2016-12-04, 20:54
Medlem
Wolo tuggar fradga och har nu beordrat en artikelserie i tre delar om varför vissa tidningar blivit högerpopulistiska. Första tidning/person till rakning är (surprise, surprise) GP i allmänhet och allas vår lilla rumänska porslinsdocka i synnerhet. Den stackars Mattias Hagberg har tvingats läsa GP så att "ögonen blöder" för att fastställa vilken osmaklig attitydförskjutning lilla Alice bidrar till. Nedan det centrala i analysen, men den är lång och läsning i dess helhet rekommenderas utifrån devisen "know thy enemy" (hoppas unvislänk funkar).

Citat:
Nyorienteringen på Göteborgs-Postens ledarsida har varit ett hett konfliktämne ända sedan Alice Teodorescu utsågs till chef i början av 2015. Gamla ledarskribenter har slutat och tagit avstånd från henne. Det har även förekommit lokala upprop med krav på bojkott av tidningen enbart på grund av hennes texter.

I dag står dock papperstidningen under hårt tryck. Medielandskapet förändras minut för minut, och med denna förändring tycks det också ske en förflyttning inom liberalismen. I klickekonomins tid är det som om klassiskt socialliberala idéer inte längre är lika gångbara, inte i konkurrens med hårdare texter som kapitaliserar på människors rädslor och oro. Plötsligt är det möjligt att locka läsare med ledarartiklar som är alarmistiska och hårdvinklade. Nästan alla texter som rör brännande ämnen, som migration, identitetspolitik eller nationalism, får snabbt spridning på nätet, särskilt om de har ett populistiskt anslag.
Jag tror att de återkommande bråken kring Alice Teodorescu bara går att förstå mot denna bakgrund. Den mjuka socialliberalismen är helt enkelt inte längre lika värdefull. Den är för mesig i klickokratins värld.

Ur ett klickperspektiv var värvningen av Alice Teodorescu kort sagt en lyckträff. Sedan hon tog över har intresset för Göteborgs-Postens ledarsida exploderat. Hon är i dag en av landets mest uppmärksammade debattörer och hennes texter några av de mest spridda på nätet.

Teodorescus koppling till Göteborg och till tidningen i övrigt är däremot svag, och antalet ledartexter som berör lokala ämnen är försvinnande få. Kanske är det befogat att tala om en enmansshow, som inte har särskilt mycket med Göteborgs-Posten som lokal nyhetstidning att göra.

Hur ska denna sväng bort från den klassiska liberalismen beskrivas? Hur ser den ut? Vad betyder den?

Min tes är att opinionsklimatet i Sverige försköts under förra året, att flyktingkrisen, det osäkra världsläget och den växande högerpopulismen skapade en resonansbotten för en konservativ eller möjligen populistisk vändning. Plötsligt blev det gångbart, även för traditionellt liberala debattörer, att rikta blicken bakåt mot en svunnen värld där gränser var gränser, vare sig det handlade om nationer eller könstillhörighet.

Ett mönster utkristalliserar sig snabbt och det framträder klarast på Göteborgs-Postens ledarsida: den närmast maniska upptagenheten vid identitetspolitik, migration och svenska värderingar. Mellan januari och oktober i år berör inte mindre än 149 – av de cirka 300 ledartexter som handlar om ideologi och sakfrågor snarare än att kommentera dagsaktuella händelser – dessa ämnen. Ofta i en negativ eller raljant ton.

Utifrån texterna jag läst antecknar jag: Kritik av invandringspolitik, kritik av eliten, kritik av media, kritik av identitetspolitik. Och jag antecknar: Uppvärdering av nationalism, uppvärdering av ”svensk kultur”.

Jag betraktar min korta lista. Skriver sedan en fråga: Har ledarredaktionen blivit högerpopulistisk?

