2017-06-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man behöver inte ens var särskilt minnesgod för att återkalla vårens debatt om Tino Sanandajis bok Massutmaning. Emedan den var så genomgripande fick den, och han, en hel del hugg och slag. Seanst var det två nationalekonomer som tog sig före att ge sig på boken, med ett tämligen svagt underlag.

Paulina Neuding på SvD har intervjuat en av Sveriges genom tiderna främste nationalekonom, Assar Lindbeck, och han säger så här:

https://www.svd.se/lindbeck-ygeman-b...re-kolumnister

Det intressanta här är inte Lindbecks stöd för boken och Tino, utan att Neuding på ledarplats väljer att göra en sådan intervju och presentera densamma. Det är som jag ser saken, en tydlig insats för att anlägga moteld mot de inom medie- och politiketablissemangen som försöker motverka adekvata beskrivningar av verkligheten. Det blir tydligt i sådana här situationer att en av de viktigaste frontlinjerna i mediekriget utgörs av striden om sanningen, liksom av beskrivningen och tolkningen av densamma. Inte minst är det i dessa postmodernismens skakiga dagar viktigt med frågan om det överhuvud taget finns någon sanning, och det tycks, Paulina, Assar och Tino anse och hävda framgångsrikt.
Avslutningen är magnifik. Vilket tillintetgörande kritik av Ygeman.

Citat:
Du var under många år rådgivare åt bland andra Gunnar Sträng och Olof Palme. Inrikesminister Anders Ygeman delade på Twitter kritiken mot Sanandajis bok …

– Herregud.

Vad skulle du råda Ygeman?

– Att han skaffar sig rådgivare som kan bedöma en sådan skrift. Han skulle behöva läsa boken. Och låta debatten löpa utan att sprida ogrundade påståenden.
Citera
2017-06-01, 19:33
Medlem
Samtidigt med att myteristerna hoppar av den förlorande armén och försäkrar att "de bara lydde order" så ökar antalet inlägg i tråden om skuldbeläggandet av de som flaggar vitt. Vare sig de började så smått för några år sedan och har uttryckt mångkulturkritik länge, eller om de nyligen kastat in handduken trots att katastrofen har varit uppenbar sedan 2015.

Diskussionen är intressant och liknelsen med en religiös sekt och beskrivningen av ett intensivt grupptryck är i högsta grad korrekt. Man kan kanske tillägga att journalistens roll och prerekvisit är att vara obunden, opartisk och kritiskt granskande. Om inte, är denne en opinionsbildare, och en sådan bör vara fristående från den granskade journalisten. Det klassiska att ledarsidan och den redaktionella delen bör vara separerade gäller fortfarande om pressen i någon mening ska vara "fri". Vilket kanske är en utopi. Men journalisten får inte vara "religiös" på jobbet, det får han/hon/det vara på fritiden.

Men det var inte det jag ville komma fram till.

Vad ska ni ha alla dessa skuldvärderingar till? Det är inte straffbart att vara korkad eller feg så länge man inte bryter mot en lag. Häpnadsväckande nog är det inte heller straffbart att vara ond om man håller sig inom lagens råmärken. Ett exempel på en sådan ondska kan illustreras med vår förre statsminister.

Jag tror inte någon lag kan tillämpas för att straffa denne man som uppenbarligen förrått landet. Han kan helt enkelt peka på att han valts av folket som gett honom mandat att öppna gränserna för en massiv kulturfrämmande utomeuropeisk invandring. Kanske ska syndarna letas upp bland de korkskallar som röstade fram honom 2010, sådana som jag?

Det är möjligt att det ger en personlig tillfredsställelse att hitta någon person som man kan sätta upp på piltavlan vid sommarstugan, men så länge vi inte hamnar i en situation med ett skräckvälde a la Robespierre är det ganska fruktlösa övningar att försöka lista skyldiga och ange grad av skuld.

