2017-03-23, 17:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Invandringspolitiken har dock inte utformats av något "vi" - utan av en klick ansvarslösa politiker och deras lojala megafoner (svenska s.k. journalister). Det är därför inte konsekvenserna av "vårt" agerande, som drabbar väljarna.

Jag ser i min kristallkula, att berättelsen om "vårt" ansvar pga hur "vi" har agerat, nog kommer att kolporteras mer och mer.
Vi har nog köpt våra kristallkulor i samma butik du och jag, för jag ser samma sak i min. Jag har vid ett par tillfällen förutspått att valrörelsen 2018 kommer att handla om invandringen och samhällskontraktet, och då faller det sig naturligt att diskussionen om vilket ansvar "vi" tagit på oss genom massinvandringen till Sverige kommer upp högt på dagordningen i mediakriget.

Att "vi" måste räkna med sämre samhällsservice är självklart, men frågan är hur det kommer att vinklas av de olika sidorna i mediakriget. Jag har lite svårt att begripa hur man ska kunna mörka att det är massinvandringen som är en direkt orsak exempelvis till att områden i Sverige i allt raskare takt omvandlas till krigszoner och att viktig samhällsservice som för bara ett par år sedan ansågs som självklar försvinner.
Citera
2017-03-23, 17:45
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det historiskt normala i dessa situationer är ju att folket slår ihjäl eliten.
Nja, det historiskt normala är väl att civilisationer som låter elitens dekadens få för stora proportioner går under.
Citera
2017-03-23, 18:17
Medlem
Fria Tider visar återigen att man har Sveriges bästa ledarsida, vilket man haft i många år. Läs här vad Alice Teodorescu kommer att skriva om ett par år. Tyvärr är det sällan de skriver några ledarartiklar.

Thomas Engström skriver på Axess varför han sa upp sig från Expressens kultursida:
Citat:
Jag vet inte. Men i höstas sa jag upp mig från Expressen Kultur.

Nej, jag var aldrig tystad – tvärtom. Jag fick gott om utrymme att säga vad som föll mig in och blev därtill ivrigt påhejad, eftersom jag fungerade som kultursidans enda nu levande högerspöke (och således visade jag prov på sidans berömda ”bredd”).

Men till vem skulle jag rikta mig? Till vilka, förutom anställda på andra kulturredaktioner och några enstaka frilansar som söker efter nästa veckas debattmotståndare? Vilka människor antas längre läsa kultursidornas till samhällskritik förklädda trosbekännelser? Om det enda man vill höra är att det hela ordnar sig, bara alla är riktigt snälla mot varandra, räcker det väl med att läsa Bamse eller ta del av valfri predikan från vår nuvarande ärkebiskop.

http://www.axess.se/magasin/default....2#.WNQCe5DhC3A
Citera
2017-03-23, 18:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det som trots allt gjorde störst intryck var när denne Collste i debatten om rättigheter och skyldigheter hävdade att "att alla har rätt till ett värdigt liv och att vi här inte har förtjänat det genom att det är ett resultat av ett naturens lotteri där vi är födda i Sverige och andra är födda där
och därför finns det inga moraliska skäl att dra upp gränser och avgöra vilka som får komma hit
eller inte."

Argumentet att vi inte förtjänar vårt fredliga liv och relativa välstånd har jag ju hört förut, men oftast då mera underförstått och alltid från personer som jag förstår inte har tänkt igenom saken likt vänsteraktivister av det tokigare slaget och artister som vill ge sin karriär en skjuts men att höra det ifrån en etikprofessor i Public service var djupt omskakande!

Det är dessutom för mig helt oförståeligt att just vänstern förfäktar detta argument, är det inte tack vare folkets kamp för ett rättvisare samhälle som vi kunde bygga upp välfärdssamhället?

Menar dessutom den så kallade högern att det inte var arbete och flitiga entrepenörer som skapade fred och lycka i den fria världen?

Nej, det var alltså bara ren tur, om våra förfäder hade legat på soffan istället för att arbeta och engagera sig i samhället så hade vi ändå haft det lika bra idag?

