2018-06-02, 17:25
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

I Bouvins fall så är jag nog ganska säker på att det första filtret är: "vilka frågor ska jag ställa för att inte förstöra min karriär eller skapa en spänd stämning på fikarasten?"

Visst, jag tror att redaktionen tillsammans har diskuterat vilka frågor som ska ställas, men jag inbillar mig ändå att PK-inriktningen beror mer på en invand ryggmärgsreflex än någonting annat. Möjligen outtalade direktiv från Stjärne och Helin, men framför allt går frågorna på autopilot.

Ja allt ska ju dramatiseras och konflikter ska sökas som Ruist säger. Media ska till varje pris vara "angelägna" och "aktuella" och skapa "debatt". En torr akademisk rapport som ESO-rapporten med bara en massa siffror duger inte. Nej här gäller att skapa dramatik. Någon ska vara för och någon ska vara mot. Och vem är stark och vem är svag i den aktuella händelsen? Den sista reflexen sitter i ryggmärgen. Redaktionen ska självklart stå på de fattiga asylinvandrarnas sida. Ruist är på den onda sidan och hans fakta ska ifrågasättas. Jag trodde inte mina öron när Lotta BS sade att rapporten var kontroversiell. Faktum är ju att inga seriösa forskare ifrågasätter Ruists och ESO:s siffror. Det är bara SVT som ringt någon av sina kompisar i rörelsen (Sandro Scocco) och med det som stöd säger att Ruist är kontroversiell. Det känns som den här typen av jornalistik kommit till vägs ände.
Citera
2018-06-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nej här gäller att skapa dramatik. Någon ska vara för och någon ska vara mot.
Public Service i ett nötskal. Man ska alltid spegla två sidors tyckande. Vanligtvis är det två sidor av samma sak, t ex två olika synvinklar på varför man ska ha mångkultur. Det innebär att man bjuder in en rabiat kommunist eller emotionellt urspårad miljöpartist, som får debattera mot en snart utrotad kristdemokrat eller en folkpartist som vill ha språkkrav.

Sossar och moderater vill inte gå in i striden, utan skickar istället sina vattenbärare för att svamla mot varandra. Allt styrt av en programledare som försöker hetsa fram lite dramatik.

Därför går det totalt snett när SvT ska bjuda in någon som presenterar fakta, typ Ruist. Undrar vad som skulle skett om en siffernisse med mer mål i munnen hade frågats ut. Tänker närmast om Hans Rosling hade varit i livet och varit i TV-studion. I och för sig var han lite av PK-stratosfärens älskling, men han backade aldrig från fakta.
Citera
2018-06-02, 18:17
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Public Service i ett nötskal. Man ska alltid spegla två sidors tyckande. Vanligtvis är det två sidor av samma sak, t ex två olika synvinklar på varför man ska ha mångkultur. Det innebär att man bjuder in en rabiat kommunist eller emotionellt urspårad miljöpartist, som får debattera mot en snart utrotad kristdemokrat eller en folkpartist som vill ha språkkrav.

Sossar och moderater vill inte gå in i striden, utan skickar istället sina vattenbärare för att svamla mot varandra. Allt styrt av en programledare som försöker hetsa fram lite dramatik.

Därför går det totalt snett när SvT ska bjuda in någon som presenterar fakta, typ Ruist. Undrar vad som skulle skett om en siffernisse med mer mål i munnen hade frågats ut. Tänker närmast om Hans Rosling hade varit i livet och varit i TV-studion. I och för sig var han lite av PK-stratosfärens älskling, men han backade aldrig från fakta.
All politik har sitt ursprung av, och "äter" konflikt. Ifall där det inte finns konflikt så MÅSTE den skapas, annars har politiker inget existensberättigande.

I "Den bästa av världar" Så behöver man bara lojala tjänstemän, vilka upprätthåller Vård, skola, infrastruktur...resten sköter medborgarna med dels marknadskrafterna och dels med det "sociala trycket"... byagemenskapen.