Givetvis kommer många högprofilerade förrädare bland opinionsbildare och politiker att förlora jobben, stigmatiseras socialt och kanske t.o.m. vara fysiskt hotade och tvingas emigrera, men där stannar det om vi vill fortsätta leva i en demokrati.
Citera
2017-06-01, 20:46
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag uttrycker mig överlagt och med precision. Adam psykologi ligger ju bortom min säkerställda kunskap, så jag var i min uppmaning till honom noggrann att skriva:

Adam har i den här tråden själv påtalat sin judiska/ukrainska/polska etnicitet, så det borde vara okontroversiellt för honom att förstå att han preliminärt tilldelas dessa lagtillhörigheter av andra. Att "media-kurderna" han påvisade som exempel på överrepresenterad grupp i gengäld kan och kommer identifiera honom som tillhörig ett ännu mer överrepresenterat etnokollektiv, hör till spelreglerna även han lyder under.

Ja, jag vill minnas att Paulina Neuding gick till angrepp mot någon identitetspolitisk lista över anställningsönskvärda minoritetsrepresentanter inom media, eftersom den inte innehöll sådana som Adam, specifikt namngiven.

Menade hon då "vita europeiska män"? Kommer det uppfattas som att det var vad hon menade?

När samme Adam som i den här tråden intygade sitt ointresse för etnicitet, men förstås höll med om att det finns etniska svenskar, glömmer att skriva om "svennehoran" som flyttar undan etniskt hat inom landet, utan tilldelade "judehoran" ensamrätten till det larmande skyddsvärdet - har han då rätt att slippa bli ifrågasatt för sin konsekvens och identitetspolitiska neutralitet?

På vilken grund?
Cwejman hade ingen åsikt om kurdisk överrepresentation inom media, han tog upp ett hypotetiskt exempel. Men du menar alltså att för att svenskfödde Cwejmans farfar var polsk jude, måste han själv kritisera judar för att vara trovärdig som debattör av ämnet tribalism. Men detta kanske inte är möjligt om han inte tycker att det finns något att kritisera judar i Sverige för. Hedersförtrycket, som Pekgul tog upp, är ett högst välkänt, reellt problem, men vad skulle du föreslå Cwejman att kritisera judar för?

Neudings artikel kan vi skippa eftersom det inte finns någon konkret källa. Men Cwejmans artikel var ju vettig, han motsatte sig den etniska kvotering som Pascalidou önskade. Likaså var Naomi Abramowicz artikel vettig, eftersom hon pekade på problem som uppstår i Sverige p.g.a dagens invandring, underförstått från MENA, så jag fattar inte vad du stör dig på. Däremot ska man givetvis gnälla rejält på Cwejman för att han politiskt förespråkar "öppenhet"/"fri rörlighet" men väljer att negligera obekväma ämnen som social turism, hitresta zigenares rån av äldre människor, MENA-invandrares överrepresentation i sexualbrott etc etc.

Om svenskar i Sverige tvingas flytta p.g.a förföljelse, är det naturligtvis lika illa som om detta drabbar judar. Men jag tror inte Cwejman undviker ämnet för att hans farfar var jude, utan för att han innerst inne vet att det är 7K, inklusive han själv, som har orsakat problemet med sin generösa massinvandring. Men visst blir denna feghet en form av inkonsekvens.
Senast redigerad av KeithRichards 2017-06-01 kl. 21:44.
Citera
2017-06-01, 21:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
I intervjun som Bali gav till Nyheter Idag sade han att det var just Valstugereportaget som gjort M så besatta av rädslan att framställas som onda.
Vilket Fula Gubben hade funderingar om redan 2013:
(FB) Feltolkade politiker och media M:s fiasko i valrörelsen 2002?

Citat:
Eftervalsanalysen lade skulden på några lösmynta moderaters snack om bidragssökande invandrare och barnalstrande muslimer, vilket fångades upp i kamera av Janne Josefsson och skickades ut till svenska folket. Detta skulle då förklara M:s drastiska nedgång.

