Citat:
Med en viss inblick i vänstern och politiskt korrekta mediekretsar är jag övertygad om att det stämmer eller att det åtminstone är en starkt bidragande faktor. Fast Sverige har som bekant länge utmärkt sig som en humanitär nation, bland annat genom att tidigt ta till sig upplysningsidealen och som första land i världen införa tryckfrihetsförordningen, offentlighetsprincipen och justitieombudsmannen. Skillnaden är förstås att fokus för "godheten" tidigare var den egna befolkningens rättigheter, även under socialdemokraternas styre som förespråkade en generös men ändå begränsad invandring. I SBCs rapport "Sveriges framtida befolkning 2012–2060" får man en bild av hur regeringen såg på invandring under Per Albins tid. A-C Marteus resonerar kring den utländska bilden av Sverige.
Låt oss för en sekund tänka bort judiska konspirationsteorier, Soros, folkutbytesprojekt, Sverigehatarsyndrom, folkmord, rasering av välfärdsstaten via massinvandring och liknande. Tänk om det skulle vara så enkelt som att svenska politikers högsta prioritet helt enkelt är bilden av Sverige utomlands som ett föregångsland i internationellt hänseende. Ett föregångsland när det gäller "invandring/integration/mottagande/antal". Tänk om det inte finns någon djupare analys än så att göra? En oerhörd naivitet parad med den där berusande känslan av en utländsk politikerkollegas klapp på axeln på någon internationell konferens följt av orden "Gud vad ni är duktiga i Sverige!". En positiv artikel om vår mottagningskapacitet i New York Times att rama in och sätta upp på väggen i tjänsterummet på regeringskansliet. Och till detta lägger vi de självutnämnda profeterna i MSM (Lindberg, Virtanen, Svedin, Wolo,Lindström, Pallas et al) som istället känner en inre godhet snarare än att de har det internationella fokuset i blickfånget. Varför krångla till det liksom?
Reinfeldt på dödsbädden: "Jag satte Sverige på kartan. Jag utropade Sverige till en humanitär stormakt. Vi VAR ett tag en humanitär stormakt. Den enda humanitära stormakten i hela världen. Hela världen såg på och beundrade Sverige tack vare mig.
Lindberg på dödsbädden: "Jag minns hösten 2015 som den bästa tiden i mitt liv! Aldrig förr eller senare har jag genomfarits av sådana godhetskänslor som jag gjorde då. Hela Sverige stod upp som ett enda stort folkhem och tog emot de fattiga massorna från fjärran. Aldrig har jag känt mig stoltare över mig själv än då.
Tänk om det inte är mer än så?
http://www.expressen.se/ledare/ann-c...hylla-sverige/
Låt oss för en sekund tänka bort judiska konspirationsteorier, Soros, folkutbytesprojekt, Sverigehatarsyndrom, folkmord, rasering av välfärdsstaten via massinvandring och liknande. Tänk om det skulle vara så enkelt som att svenska politikers högsta prioritet helt enkelt är bilden av Sverige utomlands som ett föregångsland i internationellt hänseende. Ett föregångsland när det gäller "invandring/integration/mottagande/antal". Tänk om det inte finns någon djupare analys än så att göra? En oerhörd naivitet parad med den där berusande känslan av en utländsk politikerkollegas klapp på axeln på någon internationell konferens följt av orden "Gud vad ni är duktiga i Sverige!". En positiv artikel om vår mottagningskapacitet i New York Times att rama in och sätta upp på väggen i tjänsterummet på regeringskansliet. Och till detta lägger vi de självutnämnda profeterna i MSM (Lindberg, Virtanen, Svedin, Wolo,Lindström, Pallas et al) som istället känner en inre godhet snarare än att de har det internationella fokuset i blickfånget. Varför krångla till det liksom?
Reinfeldt på dödsbädden: "Jag satte Sverige på kartan. Jag utropade Sverige till en humanitär stormakt. Vi VAR ett tag en humanitär stormakt. Den enda humanitära stormakten i hela världen. Hela världen såg på och beundrade Sverige tack vare mig.
Lindberg på dödsbädden: "Jag minns hösten 2015 som den bästa tiden i mitt liv! Aldrig förr eller senare har jag genomfarits av sådana godhetskänslor som jag gjorde då. Hela Sverige stod upp som ett enda stort folkhem och tog emot de fattiga massorna från fjärran. Aldrig har jag känt mig stoltare över mig själv än då.
Tänk om det inte är mer än så?
http://www.expressen.se/ledare/ann-c...hylla-sverige/
Citat:
Självfallet beror utvecklingen i Sverige på yttre faktorer och internationella politiska strömningar men kanske blev kombinationen av en generell globalisering och Sveriges säregna historiska strävan att göra gott och odla sin image därefter särskilt förödande. Sverige har alltid varit en märklig anomali och jag är övertygad om att vår politiska och mediala samtid, särskilt under Reinfeldts regerande, kommer att studeras ingående i framtiden som en perversion av vår humana tradition. Det är som med talesättet om de efterföljande generationernas roller i uppbyggnaden av ett familjeföretag - förvärva, ärva och fördärva.
Erland Hofsten skrev år 1941 i en prognos för Stockholms stad gällande åren 1940–1960 (von Hofsten, E., 1941):
“Man kan naturligtvis också tänka sig en inflyttning till Stockholm från främmande länder. En dylik inflyttning måste dock anses föga trolig.”
http://www.scb.se/statistik/_publika...BE51BR1202.pdf
“Man kan naturligtvis också tänka sig en inflyttning till Stockholm från främmande länder. En dylik inflyttning måste dock anses föga trolig.”
http://www.scb.se/statistik/_publika...BE51BR1202.pdf