2017-07-24, 10:52
Medlem
lm5711s avatar
(Halv pucktvåa på ämnet, men här är mitt perspektiv)

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ett 17 år gammalt dokument från FN om problemet med en åldrande befolkning och lösningen:
REPLACEMENT MIGRATION: IS IT A SOLUTION TO
DECLINING AND AGEING POPULATION?

EXECUTIVE SUMMARY
[...]
Om inte så förvärrar dessa grupper det "demografiska problemet". Ja för är det ett problem egentligen? Var är analysen av det som varit utgångspunkten för problembeskrivningen?

"Den åldrande befolkningen" är ett väldigt starkt narrativ. Denna mentala modell har verkligen bitit sig fast i medvetandet hos i princip alla debattörer, oavsett vilken sida de står på.

Exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Alltså, man kan ju ha identifierat problem med en åldrande befolkning, fine. Problemet är att det är ett ganska snabbt övergående problem, om det ens hade art ett problem. Det skulle lätt ha kunnat hanterats med arbetskraftsinvandring från Europa och/eller gästarbetare. Samt kanske extra dusörer till dem som föder fler barm. Så ekonomiska morötter, plus lite PR, skulle ha varit tillräckligt.

(Ok, ser att du inte till 100% köper att det är ett problem. Men jag tycker det ändå är ett bra exempel på att man till stor del köper motståndarens narrativ, istället för att ifrågasätta det i grunden.)

Jag tycker det visar hur extremt farligt det postmoderna tankesättet är.

Genom att skapa en berättelse / narrativ / mental modell om ett visst ämne kan man tvinga folk att tänka i vissa banor, och leda bort debatten från andra banor.

Man kan bygga upp ett narrativ på några lösryckta faktoider för att skapa en bild som inte är en bra representation av verkligheten.

Här är varför "åldrande befolkningsproblemet"-narrativet inte stämmer rent matematiskt / ekonomiskt:

Detta borde vara uppenbart för alla som har en grundskoleutbildning i matematik. Men det är det inte, vilket visar hur farlig postmodern propaganda kan vara.
Citera
2017-07-24, 11:16
Medlem
rough-justices avatar
Nån som kan hjälpa mig? För drygt 2 år sen var det en brittisk ekonom som var i ropet. Han var kritisk mot nyliberalismen i Storbritannien och fick vara med i TV-programmet Skavlan och göra reklam för sin nya bok.

Nyliberalerna hade en övertro på dripp-dropp ekonomin, att när rika blev väldigt rika så skulle lite grann av rikedomarna droppa ned på de stora folkmassorna. Det blev aldrig så, utan de rika blev ännu rikare medan alla andra blev ännu fattigare. Det var därför Donald Trump vann presidentvalet fastän Hillary Clinton försökte förklara för de amerikanska väljarna att den här modellen funkade inte, och därför behövdes ett helt nytt tänkande. Trump vann slaget om vem som hade rätt verklighetsberättelse som också fick stor spridning i sociala medier. Mycket tack vare stödet från Infowars, Breitbart och AltRight-rörelsen.

I vilket fall som helst så framkom det att de argument som användes i Storbritannien för att införa nyliberalism också användes i Sverige - men här var det tal om 40-talisterna som skulle pensioneras och en massa jobb som skulle bli lediga och just därför behövdes invandring i stor omfattning.

För att återknyta till min ingress: Finns det nån klok själ minns namnet på denne ekonom? Jag vill minnas Thomas....
Senast redigerad av rough-justice 2017-07-24 kl. 11:19.
Citera
2017-07-24, 11:26
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Nån som kan hjälpa mig? För drygt 2 år sen var det en brittisk ekonom som var i ropet. Han var kritisk mot nyliberalismen i Storbritannien och fick vara med i TV-programmet Skavlan och göra reklam för sin nya bok.

Fransman: Thomas Piketty. Blev snabbt en idol i "vissa" kretsar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Piketty
Citera
2017-07-24, 12:07
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Apropå människotyper så refererar och funderar Erik van der Heeg idag på Ledarsidorna över en ny studie av bland annat Jordan Peterson. Den tycks peka på att en särskild personlighetstyp är särdeles benägen att bli auktoritärt politiskt korrekt, och att det tycks vara samma personlighetstyp som är benägen att bli auktoritär högerextremist.

Jag rekommenderar att läsa hela.
Den studien förtjänar kanske en egen tråd?
Citera
2017-07-24, 12:31
Medlem
Den här uppvisningen i total inkompetens från ledande politiker och tjänstemän som nu slagit rekord i och med transportstyrelsen bör ju spela en rätt stor roll i "kriget". Det är nog många som haft en stor tilltro till systemet och haft det som grund för acceptansen av invandring. Lite "de vet nog vad de gör". Men när det gång på gång visar sig att samtliga i sjuklövern verkar vara svagbegåvade så försvinner ju grunden för tilltron, och plötsligt måste man tänka själv kring om invandringen är en så bra idé egentligen.
Citera
2017-07-24, 16:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Den här uppvisningen i total inkompetens från ledande politiker och tjänstemän som nu slagit rekord i och med transportstyrelsen bör ju spela en rätt stor roll i "kriget".

