2016-03-18, 19:18
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Liknelsen till McCarthy och framförallt The Hollywood Blacklist känns synnerligen passande.
Den svenska åsiktspolisen agerar nu så effektivt och förutsägbart att man inte ens hinner stressa ihop ett flashback-inlägg innan en misstänkt tankebrottsling dömts mot sitt nekande, svartlistats och berövats sina försörjningsmöjligheter.

Jag minns när jag för många år sedan läste om McCarthyism i skolan. Jag och många med mig reagerade ungefär så här då:
"Vilken galen period i USA:s historia. Hetsjakt på oliktänkande. I övrigt skötsamma personer som hängdes ut, blev av med jobbet, sparkades ur facket, och fick i praktiken yrkesförbud, bara för att de misstänktes ha extrema politiska åsikter. Detta skulle aldrig kunna hända i Sverige."

Med tanke på hur det faktiskt utvecklades, så är väl det enda som fattas nu att svensk media tillsammans med utvalda politiker skapar organisationen "The House Committee on Pro-Swedish Activities".

Jag föreställer mig Peter Wolodarski som leder ett direktsänt förhör i TV av diverse personer misstänkta för pro-svenska aktiviteter som beordrats dit för att vittna. "Are you using or have you ever used the word 'skäggbarn'?"

Men kanske bäst att inte ge dem några idéer...
Citera
2016-03-18, 19:27
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Överensstämmer med hur Mymlan beskriver sig själv:

http://web.archive.org/web/201305311...-p-min-diagnos

Oj då! Det där kände jag inte till. Var inte meningen att förringa Mymlan som person, bara att illustrera vad som slog mig efter att ha läst det HepCat-X länkat till. Bör förmodligen be den överväldigande majoriteten av tonårstjejer om ursäkt. Och även Mymlan. Visste faktiskt inte att hon led av dessa problem vad gäller interaktion med andra. Önskar henne samtidigt lycka till i fortsätningen, för det måste ju verkligen vara besvärligt att vara ledarskribent och samtidigt tvingas dras med den typen av kognitiva utmaningar hon beskriver.
Citera
2016-03-18, 19:33
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det föll aldrig Marteus in, att det kunde gå illa, INNAN katastrofen väl var ett faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av Marteus
"Jag har aldrig ... föreställt mig att Sverige kan ta emot hur många migranter som helst, hur snabbt som helst. Men det slog mig heller aldrig att det kunde uppkomma en situation då volymer faktiskt måste diskuteras. "

http://kvartal.se/artiklar/fran-censor
Var befann hon sig när Luciabeslutet klubbades? När turkbulgarerna massutvisades? Det som är mest enerverande är när folk som har som uppgift att veta saker verkar ha fallit ner från himlen igår och dikterar nu villkoren utifrån sina egna berättelser.
Citera
2016-03-18, 20:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Överensstämmer med hur Mymlan beskriver sig själv:

http://web.archive.org/web/201305311...-p-min-diagnos

Även Mymlans polare och ideologiska allierade Isobel skrev i förra veckan på twitter att hon hade fått en bekräftad diagnos inom NPF, vilket är ett samlingsnamn för s k bokstavsdiagnoser som DAMP, ADHD osv. Knappast överraskande om man följt henne som debattör, journalist och på sociala medier under årens lopp...hon är intelligent men i somliga frågor rusar hennes argument och icke-argument regelmässigt iväg i spinn, tunnelseendet grasserar och normen om motsägelsefrihet upphör helt enkelt att existera. Inte minst när det handlar om frågor om genus och feminism (noterade själv för minst sex, sju år sedan utifrån hennes blogg att hon alltid hade en tendens att hoppa över skaklarna relativt de principer hon annars ansåg sig hylla, just då det kom för mycket genus med i spelet)

Något äldre tweet här: https://twitter.com/isobelsverkstad/...75658597728256 - hittar just nu inte den serie tweets där hon bekräftade att utrednngen gett resultat, men hon var lättad över att äntligen ha en diagnos.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neurop...ds%C3%A4ttning

