Citat:
Ja vad ska vi ta oss till med dessa missnöjda etnonarcissister? De kan vara födda i Sverige men känner sig inte svenska. De vill inte känna sig svenska för det där andra etnot är alltid så mycket bättre, och att vara svensk är per definition att vara provinsiellt inskränkt. Svenskar bör av någon anledning ändå av hela sina väsen erkänna etnonarcissistens svenskhet även om etnonarcissisten själv avvisar den. Skulle Mustafa Can bli förtörnad om svenskar betraktade honom som vilken svensk som helst utan att notera den där superviktiga etnonarcissistiskt omhuldade kurdiskheten? Jag tror det. Skulle Amanda Ooms vara nöjd om alla fortsatt tro att hon faktiskt var vanlig svensk, vilket jag tror de flesta svenskar faktiskt gjorde till alldeles nyligen då Ooms började torgföra sin kontinentaleuropeiska etnicitet? Jag tror inte hon skulle gilla det. Alexandra P? Skulle hon överleva upplevelsen av att betraktas som svensk rätt och slätt? Tror inte hon skulle uppskatta alls att man bortsåg från hennes etnonarcissistiska grekiskhet. Herregud. Grekisk är ju synonymt med kultur, högstående kultur, rent av ursprunglig kultur, essentiell kultur. Född i Rumänien är inget hon skyltar med i onödan precis.
Det går inte över, nehej. Du kan bara ge upp, jaha. Tänk om dessa inbilska människor kunde göra just det. Ge upp och hålla käft på sig. Men det går ju inte förstås. Vad skulle de då livnära sig av? Allt P gör hämtar näring ur det utanförskapet. Just precis, det har vi fattat, ett jävla etnonarcissistiskt ältande av, ett för den allmänhet som är måltavlan, icke-problem. C skriver säkert under på hur näringsrik hans etnonarcissistiska navelskådan är och har varit. O vill väl mest bara in i värmen och få tillgång till de smaskigaste köttgrytorna.
Dessa etnonarcissister som gör sitt allra bästa för att fjärma sig från svenskheten har trots allt fått svenskhetserkännanden få svenskar förunnats. Man har varit stjärna på slottet, man har lett melodifestivalen och man har varit sommarvärd i Sveriges Radio. Vad fan mer ska vi ge dem? Långtidsbehandling hos psykiatrin så de kan bli botade från sina narcissistiska störningar?
Det går inte över, nehej. Du kan bara ge upp, jaha. Tänk om dessa inbilska människor kunde göra just det. Ge upp och hålla käft på sig. Men det går ju inte förstås. Vad skulle de då livnära sig av? Allt P gör hämtar näring ur det utanförskapet. Just precis, det har vi fattat, ett jävla etnonarcissistiskt ältande av, ett för den allmänhet som är måltavlan, icke-problem. C skriver säkert under på hur näringsrik hans etnonarcissistiska navelskådan är och har varit. O vill väl mest bara in i värmen och få tillgång till de smaskigaste köttgrytorna.
Dessa etnonarcissister som gör sitt allra bästa för att fjärma sig från svenskheten har trots allt fått svenskhetserkännanden få svenskar förunnats. Man har varit stjärna på slottet, man har lett melodifestivalen och man har varit sommarvärd i Sveriges Radio. Vad fan mer ska vi ge dem? Långtidsbehandling hos psykiatrin så de kan bli botade från sina narcissistiska störningar?
Alla tre vill inte vara svenskar utan världsmedborgare. Pascalidou skrattade ut Ooms när hon berättade att hon tänkte bli svensk medborgare. "Varför vill du bli svensk?" undrade hon.
Genomgående är programmet rätt förvirrat i förhållande till titeln "Jag ska bli svensk". Ooms beskriver sig som rädd och känner tvång till ett svenskt medborgarskap för sina barns skull, Can vill njuta av tillvaron och bryr sig i övrigt inte och Pascalidou känner sig ilsken och fördömd över sitt liv i Sverige. Mycket känslor där. Jag minns denna tråds tidigare inlägg om utopister versus pragmatiker och trion är, enligt min uppfattning, ett tydligt exempel på utopister utan verklighetsförankring. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2702
Senast redigerad av Passepartout 2016-04-04 kl. 00:03.
Senast redigerad av Passepartout 2016-04-04 kl. 00:03.