Meningen som du fetade gjorde att herr Collste gick från att vara "en debattör som står på den andra sidan" till "en person som skulle vara tveksam att anställa för att städa kattlådan".

Precis som du är inne på är hela idén med att vi helt slumpmässigt skulle nå välstånd och skapat ett bra samhälle så historielöst att det är svårt att inte bli smått förbannad att det ens tillåts uttryckas. Det skulle vara kul om bäste herr Collste fick möta någon av alla de som arbetat 14 timmars arbetspass, som kämpat och slitit i hela sitt liv, för att bygga det Sverige som vi har nu.

Man kan verkligen ställa sig frågande om karln överhuvudtaget någonsin har öppnat en historiebok eller ens känner till att tideräkningen för världen faktiskt inte började år 1968 utan att den moderna människan, samhällsbyggaren, går tillbaka så långt som år 12 007.

För att få in lite perspektiv hur urbota idiotiskt, hur urbota uppåt väggarna uttalandet verkligen är så kommer här lite trevlig kontext från den eminenta kanalen Kurzgesagt på Youtube som mycket väl illustrerar mänsklighetens byggaranda: https://www.youtube.com/watch?v=czgOWmtGVGs

Om man inte vill titta på videoklipp går det fint att också bara minnas historieböckerna från sjätte klass eller slå en snabb googling på 'Sveriges historia'.

Att slumpen avgjort -- jösses.

Jag är däremot inte riktigt nöjd med programmet då jag inte tycker han fick tillräckligt mothugg på detta om slumpen ty detta är, precis som "alla likas värde", trots allt någon som är centralt i det rådande medieklimatet. Idén om slumpen, att vi endast har begränsad rätt till vårt egna; vårt egna land och våra skattepengar, är trots allt något som måste finnas för att idén om "alla likas värde" ska få någon form av slagkraft.
Citera
2017-03-23, 19:04
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Idén om slumpen, att vi endast har begränsad rätt till vårt egna; vårt egna land och våra skattepengar, är trots allt något som måste finnas för att idén om "alla likas värde" ska få någon form av slagkraft.

Det indoktrineras i skolan.
Citat:
Pröva ett nytt liv i Livets Lotteri

Var föds du någonstans den här gången? Dra din nya livslott på
http://www.livetslotteri.raddabarnen.se/

Ex: https://www.raddabarnen.se/press/kam...ivets-lotteri/

Antagligen tror de på storken, reinkarnation eller bara new age.
Citera
2017-03-23, 19:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det indoktrineras i skolan.

Utveckla gärna för det kan jag verkligen inte minnas från min skoltid.
Citera
2017-03-23, 19:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det som trots allt gjorde störst intryck var när denne Collste i debatten om rättigheter och skyldigheter hävdade att "att alla har rätt till ett värdigt liv och att vi här inte har förtjänat det genom att det är ett resultat av ett naturens lotteri där vi är födda i Sverige och andra är födda där
och därför finns det inga moraliska skäl att dra upp gränser och avgöra vilka som får komma hit
eller inte."

Argumentet att vi inte förtjänar vårt fredliga liv och relativa välstånd har jag ju hört förut, men oftast då mera underförstått och alltid från personer som jag förstår inte har tänkt igenom saken likt vänsteraktivister av det tokigare slaget och artister som vill ge sin karriär en skjuts men att höra det ifrån en etikprofessor i Public service var djupt omskakande!

Det är dessutom för mig helt oförståeligt att just vänstern förfäktar detta argument, är det inte tack vare folkets kamp för ett rättvisare samhälle som vi kunde bygga upp välfärdssamhället?

Menar dessutom den så kallade högern att det inte var arbete och flitiga entrepenörer som skapade fred och lycka i den fria världen?

Nej, det var alltså bara ren tur, om våra förfäder hade legat på soffan istället för att arbeta och engagera sig i samhället så hade vi ändå haft det lika bra idag?