Det framkom ju häromdagen att det var Magdalena Anderssons departement som anmodade sparkrav för alla myndigheter på grund av bisarra kostnader för den heliga asylinvandringen. Som ett steg i detta skulle det sparas pengar medelst outsourcing. Det är så grav inkompetens över hela linjen så att tjänstemän åläggs omöjliga krav. Då blir det "bortseende från lagen" enda utvägen. Det hände nu i Transportstyrelsen, det har hänt i många kommuner där man skiter i plan- och bygglagen också pga. regeringsdirektiv. För att lösa den omöjliga uppgiften tvingas man bryta mot lagar.

I Transportstyrelsens fall blev det en lag som innebar risk för rikets säkerhet. Det borde således vara diskvalificerande för alla inblandade från Magdalena Andersson, Ygeman och neråt rakt över hela linjen för det här är inget annat än samhällsfarlig inkompetens.
Citera
2017-07-24, 19:19
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Den här uppvisningen i total inkompetens från ledande politiker och tjänstemän som nu slagit rekord i och med transportstyrelsen bör ju spela en rätt stor roll i "kriget". Det är nog många som haft en stor tilltro till systemet och haft det som grund för acceptansen av invandring. Lite "de vet nog vad de gör". Men när det gång på gång visar sig att samtliga i sjuklövern verkar vara svagbegåvade så försvinner ju grunden för tilltron, och plötsligt måste man tänka själv kring om invandringen är en så bra idé egentligen.

Innefattar detta även Annie Lööf? Hon är ju MSM stora hopp och politikern som tycker precis rätt i varenda fråga. Dessutom verkar hon få en allt större skara väljare med sig.
Citera
2017-07-24, 19:23
Medlem
Citat:
Den här uppvisningen i total inkompetens från ledande politiker och tjänstemän som nu slagit rekord i och med transportstyrelsen bör ju spela en rätt stor roll i "kriget".
Det jag reflekterat över det senaste dygnet är hur en presumtiv regering överhuvudtaget skulle kunna åstadkomma en "återvandring" som nu kan skönjas som ett nytt ämne i mediekriget. Vida diskuterat i denna tråd, och antytt som en möjlighet, svårighet eller omöjlighet av professionella opini-hjon.

Om sådan grav inkompetens som spridande av sekretessbelagd info förekommer på politisk och myndighetsnivå, så har jag svårt att se att man skulle kunna klara en så komplex sak som att skicka hem folk som konstrar till deras hemländer.

Å andra sidan kanske det är det som vi kan hoppas på; en GD någonstans i institutions-Sverige som börjar bryta mot lagar och börja sätta hårt mot hårt mot mångkulturen. Med motivet att "jag trodde man kunde göra så".
Citera
2017-07-24, 19:54
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det jag reflekterat över det senaste dygnet är hur en presumtiv regering överhuvudtaget skulle kunna åstadkomma en "återvandring" som nu kan skönjas som ett nytt ämne i mediekriget. Vida diskuterat i denna tråd, och antytt som en möjlighet, svårighet eller omöjlighet av professionella opini-hjon.

Om sådan grav inkompetens som spridande av sekretessbelagd info förekommer på politisk och myndighetsnivå, så har jag svårt att se att man skulle kunna klara en så komplex sak som att skicka hem folk som konstrar till deras hemländer.

Å andra sidan kanske det är det som vi kan hoppas på; en GD någonstans i institutions-Sverige som börjar bryta mot lagar och börja sätta hårt mot hårt mot mångkulturen. Med motivet att "jag trodde man kunde göra så".
Alltså: Malcolm Kyeyune och Markus Allard tar upp frågan om virket i våra styrande i riket i den podcast de driver. Som exempel tar de skillnaden på krig och fred. En stat med militärmakt kan helt enkelt inte lita på att officerare som lekt krig i fredstid duger för krig. Analogin är helt enkelt att våra politiker inte är av det virke som krävs för att kunna leda i den kristid vi befinner oss. De duger helt enkelt inte.
Citera
2017-07-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

Nej, de här människorna är helt odugliga för tuffa beslut. De kan bara starta utredningar och uttrycka sig tillräckligt vagt för att media ska sluta fråga. Och knappt det.

Hoppet för mig står till Medborgerlig samling eller liknande. Människor utifrån som kämpar sig in i riksdagen, inte inavlade politiker från ungdomsförbund som gör karriär på att tycka rätt. Möjligen kan SD vara till nytta, men jag tror inte de klarar det på egen hand. De får inte 50% i första taget och allt de tar sig för är i ljuset av den smutskastning de utsatts för. Sjuklövern måste helt enkelt bytas ut. De är uppbyggd av den uslaste sortens människor. Det går inte att hoppas på någon uppstånden "gamla moderaterna" där.
Citera
2017-07-24, 20:38
Medlem
Ferenc-Ferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det framkom ju häromdagen att det var Magdalena Anderssons departement som anmodade sparkrav för alla myndigheter på grund av bisarra kostnader för den heliga asylinvandringen. Som ett steg i detta skulle det sparas pengar medelst outsourcing. Det är så grav inkompetens över hela linjen så att tjänstemän åläggs omöjliga krav. Då blir det "bortseende från lagen" enda utvägen. Det hände nu i Transportstyrelsen, det har hänt i många kommuner där man skiter i plan- och bygglagen också pga. regeringsdirektiv. För att lösa den omöjliga uppgiften tvingas man bryta mot lagar.

