2017-07-18, 10:09
Medlem
Phttps://detgodasamhallet.com/2017/07/17/tankar-fran-karringen-mot-utvecklingsstrommen/#more-8408

På sajten Det Goda Samhället lämnade igår den f.d. prästen Helena Edlund något som likar inledningen till en krigsförklaring mot mångkulturen.

"Jag vet inte hur du känner, men jag vill inte att mina barn ska se det som fullständigt normalt att det sitter trasiga tiggare i varje gathörn, eller att deras skolkamrater inte får lära sig simma på grund av religiösa skäl. Jag vill inte att de ska behöva känna ångest över att ”resursbrist” leder till att de inte får hjälp i skolan eller att de ska tvingas att bo hemma i vuxen ålder. Jag vill inte att de ska vänja sig vid ett samhälle där människor separeras från varandra grundat på hudfärg, kön eller religion och där vissa grupper inte ens omfattas av det skydd som svensk lag borde ge dem. Jag vill inte att mina barn ska behöva undervisas i hur de ska agera vid en skolskjutning eller ett terrordåd.
Våra barn är värda något bättre – och det borde vara anledning nog för oss vuxna att spotta i nävarna och ta itu med problemen. För problemen finns och de måste hanteras. Steg ett är att definiera och tala om problemen utan förskönande omskrivningar. Steg två är att bestämma oss för hur vi vill att det svenska samhället ska se ut om 50 år. Steg tre är att utarbeta en realistisk handlingsplan – och driva igenom den. Det kommer att kosta på, det kommer att kräva målmedvetenhet och beslutsamhet, men det går. Det måste gå. Alternativet är omöjligt att acceptera.

En vacker dag är det jag som ska begravas, men fram till den dagen ser jag det som min plikt att göra det jag kan för att mina barn ska få leva sina liv i frihet, trygghet och gemenskap. Mina barnbarn ska få plocka blåbär i skogen och leka på ängarna. Flickorna ska kunna klä sig fina i korta kjolar utan rädsla för våldtäktsmän och jämställdhet ska vara en självklarhet. Vi har varit där förut, så vi vet att det är möjligt.

Om vi kan lyckas med det, även om jag inte får leva länge nog för att se det med egna ögon, så kan jag stå ut med att kallas bakåtsträvare ända fram tills dess."
Citera
2017-07-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Utan att ha läst blåmesens och bisittarens artikel i Exprimatet, endast det lilla citatet, så fås intrycket att det är ett långsiktigt projekt, som ska minska pushen från Afrika till Europa... Då kan man snacka om storstilade och långsiktiga planer. Detta är ett förhoppningsprojekt som prövats i över ett halvsekel. Men vad är Mupparna beredda att göra för att stoppa folkvandringen från att välla in i Europa och landa i Sverige, nu? De som under deras senaste regeringsinnehav öppnade upp för massinvällningen utan dess like; bl a genom den famösa migrationsöverenskommelsen med Mp-stollarna 2011. Som en trotsig demonstration mot misshagliga SD och deras sympatisörer. Man måste då förstå att detta är helt och hållet taktiserande, på ett annat plan än det problemlösande, nationsräddande planet. Byråkratisering av politik som borde vara handfast realpolitik. Hur många kan det lura, i kampen om röster?

Dock skulle nog handel med de afrikanska länderna ha gillats av Gunnar Myrdal, som även om han (åtminstone i något senare skrifter) trodde på ett framtida, universellt välfärdssystem klart och tydligt (i likhet med Assar Lindbeck långt senare) sa att välfärdsstaten var ett nationell projekt. Ekonomisk teori och underutvecklade regioner:

Handel och infrastrukturprojekt, kapitalmarknadsbygge... Men hur länge ska de bäras under armarna? Korruption, inlärd hjälplöshet och skriande ojämlikhet inom de afrikanska nationerna. Biståndsprojekt genom internationella organisationer var gamla redan när Myrdal skrev ovanstående för drygt sextio år sen. Fokus måste vara på snabb minskning av pullfaktorer till Europa, Sverige.

Två saker.

