2016-04-03, 17:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är ju min teori att Bonniers/DN differentierar sina produkter på olika sätt: online-DN är något mer vulgär och "söta katter" medan pappers-DN siktar på en torrare, mer akademisk ton, dvs den riktar mer in sig mot en burgen innerstadsgrupp samt makteliten -- dvs de som fortfarande köper tidningen eller får den levererad på sina skriv- och fikabord. Det ska bli intressant att se om detta avspeglar sig i denna kampanj.
Har du några belägg för det sistnämnda? jag slutade prenumerera på DN för år och dar sedan. Jag har svårt att tro att det är någon skillnad mellan papperstidningen och webben, men eftersom jag inte har möjlighet att undersöka saken lämnar jag det osagt.

På webben hade Helmersons ledare rubriken: FN är ute och cyklar

I papperstidningen var rubriken: Gör som FN säger - eller säg emot

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/sig...te-och-cyklar/
Citera
2016-04-03, 20:01
Medlem
Passepartouts avatar
Amanda Ooms lyfter frågan "När är man svensk och hur blir man det?" Hon gör det i 45 minuter i Sveriges Radio, kanal P1. 0oms är en av de 47 kändisar som undertecknat uppropet "Sverige bygger murar – och vi har fått nog!" som publicerades i Aftonbladet häromdagen. http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle22549360.ab Hon är holländsk medborgare men har bestämt sig för att söka svenskt medborgarskap och diskuterar med Mustafa Can och Alexandra Pascalidou som "har kämpat med frågorna i hela sina liv".

Citat:
Can: Det som gör ont är den ökande nationalismen att folk reagerar liksom 'känner du dig som svensk' ... alltså fuck jag har bort här i fyrtio år. Ibland kan folk fråga 'var kommer du ifrån' jag har inga problem med den frågan, då säger jag, 'från Skövde'. Då säger dom 'du ser inte ut att vara från Skövde'. Då tänker jag 'hur fan ser en Skövdebo ut egentligen?'. Hur ser en svensk ut, hur ser en holländare ut?

Can beskriver hur hans invandrade barndom krockade med svenska barns som blev skjutsade till fotbollsträning, hade fina kläder och föräldrar som bakade bullar och hjälpte till med läxläsning. Han glömmer att många svenskfödda föräldrar inte har råd med fritidsaktiviteter till barnen och att de ibland saknar förmåga att hjälpa till, både med läxläsning eller att baka bullar. Det är intressant att Ooms och Can sätter likhetstecken mellan svenskhet och medelklassliv. Mångkulturen lovordas. Can kan sticka ner till sin ICA-butik och välja mellan sextio olika sorters olivoljor (på Södermalm), en valfrihet som han verkar tro att hela Sveriges befolkning också har. När han lyriskt beskriver all mat som mångkulturen har fört med sig, säger Ooms: "Det går inte att leva utan dessa smaker".

Citat:
Can: Varför måste du ha ett pass, namn? Är det så jävla viktigt i den här postmoderna världen där gränserna flyttas och sociala konturer upplöses och det är inte en stor grej att flyga till andra sidan jordklotet, utan så rörligheten alltså ... homo sapiens har blivit homo mobilicus. Varför är det här passet så himla viktigt för dig?

[...] det som skrämmer mig är jakten på en entydig identitet och den definierar också väldigt mycket Europa idag, nationalismen ökar. Du tillhör inte oss, du är jude, du är muslim, du är kurd, du är holländare eller vad fan du nu är. Vad är problemet med multipla identiteter? Från singel så blir man sambo eller gift eller från inga barn så får man två barn, från att flacka runt så blir man bofast ... men vad är problemet med de multipla identiteterna? [...] det är en känslomässig samhörighet helt enkelt.

Citat:
Alexandra Pascalidou: Jag har ju alltid suttit i spagat mellan mina två hemländer och jag har alltid varit svenskan i Grekland och grekinnan i Sverige, eller svartskallen har jag varit här. Och jag kan bara säga det går inte över du kan bara ge upp. Man är för evigt fördömd att tillhöra 'dom andra' och det är också en känsla som inte bara tillskrivs oss av andra utan det är också en känsla man bär [...] allt jag gör hämtar näring i det utanförskapet [...] bär den kraften och den vreden och den ilskan [...].

Samtidigt som Pascalidou säger att ALLT hon gör är av kraft, vrede och ilska utifrån sin invandrarposition, så blir hon "oerhört provocerad" över att någon kallat henne "invandrarkändis".

