Citat:
Ursprungligen postat av
Runningonempty
Är inte massinvandringen prio nr 1 för extremvänstern, dit jag räknar AL? Varumärke hit och solidaritet dit? Om du satte en Luger mot tinningen på Anders och sa "Du måste välja mellan S med egen majoritet och stängda gränser, eller Alliansen med egen majoritet och vidöppna gränser" så vete tusan om han inte skulle ta det sistnämnda. I likhet med Anders himself har jag givetvis inget konkret att backa upp mitt påstående med, bara en "känsla". Men sådana räcker ju normalt långt i vänstersammanhang. Vad tror du han skulle välja?
Skulle man inte kunna tänka sig som komplement eller substitut till detta att vänstersidan helt enkelt bara tänker bort kombinationen S och restriktiv invandringspolitik? Varje gång S gör något typiskt allmänpolitiskt "vänsterdrag" så hyllar man S och varje gång den mer restriktiva S-styrda invandringspolitiken kommer på tapeten så avstår Afabladet från kritik mot S och nöjer sig med att istället (och enbart) hylla C för dess "modiga" ståndpunkt i frågan? Bara en tanke.
Jag är säker på att Lindberg skulle välja S med stängda gränser, vilket inte minst hans senaste ledare om årets S-kongress, "Trump kan hjälpa Löfven vinna valet", tyder på. Här vänder han S hårdare politik i tider av kris till en potentiell triumf över SD. Han skriver enbart i förbigående om vilken flyktingpolitik S "bör" ha i stället och varnar för partiets högersvängning men det är inte det väsentliga i den här ledaren, trots att S nya linje direkt skulle rendera brunsmetande från Anders om avsändaren hade varit en annan.
Citat:
Nu skulle valet av Donald Trump mycket väl kunna bli Stefan Löfvens Greklandskris.
När Socialdemokraterna i går hade pressträff inför partiets kongress i april var budskapet tydligt: Löfven står för trygghet och stabilitet i en hotfull värld. Egentligen är politiken inga nyheter, Löfven vill att kongressen befäster bilden av ordning-och-reda-sossar och regeringen som en trygg klippa när hela världen snurrar.
(...)
I går gjorde Donald Trump nya angrepp på Sverige och på nätet hyllas han av SD:s fotsoldater. De verkar ha tagit ut segern i förskott.
Men skrattar bäst som skrattar sist.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/p...en-vinna-valet
AL skulle alltså, precis som jag skrev ovan, inte ha några större invändningar mot att S vinner poäng på stängda gränser och hårdare invandringspolitik om det innebär att fascisterna (SD) backar. Det är inte så att Lindberg och hans likasinnade är omedvetna om problemen med invandringen eller inte inser att ännu en flyktingvåg skulle innebära en katastrof, utan de tror att det är ett sluttande plan från själva
erkännandet av de problemen inför SD till att man börjar lasta folk på godsvagnar.
Det är snarare den farhågan som sporrar AL och andra vänsterskribenter att hålla fast vid infantila argument än att de nödvändigtvis vill se en ändlös massinvandring. Då är det förstås en lättnad när det är S som vidtar de nödvändiga åtgärderna och inte SD. Lindberg kan bibehålla sin självbild av att vara den som stod upp mot fascismen (SD), utan att behöva sätta sin fot på barrikaderna, samtidigt som situationen i landet kortsiktigt delvis stabiliseras.
Är det något som slår mig när jag diskuterar med vänsterpersoner idag så är det inte okunskap om invandringsproblemen, det vet ofta mycket väl att läget är akut, utan om SDs anhängare och falanger längre ut på högerkanten. Det finns förstås strömningar som skrämmer även mig men då har jag bildat mig en uppfattning utifrån originalkällor och interna debatter, inte läst Expos alster eller Arnstads galenskaper som de flesta inom vänstern gör. Deras riskbedömningar bygger alltså på andrahandskällor och hörsägen och den föreställda hotbilden blir därefter. Rädslan för att ge fascisterna draghjälp är verklig för många inom vänstern, inklusive skribenter som AL, och man vägrar därför erkänna problemen offentligt eller utanför den egna kretsen. Då är det bättre att "ordning-och-reda-sossar" tar den smällen. Det viktigaste för AL är att han har ryggen fri och kan säga till sina barnbarn att han stod på de godas sida.
Om massinvandringen verkligen var drivkraften skulle protesterna mot S åtgärder och förslag dessutom vara betydligt vildare och mer spektakulära, kulturvänstern älskar ju sådant, men nu nöjer man sig med symboliska markeringar i sociala medier och ledare av var man själv står rent ideologiskt, samtidigt som man i hemlighet säkert drar en lättnadens suck över att pappapartiet städar upp.
Jag tror alltså att Aftonbladets skribenter kommer att agera ungefär som du beskriver, de lär applådera S vänsterutspel och hantera partiets striktare invandringspolitik kortfattat i förbigående som AL eller med besvärad tystnad.