Så, så fort Sverige blev ett litet paradis på jorden (folkhemmet) inledde våra politiker en aktiv kamp som gick/går ut på att skapa nya konflikter...; Genus, rasism, miljöhot, klimathot, energibrist,Ryss-skräck osv, ni vet.

Låt er inte förledas med i den här konfliktsoppan...
Citera
2018-06-02, 20:03
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast det är samma ägarbild i Norge och där sker ingen censur på gärningsmäns etnicitet, invandringens kostnader eller sanningen bakom tiggeriet. Under åren av mörkläggning och repression i Sverige var det ju Norge vi använde som proxy för att få nån vettig information om saker och ting, t.ex. när de kartlade etnicitet i samband med våldtäktsvågen i Oslo eller när de gjorde en uträkning av vad asylanter kostar under en livstid, samma som Ruist har gjort nu med många års fördröjning. Den där kulturskillnaden är också vad som låg bakom fejden mellan svensk och norsk media. Aagård, Fadakar, Arnstad, Esbati har samtliga gått till olika former av frontalangrepp på Norge och kallat det saker som “en rasistisk avgrund”, i åtminstone två av fallen var det just medias öppenhet om etnicitet som skavde. Statistiken om överfallsvåldtäkterna kom ju från norsk polis i ett inslag i norsk stats-TV, ändå kallade Aagård det för “högerextrema lögner”.

Den specifika typ av censur jag pratar om finns inte i Norge, Danmark, Finland eller Storbritannien och har såvitt jag vet aldrig funnits heller, och vad gäller amerikansk media tror jag att idén om att mörka etnicitet/ras är mer eller mindre otänkbar. I Sverige är motsatsen otänkbart för MSM oavsett ägare. Endast Sverige svensk lockpåläggning har.

Och som ett exempel skriver norska Aftenposten om den kuriösa omständigheten att män som flytt för sina liv ända till Norge trots att de forslade med sig familjerna nu skickar tillbaka fruar och barn till den trygga islamiska världen. Krig? Förlorat allt? Omänskligt förtryck? Ingen av dessa omständigheter som begagnats för att erhålla asyl är tydligen värre än att fruar och barn tillerkänns mänskliga rättigheter. Frihet och mänskliga rättigheter är tydligen enligt dessa asylinvandrare endast för män. Rättroende muslimska män, får man anta, som nu väl tänker sig omdana det norska samhället via offentliga bidrag till mer islamistiskt tilltalande form.

Citat:
Syriske kvinner og barn blir sendt tilbake til Tyrkia og Syria - mot sin vilje

Kvinner og barn som har flyktet fra krigen i Syria og fått opphold i Norge, blir sendt tilbake for at de ikke skal bli «for norske». – Jeg blir opprørt og sint fordi dette er helt uakseptabelt, sier statsråd Jan Tore Sanner (H).
https://www.aftenposten.no/norge/i/X...-mot-sin-vilje

Dessvärre bakom betalvägg men redan ingressen är ju väldigt osvensk.
Citera
2018-06-02, 23:49
Medlem
fasligts avatar
Mera salt i såren för s och mp när Expressen nu berättar historien bakom amnestin för de illa sedda afghanska männen utan asylskäl. Gissningsvis fördjupas läsarnas aversion gentemot den så osvenskt arroganta och förslagna Fatemeh Khavari vilken har siktet inställt på politisk kometkarriär i Sverige. V verkar vara som en gås så deras ungdomsförbunds fingerfärdiga spel med Khavari gör nog varken till eller från.

Tack vare metoo, klankriminella och asylaktivister lever vi nu i ett samhälle vars lagar och regler dikteras av Gatans Parlament
Citat:
Tisdagen den 24 april får Fatemeh Khavari sms från utbildningsministern.

Centerpartiet har just meddelat att de kommer rösta ja till regeringens lagförslag, och Gustav Fridolin vill tacka för hennes engagemang och ledarskap. Statsrådet skriver att han är ”djupt imponerad”.