En något förenklad sammanfattning:

Tre personer ur den kulturella gräddan, alla bosatta i Stockholms innerstad, lovordar sig själva och mångkulturen. Ooms vill bli svensk för att hon är livrädd att gränserna ska stängas av nationalister så att hon inte får träffa sina barn. Hon kan heller inte leva utan all god mat som mångkulturen har fört med sig. Can gläds över sin Södermalmstillvaro med olivoljor och multikultismaker, han älskar att resa och om han inte fortsätter med det skulle han dö. Slutligen tror Pascalidou att infödda svenskar saknar förmåga att gestikulera och tala högt.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2702

Edit: En poäng hade de i programmet, språket och berättelserna ökar förståelsen och känslan för Sverige.
Senast redigerad av Passepartout 2016-04-03 kl. 20:17.
Citera
2016-04-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Citat:
Amanda "Så vit som en snö" Ooms, född i Kalmar. Nog tusan är hon svensk i mina ögon. Medan Alexandra Pascalidou spelar på sitt fingerade främlingskap. Alienationen har inte så mycket med hemvist eller rötter att göra, men kan ha det för enskilda. I mina ögon är hon en vresig och kokett posör, med "ilskan" som ett idiom, accent eller rekvisita. Lyxproblem. Get over it!
Citera
2016-04-03, 20:37
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Amanda Ooms lyfter frågan "När är man svensk och hur blir man det?" Hon gör det i 45 minuter i Sveriges Radio, kanal P1. 0oms är en av de 47 kändisar som undertecknat uppropet "Sverige bygger murar – och vi har fått nog!" som publicerades i Aftonbladet häromdagen. http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle22549360.ab Hon är holländsk medborgare men har bestämt sig för att söka svenskt medborgarskap och diskuterar med Mustafa Can och Alexandra Pascalidou som "har kämpat med frågorna i hela sina liv".

Citat:
Can: Det som gör ont är den ökande nationalismen att folk reagerar liksom 'känner du dig som svensk' ... alltså fuck jag har bort här i fyrtio år . Ibland kan folk fråga 'var kommer du ifrån' jag har inga problem med den frågan, då säger jag, 'från Skövde'. Då säger dom 'du ser inte ut att vara från Skövde'. Då tänker jag 'hur fan ser en Skövdebo ut egentligen?'. Hur ser en svensk ut, hur ser en holländare ut?
Can beskriver hur hans invandrade barndom krockade med svenska barns som blev skjutsade till fotbollsträning, hade fina kläder och bullbakande föräldrar som hjälpte till med läxläsning. Han glömmer att många svenskfödda föräldrar inte har råd med fritidsaktiviteter till barnen och att de ibland saknar förmåga att hjälpa till, både med läxläsning eller att baka bullar. Det är intressant att Ooms och Can sätter likhetstecken mellan svenskhet och medelklassliv. Mångkulturen lovordas. Can kan sticka ner till sin ICA-butik och välja mellan sextio olika sorters olivolja (på Södermalm), en valfrihet som han verkar tro att hela Sveriges befolkning också har och när han lyriskt beskriver all mat som mångkulturen har fört med sig, säger Ooms: "Det går inte att leva utan dessa smaker".

Citat:
Can: Varför måste du ha ett pass, namn? Är det så jävla viktigt i den här postmoderna världen där gränserna flyttas och sociala konturer upplöses och det är inte en stor grej att flyga till andra sidan jordklotet, utan så rörligheten alltså ... homo sapiens har blivit homo mobilicus. Varför är det här passet så himla viktigt för dig?

[...] det som skrämmer mig är jakten på en entydig identitet och den definierar också väldigt mycket Europa idag, nationalismen ökar. Du tillhör inte oss, du är jude, du är muslim, du är kurd, du är holländare eller vad fan du nu är. Vad är problemet med multipla identiteter? Från singel så blir man sambo eller gift eller från inga barn så får man två barn, från att flacka runt så blir man bofast ... men vad är problemet med de multipla identiteterna? [...] det är en känslomässig samhörighet helt enkelt.

Citat:
Alexandra Pascalidou: Jag har ju alltid suttit i spagat mellan mina två hemländer och jag har alltid varit svenskan i Grekland och grekinnan i Sverige, eller svartskallen har jag varit här. Och jag kan bara säga det går inte över du kan bara ge upp. Man är för evigt fördömd att tillhöra 'dom andra' och det är också en känsla som inte bara tillskrivs oss av andra utan det är också en känsla man bär [...] allt jag gör hämtar näring i det utanförskapet [...] bär den kraften och den vreden och den ilskan [...].
Samtidigt som Pascalidou säger att ALLT hon gör är av kraft, vrede och ilska utifrån sin invandrarposition, så blir hon "oerhört provocerad" över att någon kallat henne "invandrarkändis".