Detta är några citat från en lång text. Andra kan säker hitta andra infallsvinklar från sådant som ej citerats. Det förs en diskussion kring vilken sorts liberal Alice är, men så länge definitionen "kaozliberal" inte är en av varianterna känns den diskussionen tämligen ointressant. Att hon inte representerar den "mjuka socialliberalismen" är i alla fall så självklart att jag undrar varför det ens nämns. Notera också halmstrået att det är en "one man show" och att Alice kanske inte representerar GP egentligen utan bara sig själv? Detta samtidigt som det ett flertal gånger konstateras att minsann en mängd andra ledarskribenter på GP också utmärker sig (i negativ mening enligt DN) så den som hittar någon logik bakom det resonemanget får gärna hojta till, för jag gör det inte.

Detta var som sagt del ett i en serie om tre studier. Nästa hen till föremål för djupstudie lär ju bli Anna D (någon som sätter emot?) så jag ser redan nu fram emot del två i studien. Med tanke på uppföljning från DN i kombination med att Alice säkerligen i detta nu vässar knivarna för en mottack så lutar jag mig tillbaka och poppar popcornen. Spännande dagar framför oss som det verkar.

http://dn.se/kultur-noje/sa-dor-det-...et-i-goteborg/

https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/s...et-i-goteborg/
Citera
2016-12-04, 21:05
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag läser alltid dina inlägg och analyser med stort nöje. Jag tror att ditt rälsöra mycket riktigt hör västvärldsnarrativet om "falska nyheter". Det började i USA och ekar naturligtvis ut som ett eko i hela västvärlden.

Om vi ser tillbaka på tiden före Trumps seger så hade vi den förra offensiven med "hot/hat näthat" för att kunna begränsa internets genomslagskraft - och begränsa vad som får sägas och inte på nätet. Då var amerikansk corporate media och MSM mycket starkare och ändå så kunde "hot hat tjatet" inte materialiseras till några genomgripande ändringar i friheten på internet.

Efter Trump-valet här har vi nu sett att coroporate media fick en rejäl smäll, och jag tror valrörelsen också med ständiga Wikileaks-läckor och helt felaktiga opinionsundersökningar undergrävde den amerikanska publikens förtroende för de traditionella medierna.

När man nu fick en käftsmäll och det första "Putin-did-it"-narrativet blev utskrattat kör man istället igång med "fake-news"-narrativet. Du har rätt i analysen tror jag att det syftar till att få bort media-outlets som eliten inte kontrollerar, men tittar man på publikens reaktioner så verkar inte många speciellt övertygade av "fake-news"-narrativet heller.

Jag tror att utfallet om det kommer att lyckas eller inte är avhängigt hur "radikal" Trump-administrationen visar sig vara. Han tog ju Bannon som chefstrateg, killen bakom Breitbart.

Så jag är inte säker på att fake-news-narrativet heller kommer lyckas.

Hur Trump väljer att agera, och hur väl han lyckas med det, kommer mycket riktigt att få stor påverkan på vår framtid.

Vad gäller mediernas synkroniserade propagandaoffensiver så delar jag helt din syn på "Putin-did-it"-narrativet. Det narrativet ville aldrig riktigt flyga, och det kommer med all säkerhet därmed att försvinna ut i tystnaden igen.

Nu blir det såklart anekdotiskt, men mina anekdotiska upplevelser - mitt öra mot rälsen - har varit goda indikatorer tidigare. Genom familj och arbete har jag en rätt så bred krets av olika människor, med olika bakgrunder och samhällsstatus, i bekantskapen. När invandringströttheten började att växa på allvar för några år sedan så uppfattade jag det rätt så tydligt.

Det jag nu, i denna bekantskapskrets, upptäcker är att narrativet om "falska nyheter" faktiskt tycks fungera. Om detta narrativ, till skillnad mot Putin-narrativet, utnyttjar andra psykologiska mekanismer (t.ex. auktoritetstroende) ska jag låta vara osagt. Men indikationen är dock att denna propagandaoffensiv mycket väl kan få luft under vingarna.
Citera
2016-12-04, 21:32
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Men indikationen är dock att denna propagandaoffensiv mycket väl kan få luft under vingarna.

