2017-01-14, 22:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Panikstämning på DN Kultur nu. Det här kan vara den mest osakliga polemik jag läst på kanske tio år. Jag är säker på att många kommer att svara. Ett exempel:

PJ Anders Linder menade att när Expressen och DN sökte upp Janouch bokförläggare för att få henne ta avstånd så påminde det om angiveri i det gamla DDR. Björn Wiman förklarar naturligtvis inte detta utan låter läsaren tro att PJ Anders Linder syftade på Pallas ursprungliga kritik av Janouch.

Läs hela för guds skull. Det här är en människa, och en tidning som förlorat fotfästet.

https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/b...yttiga-idioter

Mycket intressant. DN har nu positionerat sig rejält vänster om AFAbladet. Åtminstone vad gäller kulturredaktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänster-om-vänstertidningen DN
ett uppenbart försök att elda på den högerradikala nätbubblan och vända uppmärksamheten bort från de extrema uttalandena i den tjeckiska tv-intervjun

Tur att inte DN läser vad som skrivs i tidningar utomlands. Aftenposten, Telegraph, Frankfurter Algmeine... ; Ren nazism i dess ädlaste form. DN har uppenbarligen radikaliseras rejält.
Får se om någon av dom andra 4 stora vill spinna vidare på detta och DNs mer extrema hållning rent allmänt. Expressen och DN bråkar ju redan.
Citera
2017-01-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Mycket intressant. DN har nu positionerat sig rejält vänster om AFAbladet. Åtminstone vad gäller kulturredaktionen.

Nej. De har garderat sig på slutet: "Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln."

Det är alltså att betrakta som... en slags privat insändare?
Citera
2017-01-14, 23:30
Medlem
fasligts avatar
Jens Ganman kommenterar på facebook om den senaste veckans journalistiska vansinnesdans.
Citat:
BRÄNN HÄXAN
Vad har vi lärt oss av veckan som gick?
... en hel del skulle jag vilja påstå.
https://m.facebook.com/story.php?sto...1&id=644748250

10 punkter, länkar, en sorts musikvideo och kommentarer.
Citera
2017-01-15, 10:03
Medlem
Det rör på sig även i de mest extrema organisationerna.
I Sveriges Radios program Godmorgon världen har den första timmen under lång tid avslutats med "panelen". Tre personer som kort svara och debatterar några aktuella frågor. Denna panelel brukar bestå av ledarskribenter och har under så länge jag minns varit tungt vänsterorienterad, bland anana Göran Greider har varit en flitig figur. Idag var det dock precis tvärt om, det lutade en smula åt höger. Anna Dahlberg - expressen; Per Gudmundson - SvD; Helle Klein - dagens arbete.
Frågan är om detta är ett trendbrott eller bara en enskild anomali på en kurva.

http://t.sr.se/2jjPVPH
Citera
2017-01-15, 10:24
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Anden är ute ur flaskan och flyger runt i den globala byn med vittnesbörd om den humanitära stormaktens mångkulturella praktfiasko. Varje kosmopolitisk världsmedborgare och varje fastboende nationalstatsmedborgare kan, om så önskas, ta del av vad som försiggår inom föregångslandet Sveriges gränser alldeles oavsett vad eliterna tycker om detta. Oavsett hur mycket DN:s agendasättande medlöpare morrar, skäller och försvarar revir genom hot och brunstämpling av all avvikande mening finns vittnesbörd om sakförhållanden som inte stärker det multikulturalistiskt agendasättande DN-avant gardets aktier. Att en tredjedel av landets kvinnor känner sig otrygga i sin vardagsmiljö är i sig ett stort misslyckande, men att en lika stor andel av de så omhuldade migranterna gör det måste betecknas som en migrationspolitisk katastrof.

http://www.wnd.com/2017/01/cafe-hook...-as-sex-slave/

http://www.thelocal.se/20170110/one-...safe-in-sweden

Idag säger vi stort grattis på denna eminenta tråds sjätte födelsedag. Hipp, hipp, hurra!

Jag inser att det här har en betydande portion önsketänkande i sig:

Om utländsk media, särskilt anglosaxisk, upptäcker att Sverige, inklusive svensk media, är försvarslöst mot en närmare granskning och beskrivning av läget, så kan det hända saker.

