2016-08-13, 19:50
Medlem
fasligts avatar
Fler och fler hakar på spåret att via biskop Antjes politiseringsambitioner av Svenska Kyrkan komma åt islamismens politiska aktivism. Mycket bra. Ju mindre utrymme för religiösa maktanspråk, desto bättre. Idag tar Sydsvenskans Andreas Ekholm till orda.
Citat:
Vi behöver mindre religion – inte mer
Religionen gör nya politiska anspråk denna sommar.
Exempel finns det många. De ser olika ut på ytan, men tycks ha samma riktning, och kan sammanfattas i en mening:
Samhället skulle verkligen må bra av lite mer religion.
Man skulle kunna tänka sig att en tid som präglas av religiöst betingade konflikter skulle röra sig åt andra hållet. Fruktansvärda tolkningar av islam, vansinniga påfund om heder och helighet kopplade till sex, stympningar av pojkar och flickor, en katolsk världskyrka som långsamt reformerar sig bort från en samtidshistoria av övergrepp mot barn, tvingande klädsel, må det vara burkor eller chassidiska hattar, en ekumenisk kamp mot lika rättigheter för människor oavsett läggning … Man kan tycka att den som vill stärka religionens plats i offentligheten har ganska mycket att bevisa, och kanske rent av borde uppvisa en smula ödmjukhet inför den egna historien.
Citat:
Några exempel: ärkebiskop Antjé Jackelén skriver en debattartikel (Dagens Nyheter, 8/8) tillsammans andra religiösa ledare. De resonliga formuleringarna döljer ärendet, men en envis läsare hittar budskapets kärna:
Vi behöver uppvärdera religionens plats i samhället. Alltså i politiken.
”Förvisningen av religion till det privata är en dålig lösning”, heter det i texten, innan den går bort sig i ett nästan helt obegripligt resonemang om att sekularism också föder terror.
Citat:
En av de mest radikala debattörerna i denna fråga är teologen och pastorsättlingen Joel Halldorf. Han uttrycker sig dock så försiktigt att hans radikalitet inte riktigt märks. [...] Det låter ju jättefint. Vem vill inte att alla ska bidra? Man får alltså läsa honom noga, och försöka bättre förstå vad ”bidra” i det här fallet betyder.
”Det nya som sker i dag är att allt fler troende underkänner den moderna idén om religionens privatisering”, skriver Halldorf bland annat. Jag har kanske missförstått, men kan inte tolka honom på något annat sätt än att han menar ”vara med och bestämma saker om hur samhället ska byggas, utifrån den auktoritet som den personliga tron ger”.
Eller rakare: Just för att du tror på Gud, så har du något särskilt att komma med när vi ska besluta om vårt gemensamma livs spelregler.
Här gäller det att hålla emot. Visserligen har kyrkliga ledare visat vägen för politiska framsteg – men oftare för att de har haft en god organisation, kraftfull framtoning och talets gåva, än för att de har något slags himmelska sanningar i ryggen.[...] kyrkor har gjort stora insatser med demokratiarbete och välgörenhet och engagemang – men samtidigt varit stenhårt repressiva mot individuellt avvikande.
Vi som känner visst vankelmod när Joel Halldorf (Expressen, 11/8) nu argumenterar för att vi behöver mer av rätt sorts liksom mildare islam för att komma till rätta med avarterna, vi är inte på hetsjakt mot enskilda individers längtan efter meditation, tröst och mening. Det handlar inte alls om det. Det handlar i stället om religionens ofta synliga ambition att styra samlevnad, medicin, politik, geografiska gränsdragningar, forskning, musik, litteratur och konst samt de mest grundläggande av mänskliga rättigheter. Det är den vi vill se upp med – för den återkommer, gång på gång på gång, och den beskär människors frihet.
Slutsatsen blir då för min del inte att vi behöver mer av någon religion alls, utan mindre. [...]
Mot den organiserade religionens politiska anspråk bör man däremot förhålla sig som till vilka politiska anspråk som helst, och inte vara rädd för att bemöta dem med sedvanlig politisk polemik.
I det ögonblick en privat religiös övertygelse används för att bestämma hur andra människor ska leva sina liv är den inte längre privat.
Jackeléns och Halldorfs argumentation riskerar att leda oss tillbaka i tiden, där det känslomässigt privata, det andliga, uppvärderas när samhällets regler ska skrivas.
Sådant sker inte utan att någon annan får anpassa sig.
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-13...gion--inte-mer

