Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-27, 11:36
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tack, ett ord i rättan tid. När folk agerar destruktivt eller bakvänt på individnivå så brukar det sällan ligga en plan bakom utan det är i regel bara ren tanklöshet, bekvämlighet och ibland ren dumhet.

Så är det säkert även på samhällsnivå, jag tror inte för ett ögonblick att Schyman, Ernman, Ferm mfl är styrda av någon superskurk. De styrs nog snarare av dumhet, flockbeteende och ibland av ideologi.

Varför går våra nordiska grannar fria från denna superskurks planer samtidigt som just Sverige tycks vara i epicentrum? Nej, jag köper inte några internationella masterplans, inte i annan form än ideologier som kulturmarxism i alla fall.

Givetvis finns det ingen global masterplan där målet är att krossa Sverige eller EU.
Däremot finns det starka krafter som gärna ser att Sverige och EU får minskat politiskt inflytande i globala frågor. För hur skulle det se ut med en hel kontinent med sunda finanser, sund feminism, sund miljöpolitik och sund social trygghet. Andra länder skulle tappa både i anseende och inflytande.

Att hjälpa till att bejaka kaos och sönderfall i Sverige och Tyskland är ett medel inte målet.
Sverige och Tyskland är de två länderna med historiskt störst överskott i handelsbalansen.
Att försvaga Euron är ett mål och medlen är Grekland, Spanien och andra utpekade länder.

Ett ytterst effektivt sätt är att "hjälpa till" att radikalisera grupper som orsakar spänningar i samhället.

Det är precis samma strategi som använts på Islamska fundamentalister för att försvaga statsbildningar i i Mellanöstern som nu används på bred front i Europa men med andra aktörer.

Vi ser det om och om igen. Rörelser som radikaliseras med hjälp av duktiga idioter som Schyman, Ernman, Ferm är spelade och utnyttjade av krafter som använder dem och andra metoder som medel för att uppnå globala politiska mål. MEN INTE I NORGE ELLER DANMARK!

Och det är i den kontexten kriget om mångkulturen aka "liberala värden" mellan DN och Expressen skall ses.

Det är ingen slump att det kriget har brutit ut på allvar efter att Trump vann. För nu gäller det att positionera sig rätt.

Se det som DN är Clintons tidning. Liberals.
Expressen följer USA regim vilken den nu än är.

Och det är en kamp som är ett inbördeskrig mellan globalisterna.

Edit:
Glömde att nämna Aftonbladets roll i detta spel:
Provokatör. Inget annat. När man väl inser det blir Lindbergs texter både förståeliga och förutsägbara och är dessutom ett hot mot rikets säkerhet. Om man tar dem på allvar.
Senast redigerad av longbow4y 2016-12-27 kl. 11:44.
Citera
2016-12-27, 11:39
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Fast det är oegentligt att tala om flykt och flyktingar. En ringa minoritet av de som söker sig till Sverige är flyktingar. Smaka hellre på att vi snart har 1,5 miljarder människor i syd och sydost om oss som vill ha ett bättre liv.

Folkvandringar från länder som är förstörda är inte positivt för dessa länder. De förlorar humankapital som skulle ha kunnat hjälpa landet på fötter igen. S.k braindrain. Nu har nog förvisso de smartaste och mest produktiva flytt dessa länder för länge sedan, men det är ett perspektiv som jag tycker lyser med sin frånvaro i den mediala debatten. Om man är mån om att krigshärjade länder en dag ska kunna återuppbyggas så ska man INTE uppmuntra till massflykt. Det skadar både landet som exporterar flyktingar och landet som tar emot. Jag kan inte förstå varför sådana självklarheter inte tas upp i mediakriget?
Citera
2016-12-27, 11:49
Medlem
Citat:
Fast det är oegentligt att tala om flykt och flyktingar. En ringa minoritet av de som söker sig till Sverige är flyktingar. Smaka hellre på att vi snart har 1,5 miljarder människor i syd och sydost om oss som vill ha ett bättre liv.

Jag håller med om att orden ”flykt och flyktingar” inte är bra eftersom betydelsen är så bred. Det är stor skillnad på flykt från krig och terror och flykt av ekonomiska skäl.

Motsvarande gäller även för ”invandring och invandrare”. Det är stor skillnad mellan asylinvandring och arbetskraftsinvandring.

Dessa skillnader har inte tydliggjorts av politiker och medier, vilket har skapat en förvirrad debatt.