Tre personer ur den kulturella gräddan, bosatta i Stockholms innerstad, lovordar sig själva och mångkulturen. Ooms vill bli svensk för att hon är livrädd att gränserna ska stängas av nationalister så att hon inte får träffa sina barn. Hon kan heller inte leva utan all god mat som mångkulturen har fört med sig. Can gläds över sin Södermalmstillvaro med olivoljor och multikultismaker, om han inte fortsätter att resa skulle han dö. Slutligen tror Pascalidou att infödda svenskar saknar förmåga att gestikulera och tala högt.

Blir matt av dina citat, men tack för att att du tog dig tid att skriva ner dem och posta här, så slapp jag lyssna på eländet.

De tre är osäkra på sin egen identitet och är arga på svenskar som inte är osäkra. Men att Can själv befinner sig i ett konstant tillstånd av identitetsförvirring betyder varken att andra gör det eller att andra behöver ta hänsyn till det, och allra minst bör svenskarna göra det. Det är hans eget personliga problem, ett problem jag gissar att han delar med de två andra i programmet. Och för dem räcker det inte med en välkomnande svensk stat som bekostar utlänningars hemspråksundervisning, har infört en långtgående diskrimineringslagstiftning, försöjer folk som inte ens gitter identifiera sig, ger förtur till bostäder och tandvård och ger möjlighet till lite annat smått och gått, till exempel att sitta i statens radio och snacka skit om Sverige och svenskarna. Nej, det svenska folket -vilka vi nu är - avkrävs erkännande av dessa utlänningar, ett erkännande att dessa utlänningar är lika svenska som svenskarna. Staten har redan gett det erkännandet men det korkade svenska folket vägrar göra det, hur mycket det än förmanas och undervisas i en hel del massa media, om värdegrunder och rasism m.m. och så vidare till synes i all oändlighet.

Antar att mer sas i programmet, men bara det du citerat får en att fundera lite. Om Can inte gillar det svenska passet är han fri att slänga bort det, för det betyder ju ändå ingenting, för honom. Varför är han ens kvar i landet, bland de vedervärdiga svenskarna? Och Ooms har en besynnerlig uppfattning om holländares möjligheter, och sannolikt också kommande möjligheter, att besöka Sverige. Förmodligen är hon okunnig. Pascalidou har jag slutat veta vem det är.

Det enda glädjande med det här, är väl att få i Sverige lyssnar på P1. Det är väl mest vi här och de närmast sörjande tillsammans med ljudteknikerna. Förresten, vad jobbar Can med? Är det inte han som arbetar för att muséerna här i landet ska retuschera den tråkiga och exkluderande svenska historien? Eller blandar jag ihop honom med någon annan stjärna?
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-04-03 kl. 20:43. Anledning: rättstavning
Citera
2016-04-03, 21:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt känner många journalister av hur vindarna blåser.....hoppas Stina och VF får skämmas ordentligt.
Angående journalistik....hur ser SRs och SvTs policy när det gäller anställdas politiska engagemang? Många anställda har en tendens att dyka upp i litet andra sammanhang än rent mediala.
Förutom då Per Gudmundsson som var tvungen att stänga sin blogg när han fick jobb på SVT, för han var ju borgerlig.
Citera
2016-04-03, 22:10
Medlem
Citat:

Can beskriver hur hans invandrade barndom krockade med svenska barns som blev skjutsade till fotbollsträning, hade fina kläder och föräldrar som bakade bullar och hjälpte till med läxläsning. Han glömmer att många svenskfödda föräldrar inte har råd med fritidsaktiviteter till barnen och att de ibland saknar förmåga att hjälpa till, både med läxläsning eller att baka bullar. Det är intressant att Ooms och Can sätter likhetstecken mellan svenskhet och medelklassliv. Mångkulturen lovordas. Can kan sticka ner till sin ICA-butik och välja mellan sextio olika sorters olivoljor (på Södermalm), en valfrihet som han verkar tro att hela Sveriges befolkning också har. När han lyriskt beskriver all mat som mångkulturen har fört med sig, säger Ooms: "Det går inte att leva utan dessa smaker".

