2011-03-24, 17:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Vilken oerhört tråkig debatt du anför, idel personpåhopp.
Hade väl varit värre om jag skrev eller gjorde sken av att jag visste helt säkert än att skriva att jag faktiskt inte är säker och/eller gissar?
Det jag skrev baserar sig på hur jag har tolkat de siffror jag läst på Migrationsverkets hemsida för en tid sen, men det är mycket möjligt att det inte är korrekt ihågkommet (vilket jag ju skrev från början?).

Jag tvivlar inte på att det stämmer att majoriteten av invandrarna som kommit till Sverige är från den kategori du beskriver. Jag tvivlar heller inte på att majoriteten av invandringen är sk anhöriginvandring. Två faktum kvarstår dock: en nettoinvandring på +300 000 är för det första ganska modest över en 10-årsperiod och för det andra är det faktiskt så att vi fortfarande har en bekymmersam befolkningsutveckling såtillvida att vi blir färre (utan invandringen inräknad).

Till sist förstår jag inte vad det har för relevans för antalet födslar om barnet har två utrikes födda föräldrar eller inte. Det är ju som att säga att en stor del av de födda är vänsterhänta eller har lockigt hår eller vad du vill. Det viktiga är väl snarare att se i vilken miljö ur ett socioekonomiskt perspektiv barnet kan förväntas växa upp i och forma det.

Inser du inte att blattetillväxten är mer än vad statistiken medger. De skaffar ju dessutom barn inom landet,utöver själva importen.

Ska den biten inte räknas?

Ett av de vanligaste namnen på nyfödda i Malmö just nu är Mohammed och artikeln är trots allt 5 år gammal. Ringer en klocka..?
De är inte ens att anse som invandrare.
Är de att anse som svenskar?
Citera
2011-03-24, 17:17
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Det viktiga är väl snarare att se i vilken miljö ur ett socioekonomiskt perspektiv barnet kan förväntas växa upp i och forma det.

Det kan du ha en poäng i men även ur detta perspektiv kan man ana vilket framtida kaos och blatteghetto vi skapar på sikt.

Undrar vad det är för epidemi som drabbat just Malmö eftersom särskoleeleverna ökar så dramatiskt just där?
Kan det vara genetiska skillnader i IQ som gör att dessa arabiska barn inte klarar av en svensk grundskoleexamen? Araber som grupp har ett klart lägre IQ i snitt än oss européer,enligt forskning.

Intressanta artiklar om ämnet,främst för er nyreggade PK-muppar som ännu inte uppvaknat.

http://www.preservationist-books.com/ROB.pdf

http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lth_of_Nations
Senast redigerad av Rektangel 2011-03-24 kl. 17:59.
Citera
2011-03-24, 19:10
Medlem
AlexJrs avatar
Citat:
Vilken oerhört tråkig debatt du anför, idel personpåhopp.
Hade väl varit värre om jag skrev eller gjorde sken av att jag visste helt säkert än att skriva att jag faktiskt inte är säker och/eller gissar?
Det jag skrev baserar sig på hur jag har tolkat de siffror jag läst på Migrationsverkets hemsida för en tid sen, men det är mycket möjligt att det inte är korrekt ihågkommet (vilket jag ju skrev från början?).

Jag tvivlar inte på att det stämmer att majoriteten av invandrarna som kommit till Sverige är från den kategori du beskriver. Jag tvivlar heller inte på att majoriteten av invandringen är sk anhöriginvandring. Två faktum kvarstår dock: en nettoinvandring på +300 000 är för det första ganska modest över en 10-årsperiod och för det andra är det faktiskt så att vi fortfarande har en bekymmersam befolkningsutveckling såtillvida att vi blir färre (utan invandringen inräknad).

Till sist förstår jag inte vad det har för relevans för antalet födslar om barnet har två utrikes födda föräldrar eller inte. Det är ju som att säga att en stor del av de födda är vänsterhänta eller har lockigt hår eller vad du vill. Det viktiga är väl snarare att se i vilken miljö ur ett socioekonomiskt perspektiv barnet kan förväntas växa upp i och forma det.

Jag hade först tänkt att be om ursäkt för att ha hoppat på dig men givet det fetstilta verkar min första fråga till dig ha varit befogad. Vi tar det en gång till, långsamt:

Citat:
Ursprungligen postat av AlexJr
Jag kommer eventuellt att återkomma med siffror kring de (532 778 total befolkningsökning minus 329 122 nettoinvandring) = 203 656 nettofödslarna inom landet de senaste tio åren när jag får tid.

