2017-01-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
DN "tvingades" igår att i en ledare kommentera agerandet från Hultsfreds kommun. Givetvis hade DN dock föredragit att tiga ihjäl frågan i förhoppningen att andra kommuner inte skulle ansluta sig till det kommunala upproret. Engellau kommenterar nu DN:s ledare så här.

DN har verkligen satt ned foten och tydligt markerat sin inställning denna vecka. Först grindvakten Pallas och nu det totala föraktet för Sveriges kommuninnevånare och inte minst den medelklass som rimligen utgör basen bland DN:s prenumeranter. Vi får väl hoppas att kravet på Wolos avgång från Katerin Janouch inte är det sista i den riktningen. En kollega som börjar visa tecken på viss politisk tillnyktring sade för övrigt upp sin prenumeration på DN samma dag som Hynek var i farten. Måttet var då rågat för kollegan. Jag blir alltid lika glad när Wolos galenskaper ger direkta och för DN negativa konsekvenser.

https://detgodasamhallet.com/2017/01/15/dimman-lattar/

Ledaren i DN visar tydligt den bristande verklighetsförankring som finns inom MSM. Men förr eller senare kommer verkligheten ifatt. Nu när alla nyanlända ska ut i kommunerna kommer verkligheten att bli uppenbar.

Ledare: Löfven borde hjälpa Hultsfred
https://unvis.it/dn.se/ledare/huvudl...alpa-hultsfred
Citat:
Regeringens beslut att inte stötta kommunerna i större utsträckning får två konsekvenser: dels försämras förutsättningarna för nyanländas etablering i Sverige. Dels kan kommunerna komma att slå dövörat till nästa gång regeringen talar om solidaritet.

”Reality check”: Vad kan regeringen rimligen göra? Kan den trolla fram boende? Kan den trolla fram jobb? Kan den trolla fram pengar?

Redan innan massinvandringen fanns det stora problem inom vård och omsorg, skola, polis och så vidare. Arbetslösheten bland utrikes födda är skyhög sedan länge. Flyktingarna spär på redan befintliga problem. Varför skriver inte DN om det? Varför analyserar inte DN nuläget innan de skriver att ”Löfven borde hjälpa Hultsfred”?

Det är som små barn som inte förstår att mamma och pappa inte kan köpa allting. Och nu gråter barnen besviket och kastar sina leksaker kring sig.

Vem ska betala om hela Sverige blir som Malmö undrade Patrik Kronqvist på Expressen i början av veckan. Det är en bra fråga:
https://unvis.it/expressen.se/ledare...blir-som-malmo
Citat:
Och kommunen får fem miljarder kronor i utjämningsbidrag varje år, en fjärdedel av budgeten.

Om resten av Sverige blir som Malmö, vem ska då betala?
Citera
2017-01-15, 17:22
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag inser att det här har en betydande portion önsketänkande i sig:

Om utländsk media, särskilt anglosaxisk, upptäcker att Sverige, inklusive svensk media, är försvarslöst mot en närmare granskning och beskrivning av läget, så kan det hända saker.

Det vore mycket intressant att se svensk medias reaktion, ned på individnivå, på en större utländsk offensiv, givet hur reaktionen blev på en obetydlig händelse som Katerina Janouchs intervju i tjeckisk TV.

Kunde Sverige en gång, före informationsmassdistributionens tid, bli det goda exemplet, så kan vi snabbt bli det fula. Hur skall dessa kosmopoliter, stadsmänniskor, världskännare och medelålders skateboardåkare, hantera ett sammanhang där de bor och verkar i landet som blev den västerländska civilisationens varnande exempel?

De rent psykologiska implikationerna är enorma.

Det vore intressant om Tjeckisk media följde upp hur Janouch, på grund av sin medverkan i tjeckisk TV, nu blir utfryst av kollegor och av sitt eget förlag. Jag hoppas att hon tar det vidare med DVTV och att det här sprids utomlands tillsammans med fakta hur illa ställt det är i Sverige.