Analysen är viktig inte bara för moderater, utan som en varningsskylt för alla de stora partierna: prata inte illa om invandrare och invandring, då blir ni straffade. Detta tog man till sig, och är utan tvekan en orsak till att man inom sjuklövern är så fruktansvärt defensiva i ämnet.

MEN allt detta var bara en teori. Ingen kunde bevisa att Lundgren-effekten hade med valstugereportaget att göra. Det var snarare bekvämt för Lundgren själv att kunna skylla på detta och behålla lite av sin politiska värdighet. Så moderaterna gjorde detta till en sanning
Citera
2017-06-01, 22:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men eftersom det handlar om att argumentera med progressiva missionärer med religiösa övertoner på den sanna tron är det svårt att använda sakliga argument. Det blir som att förklara att gud inte finns för en troende. Det fungerar inte för att hela deras föreställningsvärld utgår från att Gud finns. Det är väl därför Tinos bok förbigås med tystnad av så många för att den utgör mer en hädelse än en sakframställan.

Hur avprogrammerar man då en sektavhoppare?

Här är svaret:

Var? I DN givetvis.....
http://www.dn.se/insidan/psykologen-...pa-basta-satt/

Visst är det ett religiöst, närmast fundamentalistiskt beteende. Kanske är det därför de är så överseende med islamismen - extremister uppskattar varandra. Sådant har som bekant hänt förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Avslutningen är magnifik. Vilket tillintetgörande kritik av Ygeman.

Ja, det var väldigt skarpt.
Citera
2017-06-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Cwejman hade ingen åsikt om kurdisk överrepresentation inom media, han tog upp ett hypotetiskt exempel. Men du menar alltså att för att svenskfödde Cwejmans farfar var polsk jude, måste han själv kritisera judar för att vara trovärdig som debattör av ämnet tribalism. Men detta kanske inte är möjligt om han inte tycker att det finns något att kritisera judar i Sverige för. Hedersförtrycket, som Pekgul tog upp, är ett högst välkänt, reellt problem, men vad skulle du föreslå Cwejman att kritisera judar för?

Neudings artikel kan vi skippa eftersom det inte finns någon konkret källa. Men Cwejmans artikel var ju vettig, han motsatte sig den etniska kvotering som Pascalidou önskade. Likaså var Naomi Abramowicz artikel vettig, eftersom hon pekade på problem som uppstår i Sverige p.g.a dagens invandring, underförstått från MENA, så jag fattar inte vad du stör dig på. Däremot ska man givetvis gnälla rejält på Cwejman för att han politiskt förespråkar "öppenhet"/"fri rörlighet" men väljer att negligera obekväma ämnen som social turism, hitresta zigenares rån av äldre människor, MENA-invandrares överrepresentation i sexualbrott etc etc.

Om svenskar i Sverige tvingas flytta p.g.a förföljelse, är det naturligtvis lika illa som om detta drabbar judar. Men jag tror inte Cwejman undviker ämnet för att hans farfar var jude, utan för att han innerst inne vet att det är 7K, inklusive han själv, som har orsakat problemet med sin generösa massinvandring. Men visst blir denna feghet en form av inkonsekvens.

Meiji länkade i tråden till Neuding, om Expressen är tillräckligt konkret som källa för dig:

Citat:
För det tredje: Rättviseförmedlingen förmedlar ett budskap också genom att vissa grupper inte får någon större plats på listan, eller utelämnas helt och hållet.

Låt oss ta judar som exempel, men det finns andra.

Listan ”Trehundratrettiofyra namn”, som alltså har tagits fram på uppdrag av Kulturdepartementet, innehåller namn på en rad måttligt marginaliserade vänsterprofiler som Alexandra Pascalidou (Sveriges Radio), Mona Masri (Sveriges Radio) och Behrang Miri (Sveriges Television), men ingen namnkunnig judisk samhällsdebattör.