Det vore mycket intressant att se svensk medias reaktion, ned på individnivå, på en större utländsk offensiv, givet hur reaktionen blev på en obetydlig händelse som Katerina Janouchs intervju i tjeckisk TV.

Kunde Sverige en gång, före informationsmassdistributionens tid, bli det goda exemplet, så kan vi snabbt bli det fula. Hur skall dessa kosmopoliter, stadsmänniskor, världskännare och medelålders skateboardåkare, hantera ett sammanhang där de bor och verkar i landet som blev den västerländska civilisationens varnande exempel?

De rent psykologiska implikationerna är enorma.
Citera
2017-01-15, 11:06
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag inser att det här har en betydande portion önsketänkande i sig:

Om utländsk media, särskilt anglosaxisk, upptäcker att Sverige, inklusive svensk media, är försvarslöst mot en närmare granskning och beskrivning av läget, så kan det hända saker.

Det vore mycket intressant att se svensk medias reaktion, ned på individnivå, på en större utländsk offensiv, givet hur reaktionen blev på en obetydlig händelse som Katerina Janouchs intervju i tjeckisk TV.

Kunde Sverige en gång, före informationsmassdistributionens tid, bli det goda exemplet, så kan vi snabbt bli det fula. Hur skall dessa kosmopoliter, stadsmänniskor, världskännare och medelålders skateboardåkare, hantera ett sammanhang där de bor och verkar i landet som blev den västerländska civilisationens varnande exempel?

De rent psykologiska implikationerna är enorma.
Det postmoderna snömoset om olika bilder av verkligheten är just snömos.

Men det finns en bild som är central för att förstå agerandet hos svensk media. Nämligen självbilden.

Har man medvetet eller omedvetet utsett sig till ett avantgarde i världens mest avantgardistiska land så är hävstången eller fallhöjden betydande. Bilden av Sverige blir ekvivalent med bilden av sig själv. Därmed så är vi andra bara statister i detta Ibsendrama där den centrala frågan är huruvida man är lyckligare i en fantasifull lögn eller i en krass verklighet.

Samtidigt så är verkligheten den enda bild man inte kan fantisera bort i längden. På individnivå är det egalt om landets så kallade elit lever kvar i en kollektiv lögn eller tar steget ut i verkligheten, men konsekvenserna för samhället är desto större.
Citera
2017-01-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Patrik Engellau har en otroligt intressant text idag på Det Goda Samhället: https://detgodasamhallet.com/2017/01...ag-inget-alls/
Den ser inte mycket ut av rubriken att döma, men väl värd att läsa.

Det handlar om Hultsfreds kommun i Småland som öppet deklarerat att flyktingar inte är välkomna. Inte för att man tycker illa om flyktingar, utb för att samhällsservicen kollapsar under trycket. Därför säger kommunen att de får söka sig till nån annan kommun istället.

Genom dessa signaler sätter sig kommunen upp mot staten som genom asylpolitiken och ebo-lagen ger invandrarna rätt att bosätta sig var de vill i landet. Kommunen vägrar alltså att ställa upp på den statliga flyktingpolitiken.

Sen kommer det verkligt intressanta och som berör mediekriget. Detta borde på alla sätt vara en stor nationell nyhet. Antingen är det en kommun, en landsdel, som inte längre ställer upp på staten (en rebell) eller så är detta rimligt och kan i så fall få flera efterföljare, vilket skulle punktera hela invandringspolitiken. Det borde alltså rapporteras och debatteras överallt.

Men det har det inte. Vimmerby tidning har självklart gjort det men i övrig media är det knäpptyst. Anledningen är naturligtvis att det skulle öppna dammluckorna och leda till en debatt som tidningarna inte vill ha.

Detta avslöjar väldigt tydligt hur media är en aktör, ett redskap eller den som håller i taktpinnen (Stig-Björn Ljunggren i Dagens Samhälle igår) ifråga om mångkulturen och invandringspolitiken.

Är detta en sensation eller begriper jag inget alls?” undrar Patrik Engellau i sin text. Detta sätter verkligen fingret på hur gravt MSM har misslyckats i sitt uppdrag som ”tredje statsmakten”:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_statsmakten

Tredje statsmakten är sedan mitten av 1800-talet en informell benämning på massmedia i Sverige. Den första makten är regeringen och den andra riksdagen. Den tredje statsmaktens uppgift anses vara att granska de två andra.

