Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Det som trots allt gjorde störst intryck var när denne Collste i debatten om rättigheter och skyldigheter hävdade att "att alla har rätt till ett värdigt liv och att vi här inte har förtjänat det genom att det är ett resultat av ett naturens lotteri där vi är födda i Sverige och andra är födda där
och därför finns det inga moraliska skäl att dra upp gränser och avgöra vilka som får komma hit eller inte."
Argumentet att vi inte förtjänar vårt fredliga liv och relativa välstånd har jag ju hört förut, men oftast då mera underförstått och alltid från personer som jag förstår inte har tänkt igenom saken likt vänsteraktivister av det tokigare slaget och artister som vill ge sin karriär en skjuts men att höra det ifrån en etikprofessor i Public service var djupt omskakande!
Det är dessutom för mig helt oförståeligt att just vänstern förfäktar detta argument, är det inte tack vare folkets kamp för ett rättvisare samhälle som vi kunde bygga upp välfärdssamhället?
Menar dessutom den så kallade högern att det inte var arbete och flitiga entrepenörer som skapade fred och lycka i den fria världen?
Nej, det var alltså bara ren tur, om våra förfäder hade legat på soffan istället för att arbeta och engagera sig i samhället så hade vi ändå haft det lika bra idag?
Meningen som du fetade gjorde att herr Collste gick från att vara
"en debattör som står på den andra sidan" till
"en person som skulle vara tveksam att anställa för att städa kattlådan".
Precis som du är inne på är hela idén med att vi helt slumpmässigt skulle nå välstånd och skapat ett bra samhälle så historielöst att det är svårt att inte bli smått förbannad att det ens tillåts uttryckas. Det skulle vara kul om bäste herr Collste fick möta någon av alla de som arbetat 14 timmars arbetspass, som kämpat och slitit i hela sitt liv, för att bygga det Sverige som vi har nu.
Man kan verkligen ställa sig frågande om karln överhuvudtaget någonsin har öppnat en historiebok eller ens känner till att tideräkningen för världen faktiskt inte började år 1968 utan att den moderna människan, samhällsbyggaren, går tillbaka så långt som år 12 007.
För att få in lite perspektiv hur urbota idiotiskt, hur urbota uppåt väggarna uttalandet verkligen är så kommer här lite trevlig kontext från den eminenta kanalen Kurzgesagt på Youtube som mycket väl illustrerar mänsklighetens byggaranda:
https://www.youtube.com/watch?v=czgOWmtGVGs
Om man inte vill titta på videoklipp går det fint att också bara minnas historieböckerna från sjätte klass eller slå en snabb googling på 'Sveriges historia'.
Att slumpen avgjort -- jösses.
Jag är däremot inte riktigt nöjd med programmet då jag inte tycker han fick tillräckligt mothugg på detta om slumpen ty detta är, precis som "alla likas värde", trots allt någon som är centralt i det rådande medieklimatet. Idén om slumpen, att vi endast har begränsad rätt till vårt egna; vårt egna land och våra skattepengar, är trots allt något som måste finnas för att idén om "alla likas värde" ska få någon form av slagkraft.