Man kan verkligen ställa sig frågan hur det står till med ett samhälle och en offentlighet där många utredare och journalister tycks ha ADHD, Aspergers eller liknande men dessa personer och det de skriver samtidigt anses som verkliga orakel. Och hur hög är proportionen med bokstavsdiagnos (dold eller bekräftad) bland batikmorsorna egentligen?
Citera
2016-03-18, 21:00
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Även Mymlans polare och ideologiska allierade Isobel skrev i förra veckan på twitter att hon hade fått en bekräftad diagnos inom NPF, vilket är ett samlingsnamn för s k bokstavsdiagnoser som DAMP, ADHD osv. Knappast överraskande om man följt henne som debattör, journalist och på sociala medier under årens lopp...hon är intelligent men i somliga frågor rusar hennes argument och icke-argument regelmässigt iväg i spinn, tunnelseendet grasserar och normen om motsägelsefrihet upphör helt enkelt att existera. Inte minst när det handlar om frågor om genus och feminism (noterade själv för minst sex, sju år sedan utifrån hennes blogg att hon alltid hade en tendens att hoppa över skaklarna relativt de principer hon annars ansåg sig hylla, just då det kom för mycket genus med i spelet)

Något äldre tweet här: https://twitter.com/isobelsverkstad/...75658597728256 - hittar just nu inte den serie tweets där hon bekräftade att utrednngen gett resultat, men hon var lättad över att äntligen ha en diagnos.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neurop...ds%C3%A4ttning

Man kan verkligen ställa sig frågan hur det står till med ett samhälle och en offentlighet där många utredare och journalister tycks ha ADHD, Aspergers eller liknande men dessa personer och det de skriver samtidigt anses som verkliga orakel. Och hur hög är proportionen med bokstavsdiagnos (dold eller bekräftad) bland batikmorsorna egentligen?

Av olika skäl fäster jag inget avseende vid bokstavsdiagnoserna. Förr kallade man rätt och slätt folk för idioter, till och med i lagstiftning. En mer vardaglig benämning var femfemma, oavsett om de förklarats omyndiga eller inte. Inte det att jag tycker att vi ska gå tillbaka till äldre tiders hårda sätt att se på saker och ting, men ibland kan man undra och för sig själv tänka, att förr hade en del av dagens ledarskribenter benämnts just så. Inte säga det högt, men tänka. Och faktiskt, att kalla vissa, inte alla men vissa, av dagens ledarskribenter för ljust det, är helt klart kränkande mot dåtidens femfemmor.

Det var väldigt otrevligt skrivet av mig, så därför vill jag mildra min utsaga med att säga, att förmodligen är det jag som är dagens motsvarighet till femfemma. Helt allvarligt. Har nämligen tämligen svårt att hänga med i dagens snabba väderstrecksväxlingar vad gäller åsiktsvindarna. Men det är ju på ett sätt roligt att befinna sig i skiftande blåsväder. Inte minst får man vind i sarkasm-spinnakern. Gäller bara att ha räddningsvästen på, skulle man falla över bord. Man vill ju inte hamna i knasplurret tillsammans med en massa hällörade ledaskribenter.

Citera
2016-03-18, 22:43
Medlem
fasligts avatar
Trådkändisen Soran Ismail vädrar nederlag för den mångkulturella saken. Rasismen sprider sig som virus och för Soran är det liktydigt med tredje världskriget. Han kommer inte att kunna leva i Sverige känner han och räknar med att behöva fly igen inom 25 år. Undrar vart han tror att kurder ska vara välkomna då?
Citat:
- Det vi ser i Europa nu är avvecklingen av demokratin. Allt antidemokratiskt fungerar precis som rasism: ett virus som hela tiden ändrar form. Vi måste hela tiden förnya vår medicin. Det har vi misslyckats med och nu är vi infekterade, säger Soran Ismail.