Beslutet i Hultsfreds kommun är en självklarhet. Massor av kommuner kommer att tvingas göra samma sak. Signalerna har varit både tydliga och övertydliga under lång tid. För varje förnuftigt tänkande människa har det också länge varit uppenbart att situationen i Sverige är omöjlig utan radikala förändringar. Men allt sådant har tigits ihjäl av MSM.

Hur ska MSM, politiker och myndigheter rimligen kunna förklara för allmänheten att de med berått mod låtit det gå såhär långt? 2017 kommer att bli ett intressant år tror jag.

Redan i våras var det tydligt att kommunerna saknade bostäder för alla nyanlända enligt Boverket:
2016-05-09: Stort underskott på bostäder för nyanlända
http://www.boverket.se/sv/samhallspl...per/nyanlanda/
Citat:
I årets bostadsmarknadsenkät bedömer 272 kommuner, eller 94 procent, att de har ett underskott på bostäder för nyanlända personer. Det är en ökning jämfört med förra året då 244 kommuner, eller 84 procent, gjorde samma bedömning. De 272 kommunerna återfinns i alla kommungrupper.

Och i oktober varnade SKL för behov av betydande skattehöjningar:
2016-10-05: Snabb försämring av ekonomin för kommuner och landsting
https://skl.se/tjanster/press/nyhete...ing.10064.html
Citat:
Fram till år 2020 beräknas kostnaderna öka till 47 miljarder kronor mer än intäkterna – om inget görs. Det skulle motsvara en skattesats på cirka 2,10 kronor.

I seriösa och sunda medier borde sådant givetvis ge upphov till stora rubriker, kritiskt granskande reportage och sakliga analyser. Men MSM omöjliggör istället all saklig och konstruktiv debatt.

Ett tydligt exempel är Eskilstuna-Kurirens politiske redaktör Alex Voronov. Såhär avfärdade han kommunernas varningar i slutet av 2015:
De falska sanningssägarna
https://unvis.it/ekuriren.se/asikter...anningssagarna
Citat:
Platsbrist är många gånger en följd av sabotage från kommunpolitiker som drivs av andra motiv än att lösa dessa boendeproblem.
Men det är värre ändå. Samma kommunalråd som saboterar kliver in i rollen som någon sorts sanningssägare från fältet. Samma politiker som i många år ansett att flyktingarna varit för många får i riksmediernas dramaturgi vara de som säger att nu, nu är måttet rågat.

Den politiske redaktören Alex Voronov tycks vara fullständigt oförmögen att se den verklighet som präglas av arbetslöshet, utanförskap, parallellsamhällen och en alltmer omfattande brotts- och våldsspiral. Att Eskilstuna kommun toppar listan över hushåll med bostadsbidrag och har bland landets högsta arbetslöshet tycks inte heller bekymra Eskilstuna-Kuriren eller Voronov.
Bostadsbidrag: http://www.hemhyra.se/riks/har-fick-flest-bostadsbidrag
Arbetslöshet: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Reg...ner/?var=17255

Eskilstuna-Kuriren har kategoriskt avfärdat fakta och verklighet som hat och rasism vilket förstås medfört mycket kritik mot tidningen – som tolkar det som hat och rasism i en irrationell rundgång. I sin årskrönika lovar chefredaktör Eva Burman att fortsätta på samma sätt 2017:
Chefredaktören: "Eskilstuna-Kuriren tystnar inte - det lovar jag"
https://unvis.it/ekuriren.se/nyheter...det-lovar-jag-
Citat:
Och här kommer mitt enda nyårslöfte till er som hatar och föraktar oss journalister, media, eller Eskilstuna-Kuriren för den delen.

Eskilstuna-Kuriren tystnar inte, hur mycket ni än försöker skrämma oss. Det lovar jag.

För demokratis skull - för din skull.

Med det löftet säger jag välkommen 2017
Citera
2017-01-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Det här blev kanske en ganska förvirrad och spontan betraktelse över en märklig TV-upplevelse. Är det någon som är inne på liknande tankar?

