Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Det jag gillar med ditt inlägg är att du berör praktiska sätt att komma igång, även om det finns mycket där som jag också tror blir svårt.
Visst är det långt ifrån självklart att det "löpande repatrieringsbandet" kommer att köras igång.
Det som krävs för en förändring är (1) att åtminstone regeringen anser det finns ett problem som ska åtgärdas, och (2) att massmedia inte längre anser att det finns tillräckligt mycket att vinna på att banka snyfthistorier i huvudet på politikerna.
Allt handlar om "berättelsen" eller "narrativet", dvs den rådande mentala modellen hos massmedia, politiker, och allmänheten.
Tills nyligen har narrativet varit att det är jätte-jätte-synd om alla som inte får stanna i Sverige, oavsett anledning. Oberoende av sanningshalten har tongivande delar av massmedia och politikerkåren använt detta narrativ till att öka sitt inflytande i samhället. Och det har fungerat. Väldigt bra. För vem kan förneka att samhället till stor del stöpts om i en postmodern form?
Nu sviktar det narrativet, men har långt ifrån förlorat sin nytta. Innan verkningsfulla åtgärder kan sättas in krävs det att narrativet överges av massmedia och politiker. Här är mot-narrativet "Två miljoner socialbidragstagare" en kraftfull murbräcka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Jag håller med trådens chefsideolog att det är nödvändigt att sälja in ett gott och moraliskt oklanderligt budskap för att påbörja en dylik process. Sedan måste också det beska pillret sockerdrageras, men så fort människor känner att det är forcerat och ens är halvvägs mot ditt "Operation Lavemang" så kommer problem att tillstöta.
Allt måste läggas fram på ett fakta- och känslomässigt korrekt sätt och med en förståelse för svenskens rättvisepatos och känslosvall.
Som sagt, jag tror det är dödfött att sälja in lösningar innan det finns en konsensus om att vi har ett stort problem.
Men det är bara första steget. Det är långt ifrån självklart att lösningen på "två miljoner bidragstagare" är repatriering och stängda gränser. Det kan lika gärna vara höjda skatter, nedskuren välfärd, ändrade arbetsregler, osv. Det spåret kan man köra på i många år till.
Om massmedia och de postmoderna politikerna gräver ner sig i den skyttegraven krävs det att SD får egen majoritet innan nåt ändras.
Grundbulten är alltså att massmedia överger sitt narrativ om att "ju fler invandrare desto bättre". Det tror jag inte händer innan det narrativet gör att de börjar förlora sitt inflytande.
När (om!) vi väl kommer så långt, då skapas nya narrativ som förmodligen gör att man inte alls behöver vara särskilt mjäkig i verkligheten. Det kommer inte att krävas stora återvändarbidrag etc. Massmedia och medelsvensson kommer att ha sin uppmärksamhet på nästa mode-grej som det ska snyftas om ("Sälklubbning del II - The Reboot"?).
Samtidigt snurrar det "löpande repatrieringsbandet" allt snabbare i den osynliga bakgrunden.
Till att börja med behöver det inte vara dimensionerat för mer än några hundra personer i månaden, som nu kan avvisas med tvång till säkra länder som vi mutar att ge dem PUT. Man börjar lämpligen med dömda våldtäktsmän och mördare. Är bandet väl igång och snurrar kan man sedan höja takten gradvis. En jumbojet som kör en vända om dagen ner till Afrika har en transportkapacitet på en miljon personer per mandatperiod. Easy come, easy go...
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Punkt 1 är att i människors medvetande plantera det självklara faktumet att den svenske medborgaren inte kan förväntas försörja immigranterna. Inget utöver det enklaste logi och utfordring kan erbjudas. [...]
Punkt 2 är att acceptera att det förmenta skälet att de är här är för att de flyr krig och förföljelse. I och med detta är de UT-beviljade människorna förpliktigade att känna tacksamhet mot de enklare villkor som erbjuds i landet om man inte kan försörja sig. Det är enklare logement, tält eller stugbyar. [...]
Punkt 3 är att hela tiden poängtera att målet är återvändande till hemlandet när det är säkert. Åker man "hem" på semester är man givetvis förhindrad att komma tillbaka till Sverige på samma premisser som man kom hit först, så några kretsloppsmigranter vill vi inte se. [...]
Ovanstående punkter kan egentligen ingen mellanmjölkssvensk protestera emot. Att kombinera avskaffandet av pull-faktorer tillsammans med införandet av push-faktorer kommer att sätta igång en återvändandeprocess.
Visst, rent moraliskt håller jag med om att dessa personer inte kan begära mer av oss.
Men i praktiken? Vi kommer att få många hundratusentals människor som i praktiken lever i miserabla flyktingläger under årtionden. Det kommer att bli en evig stor och värkande varböld i samhället. Jag ser inte hur massmedia nånsin kan släppa den saken. Det kommer att vara ett non-stop tjatande om hur vi måste öka deras standard. Och det kommer att få ett genklang hos svenskarna, hur väl man än motiverar det med fakta och logik. Lidandet hamnar för nära inpå knuten.
Det lidande som finns på andra sidan jorden syns däremot inte. Snabbt, hur många har dött i kriget i Kongo? Nån som hade rätt svar (fem miljoner människor)? Och hur mycket har ni läst om detta i svensk massmedia? Att moster Lisa fick filmjölk till middag på ålderdomshemmet i Sverige har varit en större nyhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Att kombinera avskaffandet av pull-faktorer tillsammans med införandet av push-faktorer kommer att sätta igång en återvändandeprocess.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Om bidragskranen sinar så kommer de flesta på andra tankar.
Det är inte så festligt att svälta i ett land med minusgrader.
Nej, det är verkligen inte festligt. Men allt beror ju på vad alternativen är.
I Johannesburg, Sydafrika, kryper temperaturen ner mot nollan på natten under deras vintermånader. Det går alldeles utmärkt att frysa ihjäl där. Trots detta finns det uppemot fem miljoner illegala invandrare i Sydafrika. Och det saknas ju inte marockanska gatubarn här på hemmaplan.
Jag har svårt att inse hur särskilt många av invandrarna i Sverige ger sig av frivilligt om de inte kan flytta till något annat västland. Och vilket land talar vi om isåfall? Tror tyvärr att det saknas en "bigger fool" som tar över svarte petter från oss.