Nej religionen kommer inte att leda oss framåt, och särskilt då inte islam, inte i någon som helst form.
Citera
2016-08-13, 20:07
Medlem
fasligts avatar
Det händer grejer i rasande takt nu, mer och mer skit som sker i religionens, kulturens och den skenheliga feminismens namn kommer upp på bordet. Alldeles utmärkt. Idag Gulan Avci på AB debatt.
Citat:
DEBATT. Denna fantastiska sommar börjar gå mot sitt slut och skolan slår snart upp sina portar. För många barn har sommarlovet inneburit ledighet, glädje, bad och värme men för andra barn har sommaren sett helt annorlunda ut.
Sommaren är en riskperiod där många flickor riskerar att bli utsatta för kvinnlig könsstympning. Många familjer återvänder till sina forna hemländer och då pressas föräldrar ofta av släkten och omgivningen att utsätta sina döttrar för denna fruktansvärda och omänskliga tortyr.
Nu måste kommuner och skolor börja ta sitt ansvar i den här frågan och ta fram förebyggande samt kortsiktiga akuta riktlinjer och handlingsplaner för att förhindra att fler flickor drabbas. Sommarlovet ska vara en tid som alla barn ska kunna se fram emot.
Kvinnlig könsstympning är inte bara en fruktansvärd sedvänja utan det är ett enormt övergrepp som syftar till att kontrollera kvinnans sexualitet. En feministisk kamp som inte synliggör att oskyldiga flickor och kvinnor torteras och lämnas med fysiska och psykiska ärr, är inte en feministisk kamp värd namnet.
Citat:
Bara i Sverige har denna vidriga tradition fråntagit 38 000 flickor och kvinnor deras mänskliga rättigheter och kränkt deras integritet. Könsstympning är förbjudet enligt svensk lag sedan 1982 och kan ge mellan fyra till tio års fängelse.
Sedan 1999 är det straffbart även om ingreppet utförs i ett annat land.
Trots att frågan om kvinnlig könsstympning kommit långt i Sverige så återstår mycket av problematiken. Rädda Barnens erfarenhet, som länge jobbat med frågan i förebyggande syfte, är att många skolor och kommuner fortfarande är ovetandes. De betonar att en del av problemet är bristande kunskap som kan bottna i att det upplevs som utpekande och diskriminerande att ens ställa en sådan fråga till skolbarn.
Citat:
Precis som med arbetet mot radikalisering måste kommunen ta en aktiv roll för att komma åt problemet.
Det är dags att svensk lag mot kvinnlig könsstympning börjar tillämpas. Att offren skyddas och förövarna straffas. För när lagen inte efterlevs leder det till att alltfler struntar i dess existens. Därför bör det införas någon form av kontrollfunktion och att anmälningsplikten skärps när misstanke om ett sådant brott föreligger.
De flickor som är rädda inför sommarloven ska förstå att samhället inte övergivet dem. För oavsett vilken etnisk eller kulturell bakgrund man har ska alla barns rättigheter skyddas i Sverige.
Jag vill uppmana alla politiker och skolledningar runt om i landet att ta kampen för alla kvinnors lika rätt till sin egen kropp och till sitt eget liv.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23303006.ab

