt 30.
Senast redigerad av HepCat-X 2017-11-15 kl. 15:59.
Citera
2017-11-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nu är artikeln ute på nätet. Länk till detta okritiska bottennapp: https://www.sydsvenskan.se/2017-11-1...-du-jobba-hart (premium, en god vän till mig är prenumerant och jag kan låna hans inloggning - men som sagt, artikeln är även stort uppslagen i dagens nummer av SDS)

På nätet följer det med flera bilder på Latif och hans kompis som inte fanns på print - och som gör det helt tydligt att killarna inte är 23/24 år (17 vid ankomsten), snarare runt 30.

Finns det någon som har sett sammanställning över de ekonomiska konsekvenserna kring att 20 000 hazarer ska få stanna i Sverige? Har den uppgiften överhuvud taget lyfts?

Utgår man från de gamla norska siffrorna om kostnaderna för en utomeuropeisk medborgare om ca 4 miljoner kronor så ger en enkel multiplikation kostnader om ca 80 miljarder för en allmän amnesti.
Citera
2017-11-15, 18:27
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Numera drar inte media åt ett och samma håll, vilket ofta var fallet tidigare.

Fel att ge amnesti till ensamkommande

Citat:
Regeringspartierna förhandlar hårt om ödet för de tiotusentals ensamkommande som sökte sig till Sverige under flyktingkrisen, hitlockade av gränslösa svenska signaler. Till skillnad från i andra länder gjordes här inga medicinska åldersbedömningar. Migrationsverket ifrågasatte ogärna den ålder som ensamkommande migranter uppgav. Detta trots att så oändligt mycket fanns att vinna på att säga att man var 16 år: bättre levnadsvillkor och nästan garanterad asyl. Nu vill MP att de ensamkommande som har "hunnit bli vuxna" i väntan på asylbesked ska få stanna.

Sverige har, med en huvudlös signalpolitik, en moralisk skuld till dem som kom hit under flyktingkrisen. Men en amnesti vore huvudlös - inte minst signalmässigt. Fler ensamkommande skulle sannolikt söka sig hit, fler fäder skulle dra på sig stora skulder för att kunna skicka en son med smugglare till Sverige. Och om sonen får avslag är det väl rationellt att gå under jorden och härda ut. För det kan ju komma en amnesti till.

Så uppstår en ny svensk skuld.

https://www.expressen.se/ledare/fel-...ensamkommande/

Att partiledningen inom Socialdemokraterna hittills har avvisat alla förslag om amnesti tyder på att de vet att det inte finns något större stöd för den här gruppen ute i samhället. "Ensamkommande" har blivit någon form av pet project för en del personer inom vissa yrkeskategorier, inte minst journalister. Jag gissar att Löfven kommer bli tvingad att ge efter och utfärda någon form av halvamnesti vilket i praktiken kommer innebära att de flesta kommer kunna stanna kvar till slut.
Citera
2017-11-15, 18:29
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sjögren har alltså prytt tidningen Dagens förstasida med rubriken ”...fann sin kristna tro via kulturen”.

Sedärja.
Sveriges ledande "hatsajt" gör ett inskutt,
Citat:
En annan uttalad ”medmänniska” är SvD:s kulturskribent John Sjögren som nu tar skuldkomplexet till en helt ny nivå.
https://www.nordfront.se/svds-john-s...-overgrepp.smr

Men vänner, vi skall icke vare snabbe att dömme!
Citat:
När jag läser John Sjögrens essäbok ”Återställelsens glädje” drabbas jag av lätt existentiell svindel. Boken, som handlar om hemlängtan, både i den lilla, personliga berättelsen och i den stora frälsningsberättelsen, skildrar eviga frågor om minnet, tiden och rummet. John Sjögren känner igen sig i svindeln, men ser den enbart som positiv.
http://www.dagen.se/kultur/john-sjog...uren-1.1050313

Jag dör

Alltså det här är bara för bra. Det är i sanning ett meningsfullt sammanträffande när vi nu kan börja tala om repatriering i termer av "Återställelsens glädje"! Och hur väl sammanfattas inte det hela? För svensken som får sitt land tillbaks och för främlingen, som efter mödosam resa äntligen kommer hem. Hem till mamma Afrika eller vart än nånstans ut i den vida världen den kommer ifrån. Återställelse som den nya väckelsen.
Citera
2017-11-15, 21:34
Medlem
Politisk lägesenergi. Det är vad #metoo är, för den som inte stirrar sig blind på det dagsaktuella skeendet och narrativet.