Han fortsätter att peka på hur rasismen blivit accepterad och hur man matas med bilden av att det "går dåligt för Sverige, fast det egentligen går jättebra".

- Tänk när ekonomin försämras på riktigt. Jag är helt säker på att jag kommer att behöva fly igen inom 25 år. Jag ser det här som tredje världskriget och det började med elfte september. Det krigas på ett annat sätt nu, det behöver inte bli förintelseläger och atombomber, men jag kommer inte kunna leva kvar i Sverige, säger Soran Ismail till tidningen Café.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.302993...dje-varldskrig
Citera
2016-03-18, 22:51
Medlem
fasligts avatar
Nysakligheten flyttar fram positionerna? TT minsann.
Citat:
Polisen kollar färre utlänningar
Regeringen har gett polisen i uppdrag att utvisa fler migranter som saknar rätt att vistas i landet. Men antalet inre utlänningskontroller minskar drastiskt, enligt ny statistik.

– Det är naturligtvis kontraproduktivt, säger Patrik Engström på gränspolisen.
Citat:
Vågar inte

En orsak till minskningen är brist på resurser. Men debatten kring det så kallade Reva-projektet, som syftade till att fler utvisningar av papperslösa skulle verkställas, spökar ännu, enligt Engström.

– Kontrollerna beskrevs som baserade på etniska förtecken och ifrågasattes väldigt mycket. Problemet var att polismyndigheten inte förklarade på ett bra sätt hur det var. Det har lett till att väldigt många poliser inte vågar utföra de här kontrollerna fastän de borde, säger Patrik Engström.

Det sker samtidigt som regeringen gett polisen i uppdrag att få fler asylsökande som fått avslag att lämna landet. Många av dem har gått under jord.

– Inre utlänningskontroller är vårt främsta verktyg för att hitta dem. Då är det naturligtvis direkt kontraproduktivt om de kontrollerna minskar i antal, säger Patrik Engström.

TT
http://tt.omni.se/2f9b59a33bd241e1de...46122cff45e0b1
Citera
2016-03-19, 00:41
Medlem
En ny front/våg/waterfront: Medan Europa håller på att drunkna under I&I-tsunamin lyfter CUF ett finger för "miljöflyktingen" (utan konkurrens av eftergiftsbenägna Mp i regeringen):

Regeringen stänger dörren för klimatflyktingar

Citat:
I höstas valde den svenska regeringen att göra det omöjligt att söka uppehållstillstånd som ”övrig skyddsbehövande”, den enda möjlighet klimatflyktingar i praktiken skulle ha att kunna söka asyl i Sverige.

Att Miljöpartiet, som säger sig värna öppna gränser såväl som klimat och miljö, går i bräschen för att stänga ute människor som flyr från naturkatastrofer, översvämmade hem och öknar som äter upp alltmer mark, är tämligen märkligt.

Citat:
Folkrika länder som Niger äts långsamt upp av ett hungrigt och växande Sahara.

Niger är inte så folkrikt (ca 19 milj inv på en yta som är >2.5 ggr Sveriges, dvs en lägre densitet än Sverige som är glest men ändå inte självförsörjande på livsmedel). Tänker de på Niger eller det verkligt folkrika Nigeria? Uppenbarligen lyckas de hålla sig i liv nigererna, med en förmodat lägre teknologisk nivå och grad av import än Sverige. Med svenska politiker som inte ens har koll på vad som händer nästa vecka är det övermaga att staka ut vidlyftig politik idag, för sånt som aktivisterna tänker händer år 2050. Existerar Sverige år 2050? I vilket skick? Finns det anledning att minska den globala befolkningen? Har den vite mannen en miljöskuld att betala av, medan samme man är i framkant vad det gäller produktivitet och miljövänlig teknologi? Kan det finnas agendor bakom, som inte ens de goda krafterna är medvetna om?

Citat:
De stora konventionerna om flyktingar nämner inte klimatflyktingar alls. När de första klimatflyktingarna nu har dykt upp finns det ingen internationell flyktingkonvention att söka asyl under.