Skillnaden har inte heller tydliggjorts för de människor som är på flykt, oavsett deras skäl. Sverige har skrikit ut över världen att ALLA är välkomna. Är det då konstigt att det blir såhär?

Vem kan lasta någon för att vilja ha ett bättre liv? Felet ligger hos det etablissemang som fört en politik som egentligen är cynisk och grym. Man har lockat hit människor med falska förespeglingar om ett bättre liv. Det gynnar flyktingsmugglare och gör Medelhavet till en massgrav. Och dårskapen finansieras delvis med biståndspengar så att fler människor svälter ihjäl i fattiga länder.
Citera
2016-12-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Folkvandringar från länder som är förstörda är inte positivt för dessa länder. De förlorar humankapital som skulle ha kunnat hjälpa landet på fötter igen. S.k braindrain. Nu har nog förvisso de smartaste och mest produktiva flytt dessa länder för länge sedan, men det är ett perspektiv som jag tycker lyser med sin frånvaro i den mediala debatten. Om man är mån om att krigshärjade länder en dag ska kunna återuppbyggas så ska man INTE uppmuntra till massflykt. Det skadar både landet som exporterar flyktingar och landet som tar emot. Jag kan inte förstå varför sådana självklarheter inte tas upp i mediakriget?

Instämmer. Det är obegripligt att sådana självklarheter inte tas upp.

Gambia är ett bra exempel på land som drabbas hårt av utflyttningen. På det här sättet blir Gambia av med tusentals ungdomar och blir på så vis ett ännu fattigare land. På samma sätt blir familjer i landet fattigare.

Utflyttning slår hårt mot Gambia
http://www.vlt.se/opinion/debatt/utf...art-mot-gambia

Här skulle det vara betydligt bättre att hjälpa på plats istället för att locka människor att fly hit.
Citera
2016-12-27, 12:05
Medlem
Citat:
Det som har gjort att etablissemanget hela tiden har rört sig åt progressivt håll är slagsidan inom akademi och media men också något som vi mindre har berört här: den starkare moraliska tonen hos de progressiva.

"Progressiva", "identitetsvänster", "miljöaktivister", "postmarxister", "människorättsaktivister", "svenska journalister" och "nyliberaler" är i fråga om mångkultur i dag utbytbara termer som beskriver deltagare i ett moraliskt korståg med samma politiska agenda: öppna gränser baserade på rättviseargument som förnekar medborgarnas rätt att bestämma vilka som kommer in i landet. De skiljer sig åt i policy och medel att främja sin sak. Men de är alltid beredda att underordna sig och släta ut skillnader för att uppnå det gemensamma målet.

Eftersom deras gemensamma mål är att förvandla Sverige och västvärlden till något som de förmodar vara godare ser de alla som ifrågasätter målet som onda. Den religiösa övertygelsen är en stark enhetskraft och gör det lätt att demonisera opponenter. Det skapar också skräcken att vara politiskt inkorrekt. Eftersom medelklassens värderingar ses som onda, ser de det därför riktigt att komma med förslag som minskar dess inflytande genom inskränkningar i demokratin (refererats ovan).

Jag anser att det är av yttersta nöden att en schattering inom S eller M, alternativt inom SD, börjar använda moraliska argument, grundade i folkrätten. Trump förstod att utnyttja ilskan i befolkningen. Samma rättmätiga ilska finns bland svenskarna men ingen talar till dem. Obegripligt.

Tillägg:

Jag håller med dig om att konspirationer inte behövs. Se också Björnssons text i Kvartal. Hela mångkultursparadigmet kan förklaras med kända mekanismer. Herman & Chomskys förklaringsmodell hur en propagandamaskin uppstår i marknadsekonomins massmedia räcker.

Se här:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Björnssons text i Kvartal och Herman & Chomskys förklaringsmodell motsvarar i allt väsentligt det jag försökt uttrycka i mina tidigare inlägg.

Sammantaget räcker det som förklaringsmodell till Sveriges och västvärldens situation tycker jag.

Ett etablissemang som, åtminstone delvis, är en kakistokrati kan inte fungera i längden. Utbildning, kompetens och erfarenhet behövs hos de som sitter vid makten.

En affärsdriven och resultatorienterad press som följer minsta motståndets lag och jagar annonsintäkter och sidvisningar har svårt att samtidigt agera folkbildare och sprida sakliga och opartiska nyheter.