Cynismen får anses som diskonterad och tvärpolitisk: SD själva trodde ju inte på sin egen retorik om hjälp i närområdet. I skarpt läge, med oändligt lidande och begränsade resurser skulle det konsekventa moraliska imperativet varit att offra även kvotflyktingmottagningen, inte dubbla den. Här finns något litet för etikern Heberlein att begrunda teoretiskt och exploatera politiskt:

De ärliga avsikterna är inte avgörande för utfallet. Hycklande omsorg med rationellt utförande är ett högre gott än ett autentiskt engagemang med kontraproduktivt utfall. Min egen altruism visavi Afrika är högst suspekt, men sannolikt moraliskt överlägsen ändå.

För det du beskriver är hur ett top-down-distribuerat bistånd visat sig ineffektivt över decennier. Strukturerna är hopplöst korrupta och underutvecklade. Byråkrati, utbildning, infrastruktur - enormt avlägsna mål som kanske aldrig kommer nå kritisk massa?

Men - konsumtion då? Finns det någon anledning att tro att den underifrånkommande marknadsmekanismen inte fungerar i en afrikansk kontext? Att kretsloppsmigration sponsrad ur biståndsbudgeten inte skulle tillföra just självreglerande, organisk ekonomisk aktivitet från dag ett - med möjliga demokratiserande och civiliserande sidoeffekter på sikt?

Det viktiga med Hökmarks och Fjellners inlägg är att fokus flyttas från Europa till Afrika. Och SD kritiseras för att inte vilja hjälpa tillräckligt mycket i närområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Phttps://detgodasamhallet.com/2017/07/17/tankar-fran-karringen-mot-utvecklingsstrommen/#more-8408

På sajten Det Goda Samhället lämnade igår den f.d. prästen Helena Edlund något som likar inledningen till en krigsförklaring mot mångkulturen.

"Jag vet inte hur du känner, men jag vill inte att mina barn ska se det som fullständigt normalt att det sitter trasiga tiggare i varje gathörn, eller att deras skolkamrater inte får lära sig simma på grund av religiösa skäl. Jag vill inte att de ska behöva känna ångest över att ”resursbrist” leder till att de inte får hjälp i skolan eller att de ska tvingas att bo hemma i vuxen ålder. Jag vill inte att de ska vänja sig vid ett samhälle där människor separeras från varandra grundat på hudfärg, kön eller religion och där vissa grupper inte ens omfattas av det skydd som svensk lag borde ge dem. Jag vill inte att mina barn ska behöva undervisas i hur de ska agera vid en skolskjutning eller ett terrordåd.
Våra barn är värda något bättre – och det borde vara anledning nog för oss vuxna att spotta i nävarna och ta itu med problemen. För problemen finns och de måste hanteras. Steg ett är att definiera och tala om problemen utan förskönande omskrivningar. Steg två är att bestämma oss för hur vi vill att det svenska samhället ska se ut om 50 år. Steg tre är att utarbeta en realistisk handlingsplan – och driva igenom den. Det kommer att kosta på, det kommer att kräva målmedvetenhet och beslutsamhet, men det går. Det måste gå. Alternativet är omöjligt att acceptera.

En vacker dag är det jag som ska begravas, men fram till den dagen ser jag det som min plikt att göra det jag kan för att mina barn ska få leva sina liv i frihet, trygghet och gemenskap. Mina barnbarn ska få plocka blåbär i skogen och leka på ängarna. Flickorna ska kunna klä sig fina i korta kjolar utan rädsla för våldtäktsmän och jämställdhet ska vara en självklarhet. Vi har varit där förut, så vi vet att det är möjligt.

Om vi kan lyckas med det, även om jag inte får leva länge nog för att se det med egna ögon, så kan jag stå ut med att kallas bakåtsträvare ända fram tills dess."

Amen. Bakåtsträvare och reaktionär är det rätt att vara, att acceptera och fördraga är förkastligt.
Citera
2017-07-18, 10:44
Medlem
Citat:

Man kan komplettera texten med ett av dagens inlägg där juristen Lars Hässler beskriver utvecklingen i Tyskland och jämför med Sverige:

Citat:
I Berlin och i Duisburg finns det områden där kollegorna knappt vågar stoppa en bil, eftersom de vet att de kommer att omringas av 40 eller 50 män. Dessa attacker är ett avsiktligt utmanande av statens auktoritet – attacker i vilka förövarna uttrycker sitt förakt mot vårt samhälle”, uppgav Rainer Wendt, ordförande för den tyska polisunionen, redan för flera år sedan till Spiegel Online.