Så om befolkningen ökar med drygt 500 000 personer på 10 år och drygt 300 000 av dessa har invandrat... skulle befolkningen då ha minskat under samma period utan denna invandring? Eller skulle den ha ökat med i runda slängar 200 000 iallafall på grund av att det föddes fler individer än det dog under 10-årsperioden? Vad tror du?
Citera
2011-03-24, 19:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Idag gav Aftonbladet Sverigedemokraterna en ordentlig jävla smocka. Först publicerar de en debatt-artikel av Sarnecki, Hällsten och Szulkin.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab

Jag har snabbt kollat igenom undersökningen de gjort och det finns en del att invända emot då det kommer till urval och val av metod, så som val av statistiska test. Man har medvetet valt att avstå från att göra vissa statistiska test för att just för fram det här resultatet. Detta måste nog komma från beställning från himlen från de övriga etablerade partierna. Om inte Sverigedemokraterna använder sig av akademisk kritik lär de få rätt stora problem.

Aftonbladets ledare tar verkligen till sig det här till sin extrem och förklarar alla skillnader i brottslighet mellan invandrare och svenskar med socio-ekonomiska faktorer. Inte ens Stockholms-forskarna vågar göra detta.

Detta var nog den snyggaste attacken på SD som man har gjort på länge.

Du skriver många bra inlägg, och jag blir lite förvånad att du tillmäter ännu en Sarnecki-utredning och därtillhörande ledar-propaganda sådan betydelse. Jag ser detta som i stort sett betydelselöst i den centrala frågan, vilken är i vilken grad människor söker sig till SD.

1. Aftonhoran har noll trovärdighet i såna här frågor, och ligger för närvarande på en bottennivå man inte sett på 20 år, efter den misslyckade anti-SD-kampanjen i höstas. För alla som har en minsta dragning åt invandringskritiskt tänkande så är AB irrelevant, en ohederlig motpart och inget annat.
2. Sarneckis rapport har vi sett sedan 1980-talet, och den har aldrig haft någon större impact. Det är inget nytt som presenteras. Det enda som kan sägas vara nytt är att man faktiskt medger att invandrare är överrepresenterade i brottslighet, vilket man ansträngde sig väldigt mycket att inte säga rakt ut förr i tiden. En till Sarnecki-rapport, lika vinklad och oseriös som de sista 20 han gjort? Vem bryr sig?
3. Gammel-media överhuvudtaget har ett mycket begränsat inflytande över människors privata ställningstaganden. Uttrycket papperstiger passar särskilt bra här. Om media hade ens 10% av det inflytande som de själva tror så hade SD aldrig kommit in i Riksdagen. Gammel-media är en sorglustig dinosaurie, folk köper tidningen för att läsa om fotboll och TV-stjärnor och resten bryr sig egentligen bara journalisterna själva om. Föreställningen om medias makt är en ganska egendomlig idé som är väldigt dåligt underbyggd empiriskt. Media kan göra en sak med kraft, och det är att svartmåla och krossa enskilda individer, vilket man gör ibland.

Vad gäller mer sammansatta och abstrakta frågor så bildar den enskilde medborgaren sina uppfattningar inte från vad korrumperade journalister skriver, utan vad medborgaren ser och hör i sin omedelbara vardag. Där bildas opinioner och där skapas väljarunderlag. SD:s framgångar har inte att göra med Jimmie Åkessons karisma, utan på att kulturberikningen i Sverige nått en kritisk nivå, där det finns så mycket invandrare som missköter sig i varenda liten ort i Sverige att vanliga människor nu ser de negativa effekterna i sin omedelbara närhet. Därmed är också medias löjliga propaganda-försök dömda att misslyckas; det enda som möjligen kan bromsa SD är att polisen tredubblar sin verksamhet och kör en "zero tolerance" av NYC-modell -- detta skulle rensa gator och torg från otrevliga och aggressiva araber och negrer, och svensken skulle upphöra att oroa sig över invandringspolitiken.

- F.G
Citera
2011-03-29, 02:27
Medlem
Per Gudmundson kopplar dålig integration till invandringspolitiken (!) i SvD:s ledare 28 mars 2011:

Citat:
Sverige har inga tak. 2010 gavs 12073 personer uppehållstillstånd av asyl-, skydds- och humanitära skäl. Därtill fick 24626 anhöriga uppehållstillstånd. Antalet permanenta arbetstillstånd uppgick till 99. Det finns fler dimensioner i den frågan, men siffrorna antyder att det skulle krävas en tämligen omfattande arbetskraftsinvandring för att nå de kanadensiska proportionerna. Alternativet är att dra ner på annan.