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Som uttråkade tropikhattsförsedda kolonialdamer betraktas farliga saker på behörigt avstånd som från en hängbro mellan två klippor, och där nedanför ligger farliga djungeln. Som tidsfördriv har anordnats regisserade "klappa vilddjuret"-events under strikt bevakning. Lejonungar och tigerungar har burits upp på hängbron och blivit kelade med och klappade av uttråkade tropikhattsdamer.

Det vita svenska förtryckande patriarkatet, alltså vita män med erfarenhet och utbildning och några sorts survival-skills (utom att gå och handla en bulle på Seven Eleven) har för länge sedan ratats av svenska tropikhattshängbrodamer vilka har invaggats i en falsk säkerhet att inget farligt kommer någonsin att hända på hängbron.

En mycket träffsäker och tydlig liknelse av Nostradumbass som förklarar mycket. Men många slätkammade män som vill vara till lags finns också på hängbron. Dessa män har också ”klappat vilddjuret” och tycks därmed anse sig ha all erfarenhet, utbildning och survival-skills som behövs.

Påfallande många av dessa män och kvinnor tycks finnas bland journalister och i offentlig verksamhet. Deras agerande kan inte fungera i näringslivet.

Peter Kadhammar på Aftonbladet uttrycker det väl i följande krönika:
2016-09-07: Jag har ju aldrig kört ihjäl mig - och tänker inte göra det heller
https://unvis.it/aftonbladet.se/nyhe...cle23475365.ab

Citat:
Ett argument återkommer ständigt mot personer som röstar på högerpopulister och flyktingmotståndare, att de är irrationella eller så urbota korkade att de röstar i frågor som de inte ska bry sina klena hjärnor med. Fast argumentet framförs oftast mer inlindat.

I tisdagens Dagens Nyheter fanns en variant som jag hört i åratal. Ledarskribenten Gunnar Jonsson skriver om delstatsvalet i tyska Mecklenburg-Vorpommern där högerpopulistiska Alternativ för Tyskland (AfD) gick sensationellt bra:
”Samtidigt är valresultatet paradoxalt ... Senaste decenniet har det gått hyggligt ekonomiskt, arbetslösheten har halverats … Likväl fruktar en femtedel av befolkningen tydligen både islamisering och globalisering.”
[...]
Den underliggande tankegången - och observera att den är så vanlig att den blivit närmast axiomatisk är att demokratiernas enklare medborgare, de som bor i glesbygden, de ”lågutbildade”, de som inte tjänar lika mycket som en it-guru i Stockholm, bara kan reflektera över det de har framför näsan.

Det är som om kommentatorer och politiker skulle tycka det är konstigt att ett parti vilket förespråkar starkt försvar får röster. Det är väl ingen som har anfallit Sverige?

Eller förvånas över att ett parti som vill bygga ut äldrevården alls kan finna gillande. Min mamma är 85 år och hur pigg som helst!

Eller att den politiker som arbetar för trafiksäkerhet kan sitta kvar. Jag har ju aldrig kört ihjäl mig och tänker inte göra det heller.

Men i flyktingfrågan får den typen av tankegångar utrymme. Den som inte kan peka på omedelbara konsekvenser för egen del av flyktingpolitiken kan inte ha rationella skäl för sina åsikter. Om han inte är för flyktingpolitiken alltså.

Medan vi undrar varför folk röstar på detta viset fortsätter högerpopulisterna sitt medvetna och systematiska arbete och biter sig fast i demokratins ben.

Är inte detta vad allt egentligen handlar om i ”mediakriget” så som det utkämpas? Männen och kvinnorna på ”hängbron” som klamrar sig fast och värjer sig mot verkligheten därunder i en allt mer desperat kamp. Men verkligheten kommer obevekligt närmare och närmare. Se även mitt inlägg här:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Man kan också undra vad Peter Kadhammar egentligen menar med att under tiden ”fortsätter högerpopulisterna sitt medvetna och systematiska arbete och biter sig fast i demokratins ben.”
Citera
2017-01-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
”[i]

Beslutet i Hultsfreds kommun är en självklarhet. Massor av kommuner kommer att tvingas göra samma sak. Signalerna har varit både tydliga och övertydliga under lång tid. För varje förnuftigt tänkande människa har det också länge varit uppenbart att situationen i Sverige är omöjlig utan radikala förändringar. Men allt sådant har tigits ihjäl av MSM.