Citat:
I Duisburg – med en befolkning på 500 000 varav 60 000 huvudsakligen turkiska muslimer – har eskalerande antal våldsamma brott som begås av invandrare från Mellanöstern och Balkanländerna förvandlat delar av staden till faktiska no go-zoner för polisen, enligt en konfidentiell polisrapport som läcktes till Der Spiegel. Rapporten varnar för att regeringen håller på att förlora kontrollen över problemområden och att polisens förmåga att upprätthålla den allmänna ordningen ”inte kan garanteras på lång sikt”. Om polisen ens vågar ingripa mobiliseras hundratals klanmedlemmar för att konfrontera dem. Det har tidigare visat sig att de kan mobilisera flera hundra personer på mycket kort tid med hjälp av mobilsamtal och sms.

Högt uppsatta tjänstemän vid Gelsenkirchens polis höll nyligen ett hemligt möte med representanter från tre arabiska klaner i ett försök att skapa samhällsfred. Enligt en polisrapport om mötet, som läcktes till lokala media, informerade klanerna polischefen Ralf Feldmann om att ”polisen inte kan vinna kriget mot libaneserna eftersom vi är fler”. När Feldmann svarade att han skulle skicka ut polisförstärkning för att avbryta deras illegala aktiviteter skrattade klanmedlemmarna honom rakt upp i ansiktet och sade att ”regeringen inte har tillräckligt mycket pengar för att gruppera så många poliser som krävs för att konfrontera libaneserna”. Enligt polisrapporten bör tyska myndigheten inte ha några illusioner om den faktiska maktbalansen: ”Polisstyrkan skulle bli besegrad”.

Citat:
I en intervju med tidningen Der Westen fick Osnabrücks polischef Bernhard Witthaut frågan: ”Finns det urbana områden som är no go-områden, vilket innebär att de inte längre kan skyddas av polis?” Han svarade: ”Varje polischef och inrikesminister kommer att förneka det. Men vi vet såklart var vi kan åka med polisbilar och var vi, även inledningsvis, bara kan åka med pansarskyttefordon. Anledningen till detta är att våra kollegor inte längre känner sig säkra två och två och fruktar för att själva falla offer. Vi vet att dessa områden existerar. Ännu värre är att i dessa områden resulterar brott inte längre i åtal. De lämnas ifred. Statens makt är helt ute ur bilden.”

Bara några exempel från en längre text.

https://detgodasamhallet.com/2017/07...-svensk-polis/
Citera
2017-07-18, 13:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
https://detgodasamhallet.com/2017/07...men/#more-8408

Det finns en utmärkt text i Hufvudstadsbladet betr. en (retorisk?) fråga från migrationsmånglaren Viktor Banke: "Vad är vi beredda att ge upp för att ge människor skydd?”

Skribenten, Paul Lillrank, professor vid institutionen för produktionsekonomi vid Aalto-universitetet, skriver, att "svaret på Bankes fråga måste formuleras som en lista om vad svenskarna måste ge upp" (min fetstil).

Citat:
Sverige har per capita tagit emot fler migranter än något annat land i Europa. Därför kan svaret utvecklas genom att betrakta vad svenskarna har tvingats ge upp och vilka belastningar som är på väg. Uppgiften är inte lätt, eftersom myndigheterna inte publicerar relevanta data och framtida kostnader är svåra att förutse.

I all ekonomisk redovisning bör man börja med att definiera inkomst- och utgiftsposterna. Sedan kan man ta fram siffror.

Den första är naturligtvis reda pengar. Migranterna måste bosättas, försörjas och administreras. I ett land med högt skattetryck och en ansträngd offentlig ekonomi betyder detta nedskärningar på annat håll. Pensionerna, äldrevården och universiteten är de som först drabbas. Sedan kommer indirekta ekonomiska kostnaderna av att nykomlingarna brukar offentliga tjänster och ökar trycket på bostadsmarknaden.

Därefter lyfter Paul Lillrank (precis som Helena Edlund) de sociala kostnaderna för multikulturalism som ju "räknas i annan valuta".

Citat:
Det säger sig själv att när ett stort antal människor med främmande värderingar och livsstilar kommer och förväntar sig bli behandlade som gäster uppstår det kulturkrockar.