Edit: Intervjun med Ganman, fantastiskt att den går ut i etern (om än begränsat). Det är som om muren börjar spricka nu och kanske den rasar med ett brak förr än vi anar. Om alla journalister som lider av åsiktsförtrycket slängde munkavlarna samtidigt, skulle det inte gå att stoppa rätten att få tala fritt. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6607948
Senast redigerad av Passepartout 2017-01-15 kl. 17:42.
Citera
2017-01-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Sverige saknar en sansad debatt och den enda tillåtna "nationalismen" är den humanitärt anspråksfulla hybrisen som vill beskådas på den internationella scenen medan det egna hushållet utarmas. Den danska pragmatismen och måttfullheten vore ett alternativ. Men Sverige är ju en stormakt... Åtminstone ett storartat "östersjörike".
Ja, Sverige saknar en sansad debatt. Och det finns två viktiga aspekter som behöver diskuteras:

1) Mångkulturen som fenomen och problem.

2) De praktiska problemen i Sverige som orsakas av den stora mängd människor som kommit hit på kort tid.

Bägge frågorna är fundamentala. När det gäller punkt 2 faller dock mycket under invandringspolitik och därmed utanför topic i denna tråd.
Citera
2017-01-15, 20:03
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag inser att det här har en betydande portion önsketänkande i sig:

Om utländsk media, särskilt anglosaxisk, upptäcker att Sverige, inklusive svensk media, är försvarslöst mot en närmare granskning och beskrivning av läget, så kan det hända saker.

Det vore mycket intressant att se svensk medias reaktion, ned på individnivå, på en större utländsk offensiv, givet hur reaktionen blev på en obetydlig händelse som Katerina Janouchs intervju i tjeckisk TV.

Kunde Sverige en gång, före informationsmassdistributionens tid, bli det goda exemplet, så kan vi snabbt bli det fula. Hur skall dessa kosmopoliter, stadsmänniskor, världskännare och medelålders skateboardåkare, hantera ett sammanhang där de bor och verkar i landet som blev den västerländska civilisationens varnande exempel?

De rent psykologiska implikationerna är enorma.
min fetning - icke önsketänkande. Den stora nyhetssajten Breitbart rapporterar numer regelbundet om Sveriges förfall. DN har kallat Breitbart en rasistisk hatsajt men mäktar inte med ett motangrepp på Breitbart. DN får nöja sig med att försöka mosa en barnboksförfattare.
Artikel om domar för gruppvåldtäkt - över 3000 kommentarer
Citat:
Two of seven suspects in a case of abduction and violent sexual assault have been jailed for four years each by a Swedish court, with the others released for lack of evidence.
http://www.breitbart.com/london/2017...ookah-bar/amp/

Breitbart har också skrivit om BRÅs otrygghetsrapport o nu senast om mordet på en 16åring i Malmö o polisen kamp mot kriminaliteten i Malmö.

Sverige frasmstår alltmer som ett avskräckande exempel i utländsk media. Kanske påverkar det kommande val i Europa. Svensk PK-media har förlorat detta slag om den internationella bilden av vårt land.
Citera
2017-01-16, 08:36
Medlem
Hur skall MSM kunna klara sig ur den vrå de målat in sig i?
Intill denna dag svarar MSM med upphöjd arrogans. Jan Helin och Karin Magnusson – Aftonbladets två aggressivt agendasättande aktivister – har nyligen rekryterats till oberoende och åsiktsneutrala public service-bolgagets tyngsta organ, Svt.

Dagligen svämmas svenskarna över av verkningarna av flyktingpolitiken, projektet som en liten klick ”elit ” långt över folks huvuden beslutat om.
Ett axplock av denna politiks följder från bara sista timmarna: igår en utstuderad lögnare och s k kriminolog i Svt som försökte, som han gjort i alla år, trolla bort fakta och just i denna stund i Svt:s morgonnyheter talas det om vårdkrisen där sjuksköterskor flyr landstingen p g a omöjlig arbetsbörda, men inget sägs om vari denna består.

MSM har kommande 5 år mycket att tänka på när strategin skall läggas upp för att med yrkesidentiteten i behåll ta sig ur vrån. Vi har sett den gryende taktiken på Expressens och GP:s ledarsidor och detta blir Följa John från övriga media kommande åren.
Sista kameleonten att växla färg blir DN, då med nytt ödlehuvud.

