Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Precis. Den som påstår att makten på senare tid abdikerat, måste bortse från den största förändringen någonsin av det svenska samhället. Denna förändring gjordes möjlig genom politiska beslut. Makten har tvärtom jobbat mycket hårt på sistone.
Genom att variera tempusform får både longbow4y och Vågskålen rätt.
Makten och media ingick en ohelig allians redan på nittiotalet när stridsyxan grävdes ned i utbyte mot att båda jobbade för det gemensamma kärleksbarnet massinvandring. Så länge makten upprätthöll massinvandringen så granskade media folket istället för makten. Den tredje statsmakten hade i smyg blivit den första.
Inför valet 2014 hade dock vissa inom den formella makten börjat inse att det man skapat var både ekonomiska och sociala tidsinställda bomber (jag håller för troligt att Reinfeldt insåg det redan från början och därför tryckte gasen i botten).
Det officiella vändningen där makten gick från att vara åtråvärd till att vara en handgranat man kastade ifrån sig snabbare än en het potatis var det famösa "Öppna era hjärtan-talet" för nästan på dagen exakt två år sedan.
Efter det har vi sett både en opposition som för allt i världen inte vill fälla sittande regering och chutzpah från media med DN i spetsen med makalös fräckhet försöker ställa den formella makten till svars för vad samma media i smyg tvingat/lurat den formella att göra.
Så med start den 16:e augusti 2014 så har både borgerligheten och media mer eller mindre elegant backat från makten och pekar nu finger mot en rödgrön regering som är allt mindre bekväm i sin roll som formell makt, men bara har börjat förstå hur lurad man är av media och Reinfeldt.
Allteftersom de tidsinställda bomberna fortsätter brisera kommer det bli allt mer obekvämt att sitta med makten, och lagom till 2018 när jätteproppen Omar landar på kommunerna fullt ut kommer hela sjuklövern och media göra sitt yttersta för att peka på vem som helst eller vad som helst att "ta ansvar", bara man själv slipper.
Frågan är om det kommer leda till en nystart för den oheliga alliansen, där media och sjuklövern under täcket kommer överens om inte klandra den andre för moraset, utan i samförstånd utser en tredje part som syndabock? Putin, näthatarna och Jimmie?
Jag hoppas dock att bitterheten och egenintresset/överlevnadsinstinkten till slut kickar in hos någon aktör och en sådan pakt spricker. Dessutom tror jag att den frontlinje av mediekriget som redan idag skär
genom media med identitetspolitikvänstern i ena skyttegraven och massinvandringsliberalerna i den andra redan har skapat så mycket ont blod så det är omöjligt att i närtid bilda en enhetsfront inom media igen. Tvärtom hoppas jag på blodiga inbördes strider dem mellan. Inte bara bildligt talat.