I Transportstyrelsens fall blev det en lag som innebar risk för rikets säkerhet. Det borde således vara diskvalificerande för alla inblandade från Magdalena Andersson, Ygeman och neråt rakt över hela linjen för det här är inget annat än samhällsfarlig inkompetens.

Suverän är den som bestämmer över undantaget - Carl Schmitt

Vi har inget officiellt "undantagstillstånd" att utlysa i Sverige - men för mig står det klart att det de facto är fullt möjligt, men: endast för socialdemokraterna. De har under de senaste 100 åren befolkat stafsapparaten med "sitt" folk, och Alliansen lät medvetet bli att rensa ut dessa i sin strategi att bli ett accepterat alternativ i snällistiska Sverige (som hatar konsekvenser i alla dess former).

Transportstyrelsen GD genomförde lojalt det som måste utföras (nu är dådet utfört!) och kommer gå fri, avsteg från gällande lag = undantagstillstånd. Sanktionerat från högsta ort, tro inget annat. GDn ifråga fick under en halv månadslön i böter, behålla sin lön och kommer snart få ett nytt jobb inom statlig sektor, annars är pensionen inte långt borta. Därtill höjdes hennes lön samtidigt som outsourcingen, i strid mot fredstida lag, genomfördes. I kompensation för de kommande böterna?

Se på handlingarnas konsekvens, om någon nu tvekar på om undantagstillståndet nu gäller i landet Sverige, och väg detta mot tyngden i "straffet".

Citat:
Nej, de här människorna är helt odugliga för tuffa beslut. De kan bara starta utredningar och uttrycka sig tillräckligt vagt för att media ska sluta fråga. Och knappt det.

Hoppet för mig står till Medborgerlig samling eller liknande. Människor utifrån som kämpar sig in i riksdagen, inte inavlade politiker från ungdomsförbund som gör karriär på att tycka rätt. Möjligen kan SD vara till nytta, men jag tror inte de klarar det på egen hand. De får inte 50% i första taget och allt de tar sig för är i ljuset av den smutskastning de utsatts för. Sjuklövern måste helt enkelt bytas ut. De är uppbyggd av den uslaste sortens människor. Det går inte att hoppas på någon uppstånden "gamla moderaterna" där.

Däri ligger knutens lösning, ett eller flera alternativa partier utan tidigare låsningar och där driftiga och skärpta medborgare kan kanalisera sitt engagemang utan att låsas ute av slipade internpolitiskt skolade i ungdomsförbunden och utan extern livserfarenhet. MED kan bli ett av dessa alternativ, SD förmodligen som största alternativa parti dock, och inte innan valet 2022.

Först på agendan: rensa ut de främst partipolitiskt lojala sossarna ur statsmaktens byråkratiska vindlingar, där de annars kommer bedriva gerillakrig enligt "det fria krigets princip".
Senast redigerad av Ferenc-Ferdinand 2017-07-24 kl. 20:47.
Citera
2017-07-24, 21:27
Medlem
Citat:
Tyvärr har du nog rätt, och det är det som skrämmer mig. Vi karskar upp hos här i tråden när vi hör och ser små antydningar i media om återvandring och andra behövliga åtgärder för att bli kvitt multikultieländet, men med dessa snedseglare vid rodret lär det vara helt omöjligt.

Tesen hittills har ju varit att media drivit politikerna, och ska det bli något gjort så lär det ta en evinnerlig tid att först bli kvitt den felprogrammerade mediekåren. Att sedan fösa den politiska fårskocken för att göra något som gagnar landet kommer inte att hända innan den krassa verkligheten har sänkt Moder Svea ned i Marianergraven. Kort sagt, jag är pessimist, och får nog bekänna mig till Evaristos beskrivning av den skenande stenen som rullar nedför berget tills den kolliderar med något.

En rent spekulativ fundering (kanske utan riktigt värde) från min sida är att den fragmenterade politiska kartan har gjort politikerna till valiumdrogade sengångare. Partiernas ledare försöker "centrera" sina utspel för att passa "tyngdpunkten" i sin väljarskara. Eftersom partierna i den vänsterliberala mittfåran är så många, är de rädda att göra utspel som hamnar utanför åsiktskorridoren för varje partis stakeholders. Med andra ord så tror jag att ett land med färre partier skulle ha politiska ledare som vågade profilera sig mer för att vinna nytt stöd. Case in Point: USA, där Trump kört en egen stil inom det republikanska partiet.

Mitt resonemang haltar säkert en del, men någon uns av sanning kan nog finnas där. Partierna är mer rädda att förlora sina väljare än att vinna nya, och vågar därför inte göra radikala politiska utspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in