På så vis ger listan intryck av att det inte bara är vita cis-män som behöver träda tillbaka för att ge plats åt marginaliserade grupper. Detsamma tycks gälla människor med namn som Naomi Abramowicz, Adam Cwejman eller Eli Göndör, för att nämna några liberala personer som inte är mindre marginaliserade än Alexandra Pascalidou, men vars namn inte återfinns på listan.

Att det saknas namnkunniga judiska debattörer är givetvis inte mer allvarligt än att organisationen undanber sig förslag på vita cis-män när man sammanställer listor. Däremot kan det kanske ytterligare illustrera riskerna med att överhuvudtaget göra listor på människor med ras som en avgörande faktor.

Paulina etnifierar alltså Adam på ett betydligt mer svepande sätt än jag gjort. Jag vet inte om han talat henne tillrätta sedan dess - det kanske han rentav borde göra om han vill vårda sitt varumärke som icke-identitär med händerna på täcket.

Eller är det skillnad på antaganden om tillhörighet beroende på avsändaren, menar du? Är det OK med dig att karaktärisera Neudings inlaga som ett exempel på kritik av identitetspolitik som identitetspolitik?

Vad du och Adam än önskar har han alltså allra minst tilldelats en ingrupp, på gott och ont. Han är antingen förmäten eller korkad om han inte tror att även denna upplevda identitet blir en del av hans budskap när han uttryckligen skriver att "judehoran" är ensam om att flytta undan etniskt hat inom Sverige eller väljer att exemplifiera sin poäng med (hypotetiskt!) överrepresenterade "media-kurder".

Det flagranta var ju att han i denna tråd hade en mycket hög svansföring om att inte vara intresserad av etnicitet, men ändå fick cred för att han oproblematiskt tillstod att det förstås finns etniska svenskar. På den tiden detta var ett kontroversiellt ämne.

Så det var inte som att han inte var medveten om frågeställningen när han osynliggjorde henne, "svennehoran", samtidigt som han händelsevis drog en lans för "judehorans" exklusiva utsatthet. Liksom Naomi Abramowicz glömmer etniskt hat - mot svenskar. Samtidigt som svenskar förväntas stå upp mot antisemitismen.

Ser du verkligen inte bristen på ömsesidighet och konsekvens här? Min poäng är att vare sig du eller de gör det eller ej, så uppfattas deras exkluderande partsinlagor av utgrupperna.
Senast redigerad av oyto 2017-06-01 kl. 23:31.
Citera
2017-06-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Samtidigt med att myteristerna hoppar av den förlorande armén och försäkrar att "de bara lydde order" så ökar antalet inlägg i tråden om skuldbeläggandet av de som flaggar vitt. Vare sig de började så smått för några år sedan och har uttryckt mångkulturkritik länge, eller om de nyligen kastat in handduken trots att katastrofen har varit uppenbar sedan 2015.

Diskussionen är intressant och liknelsen med en religiös sekt och beskrivningen av ett intensivt grupptryck är i högsta grad korrekt. Man kan kanske tillägga att journalistens roll och prerekvisit är att vara obunden, opartisk och kritiskt granskande. Om inte, är denne en opinionsbildare, och en sådan bör vara fristående från den granskade journalisten. Det klassiska att ledarsidan och den redaktionella delen bör vara separerade gäller fortfarande om pressen i någon mening ska vara "fri". Vilket kanske är en utopi. Men journalisten får inte vara "religiös" på jobbet, det får han/hon/det vara på fritiden.

Vad ska ni ha alla dessa skuldvärderingar till? Det är inte straffbart att vara korkad eller feg så länge man inte bryter mot en lag. Häpnadsväckande nog är det inte heller straffbart att vara ond om man håller sig inom lagens råmärken. Ett exempel på en sådan ondska kan illustreras med vår förre statsminister.