Ett tips är att de vårdcentraler som ombesörjer oskuldskontroller också får tydlig anmälningsplikt då de upptäcker könsstympning. Fast visst ja, det har de redan. Ett könsstympat barn kan inte ha utsatts för annat än barnmisshandel och vid minsta misstanke har vården, socialtjänsten och skolan anmälningsplikt. Bara att börja tillämpa nu när vi börjar kränga av oss det kulturrelativistiska och det perversfeministiska oket.
Citera
2016-08-13, 21:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ett tips är att de vårdcentraler som ombesörjer oskuldskontroller också får tydlig anmälningsplikt då de upptäcker könsstympning. Fast visst ja, det har de redan. Ett könsstympat barn kan inte ha utsatts för annat än barnmisshandel och vid minsta misstanke har vården, socialtjänsten och skolan anmälningsplikt. Bara att börja tillämpa nu när vi börjar kränga av oss det kulturrelativistiska och det perversfeministiska oket.
Vid könsstympning bör föräldrarna självklart straffas för våldtäkt, grov misshandel, övergrepp rent allmänt & säkert 10 andra brott. Livstids fängelse borde vara normen för detta svineri. (så länge vi inte har dödsstraff)
Citera
2016-08-13, 22:03
Medlem
fasligts avatar
De, av de vidriga identitetsaktivisternas rasistiska agenda, tvångsstigmatiserade som blattifierade muslimister tar matchen inifrån vilket är oerhört värdefullt för att få till ett riktigt paradigmskifte. De återtar sitt fulla människovärde som självdefinierande subjekt efter åratal under den av identitetsaktivisterna föreskrivna svart-rosa stövel som hållit dem fastpressade under tillskriven kollektiv tillhörighet. Varje avmuslimifierad person som gör sin röst hörd är så värdefull. Härligt. Här Anosh Ghasri på facebook:
Citat:
De vanliga snyfthistorierna som syftar på diskriminering lär utebli i Hadzialics fall, mycket beroende på att hon inte betraktades som muslim i den svenska kontexten av de personer som i det offentliga utger sig för att representera muslimer och skriker högt när tvivelaktiga muslimers förehavanden, såsom Kaplans och Khans, ifrågasätts.
Tufekcioglu är ungdomsimam. Sett till det nedanstående, och det faktum att han myst med islamistiska predikanter som Khalid Yasin som anser att straffet för homosexualitet är döden, krävs inga kvalificerade gissningar om hans syn på integration och svenskhet.
Den här reaktionen, från en ungdomsimam, alltså en person som påverkar och formar ungdomars moraliska uppfattningar, en som förväntas vägleda de, är emellertid anskrämligt. Vad blir konsekvensen av detta för de barn och ungdomar som Tufekcioglu träffar?
Inte ett ord nämns om att Hadzialic var framgångsrik, inte ett ord om att hon hade en ministerpost, inte ett ord om hennes juristutbildning, inte ett ord om hur hon lyckats laborera i det politiska systemet, alltså saker som är beundransvärda och kan tänkas sporra ungdomar till framgång och produktivitet.
Vet hut för bövelen! Hellre tio rattfulla Hadzialic än en nykter Tufekcioglu!

Och hur ser då reaktionen från den islamistiska ungdomsledaren ut? Jo, så här:
Citat:
Gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadzialic som gjorde sig känd för att i hårda ordalag kritisera muslimer för att inte vilja integrera sig åkte fast av Malmöpolisen för att ha kört rattfull och riskerat sitt eget och andra människors liv.

Hade hon varit mindre "integrerad", dvs avstått från alkohol som många muslimer gör i Sverige, hade hon fortfarande haft sitt jobb idag

Något att tänka på
https://www.facebook.com/AnoshGhasri...172390490485:0
Citera
2016-08-13, 22:45
Medlem
Den ständigt lika otrevliga och osympatiska Andrev Walden (blev han förresten för rabiat till och med för Wolo att hantera eller var det Walden själv som kände osynliga glastak på DN som endast Afabladet kunde spränga? Eller var han bara frilansare förut?) bekänner åtminstone färg om var han står i massinvandringsfrågan. Han hymlar inte, för att uttrycka sig milt.