Min magkänsla är den här:

Om "fake-news" inte kommer funka i USA så kommer volymen synkronmediapropaganda att först skruvas upp. Och ju högre propagandavolym ju mer skruvade blir ju propagandahistorierna. Om det möter tvivel i USA kan den ökade volymen göra propagandaekot i Sverige så pass skruvat att det inte flyger här heller.

Vi har ju nästan sett att schackbrädet vänts 180 grader under den amerikanska valrörelsen. Det började egentligen tidigare. I Sverige syntes det första gången vid Nyheter Idags avslöjanden av DNs hantering av WeAreSthlm och polisens kod 291. Dagen det visade sig att Peter Wolodarskis foliehatt är större än min.

Precis på samma sätt har amerikansk media hängett sig åt konspirationsteorier värdiga Flashbacks konspirationsforum. Det är nästan så att Flashbackskibenterna står för rim och reson i sina analyser och foliehattarna finns i MSM - detta är tydligt både i USA och här hemma.

Det visar hur desperat läget är och vilket oerhört trovärdighetsproblem MSM de-facto har. Om du hade sagt att "fake-news" flyger för fem år sen hade jag inte tvekat en sekund på att ge dig rätt.
Men å andra sidan vet jag inte om min "biasbubbla" får mig att överskatta hur mycket foliehattande MSM hänger sig åt sen problemformuleringsprivilegiet gick förlorat.

Vi får se vart det här landar. Men MSM ska inte ta ut segern i förskott.
Citera
2016-12-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Kanske är det föreställningen om självklarheter som är illusorisk. Så varför behövs krav för att försöka garantera så kallade självklarheter? Är det den upplösta homogeniteten, blotta mångkulturen? Sverige har blivit en magnet och reservoar för etnoseparatistisk, välfärdsutsugande antisvensk mångfald. Om det till nöds ställs några formella krav så är de motverkade av femtielva klausuler och undantag, samt frånvaron av vilja eller förmåga att implementera kraven, såsom att avhysa obehöriga. Jag har för mig att någon på tråden liknade den så kallade mångfalden med ett JAS-plan: som kräver ständig bearbetning för att hållas flygande, i frånvaron av en inneboende flygduglighet.

Det är som är påfallande i sammanhanget är att även omvärlden/mellanöstern matats med samma politiska propaganda som varit dominerande i Sverige; man kan höra asylsökande beklaga sig över att de hamnat på ett dåligt boende, när Sverige skulle vara "världens bästa land". Samt att afghaner protesterar för att fler ska få komma hit.. Sverige har framgångsrikt profilerat sig som ett internationellt, humanitärt institut. Svenska folket däremot, som ska betala för apparaten, har förminskats till en obetydlig parentes.

Asylsökande förstår nog inte/kan inte relatera till svenska folket.
Citera
2016-12-04, 21:39
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

1. Regimen har gjort sin läxa och insett att det är Internet, och inte massinvandring och globalism, som är problemet. Möjligheten till att sprida alternativa nyheter och analyser på Internet kommer att begränsas radikalt inom de närmaste åren. Därtill har vi det synkroniserade narrativet om "falska nyheter" som pumpas ut över hela västvärlden. Jag befarar att det narrativet kommer att fungera väl efter en tids nötande.

Du har helt rätt i att de intelligentare och lömskare inom etablissemanget vill försöka att kontrollera informationen på internet (jag har länkat ovan till NY Times förslag). I andra hand kommer man att försöka korrigera demokratin.

Det är bl a därför som Trump är viktig. En del av den stora koalition som förde Trump till makten var yttrandefrihetsivrare med Milo i spetsen. Fortfarande är väl internet under formell kontroll av den amerikanska staten? Trump kommer aldrig att låta internets frihet begränsas. Det har uppstått icke-censurerande alternativ till Twitter. Jag tror på ökad splittring av internets plattformar, så att det kvarstår etablissemangsalternativ som Google, Reddit, Twitter och Youtube som helt enkelt inte når ut till dem som surfar på de nya siterna.
Citera
2016-12-04, 21:54
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Vad gäller mediernas synkroniserade propagandaoffensiver .....