DN "tvingades" igår att i en ledare kommentera agerandet från Hultsfreds kommun. Givetvis hade DN dock föredragit att tiga ihjäl frågan i förhoppningen att andra kommuner inte skulle ansluta sig till det kommunala upproret. Engellau kommenterar nu DN:s ledare så här.

Citat:
Man hade kunnat tänka sig att kommunledningen i Hultsfred gått till hultfredsborna med krav på höjda skatter, men det har inte skett. Det beror på, som jag ser det, att det råder mer balans mellan välfärdskomplexet och den skattebetalande medelklassen på kommunal nivå än det gör på riksnivå. Kommunpolitikerna står närmare finansiärerna än rikspolitikerna. Politikerna klarar inte av att gå till medborgarna och be om pengar för att finansiera ett projekt som medborgarna inte bett om utan enbart är ett utslag av statens dröm att agera humanitär stormakt.

Om välfärdskomplexet ska kunna klämma ur mer pengar ur den skattebetalande medelklassen måste det därför ske genom statliga åtgärder.

Gissa om detta är Dagens Nyheters förslag! Dagens Nyheter står alltid på politikerväldets och det välfärdsindustriella komplexets sida mot den skattebetalande medelklassen. ”Hjälp Hultsfred, Löfven” rubriceras ledaren som handlar om att staten bör öppna plånboken och tillskjuta ett antal friska miljarder, inte bara till Hultsfred, verkar det, utan till kommunerna generellt. Budskapet, om man inte krånglar till det, är att staten bör höja skatten på landets skattebetalande medelklass och ge pengarna till det välfärdsindustriella komplexet. Ledaren ägnar inte en tanke åt att nationens ryggrad, den skötsamma, skattebetalande medelklassen, kanske vill ha ett ord med i laget. Medelklassen och dess intressen tycks inte ingå i Dagens Nyheters världsbild.

Eller rättare sagt: medelklassen och dess begränsade makt uppträder endast som en möjlig krångelfaktor. Om nämligen regeringen inte stöttar kommunerna i större utsträckning, fruktar Dagens Nyheter, ”kan kommunerna komma att slå dövörat till nästa gång regeringen talar om solidaritet”.

DN har verkligen satt ned foten och tydligt markerat sin inställning denna vecka. Först grindvakten Pallas och nu det totala föraktet för Sveriges kommuninnevånare och inte minst den medelklass som rimligen utgör basen bland DN:s prenumeranter. Vi får väl hoppas att kravet på Wolos avgång från Katerin Janouch inte är det sista i den riktningen. En kollega som börjar visa tecken på viss politisk tillnyktring sade för övrigt upp sin prenumeration på DN samma dag som Hynek var i farten. Måttet var då rågat för kollegan. Jag blir alltid lika glad när Wolos galenskaper ger direkta och för DN negativa konsekvenser.

https://detgodasamhallet.com/2017/01/15/dimman-lattar/
Citera
2017-01-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
En kollega som börjar visa tecken på viss politisk tillnyktring sade för övrigt upp sin prenumeration på DN samma dag som Hynek var i farten. Måttet var då rågat för kollegan. Jag blir alltid lika glad när Wolos galenskaper ger direkta och för DN negativa konsekvenser.

https://detgodasamhallet.com/2017/01/15/dimman-lattar/

Jag tror Janouchgate kan vara en utlösande faktor. Nu ligger en av hennes böcker 1:a på adlibris topplista över mest sålda barnböcker till dom yngsta. En annan av hennes böcker ligger 2:a. Och hon intar även platserna 3, 4, 5 och eventuellt även platserna längre ner på listan också men det redovisas inte mer än 5 i topp.

Läser man på hennes Facebook får hon medhåll av vad jag skulle kalla ett tvärsnitt av Sveriges befolkning. Jag har kollat lite och det är unga och gamla, arbetaryrken som omsorgsassistent och vaktmästare upp till egenföretagare och ingenjörer. Kommunalt och privat anställda. De skriver saker som inte vågades skrivas förut. Och de verkar ganska många.