Här får man räkna på välfärdskostnader för ökad kriminalitet, försämrad kvinnofrid, utanförskapsområden, no go-zoner och anlagda bränder varje natt någonstans i landet.

[Man kan förmodligen redan komplettera med *skottlossning* varje dygn någonstans i landet, min kommentar]

Dagens unga tjejer har inte längre samma rörelsefrihet som sina mammor. Polisen hinner inte utreda brott.

"Men borde man inte också se på intäkterna?", skriver Lillrank och fortsätter:

Citat:
Javisst, det kan göras genom att räkna hur många nyanlända som är i arbeten som gör dem till välfärdsstatens nettobidragare. ...

[V]ad blir nettot? ...

Staten borde snarast ta fram alla väsentliga data om vad svenskarna kommer att få ge upp. (min fetstil)

"Det är inte rimligt om vi först av allt måste ge upp möjligheten att få veta vad vi borde vara beredda att ge upp" (min fetstil), avslutar Paul Lillrank..

https://www.hbl.fi/artikel/vad-ar-vi...da-att-ge-upp/

-----

P.S. Lennart Bengtsson har skrivit en läsvärd anmälan av Douglas Murrays The Strange Death of Europe (Europas märkliga undergång).

Citat:
Sammanfattningsvis har Douglas Murray skrivit en viktig och högst läsvärd bok som inte minst svenska politiker, myndigheter och mediafolk snarast borde läsa från pärm till pärm och därefter sätta sig ned och fundera vad de egentligen har ställt till med för sitt folk och sitt svenska fosterland.

https://detgodasamhallet.com/2017/07...ath-of-europe/
Senast redigerad av Meiji 2017-07-18 kl. 13:28.
Citera
2017-07-18, 14:10
Medlem
I sitt genmäle gör Thomas Gür sig skyldig till ett fundamentalt tankefel: Han underkänner ett framtidsscenario för att det saknar historisk förlaga och empiri i litteraturen - för att istället måla upp ett annat scenario utan förlaga och empiri.

När har något välfärdsland ställts inför samma utmaning som han själv målar upp för Sverige? När har en hastigt växande etnisk, till stor del muslimsk minoritet hamnat i demografisk balans och social harmoni med en europeisk värdbefolkning? Ens på en hel generation, eller flera?

Återigen - borde inte en person med turkisk bakgrund begripa bättre?
Citera
2017-07-18, 14:16
Medlem
Jag undrar om vi inte har missbedömt Thomas Gürs avsikt med GP-artikeln. Vad han gör är att lyfta repatrieringsfrågan som den förste MSM-debattör. Jag trodde först att han ville dra en röd linje i en ny åsiktskorridor, men när han nu återkommer på sin Facebook och efterlyser läsarnas förslag på hur det ska gå till så verkar det mer som att han vill avdramatisera frågan.

Jag ska ge mitt bidrag. Stopp för all anhöriginvandring. Sänkta bidrag i Sverige så att man lever på svältgränsen i Sverige. Återvandringsbidrag.

Först måste staten ta kontroll över allt förlorat territorium så att det inte blir inbördeskrig, men sedan är det bara att tuta och köra.
Citera
2017-07-18, 14:38
Medlem
rough-justices avatar
Det är på tiden att ställa turken Thomas Gür mot väggen och fråga honom om han hyser störst lojalitet gentemot det svenska folket eller om hans lojalitet är riktad mot den turkiska diasporan i Sverige.

Arrogansen göms inte ens i detta Facebook-inlägg:
https://www.facebook.com/thomas.gur....07888529262667

Thomas Gürs hårdnackade vägran att befatta sig med repatrieringsfrågan och det som Oyto så framgångsrikt har lanserat som kretsloppsmigration får mig att misstänka att det faktiskt är mot den turkiska diasporan och Turkiet som Gür har sin främsta lojalitet. Inte det svenska folket. Men Thomas Gür är i gott sällskap. Alice Teodorescu är likadan, liksom Adam Cwejman, Tove Lifvendahl, Lena Sundström, Peter Wolodarski, Göran Rosenberg, Robert Aschberg mfl. Ingen vill ge svensken rätt till sitt eget land. Det är skamligt.

