2013-09-20, 18:40
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jag har allt mer svårt för "kändisar", poilitiker, tyckare och mediafolk. Jag HATAR reklam och kommersialism. Jag har helt och hållet mist respekten. Är det någon annan som delar denna känsla?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Ja. Klarar knappt av att se på TV eller läsa tidningar, då det oftast får mig att må illa. Helt allvarligt.

Samma sak här.

Det faktiskt fysiska illamåendet man känner när man bevittnar medialandskapets teater av bildsköna halvhjärnor och Stomatol-leende politikerbroilers som försöker sig på "analys" och "diskussion" i frukost-TV genom upprepning av dom auktoritets-auktoriserade floskler som för tillfället gäller, är vi nog inte ensamma om att känna.

Traditionell media håller helt enkelt måttet! Inte bara för bristen på genuin analys av dagens läge, utan också för att att den folkbildande meta-politiken lyser igenom så enfaldigt tydligt.

Vilken tänkande individ kan på allvar fundera på om det är den ena eller den andra sidan i det offentliga samhällsdiskussionen kallat "mediakriget om mångkulturen" man ska ge sin tilltro, när dom stringenta resonemangen och den klara analysen man får sig presenterad på Flashback avslöjar båda sidornas käbbel som det hjärndöda skådespel det verkligen är?
Citera
2013-09-20, 18:53
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Jag har allt mer svårt för "kändisar", poilitiker, tyckare och mediafolk. Jag HATAR reklam och kommersialism. Jag har helt och hållet mist respekten. Är det någon annan som delar denna känsla?

Det går ta mig fan inte att ta del utav vare sig TV / radio / tidningar utan att uppkastningar gör sig gällande. Det ideliga gnäll- / gny- / tyckasyndom-reportage. Ibland slår jag över till P1, som förr var en hyfsad kanal, inte alltför mycket tjo, tjim å nonsenspladder. Men kanalen är på senare år helt kuppad och i händerna på feministerna. Igårkväll snackade man om en pjäs som skulle sättas upp, den ska heta "kan du vissla Johanna", och ska gestalta ensamkommande flyktingbarn. Befolkningen ska tydligen tvångsmatas 24/7, intensiteten har utan tvekan tilltagit senaste året. Är ändå övertygad om att desperata massmedia binder ris åt egen rygg, och Åkesson kommer ut på + sidan.
Citera
2013-09-20, 19:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Du har rätt i att det inte var något bra exempel. Därför är det med sorg i hjärtat som jag kan tillägga att ungefär samma tongångar hörs bland förskräckande många andra vuxna svenskar, (ut)bildade såväl som o(ut)bildade. Jag kunde alltså lika gärna ha tagit ett annat exempel ur verkligheten, för dem finns det gott om.

Har du förresten länk till den utredning du citerar ur?

Vassego.

http://weburn.kb.se/metadata/544/SOU_260544.htm

Sid 385 ff

Citat:
Det råder knappast någon tvekan om att småbarnens inställning till
kamrater av annat etniskt ursprung präglas av föräldrarnas inställning till
invandring och invandrare. Eftersom den i så stor utsträckning ofta
präglas av okunnighet blir det angeläget att motverka den i och genom
förskolan.

Samvaron mellan barn av olika nationaliteter kan lägga
grunden till ömsesidig framtida tolerans och förståelse under förutsättning
att förskolans personal aktivt medverkar. Denna personal blir
därmed den första i raden av kontaktgrupper för informationen.

På den grund som sålunda lagts i förskolan bör grundskolan och
gymnasieskolan bygga vidare. Det innebär att undervisningsmaterial, inte
minst lärarhandledningar, bör utformas så att det inom flera ämnesområden
ges incitament till förmedling av invandrarkunskap.

l samma mån som förskolans personal bör grundskolans och gymnasieskolans
personal utgöra en särskild kontaktgrupp för den eller de myndigheter som är
ansvariga för information om invandringen och invandrarna. (min fetstil)
Citera
2013-09-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Jag ogillar det där ordet starkt. Det är ännu ett försök att använda ett positivt laddat ord (kärlek) för att få en företeelse att framstå som positiv i sig själv. (Papperslös, gömda flyktingar och nysvensk är andra exempel på samma fenomen, ni kan säkert komma på fler exempel.)