"Debatten mår inte bra.
Här är fem angrepp jag helt *enkelt inte orkar se mer.
”Alarmist!” Det behöver inte vara orimligt att avfärda någon som alarmist – debatten saknar inte röster som på lösa grunder försöker skrämma opinionen i olika riktningar – men då ska du
också kunna svara på var gränsen egentligen går. Om du inte kan det har du förmodligen bara härskarteknikat någon i brist på argument.
Om det inte är rimligt att dra parallell*er till 1930-talet när flyktingar tecknas som råttor eller kåta barbarer i ledande europeiska dagstidningar, var går gränsen i så fall? Ge mig ett exempel.
Om jag inte ska oroa mig för glidning på ledarredaktionerna när skribenter febrar om nationens undergång eller slår fast att invandrare våldtar “i enlighet med kulturen” medan etniskt svenska män våldtar “i strid med kulturen”, när ska jag då oroa mig? Ge mig ett exempel.
Om det inte är rasism att teckna en riksdagspolitiker med invandrarbakgrund som apa, vad är rasism? Ge mig ett exempel.
Om tiotusen asylsökande i veckan inte är ohållbart, när blir det ohållbart? Har du några förslag?
”När vi inte längre kan erbjuda trygg*are förhållanden än flyktinglägren i krigets närområde och där är vi inte än”, svarade jag. Det behöver inte vara svårare än så. Det är inte meningen att vi ska enas, bara unna varandra ett *ramverk.
Kräv exemplet av den som kallar dig alarmist. Och var beredd att göra detsamma om du tänker kalla någon annan alarmist."

Smaka på den meningen igen. ”När vi inte längre kan erbjuda trygg*are förhållanden än flyktinglägren i krigets närområde och där är vi inte än”. Sverige måste alltså till Iraks och Libanons nivå innan Herr Walden känner att Sverige har tagit sitt ansvar. Vi får aldrig glömma graden av sinnessjukdom hos våra värsta fiender. Jag tvivlar på att ens Anders Lindberg himself skulle uttrycka sig i så pass starka ordalag. Och för övrigt, 10000 per vecka var ju bevisligen just, precis exakt "ohållbart" redan ur ett mycket kortsiktigt perspektiv (folk fick sova på gatan, Allt Åt Alla förvandlades till Inget Till Någon på nolltid, hela skåneregionen hade totalt slut på filtar och madrasser unt so weiter). Men det är klart, även om allting var helt sönderkört hösten 2015 med svenska mått mätt så var vi ju inte Mogadishu, och då fanns/finns det ju ingen anledning att stoppa flödet. Karin Petterson bör nog ta sig en allvarlig funderare på hur mycket Walden Afabladet tål.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle23332797.ab
Citera
2016-08-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Den ständigt lika otrevliga och osympatiska Andrev Walden (blev han förresten för rabiat till och med för Wolo att hantera eller var det Walden själv som kände osynliga glastak på DN som endast Afabladet kunde spränga? Eller var han bara frilansare förut?) bekänner åtminstone färg om var han står i massinvandringsfrågan. Han hymlar inte, för att uttrycka sig milt.

"Debatten mår inte bra.
”Alarmist!” Det behöver inte vara orimligt att avfärda någon som alarmist – debatten saknar inte röster som på lösa grunder försöker skrämma opinionen i olika riktningar – men då ska du
också kunna svara på var gränsen egentligen går. Om du inte kan det har du förmodligen bara härskarteknikat någon i brist på argument.
Om det inte är rimligt att dra parallell*er till 1930-talet när flyktingar tecknas som råttor eller kåta barbarer i ledande europeiska dagstidningar, var går gränsen i så fall? Ge mig ett exempel.
Om jag inte ska oroa mig för glidning på ledarredaktionerna när skribenter febrar om nationens undergång eller slår fast att invandrare våldtar “i enlighet med kulturen” medan etniskt svenska män våldtar “i strid med kulturen”, när ska jag då oroa mig? Ge mig ett exempel.
Om det inte är rasism att teckna en riksdagspolitiker med invandrarbakgrund som apa, vad är rasism? Ge mig ett exempel.
Om tiotusen asylsökande i veckan inte är ohållbart, när blir det ohållbart? Har du några förslag?
”När vi inte längre kan erbjuda trygg*are förhållanden än flyktinglägren i krigets närområde och där är vi inte än”, svarade jag. Det behöver inte vara svårare än så. Det är inte meningen att vi ska enas, bara unna varandra ett *ramverk.
Kräv exemplet av den som kallar dig alarmist. Och var beredd att göra detsamma om du tänker kalla någon annan alarmist."

