Det går så fort nu med allt talande ur skäggen att man inte hinner med att uppmärksamma alla tidigare skäggmumlare som nu äntligen börjat klara strupen. Kommer allt detta utsjungande ändra något, eller är det för sent? Merit Wager skriver:
Citat:
Varför har ni inte lyssnat på oss? Och: Det minsta invånarna och medborgarna i en civiliserad rättsstat måste kunna kräva är att staten inte gör okända människor till medborgare.
Detta är bara ett exempel av hundratals och åter hundratals på att också kloka och sansade journalister (vilket jag i högsta grad anser att PM Nilsson är) nu på riktigt har börjat reagera. Alldeles för sent. Den här texten får illustrera senfärdigheten i svenska medier, som definitivt inte ”tagit sitt ansvar”, detta utslitna begrepp som dock är relevant på det här området, för en sanningsenlig asylraportering. För det är inte sedan 2015 som galenskaperna pågått, de har pågått sedan början av 2000-talet och även tidigare. Ur texten, som är absolut på pricken korrekt om sådant som alltså har varit känt långt tidigare än 2015 även om det var då vansinnet galopperade som värst, och som borde ha sagts då:
Åren fram till hösten 2015 kunde man resa till Sverige och vara helt säker på att få permanent uppehållstillstånd om man uppgav att man var under 18 och utan föräldrar. Man behövde inte visa några papper eller identitetsbevis. Ingen kontrollerade åldern. Man fick plats på kommun-Sveriges dyraste boendeform, erbjöds plats i gymnasiet och kunde kvittera ut en hygglig dagpenning. Om man uppgav att en eller båda föräldrarna var avlidna kunde man dessutom få ut en retroaktiv efterlevandepension på 50.000 kronor.
2015 åkte 35 000 unga, i skiftande ålder, till Sverige och sökte uppehållstillstånd som ensamkommande. I retoriken höll regeringen in i det längsta fast: låt barnen komma till oss. Men efter predikan började Sverige ångra sig.
Den text hon använder som illustrativt exempel är PM Nilssons DI-ledare från 30/5 där han skäller det offentliga Sverige för svinaktighet, genom att ha lockat så många människor hit med hjälp av falska förespeglingar. Denna svinaktighet har även kostat svenskarna oerhörda belopp, vilket Nilsson redovisar. Det självklara klandret för svinaktighet mot svenska folket uteblev dock.
Citat:
Kostnaden för bara denna migrantgrupp steg brant upp till mer än 30 miljarder, per år. Misstanken om att många var äldre än 18 gjorde att Sverige efter stor vånda började ålderstesta och inhiberade därför handläggningen av ensamkommandes ärenden.
...
I måndags visade Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi på Di Debatt att utbildningssituationen för ensamkommande är katastrofal. Bara 20 procent lyckas få godkänt i kärnämnena, vilket är liktydigt med att man slås ut från gymnasiet och därmed i praktiken från svensk arbetsmarknad.
På tisdagen kom Medicinalverkets första resultat av ålderstesterna. 75 procent av de som Migrationsverket bedömt som äldre och skickat för test visar sig vara över 18. "Bra att vi vet", kommenterade statsministern.
Tusentals av dessa ungdomar ska nu avvisas. Många av dem kommer att fortsätta leva i Sverige som gömda, tillsammans med de mellan 50 000 och 80 000 individer som polisen bedömer redan gömmer sig.
Av alla erfarenheter som sakta men säkert har sjunkit in i Sverige sedan 2015 är kanske den viktigaste att aldrig mer sprida ohållbara löften omkring sig. Sverige har bokstavligen aktivt lockat folk att riskera liv och framtid. Det är svinaktigt.
http://www.di.se/opinion/grymt-bedra...ensamkommande/
Wager igen:
Citat:
Varför har politiker och journalister i ett decennium struntat i det mesta som vi har berättat, larmat om, varnat för? Ni har ju hela tiden läst texter här på den här sajten! Ni har kontaktat mig privat och ställt frågor och bett om hjälp med fakta men ni har inte tagit till er det jag lagt ner tid på att förklara och berätta!
Knappt någon har orkat / vågat / förstått / förmått (välj själva vilket ni tycker passar bäst) ta till sig den klara och tydliga informationen som har getts. Miggorna har ändå i mer än tio år orkat fortsätta att berätta. Jag har orkat fortsätta att lyssna på dem; på HVB-personal och familjehemsföräldrar; på poliser och volontärer inom kyrkan och andra organisationer, på ambassadanställda och på asylsökande själva. Och jag har orkat föra deras berättelser vidare. Men under mycket lång tid för stendöva öron och totalblinda ögon.
