Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Ni tror att PK utvecklas underifrån, på gräsrotsnivå, i naiv godhet.
Nej det tror jag på sätt och vis inte. Jag såg själv hur det växte fram på 90-talet inom den vänster jag då var en del av. Jag lämnade sedermera vänstern på grund av dess fallenhet för våld och vandalisering som acceptabel politisk metod, dess oförblommerade hyllande av diktaturer, dess tröttsamma tro på utopin och den identitetspolitik som växte fram.
Jag anser att den då kom från ungdomlig naiv godhet framförallt inom Ung Vänster och SSU. Dess medlemmar bestod till stor del av folk som studerade på universitet och levde i en inskränkt värld där kampen mot porr (gärna genom att krossa rutor på de butiker som sålde) var en viktigare fråga än bostadspolitik (utom för fler studentbostäder), arbetsmarknadspolitik, äldreomsorg och liknande.
Jag ansåg de var ungdomligt naiva och trodde att de skulle mogna med åldern och inse att de stora viktiga frågorna för ett fungerande samhälle väger tyngst. Men de växte aldrig upp. De sögs direkt upp i politiken från ungdomsförbunden och behövde aldrig befatta sig med sådant som att ha ett riktigt jobb eller umgås med personer som tycker annorlunda än dom. De fastnade i sin infantilism.
När dessa så småningom tog sig upp och hamnade högre upp i hierarkin som kommunalpolitiker och riksdagsledamöter började de tränga äldre och mer pragmatiska politiker som gick i pension lyckades de antagligen så småningom ta över. När de började närma sig majoritet hade ledningen för partierna två val: antingen på sikt se sig utkonkurrerade och förlora sin plats vid köttgrytorna eller anpassa sig efter den nya generationen. Många valde det senare. För nu har det blivit en fråga om att inte förlora sin plats, sina förmåner, sitt bekväma politikerliv. Vem vill ge upp en riksdagslön på ca 65000 kr för ett jobb som inte ens har närvaroplikt?
Och så förvreds framförallt S men även V till de naiva och utopiska monster vi ser idag. Det skulle inte förvåna mig om liknande processer gäller även för de andra partierna.
Detta är min subjektiva bild av ett skeende jag själv upplevde även om jag gissar mig till vad som hände efter att jag bröt helt med vänstern.
Jag ser det som att det uppstod för att unga politiskt aktiva levde i en bubbla inom universitets- och politikvärlden och därför kom att sakna förmågan att relatera till vanligt folk som brottas med helt andra problem än de man har om man fått allt serverat. Ungefär.