Det jag nu, i denna bekantskapskrets, upptäcker är att narrativet om "falska nyheter" faktiskt tycks fungera. Om detta narrativ, till skillnad mot Putin-narrativet, utnyttjar andra psykologiska mekanismer (t.ex. auktoritetstroende) ska jag låta vara osagt. Men indikationen är dock att denna propagandaoffensiv mycket väl kan få luft under vingarna.

Tror också att narrativet fungerar. Men inte som synkronmedia tänkt sig.

Alla inser att det finns falska nyheter, men också att de som ljuger mest är synkronmedia.
Återigen vrids vapnet ur händerna och vänds mot dem själva. De verkar mest vara ett avancerat självskadebeteende som gått helt över styr. De famlar efter någonting att hänga upp sitt "spinn" på men det skadar bara dem än mer. Låt synkronmedia köra in i väggen av egen kraft.

Låt "falska nyheter" bli benämningen på MSM.
Citera
2016-12-04, 22:04
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Vad gäller mediernas synkroniserade propagandaoffensiver så delar jag helt din syn på "Putin-did-it"-narrativet. Det narrativet ville aldrig riktigt flyga, och det kommer med all säkerhet därmed att försvinna ut i tystnaden igen.

Syftet med "falska nyheter"-kampanjen är tydligt: man har tröttnat på alternativmedia och vill nu helt enkelt förbjuda nyhetsrapportering som avviker från etablissemangets verklighetsbeskrivning. Det är en rätt dramatisk inskränkning av yttrandefriheten man vill få till. Och just därför tror jag inte att man kommer att släppa det du kallar Putin-narrativet. Tanken är förmodligen att motivera ett förbud av alternativmedia med att de utgör ett hot mot rikets säkerhet eftersom de går främmande makts ärenden genom att sprida falska nyheter. Vi kommer nog även i fortsättningen att få se en sammanflätning av Putin- och falska nyheter-narrativen.

Citat:
Nu blir det såklart anekdotiskt, men mina anekdotiska upplevelser - mitt öra mot rälsen - har varit goda indikatorer tidigare. Genom familj och arbete har jag en rätt så bred krets av olika människor, med olika bakgrunder och samhällsstatus, i bekantskapen. När invandringströttheten började att växa på allvar för några år sedan så uppfattade jag det rätt så tydligt.

Jag har svårt att föreställa mig att pratet om "falska nyheter" skulle få något större genomslag bland folk i allmänhet. Anledningen till att många läser alternativmedia är att de har tappat förtroendet för mainstreammedia. Förtroendet kommer inte tillbaka bara genom att mainstreammedia påstår att det är "falska nyheter" som sprids i alternativmedia. Så lättlurade är läsarna inte.

I praktiken har man för övrigt redan tjatat om falska nyheter i åratal, genom att kalla alternativmedia för "hatsajter" som sprider lögner och propaganda. Det är bara beteckningen "falska nyheter" som är ny.
Citera
2016-12-04, 22:23
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Syftet med "falska nyheter"-kampanjen är tydligt: man har tröttnat på alternativmedia och vill nu helt enkelt förbjuda nyhetsrapportering som avviker från etablissemangets verklighetsbeskrivning. Det är en rätt dramatisk inskränkning av yttrandefriheten man vill få till. Och just därför tror jag inte att man kommer att släppa det du kallar Putin-narrativet. Tanken är förmodligen att motivera ett förbud av alternativmedia med att de utgör ett hot mot rikets säkerhet eftersom de går främmande makts ärenden genom att sprida falska nyheter. Vi kommer nog även i fortsättningen att få se en sammanflätning av Putin- och falska nyheter-narrativen.

Jag har svårt att föreställa mig att pratet om "falska nyheter" skulle få något större genomslag bland folk i allmänhet. Anledningen till att många läser alternativmedia är att de har tappat förtroendet för mainstreammedia. Förtroendet kommer inte tillbaka bara genom att mainstreammedia påstår att det är "falska nyheter" som sprids i alternativmedia. Så lättlurade är läsarna inte.