Citat:
Västvärlden, trots klimatavtal och steg i rätt riktning, släpper fortfarande ut för mycket - så mycket att vi faktiskt måste vara redo att ta ansvar för de skador vi har orsakat, inklusive de människor som på grund av skadorna tvingas fly.

http://unvis.it/www.dagenssamhalle.s...yktingar-23577

Medan I&I-tsunamin oavlåtligen vräker sig över oss, kompetensregnet häller över oss snabbare än vi kan kanalisera/kanylisera och det sura krypvattnet underminerar hela härket, så vill miljö-, migrations- respektive rättspolitisk talesman i CUF spä på ytterligare väta med konstruerade målgrupper.
Citera
2016-03-19, 01:28
Medlem
EU-kommissionär Cecilia Malmström, den meste av de tre Ceciliorna, intervjuas av Adam Cwejman; trots hennes voluminösa aktivism på det immigrationspolitiska planet/havet är det inte det hon vill bli ihågkommen för... Cwejman inleder med frihandelsavtal och leder in på det oundvikliga, immigrationen:

Citat:
Finns det en risk att EU tagit vatten över huvudet? [...]

– Det faller ju inte ihop. Schengen har ändå fungerat i tio år, likaså Euron. Men rätt reformer har inte kommit på plats. Och en del länder har inte följt regelverken. Och det fanns en politisk vilja som övertrumfade möjligheterna.

Citat:
Men blir inte en union med för många kompetenser också en sårbar union när ett land som Grekland börjar fallera?

– Tar man inga risker och steg framåt stagnerar ju hela samarbetet också.

Kompetenser? Regndans, interferenser, differenser.

Citat:
Men eftersom man inte kan tvinga dem, är det lönt att åter försöka fördela mottagandet?

– Vad ska man annars göra? Trycket är så stort. Det går inte att tre, fyra länder tar emot alla. Se på hur stort ansvar grannländerna till Syrien tar. Och sedan kommer ju många afghaner som inte har asylskäl, och dessa bör skickas tillbaka under ordnade former. Men syrierna, irakierna, och eritreanerna, de kan inte skickas tillbaka.

Europa tar ju stort ansvar, både vad gäller bistånd och asylmottagande. Men rika länder i Mellanöstern, som tar noll ansvar, varför pekar inte EU med hela handen på Saudiarabien, som inte tagit emot några flyktingar?

– Det har man gjort i samtal. Den dialogen är väl sådär. Även USA borde ta mer ansvar. Jämför med Kanada som tagit emot 25 000 personer.

Avslutningsvis, vad skulle du vilja bli ihågkommen för som kommissionär?

– Som den som försökte göra handelspolitiken mer värdebaserad, som ett utrikespolitiskt verktyg. Och som den som kunde införa handelsavtal med unionens grannar.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.30...ilia-malmstrom

Tidigare hade Malmström ansvar för EU:s inrikes frågor, numera har hon ansvar för handelsfrågor. Och lätt som en plätt har hon reviderat sin epitaf. Inget är hugget i sten, tydlig-en. Men hon bejakar det utrikespolitiska verktyget handelspolitiken... TTIP, hello? Fjäska västerut och öppna dörren för muslimer/afrikaner till EU. Cwejman har gjort ett bra jobb.
Citera
2016-03-19, 02:11
Medlem
För Statsmakten har ord företräde framför handling och konsekvens. Ibland väcks emellertid mänskliga drag av självbevarelse till liv; det är den saktfärdige f d justitieministern Beatrice Ask (M) som röjer sin rasistiska/allmänmänskliga självbevarelse (har "rasism" blivit PK?) - här i Jacob Sidenvalls ledare i SmP:

Täpp till luckan

Citat:
Passkontroller är ett mycket effektivt sätt att minska antalet asylsökande då många som söker sig till Europa saknar ID-handlingar. Under 2015 saknade 81 procent av de som sökte asyl i Sverige pass. Enligt lagen får åtgärder inte pågå i mer än sex månader utan en karensperiod om två veckor som avbrott. Då förordningen om ID-kontroller började gälla den 4:e januari betyder det att karensperioden infaller den 4:e juli. Gür påpekar också att detta infaller under Almedalsveckan då Sveriges politiker och opinionsblidare finns samlade på Gotland för att presentera ny politik och knyta kontakter.