Sådana politiker, myndigheter och medier kan möjligen upprätthålla en balans i en stabil omvärld. Men när en komplicerad och politiskt laddad verklighet, som t.ex. multikultur, infinner sig så faller det här ihop som ett korthus. För det behövs inga konspirationer – det är naturens gång.
Citera
2016-12-27, 12:09
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Instämmer. Det är obegripligt att sådana självklarheter inte tas upp.

Gambia är ett bra exempel på land som drabbas hårt av utflyttningen. På det här sättet blir Gambia av med tusentals ungdomar och blir på så vis ett ännu fattigare land. På samma sätt blir familjer i landet fattigare.

Utflyttning slår hårt mot Gambia
http://www.vlt.se/opinion/debatt/utf...art-mot-gambia

Här skulle det vara betydligt bättre att hjälpa på plats istället för att locka människor att fly hit.
De ekonomiska migranterna beskrivs ofta - när deras existens överhuvudtaget erkänns - som ett slags flyktingar i sig, att de är människor som flyr från allt sämre förhållanden. I själva verket är det precis tvärtom. Det är inte ökande fattigdom som ligger bakom, utan minskande. Med bättre levnadsstandard och utvecklad ekonomi kommer också bättre infrastrukturer och kunskaper, sanna såväl som falska, om var och hur man kan göra sin tillvaro ännu bättre. Utfallet blir dock dåligt för alla. Den som lockats av västvärldens glitter får det oftast sämre än hemma. Människorna i landet man kom till drabbas av den ökande osäkerhet och belastning på samhällets resurser som man orsakar. Och de som blev kvar i hemlandet drabbas dubbelt, genom att de driftigaste individerna bränner både sin framtid och familjens begränsade tillgångar på en destruktiv dröm.
Citera
2016-12-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det finns onekligen överstatliga och icke-statliga, politiska och icke-politiska maktsfärer som profiterar på försvagade nationalstater, globalismen, pengaflödenas och människoatomernas rotlöshet. När detta är långt framskridet och det nationella självbevarandet eroderat, underminerats, av årtiondens neglect, så är det nationalister (och häxmästaren Putin!) som utmålas som Hotet med stort h. Islamismen är en växande varböld som emellertid västerlandet ständigt göder och valhänt i övrigt förhåller sig till. Sen har vi alla opportunister, karriärister och det godhetsindustriella komplexets självförstärkande/självberättigande dynamik också. Dags för en jämställdhetsmyndighet tydligen, rättviseförmedlingen vieux jeu.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Då återstår frågan för dig att förklara, varför är Sveriges politiker, opinionsbildare och journalister och politiserade kändisar så inihelvete mycket dummare än dom i Tjeckien, Polen, Estland, Finland, Lettland och andra länder som inte utsatts för någon superskurks agenda?
Gemensamt för de länder du nämner är en nationell självidentitet som är traditionell och med fötterna på jorden. Samtliga har de varit i krig på liv och död eller levt under ockupation det senaste seklet. Den svenske statsindividualisten har förskonats från sådant och har odlat en identitet av frälsarmission och humanitär hybris; en kompensatorisk narcissistisk kostym som inte kan dölja den lättväckta tomhetskänslan efter mångårig upplösning av den nationella identiteten och självkänslan. Bristen på rötter, kontinuitet, med traditioner och historieskrivningen som bärare av detta, har ersatts med livsleda/hedonism och kickar, konsumism. Bankerna lär trivas med lånevilliga konsumenter, om inte annat.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Psykologisk resiliens, motspänst, är tillämplig på både individuell nivå och i grupp. Statsindividualisten är sårbar utan en sammanhållande grupp, när Statsmakten blivit försumlig och kanske rent av vill en illa.

Citat:
In military studies it has been found that resilience is also dependent on group support: unit cohesion and morale is the best predictor of combat resiliency within a unit or organization. Resilience is highly correlated to peer support and group cohesion. Units with high cohesion tend to experience a lower rate of psychological breakdowns than units with low cohesion and morale. High cohesion and morale enhance adaptive stress reactions.

Citat:
It is often mistakenly assumed to be a trait of the individual, an idea more typically referred to as "resiliency".[20] Most research now shows that resilience is the result of individuals being able to interact with their environments and the processes that either promote well-being or protect them against the overwhelming influence of risk factors.