Jag har flaggat för Tobias Bratts genomarbetade dokumentärserie EUROPA - The Last Battle. Bratt har släppt två dokumentärer som har rönt stor uppmärksamhet. Nu har Henrik Palmgren på Red Ice TV släppt en trailer om vad som väntar svensken och de europeiska folken om inte kretsloppsmigration ges syre i samhällsdebatten. Om ingenting görs är det kört! Så utmana Thomas Gür, Tino Sanandaji, Alice Teodorescu och Peter Wolodarski och få dem att visa deras rätta ansikten!

Det som verkar vara symptomatiskt i mediekriget om mångkulturen är att nationalister har förmåga att lyfta invandringsfrågan globalt. Nu vet jag att Katerina Janouch inte vill kalla sig för nationalist men hon rundade åsiktskorridoren genom att debattera fritt om mångkulturen baksida i tjeckiskt television. Well done! Detta fick Peter Wolodarski & Stefan Löfvén att outa sig själva som riktiga nationalister.

Tillbaka till Thomas Gür - Turkiets diktator Erdogan har uppmanat den turkiska diasporan i Europa att bli än mer turknationalistiska. Så frågan är om Gür går det svenska folket eller Erdogans ärenden? I repatrieringsdebatten så är det Erdogans ärenden som turkiskfödde Thomas Gür går. Det kan ingen förneka.

Här är tre svenska dokumentärer som på några få dagar har nått en global publik. Detta säger en hel del om vilken kraft som finns i den nationella rörelsen i Sverige. Hur svenska nationalister förmår att bedriva gerillakrig genom media om mångkulturen.

Henrik Palmgren: "The War on Whites is real"
https://www.youtube.com/watch?v=UVoQ...ature=youtu.be

Tobias Bratt: EUROPA - The Last Battle (Part 1)
https://www.youtube.com/watch?v=5L1cXpoQ2Xk

Tobias Bratt: EUROPA - The Last Battle (Part 2)
https://www.youtube.com/watch?v=cvPVrU4_j_s
Senast redigerad av rough-justice 2017-07-18 kl. 14:41.
Citera
2017-07-18, 15:11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag undrar om vi inte har missbedömt Thomas Gürs avsikt med GP-artikeln. Vad han gör är att lyfta repatrieringsfrågan som den förste MSM-debattör. Jag trodde först att han ville dra en röd linje i en ny åsiktskorridor, men när han nu återkommer på sin Facebook och efterlyser läsarnas förslag på hur det ska gå till så verkar det mer som att han vill avdramatisera frågan.

Jag ska ge mitt bidrag. Stopp för all anhöriginvandring. Sänkta bidrag i Sverige så att man lever på svältgränsen i Sverige. Återvandringsbidrag.

Först måste staten ta kontroll över allt förlorat territorium så att det inte blir inbördeskrig, men sedan är det bara att tuta och köra.

Detta är nog en mer korrekt beskrivningen utav hans intentioner med kolumnen.

Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Det är på tiden att ställa turken Thomas Gür mot väggen och fråga honom om han hyser störst lojalitet gentemot det svenska folket eller om hans lojalitet är riktad mot den turkiska diasporan i Sverige.

Arrogansen göms inte ens i detta Facebook-inlägg:
https://www.facebook.com/thomas.gur....07888529262667

Thomas Gürs hårdnackade vägran att befatta sig med repatrieringsfrågan och det som Oyto så framgångsrikt har lanserat som kretsloppsmigration får mig att misstänka att det faktiskt är mot den turkiska diasporan och Turkiet som Gür har sin främsta lojalitet. Inte det svenska folket. Men Thomas Gür är i gott sällskap. Alice Teodorescu är likadan, liksom Adam Cwejman, Tove Lifvendahl, Lena Sundström, Peter Wolodarski, Göran Rosenberg, Robert Aschberg mfl. Ingen vill ge svensken rätt till sitt eget land. Det är skamligt.

Jag har flaggat för Tobias Bratts genomarbetade dokumentärserie EUROPA - The Last Battle. Bratt har släppt två dokumentärer som har rönt stor uppmärksamhet. Nu har Henrik Palmgren på Red Ice TV släppt en trailer om vad som väntar svensken och de europeiska folken om inte kretsloppsmigration ges syre i samhällsdebatten. Om ingenting görs är det kört! Så utmana Thomas Gür, Tino Sanandaji, Alice Teodorescu och Peter Wolodarski och få dem att visa deras rätta ansikten!