Men MSM kommer stå där som vinnare till sist. Successivt för skurkarna över skuldbördan på andra. Och man kan leva gott på att skildra dramatiken och bristerna som grasserar och alarmerar i Europas mest kriminella och segregerade land. De fyra tidningarna har redan börjat med långa reportage om migrationens och integrationens skadeverkningar på samhället.
Sånt säljer nästan lika mycket som sex.
Den lilla klick ”elit” (väldigt många mäktiga journalister) som ställt till eländet har sedan länge kunnat köpa sig bort till trygga miljöer.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2017-01-16 kl. 08:39.
Citera
2017-01-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
min fetning - icke önsketänkande. Den stora nyhetssajten Breitbart rapporterar numer regelbundet om Sveriges förfall. DN har kallat Breitbart en rasistisk hatsajt men mäktar inte med ett motangrepp på Breitbart. DN får nöja sig med att försöka mosa en barnboksförfattare.
Artikel om domar för gruppvåldtäkt - över 3000 kommentarer

http://www.breitbart.com/london/2017...ookah-bar/amp/

Breitbart har också skrivit om BRÅs otrygghetsrapport o nu senast om mordet på en 16åring i Malmö o polisen kamp mot kriminaliteten i Malmö.

Sverige frasmstår alltmer som ett avskräckande exempel i utländsk media. Kanske påverkar det kommande val i Europa. Svensk PK-media har förlorat detta slag om den internationella bilden av vårt land.

Problemet är att svensk media endast börjat förlora slaget om bilden av Sverige...
Det finns hur mycket mer som helst att gräva i; mörkläggning, propaganda, vinklad statistik, demokratur, lögner, åsiktsförtryck osv osv.

Vad händer om utländska mediaaktörer genomgripande börjar undersöka vad som publicerats i Sverige under de senaste decennierna?
Citera
2017-01-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Hur skall MSM kunna klara sig ur den vrå de målat in sig i?
Intill denna dag svarar MSM med upphöjd arrogans. Jan Helin och Karin Magnusson – Aftonbladets två aggressivt agendasättande aktivister – har nyligen rekryterats till oberoende och åsiktsneutrala public service-bolgagets tyngsta organ, Svt.

Dagligen svämmas svenskarna över av verkningarna av flyktingpolitiken, projektet som en liten klick ”elit ” långt över folks huvuden beslutat om.
Ett axplock av denna politiks följder från bara sista timmarna: igår en utstuderad lögnare och s k kriminolog i Svt som försökte, som han gjort i alla år, trolla bort fakta och just i denna stund i Svt:s morgonnyheter talas det om vårdkrisen där sjuksköterskor flyr landstingen p g a omöjlig arbetsbörda, men inget sägs om vari denna består.

MSM har kommande 5 år mycket att tänka på när strategin skall läggas upp för att med yrkesidentiteten i behåll ta sig ur vrån. Vi har sett den gryende taktiken på Expressens och GP:s ledarsidor och detta blir Följa John från övriga media kommande åren.
Sista kameleonten att växla färg blir DN, då med nytt ödlehuvud.

Men MSM kommer stå där som vinnare till sist. Successivt för skurkarna över skuldbördan på andra. Och man kan leva gott på att skildra dramatiken och bristerna som grasserar och alarmerar i Europas mest kriminella och segregerade land. De fyra tidningarna har redan börjat med långa reportage om migrationens och integrationens skadeverkningar på samhället.
Sånt säljer nästan lika mycket som sex.
Den lilla klick ”elit” (väldigt många mäktiga journalister) som ställt till eländet har sedan länge kunnat köpa sig bort till trygga miljöer.

Jag är skeptisk till det fetade, och jag tror att även journalisterna själva är seriöst oroade över att de inte kommer undan. Förr kunde media själva styra diskussionen, men nu finns internet som ett demokratiskt alternativ, och dessutom finns allt de sagt och gjort sparat. Jag tror en anledning till att de dröjt så länge med att svänga om kappan är för att de är rädda för vad som skulle hända dem själva om kritiken släpps fram.

Tyvärr har jag inget att backa upp min åsikt med. Det enda jag sett som uttryckligen uttrycker en sådan oro är denna gamla text av Strage: https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/k...and-i-thailand

"I år blev jag för första gången kallad ”kommunist”. För en gammal ungmoderat som jag kändes det udda. Jag insåg att mina politiska åsikter inte spelar någon roll för den så kallade althögern. Det räcker att jag skriver om gangsterrap, slentriangillar ett par antirasistiska Facebooklänkar och dricker lite sojalatte för att jag ska buntas ihop med pk-eliten.