I praktiken har man för övrigt redan tjatat om falska nyheter i åratal, genom att kalla alternativmedia för "hatsajter" som sprider lögner och propaganda. Det är bara beteckningen "falska nyheter" som är ny.

Är det inte redan så att de flesta alternativa siterna ligger juridiskt utanför Sverige? Tror t ex knappast att Trumps justitiedepartement tillmötesgår en stängningsbegäran från Löfven.
Citera
2016-12-04, 22:38
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Det är som är påfallande i sammanhanget är att även omvärlden/mellanöstern matats med samma politiska propaganda som varit dominerande i Sverige;

Visst är det märkligt? Fundera på hur det kan komma sig. En slump? Det tror inte jag.

Min teori är att det är synkroniserat.
Men inte från Sverige. Publicerat 2009:
Citat:
Time has come to change failed PR strategy, and Sweden is our test case
....
This takes me to the subject of Sweden and the EU Jerusalem initiative. European Union (EU) foreign ministers have, with some modifications, rubber stamped a Swedish proposal to recognize east Jerusalem as the capital of a future Palestinian state. The Swedish EU initiative provides the framework for international recognition of a soon to be unilaterally declared Palestinian State.
...
The raw political truth behind the Swedish EU Jerusalem initiative is that Prime Minister Fredrick Reinfeldt’s government gets away with it because there is no political price to pay in Sweden.
...
Send the best political campaign professionals in the world into Sweden’s national elections. Make Reinfeldt and Bildt pay a price. That’s where I’d make my stand.
An independent campaign, run by Swedes, centered on the consequences for
Sweden resulting from the Reinfeldt government’s EU Jerusalem initiative, with pro-bono assistance provided by the very best political campaign professionals in the world is a rational and potentially very effective fight back strategy.

Sweden is a test case. If we make Reinfeldt and Bildt pay a political price in Sweden, the message it sends will resonate all over Europe.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7...819360,00.html

SVD försökte tona ner det som ett skämt:

Citat:
Därför driver Carl Bildt israelerna till vansinne

Den 19 september 2010, det är måltavlan. Skicka in de bästa politiska kampanjmakarna i världen till Sveriges valrörelse. Låt Reinfeldt och Bildt betala ett pris.
...
Ur israelisk synvinkel är det bekvämare att munhuggas med Sverige, och skämta om att rigga våra val, än att bedriva osäker mittenpolitik med dyra eftergifter.
http://www.svd.se/darfor-driver-carl...-till-vansinne

Jag är övertygad om att det är EU:s i allmänhet och Sveriges position i synnerhet i Mellanösternpolitiken som nu får ett politiskt pris. Väl regisserat och synkroniserat.

Men framgången hänger bara på att det aldrig erkänns. Aldrig under några som helst omständigheter. Skulle exempelvis Wikileaks hitta och publicera dokument som stödjer denna min tes skulle det få enormt stora påverkningar i världspolitiken. Allt skulle ifrågasättas från grunden.

Det kanske är närmare än man tror med Trump som president och kanske delvis förklarar narrativet "fake-news" som förebyggande av skada som en sådan här kampanj skapat i Europa.
Återigen vrids medlen och vapnen ur händer och vänds mot de som en gång lanserade dem.
Citera
2016-12-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Visst är det märkligt? Fundera på hur det kan komma sig. En slump? Det tror inte jag.

Min teori är att det är synkroniserat.
Men inte från Sverige. Publicerat 2009:

http://www.ynetnews.com/articles/0,7...819360,00.html

SVD försökte tona ner det som ett skämt:

http://www.svd.se/darfor-driver-carl...-till-vansinne

Jag är övertygad om att det är EU:s i allmänhet och Sveriges position i synnerhet i Mellanösternpolitiken som nu får ett politiskt pris. Väl regisserat och synkroniserat.

Men framgången hänger bara på att det aldrig erkänns. Aldrig under några som helst omständigheter. Skulle exempelvis Wikileaks hitta och publicera dokument som stödjer denna min tes skulle det få enormt stora påverkningar i världspolitiken. Allt skulle ifrågasättas från grunden.