Frånvaron av grit kan också ha fostrat krukor och stimulerat inlärd hjälplöshet, i landet med betygsinflation, som betonar illusoriska likheter snarare än belönar samhällsnyttiga prestationer och sanktionerar skadliga. Kvoteringspolitiken eller positiv särbehandling av minoriteter är den skyddade verkstad vars fortbestånd faller, när svensken drar tillbaka sin närande/självskadliga hand. Det finns en växelverkan mellan hjälplösheten, offerskapet och det godhetsindustriella komplexet. Kanske Statsmaktens misslyckande blir civilsamhällets uppsving. Det var nationalstaten som medgav konkurrens på den internationella arenan. Dess avskaffande eller utförsäljning skapar misstro och kräver organisering på andra samhällsnivåer.

Citat:
Grit refers to the perseverance and passion for long-term goals.[36] This is characterized as working persistently towards challenges, maintained effort and interest over years despite negative feedback, adversity, plateaus in progress, or failure.

https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_resilience
Citera
2016-12-27, 12:20
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Det är naiva, inkompetenta och självgoda politiker, politiskt tillsatta chefer och medier som orsakat detta i en sektliknande klubb för inbördes beundran. Vad kan man förvänta sig när ansvariga politiker och chefer saknar såväl utbildning som praktisk erfarenhet av de verksamheter som de leder? Då återstår ju bara ett politiskt spel oavsett sakfrågorna.

Det otäcka i detta är att Sveriges naivitet har lämnat dörrarna vidöppna för de som ser möjligheter att driva en egen agenda. Vad som har nästlat sig in i etablissemanget kan man bara spekulera i. Jag tror mer på att ”tillfället gör tjuven” än på långsiktiga strategiska planer för att demoralisera Europa.

Att just Sverige och Tyskland har utmärkt sig tror jag går tillbaka till tiden efter andra världskriget, fast på olika sätt. Tyskland sitter fortfarande fast i en nationell skuldkänsla. Sverige har fått hybris efter att ha kört i gräddfilen en lång tid efter kriget.

Sverige gick skadelös ur kriget och kunde utnyttja detta för att bygga upp en framgångsrik industri som la grunden till vår välfärd. Det här fungerade fram till slutet av 70-talet men sedan gick någonting snett.

Ändå lever många fortfarande kvar i tron att Sverige kan och vet bättre än alla andra länder. Självgoda politiker utan förankring i verkligheten har omvandlat demokratin till ett korrupt politiskt system där det finns en stor risk att lycksökare väljer politiken för att bli livstidsförsörjda.

Då blir det såhär – då förvandlas alla sakfrågor till ett politiskt spel utan substans och utan verklighetsförankring. Resultatet blir förr eller senare kaos och anarki. Konstigare än så tror jag inte att det är.

Ser du inte vad du själv gör?
Förminskar Sverige och Svenskarnas framgång. Klumpar ihop oss med Tyskland och skambelägger vår historia.
Varför?

Sedan drar du slutsatsen att allt är ett politiskt spel där de som vill enkelt kan driva en agenda.

Fundera på om det inte kan vara tvärtom. Att allt görs till ett politiskt spel just för att kunna driva en agenda. Ett spel som drivs av medierna. Agendasättande......
Citera
2016-12-27, 12:22
Medlem
Titta här vad lätt det är för Chris Forsne med förflutet i MSM att tala om återvandring, samtidigt som SD tuggar om att alla ska bli svenskar och Moderaterna vill fixa fram 150 000 enkla jobb för att de ska kunna stanna.
Citat:
I Syrien går utvecklingen snabbt. Östra Aleppo har fallit i regeringens händer, IS och ett otal andra rebellgrupper trängs tillbaka. Vi kan inom ett år se ett betydligt stabilare Syrien. Ska landet då till stora delar vara tomt? Avfolkat? Övergivet? Ska östra Aleppo vara på väg att bli ett nytt Palmyra? Ruiner att betraktas om tusen år? Är det någon som inte kan se bilderna av Dresden och Hamburg 1945 framför sig? Sade vi då att alla tyskar borde permanent förflyttas till Sverige, Danmark, Storbritannien?

Nej man satsade mycket klokt på en återuppbyggnad. En Marshallplan. Det borde vara målet med Syrien också. Att med andra europeiska länder använda en bråkdel av de pengar som idag betalas ut i understöd och som ställer till med en omfattande och långsiktig kris i det svenska samhället till återuppbyggnad och investeringar i Syrien.

