Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
HD/Sydsvenskan har en jättelång artikel om Centerns dag i Almedalen.
Men det handlar mest om att föra fram kritik mot Anna Kinberg Batra för att hon sagt sig vilja samarbeta med SD i enstaka frågor. Detta hamras in överallt. Agendan blir närmast parodiskt övertydlig.
https://www.hd.se/2017-07-06/allians...inte-kan-lakas
Detta är vad AKB sa, ordagrant, på pressträffen den 19 januari i det avsnitt som hade med SD att göra:
Citat:
Jag vill säga en sak som jag inte vill, och de är att inleda regeringssamarbete med Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet. Det är två partier som inte passar i en regering i Sverige och som inte kan ta det ansvar som det innebär att leda ett land, inte minst i osäkra tider. Det är inte mer aktuellt idag än det var igår, och där vill jag vara mycket tydlig.
Däremot så vill jag inte att vi ska låta någon i Sveriges riksdag hindra oss från att driva våra förslag och söka stöd för våra förslag. Jag vill genomföra så mycket moderat politik och allianspolitik som möjligt. Det är det vi sökte väljarnas förtroende för 2014, det är det vi söker väljarnas förtroende för framöver, och det är det vi också måste visa att vi menar allvar med och också är beredda att göra.
Det betyder ju att inte låta något partis stöd hindra oss, och det betyder ju att vi är öppna för att i riksdagsarbetet söka stöd för moderata och alliansgemensamma förslag i enskilda frågor där förutsättningar för det också finns.
Det handlar om skillnaden mellan regeringen och riksdagen. Regera landet måste man göra utifrån en värdegemenskap och utifrån att kunna ta ansvar gemensamt. Men riksdagsarbetet avgörs i ett politiskt landskap som är ett annat idag än vad det var för 10 år sedan, och vad man än tycker om den saken så har alla partier att förhålla sig till det, och det är så här vi moderater vill agera. Vi vill se mer moderatpolitik, mer allianspolitik, och vi tycker inte det är rimligt att vänta till 2018 med det på det sätt som hittills har gjorts.
Sverige kan inte vänta och vara låst av gamla låsningar när Sverige behöver reformer som vi faktiskt har lagt på riksdagens bord.
Jag är lekman och förstod hela budskapet utan problem – så vad är det för fel på hörselcentra hos proffs som Margit Silberstein, Lena Melin och andra som haft som fucking YRKE i decennier att vara politiska kommentatorer, som gör det så himla svårt att höra vad AKB säger? Ska man behöva ge ut en pekbok till journalister för att de ska förstå budskap de inte vill höra? "Åh det var så otydligt, vad sa hon egentligen i det där ödesdigra uttalandet" "Men Margit, hur vet du att det var ödesdigert om du inte förstod det?" "Åh ojojojoj det var så otydligt så, nu åker jag in i en tunnel nu bryts det här sprak ssssss knaster sssss"
Media kan kämpa på med att försöka avsätta AKB, men bakom henne står en ny som säger samma sak. Och en till bakom den. Vi kan byta M-ledare 20 gånger, den 21:a kommer fortfarande att säga att oavsett vad man tycker om SD så har strategin med att låtsas som att de inte finns nått vägs ände. I synnerhet då SD ser ut att få kanske 25%, alltså typ 88 riksdagsmandat. Då kan inte övriga sju partier springa runt som 261 st Mr. Magoo och säga "SD? Var då? Ser inte!".
AKB är den enda som gör rätt. De måste lämna förnekelsebubblan i god tid före valet, annars kommer deras huvuden att sprängas under valnatten. Först när SD blir största parti. Sen en gång till när de inser att enligt gällande praxis ska en sverigedemokrat nu väljas till talman, Sveriges högsta ämbete näst efter kungen. Personen man går till med mössa i hand och ber att få bilda regering.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Om moderaterna verkligen ville så skulle de kunna sänka centern om man röt ifrån och tog en debatt om vad fan centern står någonstans. Media driver M till att snart göra detta. Men viker sig M och tar stort avstånd från SD kommer den verkliga väljarflykten. Om då moderaterna får 12 procent och centern 13 procent, vad är vinsten med det? Då kan man inte vända tillbaks igen och närma sig SD.
Det skulle förstås kunna finnas en uppgörelse om en medveten strategi för att fånga så många väljare som möjligt. De som springer till C i protest är ju fortfarande kvar hos alliansen. Om hela alliansen unisont lade grejen med utopisk invandringspolitik bakom sig så skulle väljarna antagligen fly till V och F!, eftersom de där dårjävlarna aldrig slutar springa till det parti som lovar mest öppenhet och handhjärtan även om man måste gå från liberalism till kommunism på köpet.
Hur som helst så vågar ju ingen återvända till M så länge de har för avsikt att samarbeta med livsfarliga C, så det skulle sannolikt vara bättre för alliansen om M tvingade in C i ett hörn och gav ett ultimatum att sluta med lallandet.