Jag tror inte någon lag kan tillämpas för att straffa denne man som uppenbarligen förrått landet. Han kan helt enkelt peka på att han valts av folket som gett honom mandat att öppna gränserna för en massiv kulturfrämmande utomeuropeisk invandring. Kanske ska syndarna letas upp bland de korkskallar som röstade fram honom 2010, sådana som jag?

Det är möjligt att det ger en personlig tillfredsställelse att hitta någon person som man kan sätta upp på piltavlan vid sommarstugan, men så länge vi inte hamnar i en situation med ett skräckvälde a la Robespierre är det ganska fruktlösa övningar att försöka lista skyldiga och ange grad av skuld.

Givetvis kommer många högprofilerade förrädare bland opinionsbildare och politiker att förlora jobben, stigmatiseras socialt och kanske t.o.m. vara fysiskt hotade och tvingas emigrera, men där stannar det om vi vill fortsätta leva i en demokrati.

Jag tror vi har lite olika syn på hur långt det gått. Sverige håller verkligen på att gå sönder och det fungerar inte att bara gå vidare med business as usual. Det finns ett enormt hat som måste få komma ut om inte samhället ska bli (mer) permanent skadat.

Det politiska systemet måste göras om i vilket fall eftersom det är en del av orsaken. Jag tror dock införande av riktig demokrati inte är till elitens fördel.

Sen är det en fråga om värderingar. Man kan inte komma undan med vad som helst oavsett vad lagen säger. Ska samhället hålla samman så måste lagen motsvara folkets känsla för rättvisa.

Möjligen kan man tillägga att det också är bra att sätta press på eliten genom krav på bestraffning. Det kanske skyndar på utvecklingen lite om de finner motivation att hänga ut andra journalister för att komma undan själv. Det ska till en medvetenhet om att det är väldigt farligt att fördröja utvecklingen.

Dessutom är ilska en bra källa till energi för oss kritiker. Ilskan ska bejakas och vi ska inte acceptera journalisternas önskan om att dra ett streck. Inte för att jag tror det någonsin blir aktuellt.
Citera
2017-06-02, 07:05
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

Vit flagg är att be svenska folket om ursäkt och därefter hålla sig till sanningen. Än har ingen MSM-journalist tagit det steget. Birgerssons svada är ett bra exempel på en journalist som håller fingret i luften och försöker rädda sitt eget skinn. En solkig flagga av obestämbar färg i ena näven och en dolk bakom ryggen i den andra. Hon verkar inte direkt förkrossad över vad hon och hennes kollegor ställt till med, snarare bekymrad över sina spruckna stämband.

Svenskarna har idiotförklarats, trampats på och släpats i smutsen länge nog nu. Det krävs en sanningskommission för att läka såren hos befolkningen. Jag är inte ute efter bestraffning, men sanningen ska upp på bordet. Vem gjorde vad, och varför. För att kunna förstå, förlåta och gå vidare.
Senast redigerad av Passepartout 2017-06-02 kl. 07:11.
Citera
2017-06-02, 08:03
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vit flagg är att be svenska folket om ursäkt och därefter hålla sig till sanningen. Än har ingen MSM-journalist tagit det steget.
...
Svenskarna har idiotförklarats, trampats på och släpats i smutsen länge nog nu. Det krävs en sanningskommission för att läka såren hos befolkningen. Jag är inte ute efter bestraffning, men sanningen ska upp på bordet. Vem gjorde vad, och varför. För att kunna förstå, förlåta och gå vidare.

Från Palmecentret om ett seminarium om förspningsprocesser
Citat:
”Varje försoningsprocess är unik”

– Rubriken för kvällens seminarium är dömande eller försoning, men det ska inte tolkas som ett motsatsförhållande, för det är det inte. Domstolarnas roll är bara en del av den långa försoningsprocess som följer efter en konflikt, sa Lena Hjelm-Wallén, tidigare utrikesminister och vice statsminister, på ett seminarium den 27 mars i ABF-huset i Stockholm.
...
I Sydafrika valde man att lösa den rasistiska apartheidregimens brott mot mänskliga rättigheter genom att tillsätta en sanningskommission.
...
– Sanningskommissionens syfte var att lägga alla korten på bordet.