Jag har skrivit om det vansinniga i att Sverige tar in människor utan att veta vilka de är – alltså utan krav på att de ska styrka sin identitet. Inga afghaner, till exempel, styrker sin identitet. De har falska handlingar som smugglarna försett dem med och med dem som grund tillåter staten Sverige att de ges uppehållstillstånd här med allt vad det innebär av förmåner, utan att vi vet om de begått grova brott i hemlandet eller om de har några syl- eller skyddsskäl överhuvudtaget. De har till och med getts – och ges kontinuerligt – medborgarskap i okänd identitet. Trots att det inte på något sätt är en mänsklig rättighet att få medborgarskap i Sverige! Det minsta invånarna och medborgarna i en civiliserad rättsstat måste kunna kräva är att staten inte gör okända människor, medborgare i andra stater, till medborgare i Sverige! Det har jag ifrågasatt och rapporterat om så många gånger att det inte går att räkna.
...
Jag har skrivit om det vansinniga i att Sverige accepterar förfalskade handlingar, lögner, asylbedrägerier, stölder och missbruk av svenska pass, att ambassader sålt visum, asylsökande med dubbla, trippla och – om jag minns rätt: upp till åtta olika identiteter. Det har jag rapporterat om så många gånger att det inte går att räkna.
Allt detta finns det tillgänglig information om här på den här sidan sedan långt, långt innan journalister och politiker började sin sanslöst snigelartade omvändelse vilken sker enbart för att det inte längre går, hur gärna de än hade velat fortsätta, att låtsas som om svart är vitt och vitt är svart.
http://meritwager.nu/allmant/varfor-...ll-medborgare/
Sydsvenskan rapporterar om hur de ständiga skjutningarna i grund förändrat vardagen på Malmös sjukhus, även om det inte skrivs (vet ej, artikeln bakom betalvägg) ut är de grava arbetsmiljöproblemen sannolikt den starkast bidragande orsaken till personalflykt.
Citat:
Sjuksköterska: ”Man är rädd för att bli skjuten på jobbet”
Mobilen ringer i sjuksängen. Den skottskadade patienten svarar: ”Jag vill ha 100 000 kronor, annars blir han som sköt mig mördad.” En sjuksköterska, som redan plockat bort sin namnbricka av rädsla, hör samtalet. Men vem ska hon berätta för?
Sydsvenskan har tagit del av ett unikt material som avslöjar hur skjutningarna i Malmös undre värld sprider skräck på sjukhusets vårdavdelningar.
https://www.sydsvenskan.se/2017-06-0...uten-pa-jobbet
Det är så illa överallt och de kriminella klanerna med sina kulturinkompatibla värderingssystem och sitt traditionsbundna hat och ständiga fifflande eroderar hela samhället. I Dagens Samhälle skriver Malcolm Kyeyune om faran i att klanaggressivitet och ständiga hot normaliserar likgiltighet, de får väl vad de förtjänar blir vi alltmer benägna att tänka.
Citat:
Farligt när allt fler ser hat som något vissa förtjänar
Kanske är det riktigt farliga som växer i Sverige idag inte "hatet" som sådant, utan snarare tron - i allt bredare befolkningslager - att vissa grupper människor på något vis ändå förtjänar det hat de utsätts för.
...
Ju mer befolkningen är övertygad om att beslut är kortsiktiga, giriga, eller att det finns en gräddfil för politiker och en lägre standard för alla andra, desto mindre kommer det spela någon roll att besluten faktist är svåra beslut, fattade i allmänhetens intresse.
Tyvärr är det inte bara för våra politiker som hoten i dag blivit en del av vardagen. Runt om i Sverige så växer system av privatjustis fram, där klanen och släkten sätter sig över den svenska statens rätt att skipa rättvisa och utdöma straff för begångna brott. Även kriminella gäng tar i dag på sig rollen som "rättsskipare" i sina områden.
Resultatet för den som "golar", eller för den som förråder släkten genom att vända sig till tingsrätten blir i regel att man får motta hot, hot om att bli misshandlad eller till och med mördad. Problemet är det sällan stannar vid bara hot; att prata med polisen i vissa delar av Sverige är idag förenat med fara för det egna livet.
Hot och annan otillbörlig påverkan har en tendens att rasera samhällen inifrån; låter vi denna röta sätta sig fast någonstans i vårt samhälle så kommer det inte att dröja innan rötan spridit sig överallt. Det värsta som kan hända är inte att folk börjar hata allt mer och mer, utan det är att folk över tid ställer sig helt likgiltiga inför att politiker eller de människor som bor i "fel" områden utsätts för sådana här påtryckningar.
Kanske så är det riktigt farliga som växer i Sverige idag inte "hatet" som sådant, utan snarare tron - i allt bredare befolkningslager - att vissa grupper människor på något vis ändå förtjänar det hat de utsätts för. Vill man lösa problemet med den här sortens hot så måste man inte bara bli bättre på att beivra själva hoten, utan man måste också kunna slå mot denna övertygelse.
https://www.dagenssamhalle.se/kronik...ortjanar-17488
Prat, prat, prat. Problemformuleringarna börjar bli klara men kommer det någon handling? Vem blir först med att säga stopp? Vem blir först från politiskt håll att säga vi måste återta kontrollen över vårt land? På allvar. Vem kommer släcka autopiloten för medborgarskap baserat på vistelsetid i landet?