Smaka på den meningen igen. ”När vi inte längre kan erbjuda trygg*are förhållanden än flyktinglägren i krigets närområde och där är vi inte än”. Sverige måste alltså till Iraks och Libanons nivå innan Herr Walden känner att Sverige har tagit sitt ansvar. Vi får aldrig glömma graden av sinnessjukdom hos våra värsta fiender. Jag tvivlar på att ens Anders Lindberg himself skulle uttrycka sig i så pass starka ordalag. Och för övrigt, 10000 per vecka var ju bevisligen just, precis exakt "ohållbart" redan ur ett mycket kortsiktigt perspektiv (folk fick sova på gatan, Allt Åt Alla förvandlades till Inget Till Någon på nolltid, hela skåneregionen hade totalt slut på filtar och madrasser unt so weiter). Men det är klart, även om allting var helt sönderkört hösten 2015 med svenska mått mätt så var vi ju inte Mogadishu, och då fanns/finns det ju ingen anledning att stoppa flödet. Karin Petterson bör nog ta sig en allvarlig funderare på hur mycket Walden Afabladet tål.

Var tvungen att kolla upp var Andrev Walden bor. Jaha, en av Stockholms allra dyraste och mest totalsegregerade, etniskt rensade gator: Bondegatan på Södermalm. Fantastiskt att det finns en sådan solidaritet i Bromma och på Söder.
Citera
2016-08-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Var tvungen att kolla upp var Andrev Walden bor. Jaha, en av Stockholms allra dyraste och mest totalsegregerade, etniskt rensade gator: Bondegatan på Södermalm. Fantastiskt att det finns en sådan solidaritet i Bromma och på Söder.

Att Walden bor på Södermalm framgår av kolumnen i fråga.

"Och här möter jag också, gång på gång, en uppdaterad version i det nya Södermalmshatet. ”Sverigevänner” påminner mig ofta om att jag inte har något mandat att uttala mig om tillståndet i landet eftersom jag bor på Södermalm, det välmående vänsterreservatet där nio av tio slugt avstår att rösta på *vänstern så att ingen (utom ”Sverigevännerna”) ska märka hur vänster vi egentligen är."

"...den här sortens angrepp är bara tomma. De stjäl syre från sakfrågorna och leder aldrig någonsin någonstans. Lite som ett efterfestgräl. Jag vill inte veta var Jonas Sjöstedt bor, jag vill veta var han har tänkt att alla andra ska bo. Kan man säga."
Citera
2016-08-14, 00:19
Medlem
Prawitzs avatar
Kaozet i Sverige börjar oro allt fler.

Citat:
Polisens kris är så djup att regeringen måste agera snabbt och med kraft. En ny rikspolischef och mer pengar är en bra början.

Chefsåklagarna i Linköping och Norrköping varnade nyligen för att vi är på väg mot en systemkollaps. Det råder en sådan brist på utredande poliser att allvarliga brott som våldtäkter och övergrepp mot barn blir liggande på hög.

Av cirka 1,3 miljoner polisärenden förra året gick bara 160 000 ärenden vidare till åklagare, det vill säga 13 procent. Och ska man tro Polismyndigheten kommer läget att förvärras ytterligare under de närmaste åren. Antalet DNA-prover minskar dramatiskt. År 2012 topsade polisen drygt 52 000 personer. I år spås den siffran halveras till 27 000 prover.

Förhoppningar om att den nya organisationen snart har satt sig och att flyktingkrisen, det förhöjda terrorhotet och problemen i utanförskapsområdena ska tona bort är just bara förhoppningar.

