Citat:
Ett debattinlägg ur mängden. Ingenting vi inte sett och hört en miljon gånger tidigare. Två rasifierade skribenter tycker det är självklart att "vi" (här åsyftas sannolikt trådens deltagare i form av skattebetalare) är skyldiga att "fixa" kulturellt betingade problem vilka är totalt artfrämmande för oss stackars svenskar. I just detta fall rör det sig om en nolltollerans mot barnäktenskap, men det kunde ha rört sig om exakt vilken för svenskar artfrämmande företeelse som helst.
De rasifierade kvinnornas resonemang är väl i grunden ganska sunt och vettigt och jag har inga invändningar mot varken budskap eller innehåll. Jag är av princip starkt emot barnäktenskap! Problemet är väl snarare att jag sitter och kliar min hårbefriade kroppsdel och undrar vad det där med barnäktenskap har med mig att göra. Eller Sverige. Varför måste "vi" sätta in stora krafter för att lösa problem som är oss helt kulturellt främmande? Hela problembilden är ju uppenbart importerad i nutid. Är inte varje mångkulört alster av denna kategori snarare en förstärkning av en uppenbar bekräftelse på den inkompatibilitet som råder mellan kategorier från olika delar av världen?
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/q...bli-tvangsgift
De rasifierade kvinnornas resonemang är väl i grunden ganska sunt och vettigt och jag har inga invändningar mot varken budskap eller innehåll. Jag är av princip starkt emot barnäktenskap! Problemet är väl snarare att jag sitter och kliar min hårbefriade kroppsdel och undrar vad det där med barnäktenskap har med mig att göra. Eller Sverige. Varför måste "vi" sätta in stora krafter för att lösa problem som är oss helt kulturellt främmande? Hela problembilden är ju uppenbart importerad i nutid. Är inte varje mångkulört alster av denna kategori snarare en förstärkning av en uppenbar bekräftelse på den inkompatibilitet som råder mellan kategorier från olika delar av världen?
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/q...bli-tvangsgift
Du belyser ett viktigt problem här, just den allmänna kraftlösheten gentemot andra grupper och dess kulturutövare. Det är alltid "vi" som ska ordna (läs betala för) "deras" problem, aldrig nämns det att "dom" kanske har ett eget ansvar, egna skyldigheter osv. Tvärtom uppmuntras "de" ju att bibehålla sina gamla klankulturer efter ankomst till Sverige. Tror inte många svenskar orkar bry sig om "deras" problem längre, politiker och media har ju varit mycket framgångsrika, under de senaste decennierna, med att skrämma bort alla svenskar som påtalat dessa problem och kommit med förslag om åtgärder. "Vi" får ju t.o.m. stå som ansvariga när åtgärder misslyckas, det är "vi" som misslyckats med integrationen, det är samhällets (läs "vårt) fel att det ser ut som det gör i alla dessa utanförskapsområden, "vi" måste se till att det finns sysselsättning åt tonåringar och vuxna karlar för att de inte ska hänga i gäng i gallerior osv.
Senast redigerad av McAz 2017-07-12 kl. 12:03.
Senast redigerad av McAz 2017-07-12 kl. 12:03.