[...]
Slutligen krävs en ny syn på medborgarskapet. I Kanada utgör detta slutet på en integrationsprocess. Invandraren måste vara ostraffad, och får erlägga språk- och kunskapsprov med frågor om politik, historia, geografi, rättigheter och skyldigheter.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...10_6044061.svd

På sin blogg skriver han följande samma dag:

Citat:
Svensk integrationsdebatt har alltför länge ensidigt utgått från att integrationspolitik är en sak och invandringspolitik är en annan. Man har menat att integrationsproblemen kan lösas med åtgärder på arbetsmarknaden, i bostadspolitiken eller kriminalpolitiken, och att man därmed kan strunta i frågor om själva migrationen. Och visst kan mycket åstadkommas med ändringar på de områdena.
Men invandring kan se olika ut, och kan styras med olika resultat som följd. Egentligen borde det väl vara en självklarhet att det blir olika utfall om invandringen består antingen av dödligt sjuka åldrande analfabeter från andra sidan jordklotet eller av högutbildade 21-åriga estlandssvenskar
, för att nu ta två helt hypotetiska motpoler. Ändå känns det betydelsefullt att påpeka – som i dagens ledare i SvD – att eventuella framgångar i integrationen är beroende av en genomtänkt invandringspolitik.

http://gudmundson.blogspot.com/

Gudmundson är nu den etablerade journalist som har gått längst i sin kritik av "mångkulturen" iom att han, till skillnad från Timbro och andra språktestsliberaler, inte bara underkänt normativ mångkulturalism som fenomen utan även den svenska invandringspolitikens utformning. Vad får då detta för konsekvenser för SvD? Har vi gått in i fas 2 i den "integrationspolitiska" debatten? Hur kommer DN-liberalerna och kulturvänstern reagera på detta flagranta regelbrott mot lilla saltsjöbadsavtalet? Min teori, om det nu ligger några skäl bakom SvD:s "nya linje", är att man efter migrationsöverenskommelsen insett att invandringspolitiken framöver kommer få verkligt förödande konsekvenser för Sverige såväl socialt som ekonomiskt. Något som hotar borgerlighetens överlevnad då både KD och C är på väg ut och moderaterna framöver kommer få enorma problem med "utanförskapet" vilket såsmåningom kommer att skrämma iväg ännu fler väljare till SD. Om man nu är så pass politiskt medvetna och inte bara tänker till nästa Almedalsvecka dvs.
Senast redigerad av KDP1919 2011-03-29 kl. 03:02.
Citera
2011-03-29, 07:36
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KDP1919
Per Gudmundson kopplar dålig integration till invandringspolitiken (!) i SvD:s ledare 28 mars 2011:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...10_6044061.svd

På sin blogg skriver han följande samma dag:

http://gudmundson.blogspot.com/

Gudmundson är nu den etablerade journalist som har gått längst i sin kritik av "mångkulturen" iom att han, till skillnad från Timbro och andra språktestsliberaler, inte bara underkänt normativ mångkulturalism som fenomen utan även den svenska invandringspolitikens utformning. Vad får då detta för konsekvenser för SvD? Har vi gått in i fas 2 i den "integrationspolitiska" debatten? Hur kommer DN-liberalerna och kulturvänstern reagera på detta flagranta regelbrott mot lilla saltsjöbadsavtalet? Min teori, om det nu ligger några skäl bakom SvD:s "nya linje", är att man efter migrationsöverenskommelsen insett att invandringspolitiken framöver kommer få verkligt förödande konsekvenser för Sverige såväl socialt som ekonomiskt. Något som hotar borgerlighetens överlevnad då både KD och C är på väg ut och moderaterna framöver kommer få enorma problem med "utanförskapet" vilket såsmåningom kommer att skrämma iväg ännu fler väljare till SD. Om man nu är så pass politiskt medvetna och inte bara tänker till nästa Almedalsvecka dvs.

Reinfeldt har målat in sig själv i ett hörn genom att gå i bräschen för denna självdestruktiva politik. Borgarmedia kommer att få det svårt att hjälpa Reinfeldt ur den politiska grav han nu flitigt gräver för sig själv.