Det är en oerhört allvarlig situation. Rättsstaten är själva grundvalen för en fungerande demokrati. Om människor tappar tilltron till polisens förmåga att lösa brott och upprätthålla tryggheten riskerar vi att få en utveckling då säkerheten privatiseras i form av medborgargarden, gated communities och en säkerhetsbransch i ständig guldrusch. Det är särskilt illa i en tid när oron växer kring den historiska integrationsutmaning som Sverige står inför. Därför är det så viktigt att regeringen tar kommandot och erkänner vidden av krisen.

http://www.expressen.se/ledare/anna-...anders-ygeman/

Det verkar inte som om Dahlberg gör kopplingen mellan krisen inom rättsväsendet och den "historiska integrationsutmaningen". Anledningen till att kaozet sprider sig i Sverige är just för att massinvandringen till landet tär något oerhört på vissa samhällsfunktioner. Att just polisen är så utsatt bevisar ju hur "integrationen" fungerar i praktiken. Jag frågar mig hur länge till det kan fortsätta såhär. Görs ingenting åt problemen har vi garanterat medborgargarden i varje svensk stad innan valet 2018.
Citera
2016-08-14, 00:35
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Kaozet i Sverige börjar oro allt fler.

Det verkar inte som om Dahlberg gör kopplingen mellan krisen inom rättsväsendet och den "historiska integrationsutmaningen". Anledningen till att kaozet sprider sig i Sverige är just för att massinvandringen till landet tär något oerhört på vissa samhällsfunktioner. Att just polisen är så utsatt bevisar ju hur "integrationen" fungerar i praktiken. Jag frågar mig hur länge till det kan fortsätta såhär. Görs ingenting åt problemen har vi garanterat medborgargarden i varje svensk stad innan valet 2018.

Jag tycker inte du är rättvis i beskrivningen av Dahlbergs problemformulering, hon sätter indirekt fingret på hur mångkulturen stryks medhårs av ansvariga politiker och att den skapar enorma samhällsproblem.

Citat:
Citat:
Man kan ha olika teorier kring vad denna kris beror på, men ingen kan betvivla att patienten är allvarligt sjuk. Och det finns inga tecken på att detta kritiska tillstånd är på väg att stabiliseras i närtid. Förhoppningar om att den nya organisationen snart har satt sig och att flyktingkrisen, det förhöjda terrorhotet och problemen i utanförskapsområdena ska tona bort är just bara förhoppningar.
Citera
2016-08-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

"Debatten mår inte bra.

Tvivlar inte ett ögonblick på att Anders Lindberg skulle utrycka sig så,han är Sveriges ondaste människa.
Citera
2016-08-14, 00:38
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Att Walden bor på Södermalm framgår av kolumnen i fråga.

"Och här möter jag också, gång på gång, en uppdaterad version i det nya Södermalmshatet. ”Sverigevänner” påminner mig ofta om att jag inte har något mandat att uttala mig om tillståndet i landet eftersom jag bor på Södermalm, det välmående vänsterreservatet där nio av tio slugt avstår att rösta på *vänstern så att ingen (utom ”Sverigevännerna”) ska märka hur vänster vi egentligen är."

"...den här sortens angrepp är bara tomma. De stjäl syre från sakfrågorna och leder aldrig någonsin någonstans. Lite som ett efterfestgräl. Jag vill inte veta var Jonas Sjöstedt bor, jag vill veta var han har tänkt att alla andra ska bo. Kan man säga."
Vet inte exakt vilket valdistrikt Walden tillhör men om det är Katarina 6 (Nytorgsgatan Bondegatan mm) var valresultatet bland annat följande:
S 18,1
V 9,3
MP 17,1
FI 11,8

Lite mer än en röst på tio för vänstern.

SD fick 5,0.

Ni känner förstås till resultatet på riksnivå. Waldens valdistrikt får betraktas som högst orepresentativt för svenskens politiska profil. Betraktelsen får ske på det där stereotypa fördomsfulla faktaresistenta sättet som nu hotar allmänhetens tillit till media och därmed demokratin i sin helhet.
Senast redigerad av Vågskålen 2016-08-14 kl. 01:00.
Citera
2016-08-14, 09:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Allmänt upplevda effekter av massinvandring är inte självklart en del av mediekriget.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in