Att Assad sitter kvar under en övergångsperiod är en mindre fara än att som västmakterna gjort hittills, totalt bryta samman statsbildningar genom att låta avrätta Saddam Hussein och Muammar Gaddafi. De vore bättre för Afghanistan om de unga afghaner som sägs omfamna goda västerländska värderingar, kan återvända hem och bilda en viktig faktor för i en demokratisk utveckling i Afghanistan.

http://ledarsidorna.se/2016/12/chris...a-sjalvbilden/
Citera
2016-12-27, 12:27
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=AsMgKP-ZWSQ

Det Goda Samhället har åkt till Norge och intervjuat redaktörer, politiker och akademiker om skillnaden i medieklimatet mellan Sverige och Norge.

Det är intressant att främst höra om norska vänsterns syn på det hela, som är helt väsensskild från Sverige. Det är röster från den vänster jag vill ha - pragmatisk och satsande på en inkluderande nationalism. Vurmen för folkdräkter åsido som jag struntar ganska mycket i är det precis vad jag saknar i Sverige. Om S skulle släppa lite på sin globalism och identitetspolitik som jag (och norrmännen) anser gör mer skada än nytta skulle jag rösta på dom. Det krävs några sammanhängande år av handling från deras sida men ändå. Liksom Nostradumbass tror jag att Sveriges framtid ligger i att S återgår till det gamla gråsosseriet. SD tilltalar mig inte eftersom det är en för extrem svängning åt det andra hållet - med just mer folkdräkter som får stå för någon slags symbolisk representation för ytliga markörer om svenskhet som jag inte bryr mig om. Det är nog snarare upprätthållandet av en nationalstat jag önskar, än ren nationalism och ett etniskt homogent samhälle. Men en nationalstat som ändå håller samman med gemensamma värderingar.

I alla fall är det intressant att höra hur DN släppte fram Arnstad för att brunmåla hela Norge 2013 och sedan vägrade låta publicera den norske politikerns genmäle för att istället nyttja den norske politikerns text för att ge Arnstad möjligheten att skriva om sitt inlägg för att rätta sina faktafel. Är det att möjliggöra en seriös debatt eller en mörkläggning av det man anser vara förkastliga åsikter?
Citera
2016-12-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Är riktigt trött på snacket om att "vi har lurat dem hit och därför är det grymt att skicka hem dem". Personligen tycker jag inte mer synd om dem än vad jag tycker synd om någon som tvingas lämna tillbaka en Rolex som han köpt för 20 kr av några småbarn som lekt affär på gatan med mammas och pappas saker.

Ditt resonemang förutsätter att den som köper Rolex-klockan inser vad en Rolex är, att den säljs på ett otillbörligt sätt och att den också köps på ett otillbörligt sätt.

När så är fallet håller jag med dig.

Men problemet är att många har flytt hit med ärliga avsikter för att av olika skäl försöka få ett bättre liv. Jag anser att dessa har blivit förda bakom ljuset av Sverige. Ta denna debattartikel som exempel:

2015-12-18: Flyktingar kommer att utveckla Västerås
http://www.vlt.se/opinion/debatt/fly...eckla-vasteras

Citat:
De människor som nu kommer till Sverige och Västerås är på flykt undan den ondska vi sett bevis på i Aleppo, Ankara, Bagdad, Beirut och Mogadishu. Vi fördömer dessa våldshandlingar kraftfullt.

Vi ska samla oss mot terrorism, förtryck och ondska, mot dem som gör skräck till sitt vapen och vi möta med insatser för demokrati, för öppenhet, för mänskliga rättigheter och för frihet.

Alla människor som söker sig till Västerås och vill vara med och utveckla och bygga vår fina kommun är välkomna, oavsett var man kommer ifrån. De människor som söker sig hit är våra framtida entreprenörer, undersköterskor, lärare, ingenjörer, läkare, byggnadsarbetare med mera.
Detta menar jag är att lura hit människor med falska förespeglingar. Västerås har inga möjligheter att ta hand om alla som kommit dit. Kommunen går redan på knäna och kan inte ens tillhandahålla vård och omsorg som uppfyller lagkraven till medborgarna. Vad ska hända med alla flyktingar? Ingen kan svara.
Citera
2016-12-27, 12:56
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris

Det Goda Samhället har åkt till Norge och intervjuat redaktörer, politiker och akademiker om skillnaden i medieklimatet mellan Sverige och Norge.
Jo det är skillnad. Stor skillnad. Tror någon att det är en slump? Hur länge har denna skillnad funnits?

Vad är skillnaden som gör skillnaden i medieklimatet mellan Sverige och de flesta andra länder?

Kan det vara en agendasättande journalistik på ägarnas uppdrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in