Citat:
Enligt Migrationsverkets prognos för 2016 är Sveriges politik avgörande för hur många som söker sig till landet. I Tyskland finns cirka 600 000 personer som ännu inte gjort en formell asylansökan. Det innebär att de kan söka sig till ett annat land när de vill. Informationen om vilket land som har mest generösa regler verkar vara spridd och regelbundet uppdaterad.

Verkar sjukt i och för sig, om man kan uppehålla sig i ett land i månader utan att vare sig söka asyl eller påbörja naturaliseringen genom arbete... Lita inte på byråkratiska maskhål; det är dessa ordkrönta konventioner som folket ska svara upp till - inte sällan rent förnuftsstridiga galenskaper.

Citat:
Beatrice Ask (m), före detta justitieminister; har nu snappat upp detta. Hon varnar för att hundratusentals migranter ännu inte sökt asyl men pekar också på ytterligare en aspekt av problemet. "Det kan också få den konsekvensen att andra länder öppnar upp för att de ser möjligheten att utnyttja situationen, och det är dumt att bjuda på det."

No shit, Sherlock/Shylock.

http://www.smp.se/ledare/tapp-till-luckan/

Den konservativa landsortspressen har framförhållning; det som en simpel regering borde ha. Kanske kvarteren borde söka sig till myllans förnuft och - Uggabugga! - djungeltrumma. S fick förvalta den rupturerande I&I-karbunkeln, men fistelfinken Beatrice Ask och hennes anhang är påpassliga nog att sufflera sin samhälskritik. Nippertippor, dumskallar och rena dönickar är vad vi har att ta över stafettpinnen från.
Citera
2016-03-19, 03:20
Medlem
Den som glodde på SVT på det glada 80-talet torde minnas reportagen från Sovjetunionen, med de ständigt klagande babushkorna som trinda, tillsynes överviktiga, klagade över förhållandena (de berättade i nästa andetag att de hade en kolonilott som de odlade och skördade, för livets nödtorft).

---

Det plågade svenska innanförskapet genom undertecknad - fullständigt upptagen av "utanförskapet" - tyr sig nu till Svenska Yle för påfyllnad:

Pappan är i Esbo - mamman och barnen fast i Grekland

Citat:
Samir Bakkar grimaserar av smärta. Hans mage krampar och det värker i njurarna.
Han har inte ätit sedan den sjunde mars.

Vi träffas på en bensinmack i Esbo. Han vill inte ha kaffe, endast ett glas vatten med lite salt.

- Jag äter först då jag vet att de är i säkerhet, säger Bakkar och visar upp fotografier på sin familj.

Hans fru Ghadir och deras två söner var på väg till Finland när de fastnade i norra Grekland. Nu bor de i ett tält på en leråker med tusentals andra flyktingar som stött på samma öde.

Vi köper samtalstid till telefonen på bensinmacken och ringer upp Ghadir.

En uppgiven röst i andra ändan berättar att det regnar. Hela åkern är bara gyttja och vattenpölar. Det har regnat i tio dagar varje dag.

Ojojoj. Varje dag?

Citat:
En snabb död i Syrien skulle vara lättare än en långsam död i Europa.

Ojoj...

Citat:
Smugglarna har sett sin chans och försöker erbjuda flyktingarna resor till Europa. Ghadir säger att de grekiska myndigheterna har varnat dem för smugglarna.

- Jag har svårt att tro att någon av de här familjerna skulle anlita smugglare. De flesta här är familjer med många små barn och åldringar. Det är varken lätt eller billigt att smuggla iväg en hel familj, säger Caroline Haga.