Om Sverigedemokraterna tar makten blir det i bästa fall omskolningsläger för min del. Därför har jag lekt med tanken på att emigrera till Berlin."

Resten av texten är bara det vanliga raljerandet över hur trångsynta och fåniga invandringskritikerna är. Men jag såg att de avslutade med en "Detta är en opinion text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten." Är det en ny företeelse eller bara något jag inte tänkt på tidigare?

Utöver det så tycker jag faktiskt att det är många texter som låter rejält desperata. Men det kanske bara är min tolkning. Jag tycker också att den diskussion som förs kring ämnet oftast handlar om hämnd mot politiker och journalister, och inte mot invandrare - som nog eliten hoppas på för att faktiskt till sist få sina rasistiska nazister att kämpa emot.

För attacker mot invandrare väcker anstöt bland många och de kan målas ut som (och är i de flesta fall) oskyldiga lycksökare, medan sympatierna för eliten nog är betydligt mindre. En laserman som attackerar personer som Reinfeldt eller Wolodarski skulle nog enbart ses som en hjälte. Bara journalisterna skulle ojja sig över "attack på vårt öppna samhälle". Det vore faktiskt rätt intressant att se vilka reaktioner det skulle ge. Jag kan ju ha helt fel, men någon landssorg som vid Palme-mordet skulle det inte bli.
Citera
2017-01-16, 12:14
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Men jag såg att de avslutade med en "Detta är en opinion text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten." Är det en ny företeelse eller bara något jag inte tänkt på tidigare?

Det där är en ny företeelse som är mediernas moderna brasklapp. När de tvingas anpassa sig till verkligheten kan de peka på att det är skribentens åsikt. De förbereder sig för en (synkron?) positionsförändring.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
En laserman som attackerar personer som Reinfeldt eller Wolodarski skulle nog enbart ses som en hjälte. Bara journalisterna skulle ojja sig över "attack på vårt öppna samhälle". Det vore faktiskt rätt intressant att se vilka reaktioner det skulle ge. Jag kan ju ha helt fel, men någon landssorg som vid Palme-mordet skulle det inte bli.

Det är väl precis detta som gör att mediehusen börjar dra åt sig öronen,
Folkets raseri över till exempel Hagens brunråttor överraskade nog många och de ser nog faran att själva bli måltavlor.
Så länge våldet drabbade invandrare och SD väljare var det ok. Nu är risken stor att de och deras familjer blir måltavlor för inte bara en utan mångas raseri.
Citera
2017-01-16, 14:30
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Om Sverigedemokraterna tar makten blir det i bästa fall omskolningsläger för min del. Därför har jag lekt med tanken på att emigrera till Berlin."
Journalisterna har hetsat upp sig själva och sina läsare så att de verkligen tror att det är det som kommer att hända, själv har jag fått intrycket att de av mina bekanta som ännu ej har tröttnat och gått över till SD verkligen tror att de kommer att tvingas tjänstgöra vid gaskamrar och krematorier vid SD vinst 2018.

Citat:
En laserman som attackerar personer som Reinfeldt eller Wolodarski skulle nog enbart ses som en hjälte. Bara journalisterna skulle ojja sig över "attack på vårt öppna samhälle". Det vore faktiskt rätt intressant att se vilka reaktioner det skulle ge. Jag kan ju ha helt fel, men någon landssorg som vid Palme-mordet skulle det inte bli.

Det vore det värsta som kunde hända Sverige, en sådan sak skulle bli slutet för vår demokrati!
Citera
2017-01-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Jag tror Janouchgate kan vara en utlösande faktor. Nu ligger en av hennes böcker 1:a på adlibris topplista över mest sålda barnböcker till dom yngsta. En annan av hennes böcker ligger 2:a. Och hon intar även platserna 3, 4, 5 och eventuellt även platserna längre ner på listan också men det redovisas inte mer än 5 i topp.