Liksom du har jag sett och hört argumentet flera gånger förut.

Man undrar över var gränsen för slumpens makt skall dras.

Känns det inte som att tänkandet öppnar för idéer om slopad arvsrätt och ett avskaffande av egendomsrätt?

Staten är väl i förlängningen inte något annat än individen och familjen i jätteformat?

Och vill man skruva till det kan man med slumpens logik kanske hävda att alla har lika rätt till allt. Kanske skulle man testa att slumpa in folk på högre utbildningar och kvalificerade arbeten. Man ska ju inte behöva få sin dröm krossad, bara för att man har haft otur i ett lotteri.
Citera
2017-03-23, 19:46
Medlem
Mr.Mistoffeleess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En spoilervarning för framtiden för er lurkande internsystemkritiker: Eriks töntigt värdegrundstribalistiska användning av "rasist" kommer vara oacceptabelt och deklasserande i framtiden.

Jag tycker att Erik Hörstadius verkar vara en väldigt vettig person i stort. Men det blir mycket riktigt fånigt när han och andra sansade debattörer ständigt känner behovet att ta avstånd från "rasisterna" som en sorts brasklapp.

Dessa sk "rasister", vad är det egentligen som skiljer deras åsikter från Hörstadius egna? Tror han verkligen att en stor del av svenska folket drivs av någon sorts rasideologi?

Ungefär så här tycks vissa, i övrigt vettiga, personer resonera: "Jag vill minska asylinvandringen och ställa högre krav på invandrare av rationella skäl, men ni där borta vill göra samma sak av dåliga skäl."

Jag tror att det helt enkelt är så att många svenskar tycker att en orimlig stor andel av skattepengarna läggs på personer som inte ens är svenska medborgare. Det finns även många som stör sig på politikers- och medias ständiga försök att skönmåla allt som har med invandring att göra, t ex att in i det sista hävda att asylinvandringen var lönsam för Sverige. Utöver detta, så finns det även många som med egna ögon ser att gatubrottslighet och förslumning ökat på senare år, samtidigt som etablissemanget gör sitt yttersta för att förneka detta så länge det bara går.

Det som skiljer Hörstadius från de sk "rasisterna" är egentligen bara att de för fem år sedan sa vad han själv säger idag.
Citera
2017-03-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nja, det historiskt normala är väl att civilisationer som låter elitens dekadens få för stora proportioner går under.
Det ena utesluter inte det andra. Så ni båda två har faktiskt rätt.
Senast redigerad av P-o-beln 2017-03-23 kl. 19:49.
Citera
2017-03-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Utveckla gärna för det kan jag verkligen inte minnas från min skoltid.
Det säger mig att du antingen är äldre än vad jag är, eller att du gick i en skola som höll bättre kvalitet. Det förra ökar naturligtvis sannolikheten för det senare.

Att det skulle vara vårt genetiska, kulturella och materialistiska arv som gör att vi är vi och att vi är förhållandevis rika är väl tankegods som knappt luftats sedan Per Albin Hanssons dagar.

Jag vill utveckla ännu mer, men jag vet inte hur jag ska göra det. Det var vad vi fick lära oss i skolan. Kanske inte på biologi- eller matematiklektionerna, men det framgick med all önskvärd tydlighet.

Idén som sådan är förmodligen mycket gammal. Det skulle inte förvåna mig om den går att spåra till antiken eller åtminstone upplysningen.
Citera
2017-03-23, 21:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ibland hinner man med båda delarna. Tanken på Reinfeldt i vit peruk, som en efterföljare till till Axel von Fersen, har bitit sig fast i medvetandet.
Citera
2017-03-23, 21:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
eller inte."

Återigen går tanken till Sverige som en besättning på en egenbyggd båt mitt i Atlanten. En grupp av aktivister springer runt & borrar hål i skrovet & kräver att bli betraktade som goda trots att dom gör sitt yttersta för att dränka våra barn. Det naturliga är givetvis att kasta sabotörerna överbord innan man ger sig på att reparera skadorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in