Det finns goda chanser för att Reinfeldts mandaperiod som gick upp som en sol med strålande BNP-tillväxt och självgod Borg går ner som en pannkaka, med ett revanschsuget S och med horder av besvikna M-väljare från 2010 års val.
Citera
2011-03-29, 07:45
Medlem
hollands-hopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjarneSchlyter
Reinfeldt har målat in sig själv i ett hörn genom att gå i bräschen för denna självdestruktiva politik. Borgarmedia kommer att få det svårt att hjälpa Reinfeldt ur den politiska grav han nu flitigt gräver för sig själv.

Det finns goda chanser för att Reinfeldts mandaperiod som gick upp som en sol med strålande BNP-tillväxt och självgod Borg går ner som en pannkaka, med ett revanschsuget S och med horder av besvikna M-väljare från 2010 års val.

Finns det vettiga moderatare som kan ta vid?
Citera
2011-03-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjarneSchlyter

Låt oss hoppas detta. Enda tänkbara scenariot för att Sd skall kunna få något som helst politiskt inflytande över invandringspolitiken redan nästa mandatperiod är att alliansen går i kras, förlorar något av sina partier under 4% spärren, Reinfeldt kickas från makten och Rödgröna röran blir största block.
Då kanske en ny alliansledare tar tillfället i akt att "göra en Danmark" snarare än att släppa makten till sosseblocket.
Citera
2011-03-29, 19:11
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Vad får då detta för konsekvenser för SvD? Har vi gått in i fas 2 i den "integrationspolitiska" debatten? Hur kommer DN-liberalerna och kulturvänstern reagera på detta flagranta regelbrott mot lilla saltsjöbadsavtalet?

Inga konsekvenser alls. DN och den övriga vänsterpressen kommer inte att kommentera det här. Helt enkelt svårt att säga emot. Dels med logiska argument, och ännu värre blir det om man ska hänvisa till verkligheten.

Edit: I gamelmedia så är ju SvD och Gudmundsson ganska isolerad.
Citera
2011-03-29, 20:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Om man sätter samman det som SvD har skrivit om migrationsöverenskommelsen, och dithörande aspekter, så framträder en mycket kritisk bild av Alliansens politik. Regeringen håller på att förlora sitt viktigaste mediala stöd på grund av detta. Gudmundson är kanske mediesveriges viktigaste banérförare mot mångkulturvansinnet, så det skall bli interssant att se vart hän detta tar vägen. Det är fö intressant att PJAL ligger förhållandevis lågt i dessa frågor.
Citera
2011-03-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om man sätter samman det som SvD har skrivit om migrationsöverenskommelsen, och dithörande aspekter, så framträder en mycket kritisk bild av Alliansens politik. Regeringen håller på att förlora sitt viktigaste mediala stöd på grund av detta. Gudmundson är kanske mediesveriges viktigaste banérförare mot mångkulturvansinnet, så det skall bli interssant att se vart hän detta tar vägen. Det är fö intressant att PJAL ligger förhållandevis lågt i dessa frågor.

Han har behövt mycket tid på sig och ännu idag har han inte kommit ut som invandringskritiker på allvar, men det är kanske dags att tona ner kritiken mot Gudmundson. Förmodligen förstår han hur det funkar mycket bättre än vad jag gör.

Tricket tycks vara att utvidga gränsen för vad man får säga bara just så lite att den som vill agera gränsvakt framstår som onödigt nitisk. Och sedan rullar veckorna och åren på och helt plötsligt har man tillryggalagt en avsevärd sträcka.

För övrigt har du fel i att PJAL ligger lågt. Igår hade han en kort artikel där han skällde på regeringen för överenskommelsen (ej online).
Citera
2011-04-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Ja, jag vet. Detta är bara en PK-artikel men den pekar på att man från olika håll håller på att bli nervös. Situationen är på väg att urarta i Sverige. Vi kan ju ta ett intressant dilemma. I Stockholms kommun och län byggs det ingenting. Idag får du betala mellan 50-100k per kvadratmeter i Stockholms innerstad.

Stockholms kommun tar emot en massa flyktingar och anhörighetsinvandrare. Dessa kommer alltid direkt från andra kommuner ute i landet eftersom vi har fri etablering. I princip fungerar det så här att du sätter en flykting i Falun. När han får sitt uppehållstillstånd flyttar han till sthlm. Där får han en lägenhet av socialen, pluggar svenska och jobbar svart. Snart kommer hans familj också och han kräver en större lägenhet. Kön för en hyreslägenhet i Stockholms Län är dock gigantiskt lång även om du får en gräddfil som flykting.

Du tänker då. Varför byggs det ingenting? Landpriserna i Stockholms kommun är mycket höga och ingenting byggs förutom dyra nyproduktioner eftersom du annars inte kan gå i vinst.