– Politiken behöver människor som brinner. Jag försöker hålla kontakt med unga människor som en dag kanske bestämmer över oss. Med den drivkraft Fatemeh har kan vi inte utesluta att hon en dag blir statsminister eller FN:s generalsekreterare, säger Gustav Fridolin.
[...]
Man kunde få intrycket att det var en spontan aktion som råkade få stort medialt genomslag. I själva verket hade Fatemeh Khavari varit i Almedalen tidigare den sommaren och på plats studerat hur ideella nätverk och intresseorganisationer jobbar med opinionsbildning. Vid hennes sida före, under och efter sittstrejken i Stockholm fanns Elin Morén, nära vän och tidigare vice ordförande i Ung vänster, som hjälpte till att skriva tal.
[...]
De journalister som ville prata med Fatemeh Khavari – och det ville många – fick komma till Medborgarplatsen.

– Jag svarade aldrig i telefon, säger hon. Det var hela strategin. Att vi skulle göra människor nyfikna och komma dit för att prata med oss.

Strategin fungerade.
[...]
Sommaren 2016 grundades Vi står inte ut – ett stödnätverk som till stor del består av människor som genom sina yrken möter ensamkommande unga./.../ Det var nog redan i november, december 2016 som vi började lägga upp strategier för media, träffa politiker och planera aktioner, säger Kinna Skoglund, socionom och talesperson för Vi står inte ut.
[...]
Några år tidigare hade journalisten Martin Schibbye och kommunikationsstrategen Brit Stakston grundat Blankspot./.../I december 2016, samtidigt som Vi står inte ut började lägga upp kommunikationsstrategier, fick redaktionen ett meddelande på Facebook.

Avsändare var en aktivist som stod utanför Migrationsverkets förvar i Märsta och protesterade mot utvisningen av 13 afghaner.
[...]
Det är sannolikt få politiker, journalister och myndigheter som arbetar med frågor relaterat till ensamkommande som inte har blivit kontaktade via sociala medier som Twitter och Facebook av representanter från Vi står inte ut. I slutna grupper tipsar medlemmarna varandra om journalister de uppfattar som särskilt lyhörda för deras budskap.
[...]
I maj 2017 kom frågan om de ensamkommande upp på Miljöpartiets kongress. Partistyrelsen lade fram ett kompromissförslag om möjligheten till en ny prövning för de som kommit till Sverige under 2015 – men utan att det skulle handla om permanenta uppehållstillstånd, vilket ungdomsförbundet Grön Ungdom och aktivisterna utanför partiet krävde.
[...]
Omröstningen slutade med att MP-kongressen körde över partistyrelsen med sju rösters marginal.
[...]
Utanför Ingrid Eckermans dörr står en extrasäng för de tillfällen unga afghaner behöver en sovplats./.../– Jag är en engagerad människa. Inga barnbarn, ingen partner och tittar inte på tv. Då finns tid för annat, säger hon./.../Det händer flera gånger i veckan att afghanska killar som just fått tredje avslaget vädjar om hjälp med boende
[...]
Rörelsen som kämpar för de ensamkommande afghanerna består av en rad olika grupper med olika agendor.

Ung i Sverige vill stoppa utvisningarna till Afghanistan, vilket innebär gamla som unga.

Vi står inte ut arbetar bara för de unga, men alla ensamkommande oavsett ursprungsland. Att det ändå blivit fullt fokus på afghaner känner sig Kinna Skoglund lite kluven till.

– Samtidigt är det en del av en strategi vi haft. Det kan man kanske avslöja nu när vi har kommit så här långt. Hade vi inte frontat Afghanistan så hade vi inte varit där vi är i dag./.../– Det smäller i Kabul och det sitter en massa ungdomar i en trappa. Det är lättare att få massmedial uppmärksamhet då. Det är ett sätt att pressa media åt det håll man vill och det har kanske funnits i vår tanke att inte vara jättetydlig heller, just för att kunna få det här att växelverka.
[...]
Fatemeh Khavari kom till Sverige 2015. Samma år såg hon ett klipp på Youtube där statsminister Stefan Löfven yttrar de numera berömda orden: ”Mitt Europa bygger inga murar.”

