Idag gav Aftonbladet Sverigedemokraterna en ordentlig jävla smocka. Först publicerar de en debatt-artikel av Sarnecki, Hällsten och Szulkin.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab
Jag har snabbt kollat igenom undersökningen de gjort och det finns en del att invända emot då det kommer till urval och val av metod, så som val av statistiska test. Man har medvetet valt att avstå från att göra vissa statistiska test för att just för fram det här resultatet. Detta måste nog komma från beställning från himlen från de övriga etablerade partierna. Om inte Sverigedemokraterna använder sig av akademisk kritik lär de få rätt stora problem.
Aftonbladets ledare tar verkligen till sig det här till sin extrem och förklarar alla skillnader i brottslighet mellan invandrare och svenskar med socio-ekonomiska faktorer. Inte ens Stockholms-forskarna vågar göra detta.
Citat:
Det är inte invandring som är drivkraften bakom brottsligheten, det är fattigdom. Men i dagens svenska klassamhälle är många av de fattiga invandrare eller barn till invandrare. Därför ser siffrorna ut som de gör. Resultatet av undersökningen är inte det minsta förvånande. De socioekonomiska villkorens betydelse för våra livschanser är en hörnpelare i samhällsekonomin.
Ändå borde siffrorna skaka om den politiska debatten och dra undan mattan för främlingsfientligheten.
Eftersom det är fattigdom, och inte invandring, som skapar brottslingar måste alla krafter inriktas på att bekämpa just fattigdomen och klyftorna i samhället. Högerextremisterna försöker göra precis tvärtom
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle12763368.ab
Detta var nog den snyggaste attacken på SD som man har gjort på länge. Sverigedemokraterna kan inte ta sig ut det här. Det är ytterst få svenska forskare som får komma till tals och aldrig dem med åsikter som sticker ut, förutom kanske den här neo-liberala nationalekonomen med det polsk-judisk-klingande namnet. Sarnecki är förbannat duktig på att använda media för sina politiska kampanjer.
Jag har sagt detta 1000 gånger. Man bör aldrig använda sig av negativa kampanjer. Istället bör man tala om svenskarnas rätt till kultur och territorium. Det har man mer och mer börjat göra i SD och det är förbannat smart.
Vi får se vad övriga media gör med det här. Jag gissar faktiskt på att man använder det emot SD. Jag skulle göra det.