(Caroline Haga är "kommunikationsdelegat för Internationella Röda Korset".)

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/0...ast-i-grekland

Svenska Yle gör ett nästan överhövan impressionistiskt reportage. Frågan är om det uppfattas annorlunda av den naiva befolkningen. Vi på tråden är ju "skadade". Vi är opponenter. Opposition är PK.
Citera
2016-03-19, 11:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Trådkändisen Soran Ismail vädrar nederlag för den mångkulturella saken. Rasismen sprider sig som virus och för Soran är det liktydigt med tredje världskriget. Han kommer inte att kunna leva i Sverige känner han och räknar med att behöva fly igen inom 25 år. Undrar vart han tror att kurder ska vara välkomna då?
Citat:
- Det vi ser i Europa nu är avvecklingen av demokratin. Allt antidemokratiskt fungerar precis som rasism: ett virus som hela tiden ändrar form. Vi måste hela tiden förnya vår medicin. Det har vi misslyckats med och nu är vi infekterade, säger Soran Ismail.

Han fortsätter att peka på hur rasismen blivit accepterad och hur man matas med bilden av att det "går dåligt för Sverige, fast det egentligen går jättebra".

- Tänk när ekonomin försämras på riktigt. Jag är helt säker på att jag kommer att behöva fly igen inom 25 år. Jag ser det här som tredje världskriget och det började med elfte september. Det krigas på ett annat sätt nu, det behöver inte bli förintelseläger och atombomber, men jag kommer inte kunna leva kvar i Sverige, säger Soran Ismail till tidningen Café.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.302993...dje-varldskrig
Man undrar ju var han ser dessa nyliga statskupper i Europa, där demokratin har satts ur spel med våld? Eller menar han kanske att i öppna val i en del länder så har demokratiska partier, som han själv inte gillar, vunnit framgång?

Huruvida någon skulle, om 25 år, fängsla en "komiker" är ju svårt att sia om, det skulle väl isåfall vara för falsk marknadsföring, att utge sig för att vara rolig utan att leverera. Vilket för övrigt nog skulle vara en lika stor risk om han då bodde i ett nybildat land vid namn Kurdistan.

Han är ju själv inne på sina psykiska problem, något som han nog delar med många inom den kulturradikala vänstern, nu när verkligheten börjar göra sig påmind. Den kognitiva dissonansen börjar helt enkelt bli får svår att hantera utan att det egna psyket börjar ta skada. Det går åt så mycket mental ansträngning bara på att försöka hålla ihop alla motsägande dogmer & påbud att det hela börjar krackelera vid minsta påfrestning utifrån.

Att sedan överge sin gravida flickvän är väl ganska jämförbart med att överge sin kamrat i skyttegraven för att man inte tycker det är kul längre. Ynkligt.

Men hans största problem är ju att han helt enkelt inte är rolig eller intressant. Den enda anledningen till att han har kunnat försörja sig är ju att han just är "rasifierad" & därför fått en jävla massa chanser som han aldrig annars hade fått. Avsaknaden av begåvning har mer än väl kompenserats av diverse jobb i Public Service & en shitload av jobb som underhållare på "temadagar" inom Landsting & kommuner. Där någon batikhäxa sitter på pengarna & självklart vill framstå som progressiv & fördomsfri genom att hyra in en kurd som kan driva lite med de stela, tråkiga & rasistiska svenskarna.

Så hans största problem, om han bor kvar i Sverige, är absolut inte att han skulle fängslas eller förföljas. Hans största problem är förmodligen att han & hans kulturradikala vänsterpolare har lyckats driva igenom en politik som kommer att knäcka den svenska ekonomin. Då kommer det inte heller att finnas skattemedel för att försörja en hel yrkeskår av mediokra komiker, musiker & andra artister som inte publiken själv är beredda att betala för att se.

Marknaden för flinande kurder börjar helt enkelt bli mättad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in