Det som verkar vara symptomatiskt i mediekriget om mångkulturen är att nationalister har förmåga att lyfta invandringsfrågan globalt. Nu vet jag att Katerina Janouch inte vill kalla sig för nationalist men hon rundade åsiktskorridoren genom att debattera fritt om mångkulturen baksida i tjeckiskt television. Well done! Detta fick Peter Wolodarski & Stefan Löfvén att outa sig själva som riktiga nationalister.

Tillbaka till Thomas Gür - Turkiets diktator Erdogan har uppmanat den turkiska diasporan i Europa att bli än mer turknationalistiska. Så frågan är om Gür går det svenska folket eller Erdogans ärenden? I repatrieringsdebatten så är det Erdogans ärenden som turkiskfödde Thomas Gür går. Det kan ingen förneka.

Här är tre svenska dokumentärer som på några få dagar har nått en global publik. Detta säger en hel del om vilken kraft som finns i den nationella rörelsen i Sverige. Hur svenska nationalister förmår att bedriva gerillakrig genom media om mångkulturen.

Henrik Palmgren: "The War on Whites is real"
https://www.youtube.com/watch?v=UVoQ...ature=youtu.be

Tobias Bratt: EUROPA - The Last Battle (Part 1)
https://www.youtube.com/watch?v=5L1cXpoQ2Xk

Tobias Bratt: EUROPA - The Last Battle (Part 2)
https://www.youtube.com/watch?v=cvPVrU4_j_s

Kan garantera dig att Gür inte går Erdogans ärenden. Bör väl även påpekas att likt kriget i Syrien och kalla kriget, är mediekriget om mångkulturen allt annat än en svartvit historia.

Tror nog att många nationalister likt dig istället bör välkomna dessa invandrare som höjer sina kritiska åsikter mot den nuvarande politiken som allierade snarare än fienden. Jag är personligen övertygad om att nationalisterna behöver den mörkblåa borgerligheten för att vända skutan Sverige i åtminstone rätt riktning. Bland många i den mörkblåa borgerligheten finns även invandrare.

Det kan komma som en chock för dig, men man behöver faktiskt inte vara en helvit svensk för att värna om nationalstaten Sverige. I grund och botten handlar det inte om hudfärgen eller nationaliteten. Det handlar om mentaliteten, som förvisso oftast är ursprungen ur nationaliteten.

Att misstänkliggöra invandrare som faktiskt vill bevara den svenska kulturen, identitet och nationalstaten är ett förlorande koncept.
Citera
2017-07-18, 15:20
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Alternativet är väl att låta Sverige bli en failed stat som varken svenskar eller asylmigranter vill bo i.
Citera
2017-07-18, 15:23
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Kan garantera dig att Gür inte går Erdogans ärenden. Bör väl även påpekas att likt kriget i Syrien och kalla kriget, är mediekriget om mångkulturen allt annat än en svartvit historia.

Tror nog att många nationalister likt dig istället bör välkomna dessa invandrare som höjer sina kritiska åsikter mot den nuvarande politiken som allierade snarare än fienden. Jag är personligen övertygad om att nationalisterna behöver den mörkblåa borgerligheten för att vända skutan Sverige i åtminstone rätt riktning. Bland många i den mörkblåa borgerligheten finns även invandrare.

Det kan komma som en chock för dig, men man behöver faktiskt inte vara en helvit svensk för att värna om nationalstaten Sverige. I grund och botten handlar det inte om hudfärgen eller nationaliteten. Det handlar om mentaliteten, som förvisso oftast är ursprungen ur nationaliteten.

Att misstänkliggöra invandrare som faktiskt vill bevara den svenska kulturen, identitet och nationalstaten är ett förlorande koncept.

Den uppenbara lösningen på invandringsproblematiken - repatriering - avfärdar Thomas Gür arrogant. Nej, han är i första hand inte lojal gentemot det svenska folket. Eller tycker du att det är acceptabelt att han torgför idéer att en minskande svensk befolkning ska hålla en ökande invandrarpopulation under armarna i 1, 2 eller 3 generationer?

Betänk samtidigt vad Turkiets diktator Erdogan har uppmanat den turkiska diasporan i Europa - bli än mer turknationalistiska och kräv er rätt. Det är väl ungefär det som Thomas Gür ägnar sig åt.