Dessa nyproduktioner kan inte kommunen köpa upp för flyktingarna och deras familjer eftersom ja, det är inte ekonomiskt försvarbart att göra det och även om de köpte upp dessa så skulle det ändå inte täcka behovet. Stockholms län har också ett annat problem. Det är nämligen så här att kommunerna och stadsdelar helt enkelt ser till att kulturskydda hela jävla kommunen så ingenting kan byggas.
Samtidigt har Stockholms län en gigantisk inflytning från övriga landet. Dessa vill för stunden inte bo i kanske Hagsätra eller Rågsved. Istället så värms hus och lägenhetspriserna upp än mer. Tillslut kommer dock Hagsätra och Rågsved gentrifieras.

Det är nu vi får det intressanta problemet. Vad som händer är att kommunens dumpningsplatser för flyktingar och anhöriga nu blir boende för etniska svenskar och på arbetsmarknaden etablerade invandrare. Eftersom ingenting byggs så har man helt enkelt ingenstans att förvara flyktingarna.
Lösningen blir då att bygga mer miljonprogram. Precis så här ser det alltså ut i Shanghai. En massa bönder som flyttar in utan att staden kan rymma dem.

I Stockholm försöker Botkyrka och Södertälje husera alla de som inte har råd med ett bättre boende. Men tänk nu när villaområden i Botkyrka och Södertälje bryter sig lås. I Botkyrka finns redan Tullingepartiet (som Botkyrkas SAP-ledare kallar rasister för de vill lämna kommunen men ändå samarbetar med eftersom de annars inte skulle ha majoritet) .

Den enda lösningen blir alltså att släppa marknaden fri och börja bygga på höjden men det har politikerna satt stopp för och när de försöker skriker medelklassen nej , då de inte vill se sina lägenheter och villor falla i pris.

Tillslut måste det alltså byggas kåkstäder i Stockholm. Dock är detta inte Brasilien. Det är under tio grader varmt 5-6 månader om året i Stockholm. Stockholm börjar redan nu får illegala campingar fyllda med uteliggare och illegala invandrare. Just nu kostar det mer att jaga dessa illegala nybyggare än att låta dem vara kvar. På vanligt marxistiskt kristdemokratiskt maner låter man dem vara kvar. Problemet är bara att tillslut är det försent att göra någonting dels av ekonomiska och sociala kostnader. Då är Stockholm på väg att bli en stad fylld med gatubarn, illegala invandrare, öppen prostitution, droghandel, kriminalitet, uteliggare och tiggare.

Det är alltså här inte bara Stockholm men även Göteborg och Malmö är på väg med rasande takt. I bästa fall kan man väl låta Botkyrka och Södertälje bli gigantiska ghetton och bygga alla miljonprogram där. Men det håller på att rinna över även där.

Det är en tidsfråga innan den här misären blir vardag. Nu kan medelklassen och övre medelklassen köpa sig fri genom fördelaktiga lån – men tillslut går det inte. Du kan inte ha folk med en belåningsgrad på 80 procent och då rakt ned i boendet. Det blir en neråtgående spiral.
Nationalekonomer borde vara riktigt jävla oroliga rörande mångkulturen och massinvandringen och den här artikeln vittnar om att fler (om än att de inte har några lösningar) börja märka att Sverige är på väg att gå åt helvete. Titta på den internationella pressen. De är grymt jävla PK på deras olika sätt, men de märker att någon är på väg att gå riktigt jävla snett i Sverige och det är en varningssignal för alla.

Sveriges klocka tickar och om inte den här massinvandringen stoppas och vi får en återvandring inom de kommande 30 åren så kommer situationen bli ohållbar. Vi kommer alltså i princip rasa ned på tredje världen nivå - i synnerhet när etablissemanget inte har mer statliga företag att sälja ut och mer välfärd att skära ned på. Då måste man börja låna pengar för att finanisera det som finns kvar och vi får en helt jävla sinnesjuk statsskuld (som redan idag är absurt hög).

Att delar av etablissemanget nu säger: "Öh, Fredde, softa litet", är således inte så konstigt.

Inte för att vara petig men rödgröna samarbetar inte med Tullingepartiet(TuP). Rödgröna behöver inte(pga sitt starka stöd i norra botkyrka) TuP:s stöd för att ha kvar sin makt i kommunen. Orsaken till att TuP ens existerar beror bl.a. på att det byggs för mycket och att grönområden därigenom försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in