Är det inte dags att i alla fall tillsätta en haverikommision som får uppdraget att agera sanningskommision? Nästa gång kan våra politiker springa i en helt annan kanske ännu värre riktning. Vi måste förstå hur i helvete det kunde gå så här snett för att kunna stoppa nästa idioti tidigt.
Citera
2017-06-02, 08:54
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är det inte dags att i alla fall tillsätta en haverikommision som får uppdraget att agera sanningskommision? Nästa gång kan våra politiker springa i en helt annan kanske ännu värre riktning. Vi måste förstå hur i helvete det kunde gå så här snett för att kunna stoppa nästa idioti tidigt.

Som framfördes i tråden tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den vanligaste anledningen till att folk inte får "komma in i cockpiten" för att se vad som händer
där är inte att det pågår något diaboliskt ränksmideri där inne, utan snarare något ännu värre,
nämligen att det inte sitter någon alls vid spakarna.

Vi har också sett skribenter föra resonemang av typen "Hur mycket vet egentligen folk?". Detta tror jag är två stora pusselbitar. Politikerna har abdikerat, och den politiska kommunikationen formuleras som avsiktsförklaringar. Vi har sett det gång på gång:

När många flyktingar kommer blir det en liten ansträngning under en tid.

Sverige ska vara ett land där alla känner sig säkra.

Vi måste knäcka gängkriminaliteten

Terrorn kan aldrig vinna

och så där håller det på. Storvulna formuleringar som vid en närmare titt ekar av inkompetensens brist på detaljförståelse. Precis som allting annat som hänt sedan 2001 tror jag att vi kan härleda politikernas abdikering till "US global leadership". Hela västvärlden som allierade sig med USA har blivit vindflöjlar för USAs minsta politiska nyck.

Precis som det har varit inrikespolitikens enda mål, sen SD kom in i riksdagen att hålla dem ute, så har utrikespolitiken byggts på att hårdbevaka USA och efter bästa förmåga försökt förhålla sig till USAs "global leadership".

Det står nu klart bortom allt rimligt tvivel att USA gör saker enkomt för USA - och alla andra ska hjälpa till, men sitter då ofrånkomligen vid globalismens fina no limit hold 'em spelbord med en hand som alltid förlorar.

Vi måste få tillbaka en nationell dimension i utrikespolitiken så att politikerna kan frångå att hela tiden förhålla sig till "Pax Americana" och "Kriget mot terrorismen". Ingen lätt uppgift, men jag tror det måste till. Många har redan pekat på att globalismens kris har inletts och att den egentligen inte fungerar längre.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-06-02 kl. 08:56.
Citera
2017-06-02, 09:00
Medlem
Johan Westerholm skriver idag om Jan Helins inlägg på DN Debatt och vänder hans ord mot honom själv.

Hur medias bild av flyktingar bestående av unga barn och barnfamiljer inte stämde med verkligheten, och hur folket fick veta det - trots alla bilder i pressen! Tänka sig!

Citat:
Vare sig SVT, Helins nuvarande arbetsgivare, eller Aftonbladet rapporterade sedan om den förvåning som inträffade när en förväntansfull hembygdsförening ... mötte bussarna från Migrationsverket. ... Hembygdsföreningar som samlat ihop leksaker, gossedjur, skolryggsäckar med Bamse på och barnkläder, mötte upp bussarna från Migrationsverket med medias bilder på näthinnan.

När det istället kanske ett tjugotal vuxna män i arbetsför ålder och en enstaka barnfamilj klev av bussarna händer något på alla dessa orter med välviljan. Den krock, eller diskrepans, som uppstår föder just de krafter som Helin säger sig vara den främste att bekämpa med en konsekvensneutral rapportering trots sin historia från Aftonbladet och sin nuvarande roll på SVT.