Läser man på hennes Facebook får hon medhåll av vad jag skulle kalla ett tvärsnitt av Sveriges befolkning. Jag har kollat lite och det är unga och gamla, arbetaryrken som omsorgsassistent och vaktmästare upp till egenföretagare och ingenjörer. Kommunalt och privat anställda. De skriver saker som inte vågades skrivas förut. Och de verkar ganska många.

Här tror jag DN gick för långt. Det slog tillbaka. Hårdare än de kunnat föreställa sig.

Jag vill återknyta till detta. För nu har det börjat röra lite på sig på fler ställen.

Stig-Björn Ljunggren fördömer nu åsiktskorridoren och talar om för oss att även han drabbades (om än i mindre skala får man förmoda) efter att ha ställt upp på en intervju för Nyheter Idag:

Citat:
Åsiktskorridorens övervakare ger ingen fri lejd för den som försöker blanda korten. Det ska vara hel-koscher, annars jävlar.

Därför är det ingen garanti att slippa undan den digitala mobben bara för att du är resonerande. Och det räcker med en enda liten felglidning för att bli helt fördömt. Skriv exempelvis inte ”pk” i din text, eftersom det tyder på att du har hemliga sympatier för SD eller lider av konsiprationsnoja.

Således. Säg inte fel sak, inte ens i rätt forum. Om du inte är beredd på att få en flock grinollar efter dig – och riskerar att få din försörjning försvårad.

http://www.expressen.se/debatt/asikt...inte-fri-lejd/

Även SVT-favoriten Zinat Pirzadeh ger på Instagram stöd till Janouch:

Citat:
Sluta kalla henne rasist! Att peka på delvis misslyckad integration och landets tillkortakommanden är INTE att vara rasist. Sluta slita fram det ordet så fort någon talar klarspråk och uttrycker sina farhågor.
Katrina har gjort mer för tolerans och antirasism än de allra flesta, och må den som är utan skuld kasta första stenen. Allt ni lyckas med är att göra människor ännu mer rädda att säga vad de egentligen tycker. Jag hoppas att Katerina aldrig låter sig tystas, för hennes "osvenska" sätt att tala fritt behöver vi i dessa tider. Bemöt argument med argument så mycket ni orkar, men rör inte min kompis!

https://www.instagram.com/p/BPQ6mORgR8p/

Jag är ganska spänd på att se om detta kan växa till en rörelse av allt fler kändisar som vågar ta ställning, eller om det ska rinna ut i sanden.
Citera
2017-01-16, 17:07
Medlem
Citat:
Jag är ganska spänd på att se om detta kan växa till en rörelse av allt fler kändisar som vågar ta ställning, eller om det ska rinna ut i sanden.

Jag tycker också att det som händer nu är ganska spännande. Jag har tidigare i tråden tagit upp förslag på hur fakta kan spridas till allmänheten. Av reaktionerna i tråden, som också stämmer med mina personliga erfarenheter, att döma så går det inte att bemöta PK på normalt rationella grunder.

Alltså krävs något känslomässigt för att verklighetsförankra PK och deras okritiska följare såvitt jag begriper. Det är mycket märkligt att det ska behöva vara så.
Citera
2017-01-16, 17:23
Medlem
Citat:
Jag vill återknyta till detta. För nu har det börjat röra lite på sig på fler ställen.

Stig-Björn Ljunggren fördömer nu åsiktskorridoren och talar om för oss att även han drabbades (om än i mindre skala får man förmoda) efter att ha ställt upp på en intervju för Nyheter Idag:

http://www.expressen.se/debatt/asikt...inte-fri-lejd/

Även SVT-favoriten Zinat Pirzadeh ger på Instagram stöd till Janouch:

https://www.instagram.com/p/BPQ6mORgR8p/

Tidigare fanns denna tråd (FB) Kändisar som är Sverigedemokrater?
Där man räknade upp vilka som kanske röstade SD. Tyvärr blev den låst för att den blev en listtråd, och jag hade gärna sett att den låstes upp eller att en ny tråd skapades för ändamålet. Kanske med ett bredare ämne än bara vilka som var SD. Kanske personer som ifrågasätter PK eller åsiktskorridoren. Helst med lite mer kött än bara listningar då.

Kunde också vara värt att diskutera hur det gått för de lite väl modiga kändisarna i den gamla tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in