Är det för mycket begärt att kräva av en invandrare att dennes/dennas absoluta lojalitet ska ligga hos det svenska folket? Det tycker inte jag. Det ska förstås vara en självklarhet som är icke-förhandlingsbar.
Citera
2017-07-18, 15:49
Medlem
lm5711s avatar
(Nu är det sommarledigt, hoppas folk har tid och lust att läsa ett längre inlägg om mediakriget)

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
I sitt genmäle gör Thomas Gür sig skyldig till ett fundamentalt tankefel: Han underkänner ett framtidsscenario för att det saknar historisk förlaga och empiri i litteraturen - för att istället måla upp ett annat scenario utan förlaga och empiri.

Ja, det är ju lite skevt av honom att racka ner på motståndarnas ideer som "skrivbordsprodukter", men sedan vänder han sig om och föreslår själv att svenskarna ska ge en generös bidragsförsörjning åt en miljon (snart två miljoner) invandrare under lång tid framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Tydligen tar nu Gür Heberleins hand och går in med synen att vi skattebetalare ska kunna försörja en permanent underklass från MENA genom att det ska bli mera sprutt i näringslivet. Kanske kryddat med lite krav på "enkla jobb" för de kastlösa? Tror jag inte ett dugg på.

Inte jag heller. Men ska man tolka hans utspel välvilligt så kan man åtminstone ge honom beröm för att han förskjuter fokus i debatten. Nu har vi iallafall sent omsider börjat prata om repatriering.

Jag är inte alls förvånad över att det dröjt. Repatriering är en lösning, och lösningar är helt ointressanta om man inte först anser att det finns ett problem som ska lösas.

Tidigare har den stora invandringen inte setts som ett problem, tvärtom. Den har ju varit räddningen för våra pensioner, osv. Därför har repatriering varit helt borta från debatten i massmedia, på samma sätt som lösningar på problemet att månens baksida inte är målad rosa inte har varit hett eftertraktade.

Nu har debatten förskjutits till att det faktiskt finns ett problem. Thomas Gür är inte rätt ute i sina lösningsförslag, men han och Tino har de senaste veckorna hittat en säljande "elevator pitch" som skiftar fokus i debatten.

Nämligen att "vi har uppemot en miljon invandrare som ska bidragsförsörjas under väldigt lång tid". Jag tror att denna "berättelsen" ger ruggigt kalla kårar hos tidigare halvt sömniga Svenssons som bara haft nån diffus oro om situationen. Som lök på laxen har vi tillägget "och så säger SCB att det blir en miljon till på 7-8 år". När yrvakna Svensson hör detta är nog paniken nära. "Vad händer med min pension, föräldrarnas äldrevård, sjukvården, skolan, arghh!"

Det är ett sånt här fokus-skifte som krävs för att mediakriget om mångkulturen ska röra sig framåt.

Vad gäller själva genomförandet av repatrieringen så handlar det återigen helt och hållet om den mentala bilden ("berättelsen" eller "narrativet").

En sån här lösning är som jag skriver ovan helt ointressant innan folk är i full panik över problemet med för många invandrare som kostar för mycket pengar. Dit måste vi komma först.

Här spelar kriget om mångkulturen i massmedia en stor roll. Invandrarna har tidigare varit en tillgång för massmedia. Man har kunnat banka sina meningsmotståndare, särskilt SD, i huvudet med massmedias ofantliga godhet som leder både till att vi hjälper invandrarna, och dessutom till att vi tjänar en massa pengar på kuppen.

Om invandringen istället går till att vara en kvarnsten om halsen på massmedia, då öppnar sig dörren för att de istället hittar nya väderkvarnar att slåss mot ("köttätande dödar miljön!").

Då vill man kanske helst glömma att man tidigare förespråkat det som skapade så mycket problem, och stora delar av massmedia kan välja att blunda när staten börjar bygga sitt "löpande repatrieringsband".
Citera
2017-07-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Är det för mycket begärt att kräva av en invandrare att dennes/dennas absoluta lojalitet ska ligga hos det svenska folket? Det tycker inte jag. Det ska förstås vara en självklarhet som är icke-förhandlingsbar.
Det är rätt så lönlöst att begära vad som går emot naturens lagar. Som att begära att en kanin ska avstå från sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in