Hela 2015, och stora delar av 2016 års rapportering, präglades av en form av godhetspopulism i såväl vinklingar som bildsättningar av reportage. Priset för den populismen, som Helin var en del av, är en motsatt populism. Helins visdomsord, oavsett hur han själv presterat i förhållande till sin egen sagda visdom och hur han står idag i relation till detta med de exempel som angivits, får därmed avsluta denna artikel:

"De som tappar förmågan att skilja på det sakliga sökandet av sanning och bekräftandet av människors oro kommer inte att bestå testet."

https://ledarsidorna.se/2017/06/popu...-trovardighet/

Detta stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Jag har till exempel en släkting som en gång i jobbet skulle besöka ett hem för ensamkommande och förväntade sig barn. Efteråt var han upprörd och förvåningen och bestörtningen var stor: det var ju inga barn! Det var ju vuxna män! Och när han pratade med en kollega i en annan kommun visade det sig att samma sak hänt där. Och varje gång han körde förbi ett hem för barn såg han sedan med nya ögon vuxna män stå och röka i klungor utanför. Det roligaste med detta är att han var socialdemokrat som hade vurmat för flyktingarna, men några månader efter att han berättat om sitt besök och antagligen försökt smälta att vuxna behandlas som barn i Sverige berättade han att han inte litade på S längre och inte visste vad han skulle rösta på i nästa val och att Aftonbladet hade han slutat köpa.

Och det är många yrkesgrupper som lär komma i kontakt med verkligheten, så gott som hela den offentliga sektorn skulle jag tro: polis och brandkår gör utryckningar till boenden, lärare får nya elever som är lite större än de gamla, socialsekreterare, vårdpersonal, Migrationsverkets personal med mera. Och alla som jobbar privat på alla flyktingboenden som sköt upp som svampar ur Bert Karlssons mycelium.

Vad är det som gör att media tror att sanningen inte kommer fram förr eller senare? Vad är det som gör att de inte förstår att människor har sina egna ögon att se med och hjärnor att tänka med? Och att folk inte talar med varandra och delar sina upplevelser? Och om skillnaden mellan politiker och medias bild av verkligheten är för stor så kommer förtroendet att sjunka i botten?

Är det enbart för att Stockholmscentreringen och att de flesta politiker, journalister och debattörer bor i samma små områden där de är frikopplade från stora delar av verkligheten och tror att i Hofors - där är det ungefär som här på Söder i Stockholm? Jag kan inte tro att det är hela förklaringen, många kommunpolitiker måste åtminstone ha haft närmre kontakt med de som kommit till staden, och inte minst alla journalister som åkte ut och gjorde reportage och inslag om flyktingboenden. De måste ju själva ha sett? Men kunde de inte tänka tanken fullt ut?
Senast redigerad av enondgris 2017-06-02 kl. 09:05.
Citera
2017-06-02, 10:10
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Är det enbart för att Stockholmscentreringen och att de flesta politiker, journalister och debattörer bor i samma små områden där de är frikopplade från stora delar av verkligheten och tror att i Hofors - där är det ungefär som här på Söder i Stockholm? Jag kan inte tro att det är hela förklaringen, många kommunpolitiker måste åtminstone ha haft närmre kontakt med de som kommit till staden, och inte minst alla journalister som åkte ut och gjorde reportage och inslag om flyktingboenden. De måste ju själva ha sett? Men kunde de inte tänka tanken fullt ut?

Maktberusning.

All makt korrumperar, och media visste att de fram till nyss hade makten att sätta sig över verkligheten. Människan är en social varelse och en majoritet människor är beredda att ompröva sina egna sinnesupplevelser om gruppens konsensus säger annorlunda.

Tråden graviterar ofta kring ansvar, skuld och ansvarsutkrävande. De senaste dagarnas återvändande kring den gravitationspunkten tycker jag tydligare än någonsin visar hur media aktivt vilselett folket och tvingat politikerna framför sig mot folkviljan och mot bättre vetande hos politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in