Lite senare frågade en lärare om hennes mål och drömmar. Fatemeh svarade att hon visste precis vad hon ville bli: Stefan Löfven.

Klasskamraterna började genast kalla henne Stefan. Det känns avlägset nu, men så var det.

1 maj 2018 håller Stefan Löfven tal på Norra Bantorget i Stockholm. På andra sidan gatan står Fatemeh Khavari och skanderar tillsammans med vännerna från Ung i Sverige och Elever mot utvisningar. Så fort statsministern tar en konstpaus tar de luft och ropar:

”Vem bygger murar? Stefan, Stefan!”
[...]
Halvvägs in i 1 maj-talet tar sig Fatemeh Khavari fram till scenen. När Stefan Löfven är klar står hon beredd.

– Pressekreteraren sa att han inte hade tid, men Stefan tog sig tid för mig ändå, säger hon efteråt.

Fatemeh är numera van vid att personer med makt tar sig tid och lyssnar på henne. Den här gången är målet att ”prata rakt med honom”, säger hon, ”och förklara för honom att han måste stoppa utvisningarna”.

Ändå blir inte mötet med Stefan Löfven riktigt som hon tänkt.

– Jag blev chockad för hans ansikte var i två delar. Ögon som höll med mig, men orden som kom ut ur munnen sa något annat. Jag visste inte vem jag skulle prata med, det var som att träffa två människor samtidigt, säger hon.
[...]
Den 7 juni väntas riksdagen rösta igenom lagförslaget om de ensamkommande. För Fatemeh Khavari är det ingen slutpunkt på kampen, allt som hänt det senaste året är bara början.

– Jag lyssnar på debatter mellan politiker och skriver ned ord jag inte helt förstår. Jag har 55 sidor där jag har skrivit ned ord. Och det behövs, för om jag ska företräda en del av vårt samhälle, en del av ett folk där alla inte har det politiska språket, så måste jag ta det ansvaret på allvar, säger hon.

I juli släpps Fatemeh Khavaris bok ”Jag stannar till slutet”. Jan Eliasson, tidigare utrikesminister och vice generalsekreterare i FN, kommer att delta vid lanseringen.
https://www.expressen.se/nyheter/val...om-afghanerna/
Citera
2018-06-03, 01:31
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
All politik har sitt ursprung av, och "äter" konflikt. Ifall där det inte finns konflikt så MÅSTE den skapas, annars har politiker inget existensberättigande.

I "Den bästa av världar" Så behöver man bara lojala tjänstemän, vilka upprätthåller Vård, skola, infrastruktur...resten sköter medborgarna med dels marknadskrafterna och dels med det "sociala trycket"... byagemenskapen.

Så, så fort Sverige blev ett litet paradis på jorden (folkhemmet) inledde våra politiker en aktiv kamp som gick/går ut på att skapa nya konflikter...; Genus, rasism, miljöhot, klimathot, energibrist,Ryss-skräck osv, ni vet.

Låt er inte förledas med i den här konfliktsoppan...

Välformulerat.

Datoriseringen och Internet gör att maktsfären och konfliktsmidet centrerad kring medias politruker och nomenklaturan är på väg mot sitt slut.

Informationssvälten från livet i åsiktskorridoren har lett till att pöbeln magrat av sig så pass mycket att man ålat sig ur åsiktsförtryckets bojor och istället tillsammans söker sin intellektuella näring överallt och ingenstans.

Svensken är inte intresserad av ett artificiellt "vi" och "dom". Trots massinvandringen går det inte att skönja varken rasism eller främlingsfientlighet med någon betydelsefull signifikans varken i samhället eller i de öppna diskussionsforumen som Internet erbjuder.

Det är politrukernas ränksmideri med nomenklaturen som istället får ta de hårdaste intellektuella smockorna vilket ter sig enormt underhållande från ett tillbakalutat perspektiv utanför Sveriges gränser.

En total episk djävla fail att försöka kontrollera narrativet med gamla rostiga megafoner - ett dårarnas svanesång.