Att den pratande klassens kvinnor i harmsen triumf nu välter några män från plattformarna är lika mycket en strategisk fara som en taktisk framgång för dem. För vad som är minst lika oförsvarligt beroende av en tystnadskultur som mansgrisiga feminister, är ju kvinnliga sådana som skapade förutsättningarna för långt värre trauman för svenska tjejer utan röst, än vad de nu själva kräver upprättelse för.

När varje skådespelerska och kolumnist nu lockas att kodifiera det oacceptabla, när varje skärrad man i offentligheten vidimerar och värdegrundssignalerar att det som fått ske är oerhört och inte föremål för relativiserande eller preskriberingstid - då har de samtidigt etablerat precedensfall för nästa våg av indignation och ansvarsutkrävande.

Det enda som skyddar är tystnadskulturens nästa, överenskomna nivå - hur länge den nu varar.
Senast redigerad av oyto 2017-11-15 kl. 21:43.
Citera
2017-11-15, 22:12
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Cissi Wallin törs ta bladet för munnen och kängar sina PK-grannar på Söder.
Citat:
Södermalm är den bajskorvsformade ön i Stockholms innerstad som i folkmun ofta kallas "PK-meckat". Här ser allt bra utåt, men folk skatteplanerar lika mycket här, skriver Cissi Wallin.

Minns när jag bodde i min första lägenhet här på Söder. Det var några år sedan när jag pallade jobba som ett as och därmed kunde fakturera mycket. Jag hade köpt en tvåa för runt 80 000 kronor kvadraten. Det bodde varken ensamstående mammor med låglönejobb eller nyanlända på min gata, knappt någon med brunare hudfärg än mig som har samma nyans som latteskummet (för 45 spänn muggen) på lokala fiket. Ändå försökte grannar lajva utsatt arbetarklass. Här skulle det också tänkas oerhört på miljön och bara ätas baljväxter och handlas på Myrorna. Sen drog de på en weekend med flyg till Berlin två gånger om året. Det såg ju ändå ”rätt” ut.

Berättade jag när min vän gav sin dotters kompis en sharonfrukt och blev utskälld av en ursinnig förälder, på Nytorget (Söders mest anala plats)? Mamman kastade den orangea frukten i marken inför barnen och fnös att ”här stödjer vi inte förtryckarstaten Israel!”.
https://www.metro.se/artikel/cissi-w...enom-tillvaron
Citera
2017-11-15, 22:14
Avstängd
sherms avatar
I dagens utlandsspaning fortsätter Sverigebilden föga förvånande att faila. En av de goda nyheterna är att vi trendar på Breitbart, och det handlar då om invandrarvåldtäkter eller rättare förrädarskarans omsorg av förövarna. Morgan Johansson citeras, “The common denominator of those who commit these crimes is that they are men,” jorå. Man tar också upp det att tvitterkampanjen tas för intäkt till alla män, från Arnstad via Virtanen och vidare till glädjens egen återställare John Sjögren. Just ett snyggt land vi bor i. Intressant nog påpekas inte blott avfärdandet av Moderaternas förslag att registrera förövarens etnicitet. De lyfter också att dvärgen tidigare avfärdade ett förslag från samma parti, om att låta militär rensa upp i no go zonerna. Fin utlandsbild den där Sverigebilden va.

Och än finare blir det när Red Ice jämför hur polismyndigheten agerar mot invandrarbrott kontra svenskar som motsätter sig att bli utbytta och ersatta utav de kriminella skaror som regimen importerar.
Nordfront uppmärksammar reportaget som följer,
Citat:
Den svenska polisens olagliga agerande mot Nordiska motståndsrörelsens fredliga demonstration i Göteborg sprids nu till omvärlden.
https://www.nordfront.se/red-ice-tv-...monstrerar.smr

https://redice.tv/red-ice-tv/no-go-z...-break-the-law

http://www.breitbart.com/london/2017...sex-attackers/
Citera
2017-11-16, 00:46
Medlem
Autochthons avatar
FOI deltar på "Mötesplats Samhällssäkerhet 2017" (med seminarier rörande totalförsvar, krisberedskap, strategiskt säkerhetsarbete, etc.).