Man skulle kunna kalla det hustruimport eller postorderfruar eller kusinbröllop istället om man ville få det att låta negativt, vilket hade varit lika oseriöst. Kan vi kalla det anhöriginvandring, som det heter?

Äktenskapsinvandring?

/SD-trollet
Citera
2013-09-20, 19:41
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ja, sedan länge. Ta politikerdebatter, jag ser dem inte längre. Varför ska en normalintelligent människa ödsla 30 min av sin tid med att lyssa på Ullenhags floskler?
Citera
2013-09-20, 19:58
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Waldemar Ingdahl forcerar sin agitation för sin slutgiltiga lösning rörande den svenska samhällsmodellen. Förebilden är som tidigare, något utmanande kan ju tyckas, den israeliska integrationspolitiken:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ma_8538918.svd

Citat:
Israel visar oss att en politik där krishantering och stöd till särskilt behövande grupper sätts i fokus kan skapa möjligheter även i de svåraste förhållanden.

Så här skrev Ingdahl den 23:e augusti:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ik_8437928.svd
Citera
2013-09-20, 20:18
Medlem
DAGGER[X]s avatar
P1 hade idag ett reportage om Hinseanstalten. Det var gjort i väldigt god ton för att ge en bild av fångar som kämpade hårt för att bli ärliga medborgare. Några guldkorn slank ut, t.ex. "De flesta fångarna har användning för sin sömmerske-utbildning när dom återvänder till sina hemländer efter anstaltsvistelsen".
Citera
2013-09-20, 20:52
Medlem
Severstals avatar
Ivar Arpi på SvD, en av de få någorlunda rationella och självtänkande journalisterna (åtminstone i jämförelse med övriga) slutar i dag på ledarsidan. Mycket tråkigt. Ivar har skrivit bra och uppfriskande saker inom mångkulturomådet. En av de få.

Jag förmodar att Tove - Det handlar istället om hur vi ska få människor att vilja komma till Sverige - Lifvendahl inte ville förlänga Ivars vikariat med tanke på hur inkorrekt han har varit.
Citera
2013-09-20, 21:09
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Det ligger tidsandan, den här konflikten mellan verklighet och forna tiders tankestyrning.

De flesta i denna tråd har väl sett det norska programmet Hjärnevask. I avsnittet om ras så blottläggs denna konflikt väldigt tydligt i de sekvenser där programledaren efter samtal med olika "realister" presenterar sina rön för de stammande hjonen som tidigare i programmet lagt ner lagen: ideologin och den mänskliga sinnevärlden är verkligheten. Verkligheten "där ute" skall tuktas och klotsen skall ner i det runda hålet till varje pris, annars väntar experiment med skallmätning, isbad för handikappade och stora mängder gas.

Vad gäller avsmak för eliten och deras olika framträdanden och påhitt via de tidigare helt dominerande mediakanalerna så är det som sagt nätet som är den största faktorn i att intresse och förtroende minskar, men det finns fortfarande stora grupper som glor på gammelmedia och dess ansikten, men det rör sig om WT (ogillar termen men alla vet vad jag menar), tonåringar och mähän i medelklassen. Tänkande människor befinner sig på internet. I takt med att denna teknik, detta fenomen och denna omvälvande förändring går vidare så kommer den enkelriktade kommunikationen att upplevas som allt mer arkaisk. I den digitala miljön så är alltid debatten närvarande. Även om man låser en site och försäker cocoona sig i ett trygghetstörstande cirkelrunk så finns debatten nästgårds, bara ett musklick bort.

Men det finns orosmoln vad gäller övergången till digital media. Vi har redan i dag enorma skaror västerländska pojkar som sitter och spelar spel och runkar ut libidon till det onaturliga, hyperstimulerande "harem" av "novel females" (hela tiden nya intryck, nya intryck....) vilket fuckar upp deras hjärna. Detta är en varningsklocka som beskriver en framtid som allt mer kan komma att likna den i filmen "Idiocracy". Alltså en framtid bestående av en etniskt bastardiserad och förvirrad arbetar/konsummentklass som lever för bröd och skådespel. Internet har potentialen att föra folk samman, men också att segmentera och isolera folk ifrån varandra i olika subkulturer.

Flummigt men, tänk er ett par decennier in i framtiden när allt som kommer via skärmen, eller glasögonen, eller chipet bakom örat eller "implantatet" i skallen är som crack.