Här tror jag DN gick för långt. Det slog tillbaka. Hårdare än de kunnat föreställa sig.
Senast redigerad av enondgris 2017-01-15 kl. 15:25.
Citera
2017-01-15, 15:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tror Janouchgate kan vara en utlösande faktor. Nu ligger en av hennes böcker 1:a på adlibris topplista över mest sålda barnböcker till dom yngsta. En annan av hennes böcker ligger 2:a. Och hon intar även platserna 3, 4, 5 och eventuellt även platserna längre ner på listan också men det redovisas inte mer än 5 i topp.

Läser man på hennes Facebook får hon medhåll av vad jag skulle kalla ett tvärsnitt av Sveriges befolkning. Jag har kollat lite och det är unga och gamla, arbetaryrken som omsorgsassistent och vaktmästare upp till egenföretagare och ingenjörer. Kommunalt och privat anställda. De skriver saker som inte vågades skrivas förut. Och de verkar ganska många.

Här tror jag DN gick för långt. Det slog tillbaka. Hårdare än de kunnat föreställa sig.
Intressant aspekt av mediakriget. Att allt för vettlösa påhopp på dissidenter får effekten att allmänheten stödköper verk av den påhoppade. Vi såg väl samma sak när svinen drevade mot den där Boppers-gubben, då började han plötsligt sälja ordentligt på iTunes. Händer detta oftare så blir det ju närmast ett incitament att uttala sig på ett sätt som garanterat leder till att man blir påhoppad av svinen på Bonniers.
  1. Icke PK-utspel.
  2. Kritik från DN.
  3. Profit.
Citera
2017-01-15, 16:06
Medlem
Politiskt korrekta Svenska Yle har en ganska intressant analys - från sin korrekta slagsida och synvinkel förstås - av trumpismen:

Citat:
Så här beskriver sociologen Arlie Russel Hochschild känslorna hos den vita lågavlönade amerikanen som sannolikt är en man: Du står snällt i kö och väntar på att den amerikanska drömmen ska gå i uppfyllelse. Bakom dig i kön står kvinnor, mörkhyade, mexikaner och sexuella minoriteter. I princip önskar du dem allt gott, men när kön knappt rör på sig och du börjar se människor kila förbi dig är du tvungen att säga emot. Vissa av dem är svarta, andra invandrare och regeringen vill att du ska tycka synd om dem. Regeringen styrs av en svart president, “en av dem” och protesterar du kallar liberala medier dig för rasist och homofob.

En stor del av de vita har helt enkelt börjat känna sig orättvist behandlade.

Citat:
- Det vi ser just nu är en maktkamp. I USA har det att göra med de demografiska förändringarna. Om tjugo år kommer de vita att vara i minoritet i USA. De svarta, latinamerikaner och andra minoriteter kommer tillsammans att utgöra en större del av befolkningen, säger Heiskanen vid Åbo universitet.

Trump har mest anhängare bland de äldre amerikanerna medan majoriteten av de unga ställde sig bakom Clinton. Frågan är om Trumps framgångar är de sista försöket från de vita herrarna på täppan att återta makten innan diversiteten och internationaliteten vinner, eller om det är början på en ny konservativ tid.

Citat:
Heiskanen förutspår en ny tid av konfrontationer och spänning mellan olika samhällsgrupper.

- Det är viktigt att ta alla parter på allvar, att också lyssna på de arga vita männen. Vad är de oroliga för? Det måste finnas en dialog mellan olika samhällsgrupper så att den jättelika sociala klyftan mellan kustens latteelit och Rostbältets småstadsinvånare inte växer, säger Heiskanen.

https://unvis.it/svenska.yle.fi/arti...ansch#comments

Notera dock artikelns statistik, som anger att låginkomsttagare framför allt sympatiserade med Clinton, medan det är ganska jämn fördelning, med liten övervikt för Trump, i de höga inkomstskikten. Det är mer en etnisk än könsmässig eller inkomstmässig skillnad i sympatierna.

Sverige saknar en sansad debatt och den enda tillåtna "nationalismen" är den humanitärt anspråksfulla hybrisen som vill beskådas på den internationella scenen medan det egna hushållet utarmas. Den danska pragmatismen och måttfullheten vore ett alternativ. Men Sverige är ju en stormakt... Åtminstone ett storartat "östersjörike".

---

Citat:
Adlibris ägs av Bonnier... Man tar igen på gungorna vad man förlorat på karusellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in