Rubriken "Troll och alternativa fakta" fångade min uppmärksamhet. Och se, vilken fin panel som FOI:s Magnus Sahlgren har hamnat i.
Citat:
Troll och alternativa fakta

Informationssamhällets ständiga flöde av nyheter och åsikter prövar oss som samhälle och individ – att värdera, granska och försöka förstå den information som når oss. När så vi märker att våra flöden inte längre utgörs av journalistisk objektivitet utan istället färgas av åsikter och medvetna försök att vilseleda väcks frågan om hur vi som medborgare kan skydda oss. För att å ena sidan värnar samhället rätten att tycka och ge utryck för åsikter som en grundläggande och värderad del i vår demokrati. Å andra sidan är det viktigt att också som samhälle kunna skilja åsikt från fakta och att demokratin inte förlorar medborgarens förtroende.

Hur använder extremistiska krafter den digitala arenan för att sprida hot, budskap och ideologi?
Hur kan journalistiken möta åsiktsrapporteringen och alternativa fakta?
Hur försöker trollen att påverka vårt samhälle och hur agerar de?

Medverkande
Magnus Sahlgren
är forskare på FOI
Åsa Larsson är en av grundarna och redaktör för det svenska faktagranskar-initiativet Viralgranskaren. För projektet har hon vunnit Stora journalistpriset 2014 och fått utmärkelsen Årets folkbildare 2015.
Eva Burman är ansvarig publicist för tidningen Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning. Tidningen, som är flerfaldigt belönad för sin grävande journalistik, gjorde i våras en internationellt uppmärksammad granskning - Den svenska trollfabriken.
Patrik Oksanen - Politisk redaktör för Hela Hälsingland/HT (C) samt tf Östersunds-Posten (C).
Katarina Tracz (moderator)

Program 28 november / Mötesplats Samhällssäkerhet 2017

Mm, hur skiljer vi som "samhälle" åsikt från fakta och ser till att "demokratin inte förlorar medborgarens förtroende"?

Kommer paneldeltagarna att vilja gå längre i försvaret av yttrandefrihet, "journalistisk objektivitet" och demokrati än FOI:s Katie Asplund Cohen?
Jag tror att vi alla vill ha ett öppet samhälle med yttrandefrihet … men samtidigt inte kränka andra människor. Det är ganska grundläggande värderingar så på det sättet är vi inte opartiska.

Syftet är naturligtvis att begränsa hatbudskap – men det ska inte nödvändigtvis göras genom lagstiftning, utan genom att människor lär sig … att bete sig på ett annat sätt på internet.

Tillägg:
"Dispytmarkörer" är nästan ett måste när man "åsiktsrapporterar" och levererar "alternativa fakta". Hat, hat, hat.
Citera
2017-11-16, 09:53
Medlem
Det här med "faktakoll" fick snabbt ett löjets skimmer över sig. Nu kan alla ni som undrat pusta ut: Ung i Sveriges Fatemeh Khavari är inte en man. Aftonbladet anklagar hårfrisörska för att ha satt igång ryktet. Hon ställs inför inkvisitionen i form av Robert Aschberg och Jonathan Leman. Allt filmas.

Citat:
200 sekunders Robert Aschberg sökte upp hårfrisören Åsa Westerberg tillsammans med Fatemeh Khavari och frågade varför hon påstått att Fatemeh Khavari är en man

– Jag trodde det, det såg ut som det när jag träffade dig (Fatemeh Khavari) på Medborgarplatsen och på de bilder jag sett, säger Åsa Westerberg

Men du skriver att du vet att hon är en man.

– Men lilla söta Robert, en afghansk kvinna står inte och domderar med hela händerna till en man.

Enligt Jonathan Leman, researcher på Expo, ingår Åsa Westerberg i en miljö som ligger mellan Sverigedemokraterna och vitmaktmiljön och som är mycket aktiv i social medier.

– De ser ofta sig själva som Sverigevänner men det handlar om främlingsfientliga eller högerextrema personer, säger han.

Kännetecknande för den här miljön är att de startar en mängd Facebookgrupper för att nå ut till så många användare som möjligt.

– De som är medlemmar i de här grupperna sprider information vidare mycket okritiskt, säger Jonathan Leman.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ut-som-en-man
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-16 kl. 09:55.
Citera
2017-11-16, 10:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det här med "faktakoll" fick snabbt ett löjets skimmer över sig. Nu kan alla ni som undrat pusta ut: Ung i Sveriges Fatemeh Khavari är inte en man. Aftonbladet anklagar hårfrisörska för att ha satt igång ryktet. Hon ställs inför inkvisitionen i form av Robert Aschberg och Jonathan Leman. Allt filmas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ut-som-en-man
Jag ser dock inga fakta från "faktakollen" som på något vis bevisar att Fatemeh Khavari verkligen inte är en man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in