Jag har rätt svårt för den sortens idioti. Vi äter sushi och tacos utan att vi har mängder med japaner och mexikaner som bränner bilar i förorterna. Eller vänta nu..... vi har knappt inga japanska eller mexikanska invandrarare överhuvudtaget. Kan det vara så att alla dessa smaker kan komma till Sverige utan invandrare? Är det verkligen möjligt?
Citera
2016-04-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt känner många journalister av hur vindarna blåser.....hoppas Stina och VF får skämmas ordentligt.
Angående journalistik....hur ser SRs och SvTs policy när det gäller anställdas politiska engagemang? Många anställda har en tendens att dyka upp i litet andra sammanhang än rent mediala.
Smart av den här journalisten som skrev lappen, har säkert redan jobberbjudanden på väg i posten, från statsmedia och Bonnier. Så fiffigt, blir man inte upptäckt får man en lättskriven artikel, blir man man avslöjad så gör det inget, snarare tvärtom, man har ju visat sin lojalitet mot statslinjen. PK-Sverige i ett nötskal. Eller har åtminstone varit så fram till nu.
Citera
2016-04-03, 22:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Drömmen om Sverige krossades

GP kan i dag avslöja hur flera kineser anklagar en lokal medlem i Centerpartiet för att ha lurat dem på hundratusentals kronor. Kineserna har rest över hela världen – gemensamt var drömmen om Sverige och skolan CEO EIBS som skulle hjälpa dem att etablera sig i Göteborg. Men när GP möter upp en av dem på Landvetter flygplats är det av en helt annan anledning.

– Jag är här för att polisanmäla, säger Mingwei Bless som just kommit med ett flyg från Schweiz.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....rige-krossades

C-kvinnan i fråga är (skvallervarning utfärdad) en illegalt invandrad kinesiska och tillika mytoman (har bland annat öppet deklarerat att hon är Swedbanks VD:s älskarinna) så just den storyn får vi sortera under allmän galenskap och girighet, och inte ännu ett tecken på svenska politikers hyckleri.

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag har rätt svårt för den sortens idioti. Vi äter sushi och tacos utan att vi har mängder med japaner och mexikaner som bränner bilar i förorterna. Eller vänta nu..... vi har knappt inga japanska eller mexikanska invandrarare överhuvudtaget. Kan det vara så att alla dessa smaker kan komma till Sverige utan invandrare? Är det verkligen möjligt?

"Rätt svårt"? Jag blir fullständigt skogstokig när mångkulturdebatten reduceras till "kebab - för eller mot?". Men det är där kunskapsnivån ligger och det är skandalöst dåligt.
Citera
2016-04-03, 22:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
C-kvinnan i fråga är (skvallervarning utfärdad) en illegalt invandrad kinesiska och tillika mytoman (har bland annat öppet deklarerat att hon är Swedbanks VD:s älskarinna) så just den storyn får vi sortera under allmän galenskap och girighet, och inte ännu ett tecken på svenska politikers hyckleri.

Svenska s.k. journalister brukar framhålla, att en GMs ursprung inte har någon relevans för (det misstänkta) brottet. I det här fallet har det stor betydelse, eftersom det har varit själva förutsättningen för (det misstänkta) brottet, att GM själv är kines. Svenskar s.k. journalister mörkar ändå.
Senast redigerad av Meiji 2016-04-03 kl. 22:55.
Citera
2016-04-03, 23:06
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Tre personer ur den kulturella gräddan, alla bosatta i Stockholms innerstad, lovordar sig själva och mångkulturen. Ooms vill bli svensk för att hon är livrädd att gränserna ska stängas av nationalister så att hon inte får träffa sina barn. Hon kan heller inte leva utan all god mat som mångkulturen har fört med sig. Can gläds över sin Södermalmstillvaro med olivoljor och multikultismaker, han älskar att resa och om han inte fortsätter med det skulle han dö. Slutligen tror Pascalidou att infödda svenskar saknar förmåga att gestikulera och tala högt.

Edit: En poäng hade de i programmet, språket och berättelserna ökar förståelsen och känslan för Sverige.