Det kanske är närmare än man tror med Trump som president och kanske delvis förklarar narrativet "fake-news" som förebyggande av skada som en sådan här kampanj skapat i Europa.
Återigen vrids medlen och vapnen ur händer och vänds mot de som en gång lanserade dem.

Bra research.
Vad gäller det fetade så är stora delar av världens västerländska befolkning nog redan där.
Trump, Brexit, SD, Clintons fall.. fasaderna och ridåerna har fallit, allt lät så bra samtidigt som upplevelsen av det var att världen var på väg mot sin undergång. En fundamental, historisk tankeställare som utmanar politiker och media internationellt har infunnit sig; "hur kan någonting ha stämt om Trump utmanar allt som sagts, och vinner?"
Citera
2016-12-04, 23:49
Medlem
Accubonds avatar
Jag tror att fake news-konceptet som underlag för propaganda kan få
stor betydelse, men inte som man först tänker sig det. Etablissemanget / globalisterna tänker inte ge sig så här lätt och det är nu klart att fake news är det man satsar på för att strypa tillgången till alternativmedia.

Jag tror nog inte att folket i allmänhet kommer gå på det - däremot kommer hela etablissemanget, om det nu inte redan skett, okritiskt acceptera fake news-konceptet. Man såg i USA precis efter valet hur hela etablissemanget inom media med glädje accepterade en lista på fakenews-sidor som New York Times först publicerade. Saken var bara att listan var helt godtycklig, skriven av en ung proffessor i genusvetenskap el dyl, och kritererna för att hamna på listan var helt oklara. Självklart hade den en klar vänster och etablissemangs-bias. Men hela etablissemanget köpte det så klart och mycket snabbt spred sig listan i resten av alla de stora mediehusens publikationer.

Och det är etablissemanget som har all makt inom media och "Big Social".

Zuckerberg själv har redan hjälpt Merkel att hindra invandringskritik på tyska Facebook och han är naturligtvis glad att göra allt han kan komma undan med för att hjälpa "globalisterna" (host). Det första steget är taget och man kan redan nu rapportera saker som varandes fake news. Ett annat steg är att börja manipulera vilka saker som hamnar i foks flöden där det som klassas som fake news kommer rensas ut datastyrt genom algoritmer.

Twitter, som redan har ban:nat flera inom alt right utan anledning och styrs av en vänsterextremist, kommer antagligen hindra fake news från att visas på något sätt. Google kommer göra så dessa hamnar långt ner i listan på resultat genom att modifiera sina algoritmer. Och alternativmedia kommer naturligtvis slinka med. Det har redan visats vetenskapligt att Google hade en oförklarlig bias gentemot H Clinton nu under valkampanjen i USA, som var svår att upptäcka utan statistisk bearbetning.

Ovanstående kommer säkerligen så fort data- och informationstekniken tillåter det, och det är inte så långt borta.

Ett alternativ är också att man använder fake news som ursäkt för att helt enkelt blockera alternativmedia (Tillsammans med diverse verkliga fake news-sidor) som man finner subversiv. Bah-Kunke talar ju redan nu om att inskränka yttrandefriheten och helt enkelt blockera sidor. Etablissemagnet är rädda nu och rädda djur är oberäkneliga.
Senast redigerad av Accubond 2016-12-05 kl. 00:01.
Citera
2016-12-05, 00:34
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Är det inte redan så att de flesta alternativa siterna ligger juridiskt utanför Sverige? Tror t ex knappast att Trumps justitiedepartement tillmötesgår en stängningsbegäran från Löfven.

Om du tittar på svenska sajter är det nog bara Fria Tider som är baserad utomlands. Och Flashback förstås. Men om man kriminaliserar alternativmedia finns det nog mycket man kan göra för att komma åt även utlandsbaserade sajter. Fängsla medarbetare som är bosatta i Sverige, beslagta medel på svenska bankkonton, tvinga internetleverantörer att blockera sajterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in