Den som lever får se.
I vår tid så slår den nya tekniken och den nya, vakna meborgaren emot gammelmedia som vågor mot ett sandslott. Vi är många som bara känner avsmak inför allting PK. Jag tittar på klockan och väntar in klockslaget då ALL pk rasar ihop och ett hårt och konfliktskapande språk bryter igenom. Ett spåk som beskriver verkligheten rakt av, utan att tassa runt hemskiteter som etnicitet osv.
Citera
2013-09-20, 21:30
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 'DAGGER[X
'|45334762]P1 hade idag ett reportage om Hinseanstalten. Det var gjort i väldigt god ton för att ge en bild av fångar som kämpade hårt för att bli ärliga medborgare. Några guldkorn slank ut, t.ex. "De flesta fångarna har användning för sin sömmerske-utbildning när dom återvänder till sina hemländer efter anstaltsvistelsen".
I teorin skulle man alltså kunna gå klart skola i Rumänien, åka till Sverige, fixa fängelse, få en gedigen utbildning och åka hem med kompetens?

Ur led är tiden.
Citera
2013-09-20, 22:33
Medlem
Staffan Danielsson hukar sig för den vinande partipiskan i ett nytt blogginlägg apropå debattartikeln:

Citat:
Dagen efter., min Brännpunktsartikel om migration

Det tog väl inte hus i helsike, men lite åt det hållet, ändå. Min debattartikel om migrationsdebatten i Sverige, och Centerpartiets linje som jag vill nyansera lite.

Jag förstår naturligtvis irritationen och ilskan från de som organiserar Centerstämman, och kanske deltar i den, att min artikel tog en del fokus från hur stämmans budskap borde ha förts ut. Jag skulle säkert ha varit lika arg själv i motsvarande läge.

Samtidigt så ville jag ju, som en liten minoritet, ändå påverka svensk migrationsdebatt i öppnare riktning, samt söka få en mer nyanserad centerpolitik på området. Inga små mål, det erkännes, och visst är det mycket av musen som ryter..

Eftersom jag anser denna fråga så viktig, och att den bromsar Centerpartiets återhämtning, så tog jag ändå chansen att publicera en artikel när möjligheten gavs. Resultatet blev ju tyvärr contraproduktivt, stämmans beslut blev ännu mer radikala på flera punkter, t ex ska alla flyktingar med asylskäl kunna ansöka om asyl vid Sveriges alla ambassader i världen om C får bestämma. Anhöringinvandring av närstående som mostrar och farbröder osv ska också ske utan krav på medfinansiering.

Jag kritiserar ibland Miljöpartiet för att ta välmenande men lite flummiga beslut som är dåligt analyserade. Nog tycker jag att vi nu är där själva..Men OK, stämman har beslutat och vi får nu ett fullskaletest på om vår återhämtning tar extra fart eller om mina farhågor besannas. Hoppas jag har fel!

Jag hade hoppats att reaktionerna från partiet på artikeln skulle bli att Staffan står ju ändå bakom en fortsatt generös svensk migrationspolitik i EU-tät, han är mer restriktiv på några punkter men han är i stark minoritet och partilinjen är glasklar och starkt förankrad. Ungefär.

Därför är jag bestört och oerhört ledsen över uttalanden som att min debattartikel inte rimmar med Centerpartiets värderingar och idéprogram. Jag har i 35 år kämpat för Centerpartiet och stårt tryggt på våra värderingar och var mycket aktiv i ideprogramsdebatten och står bakom stämmobeslutet. Denna reaktion visar nog tyvärr på att den här debatten behövs.
Citera
2013-09-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Staffan Danielsson hukar sig för den vinande partipiskan i ett nytt blogginlägg apropå debattartikeln:

Danielsson är ju en fascinerande personlighet. Ur ett metapolitiskt perspektiv spelar det ingen roll att en enskild riksdagsledamot inom ett fyraprocentsparti vill ha massinvandring istället för rådande vision om en ny folkvandringstid. Men ändå ... att år ut och år in på samma mjäkiga, urskuldande sätt streta emot och bara bli trampad på vittnar om en djävulsk envetenhet. Jag hade velat fråga vad som driver honom.

Han har dock åstadkommit en förtjänstfull ska, och det är att bidra till att exponera hur knäppa Centern blivit. Heder åt honom för detta.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-09-20 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in