Ja vad ska vi ta oss till med dessa missnöjda etnonarcissister? De kan vara födda i Sverige men känner sig inte svenska. De vill inte känna sig svenska för det där andra etnot är alltid så mycket bättre, och att vara svensk är per definition att vara provinsiellt inskränkt. Svenskar bör av någon anledning ändå av hela sina väsen erkänna etnonarcissistens svenskhet även om etnonarcissisten själv avvisar den. Skulle Mustafa Can bli förtörnad om svenskar betraktade honom som vilken svensk som helst utan att notera den där superviktiga etnonarcissistiskt omhuldade kurdiskheten? Jag tror det. Skulle Amanda Ooms vara nöjd om alla fortsatt tro att hon faktiskt var vanlig svensk, vilket jag tror de flesta svenskar faktiskt gjorde till alldeles nyligen då Ooms började torgföra sin kontinentaleuropeiska etnicitet? Jag tror inte hon skulle gilla det. Alexandra P? Skulle hon överleva upplevelsen av att betraktas som svensk rätt och slätt? Tror inte hon skulle uppskatta alls att man bortsåg från hennes etnonarcissistiska grekiskhet. Herregud. Grekisk är ju synonymt med kultur, högstående kultur, rent av ursprunglig kultur, essentiell kultur. Född i Rumänien är inget hon skyltar med i onödan precis.
Citat:

Det går inte över, nehej. Du kan bara ge upp, jaha. Tänk om dessa inbilska människor kunde göra just det. Ge upp och hålla käft på sig. Men det går ju inte förstås. Vad skulle de då livnära sig av? Allt P gör hämtar näring ur det utanförskapet. Just precis, det har vi fattat, ett jävla etnonarcissistiskt ältande av, ett för den allmänhet som är måltavlan, icke-problem. C skriver säkert under på hur näringsrik hans etnonarcissistiska navelskådan är och har varit. O vill väl mest bara in i värmen och få tillgång till de smaskigaste köttgrytorna.

Dessa etnonarcissister som gör sitt allra bästa för att fjärma sig från svenskheten har trots allt fått svenskhetserkännanden få svenskar förunnats. Man har varit stjärna på slottet, man har lett melodifestivalen och man har varit sommarvärd i Sveriges Radio. Vad fan mer ska vi ge dem? Långtidsbehandling hos psykiatrin så de kan bli botade från sina narcissistiska störningar?
Citera
2016-04-03, 23:41
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Svenska s.k. journalister brukar framhålla, att en GMs ursprung inte har någon relevans för (det misstänkta) brottet. I det här fallet har det stor betydelse, eftersom det har varit själva förutsättningen för (det misstänkta) brottet, att GM själv är kines. Svenskar s.k. journalister mörkar ändå.

Det är förvisso helt sant. Det hade givetvis varit på sin plats att nämna. (Det är ju dessutom rätt avslöjande att brottsoffret som intervjuas har tolkbehov.)
Citera
2016-04-03, 23:56
Medlem
fasligts avatar
Johan Westerholm om Aftonbladets positionsförändring:
Citat:
För något håller på att hända nu på Aftonbladets ledarredaktion. I dagens ledartext författad av Karin Pettersson görs nu en bred reträtt från tidigare retorik. Nu skall Sverigedemokraterna bemötas med sakpolitik för breda väljargrupper istället för enögd brunsmetning. Om detta nya angreppssätt hänger ihop med vem som blir chefredaktör för Aftonbladet efter Jan Hellin och hur nu delar av hennes gamla stab och nätverk försvinner från sina positioner som opinionsbildare är inte ointressant. Tobias Gerdås är en sådan dold makthavare som nu förflyttats från positionen som ansvarig för opinionsbildning på LO till regeringskansliet. Det är inte helt säkert att detta är en befordran med tanke på dels den roll han lämnar – som en av de mäktigaste tjänstemännen under Karl-Petter Thorwaldsson, Tomas Baudin och Elisabeth Brandt Ygeman går han nu till en mer undanskymd roll som politiskt sakkunnig.
Citat:
Det är ur detta perspektiv, att både Gerdås och Nordström nu försvunnit från scenen eller är på väg att försvinna, som Karin Petterssons ledartext blir intressant. En redaktion, och ett nätverk, som nu försvinner från tidigare positioner och ekonomiska resurser.

Ingen redaktion i landet har så tydligt smetat brunfärg på allt och alla så ofta det går. Ingen ledarredaktion har så tydligt företrätt identitetspolitik före traditionell bredare klasskamp. Det tydligaste exemplet är Anders Lindberg när han konstaterade att alla som pekat på begränsningarna i bostads- och arbetsmarknad för nyanlända tillhörde den skara av rasister som funnits i alla tider. Sedan en tid låter det som bekant sakta men säkert annorlunda från Aftonbladets ledarredaktion samt LO.

Något sker nu i kulisserna. Några byter jobb, några blir av med sina jobb och återstår är några som på ett eller annat sätt sannolikt börjar känna vinddraget från dörren.
http://ledarsidorna.se/2016/04/vinddraget-fran-dorren/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in