Mera salt i såren för s och mp när Expressen nu berättar historien bakom amnestin för de illa sedda afghanska männen utan asylskäl. Gissningsvis fördjupas läsarnas aversion gentemot den så osvenskt arroganta och förslagna Fatemeh Khavari vilken har siktet inställt på politisk kometkarriär i Sverige. V verkar vara som en gås så deras ungdomsförbunds fingerfärdiga spel med Khavari gör nog varken till eller från.
Tack vare metoo, klankriminella och asylaktivister lever vi nu i ett samhälle vars lagar och regler dikteras av Gatans Parlament
Citat:
Tisdagen den 24 april får Fatemeh Khavari sms från utbildningsministern.
Centerpartiet har just meddelat att de kommer rösta ja till regeringens lagförslag, och Gustav Fridolin vill tacka för hennes engagemang och ledarskap. Statsrådet skriver att han är ”djupt imponerad”.
– Politiken behöver människor som brinner. Jag försöker hålla kontakt med unga människor som en dag kanske bestämmer över oss. Med den drivkraft Fatemeh har kan vi inte utesluta att hon en dag blir statsminister eller FN:s generalsekreterare, säger Gustav Fridolin.
[...]
Man kunde få intrycket att det var en spontan aktion som råkade få stort medialt genomslag. I själva verket hade Fatemeh Khavari varit i Almedalen tidigare den sommaren och på plats studerat hur ideella nätverk och intresseorganisationer jobbar med opinionsbildning. Vid hennes sida före, under och efter sittstrejken i Stockholm fanns Elin Morén, nära vän och tidigare vice ordförande i Ung vänster, som hjälpte till att skriva tal.
[...]
De journalister som ville prata med Fatemeh Khavari – och det ville många – fick komma till Medborgarplatsen.
– Jag svarade aldrig i telefon, säger hon. Det var hela strategin. Att vi skulle göra människor nyfikna och komma dit för att prata med oss.
Strategin fungerade.
[...]
Sommaren 2016 grundades Vi står inte ut – ett stödnätverk som till stor del består av människor som genom sina yrken möter ensamkommande unga./.../ Det var nog redan i november, december 2016 som vi började lägga upp strategier för media, träffa politiker och planera aktioner, säger Kinna Skoglund, socionom och talesperson för Vi står inte ut.
[...]
Några år tidigare hade journalisten Martin Schibbye och kommunikationsstrategen Brit Stakston grundat Blankspot./.../I december 2016, samtidigt som Vi står inte ut började lägga upp kommunikationsstrategier, fick redaktionen ett meddelande på Facebook.
Avsändare var en aktivist som stod utanför Migrationsverkets förvar i Märsta och protesterade mot utvisningen av 13 afghaner.
[...]
Det är sannolikt få politiker, journalister och myndigheter som arbetar med frågor relaterat till ensamkommande som inte har blivit kontaktade via sociala medier som Twitter och Facebook av representanter från Vi står inte ut. I slutna grupper tipsar medlemmarna varandra om journalister de uppfattar som särskilt lyhörda för deras budskap.
[...]
I maj 2017 kom frågan om de ensamkommande upp på Miljöpartiets kongress. Partistyrelsen lade fram ett kompromissförslag om möjligheten till en ny prövning för de som kommit till Sverige under 2015 – men utan att det skulle handla om permanenta uppehållstillstånd, vilket ungdomsförbundet Grön Ungdom och aktivisterna utanför partiet krävde.
[...]
Omröstningen slutade med att MP-kongressen körde över partistyrelsen med sju rösters marginal.
[...]
Utanför Ingrid Eckermans dörr står en extrasäng för de tillfällen unga afghaner behöver en sovplats./.../– Jag är en engagerad människa. Inga barnbarn, ingen partner och tittar inte på tv. Då finns tid för annat, säger hon./.../Det händer flera gånger i veckan att afghanska killar som just fått tredje avslaget vädjar om hjälp med boende
[...]
Rörelsen som kämpar för de ensamkommande afghanerna består av en rad olika grupper med olika agendor.
Ung i Sverige vill stoppa utvisningarna till Afghanistan, vilket innebär gamla som unga.
Vi står inte ut arbetar bara för de unga, men alla ensamkommande oavsett ursprungsland. Att det ändå blivit fullt fokus på afghaner känner sig Kinna Skoglund lite kluven till.
– Samtidigt är det en del av en strategi vi haft. Det kan man kanske avslöja nu när vi har kommit så här långt. Hade vi inte frontat Afghanistan så hade vi inte varit där vi är i dag./.../– Det smäller i Kabul och det sitter en massa ungdomar i en trappa. Det är lättare att få massmedial uppmärksamhet då. Det är ett sätt att pressa media åt det håll man vill och det har kanske funnits i vår tanke att inte vara jättetydlig heller, just för att kunna få det här att växelverka.
[...]
Fatemeh Khavari kom till Sverige 2015. Samma år såg hon ett klipp på Youtube där statsminister Stefan Löfven yttrar de numera berömda orden: ”Mitt Europa bygger inga murar.”
Lite senare frågade en lärare om hennes mål och drömmar. Fatemeh svarade att hon visste precis vad hon ville bli: Stefan Löfven.
Klasskamraterna började genast kalla henne Stefan. Det känns avlägset nu, men så var det.
1 maj 2018 håller Stefan Löfven tal på Norra Bantorget i Stockholm. På andra sidan gatan står Fatemeh Khavari och skanderar tillsammans med vännerna från Ung i Sverige och Elever mot utvisningar. Så fort statsministern tar en konstpaus tar de luft och ropar:
”Vem bygger murar? Stefan, Stefan!”
[...]
Halvvägs in i 1 maj-talet tar sig Fatemeh Khavari fram till scenen. När Stefan Löfven är klar står hon beredd.
– Pressekreteraren sa att han inte hade tid, men Stefan tog sig tid för mig ändå, säger hon efteråt.
Fatemeh är numera van vid att personer med makt tar sig tid och lyssnar på henne. Den här gången är målet att ”prata rakt med honom”, säger hon, ”och förklara för honom att han måste stoppa utvisningarna”.
Ändå blir inte mötet med Stefan Löfven riktigt som hon tänkt.
– Jag blev chockad för hans ansikte var i två delar. Ögon som höll med mig, men orden som kom ut ur munnen sa något annat. Jag visste inte vem jag skulle prata med, det var som att träffa två människor samtidigt, säger hon.
[...]
Den 7 juni väntas riksdagen rösta igenom lagförslaget om de ensamkommande. För Fatemeh Khavari är det ingen slutpunkt på kampen, allt som hänt det senaste året är bara början.
– Jag lyssnar på debatter mellan politiker och skriver ned ord jag inte helt förstår. Jag har 55 sidor där jag har skrivit ned ord. Och det behövs, för om jag ska företräda en del av vårt samhälle, en del av ett folk där alla inte har det politiska språket, så måste jag ta det ansvaret på allvar, säger hon.
I juli släpps Fatemeh Khavaris bok ”Jag stannar till slutet”. Jan Eliasson, tidigare utrikesminister och vice generalsekreterare i FN, kommer att delta vid lanseringen.
https://www.expressen.se/nyheter/val...om-afghanerna/