Konungen är död, leve konungen!
Senast redigerad av kaminocho 2018-06-03 kl. 01:33.
Citera
2018-06-03, 09:19
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho

Svensken är inte intresserad av ett artificiellt "vi" och "dom". Trots massinvandringen går det inte att skönja varken rasism eller främlingsfientlighet med någon betydelsefull signifikans varken i samhället eller i de öppna diskussionsforumen som Internet erbjuder.

Konungen är död, leve konungen!

Nyckelordet är "artificiellt". Media larmar och gör sig till. Utför regndansen svävandes någon meter ovanför marken enligt en förutbestämd ritual medan folket storögt tittar på och intuitivt känner att de är lurade. Det är inte invandringspolitiken i sig som folk är förbannade på utan på lögnerna, de konstruerade konflikterna och de påbjudna dramaturgiska narrativen. Som är ack så substanslösa när man börjar skrapa lite på fernissan. Som bråket runt Akademin eller när någon journalist efterlyste fler rasifierade fotbollsspelare i landslaget. Eller när några varma dagar nu i maj ger tidningar som SvD anledning att damma av den globala uppvärmningen för 58:e gången. Manipulationen av Joakim Ruist i SVT där fejkordet "kontroversiellt" framkastades som catch var bara too much.
Citera
2018-06-03, 09:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det är inte invandringspolitiken i sig som folk är förbannade på utan på lögnerna, de konstruerade konflikterna och de påbjudna dramaturgiska narrativen. Som är ack så substanslösa när man börjar skrapa lite på fernissan.

Exakt. Eller ännu mer tillspetsat: Det folkliga missnöjet med invandringen, som självklart käkar resurser och ställer orättmätiga krav på svenskars acceptans av barbariska sedvänjor, riktar sig inte i första hand mot invandrarna, utan mot det politiska etablissemanget och medierna som med rätta är de ansvariga och därför den relevanta måltavlan. Vi är inte rasister, men vi hatar lögnare som slänger ut våra resurser till höger och vänster.
Citera
2018-06-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Välformulerat.
Ett uttalat vi och dom finns det hos de invandrade diaspororna, inte sällan hiearkiskt där man ser ner på svensken som underlägsen. Detta trots att der är svensken som byggt och organiserat ett samhälle där det givits plats åt dem att emmigrera till. Inte minst absurt är det när de kommer från kulturer/länder som är rena katastrofen när det gäller att organisera moderna samhällen.
Citera
2018-06-03, 16:43
Medlem
Tycks som att Moderaterna börjar närma sig en ursäkt till svenska folket. Heberlein har talat om behovet av en sådan tidigare, och nu skriver partisekreteraren Gunnar Strömmer följande i en tråd på Facebook via Thomas Gur.
Citat:
Hej Anders, kort hälsning från sjösättning på norrländska breddgrader: Det råder ingen tvekan om att vi M har en rejäl barlast med oss, bl.a. den misskötta migrationsfrågan (som vi borde tagit tag i lugnt och metodiskt när vi tillträdde 06 så hade vi sluppit sakligt och förtroendemässigt skadliga 180-graderssvängar längre fram), misskötsel av moderata kärnfrågor som försvar och företagande samt innevarande mandatperiods stora gissel i form av DÖ. Här är det bara att ge kritikerna rätt.
En ursäkt är bra men det måste även bli ett juridiskt efterspel.
Citera
2018-06-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Tycks som att Moderaterna börjar närma sig en ursäkt till svenska folket. Heberlein har talat om behovet av en sådan tidigare, och nu skriver partisekreteraren Gunnar Strömmer följande i en tråd på Facebook via Thomas Gur.

En ursäkt är bra men det måste även bli ett juridiskt efterspel.

Moderaterna tror att det fungerar med en katolsk bikt. Förlåt oss för vi har syndat.

Nej här krävs även det klassiska momentet i frågan om förlåtelse. Den som syndat grovt ska även med all sin förmåga söka korrigera den skada som synden orsakat.

I det här fallet repatriering av ca en miljon utlänningar från MENA.
Citera
2018-06-03, 17:16
Medlem
Rosteres avatar
Det finns ingen förlåtelse utan botgöring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in