2015-11-18, 18:34
Medlem
http://www.expressen.se/debatt/state...s-som-bor-har/

Lysande debattinlägg på Expressen debatt. Jag tror att det är precis den här linjen som måste drivas av invandringskritikerna för att knutarna skall lösas upp hos de räddhågsna som fortfarande är rädda för att bli kallade rasister.
Jag tror också att det är oerhört viktigt att avslöja kändisar och andra flyktingengagerade för de hycklare de är.
Jag skulle uppmana alla som har möjlighet, att i så många sammanhang som möjligt påpeka hur många liv som Ernman, Gardell, Virtanen, och Schyffert skulle rädda varje dag om de skänkte hela eller stora delar av sina förmögenheter, d,v,s om de verkligen brydde sig om andra människor. Schyffert åker hellre i sin Porsche än att tiotusentals barn får mat att hålla sig liv ännu en dag. Det "öppna" hjärtat blir avslöjat som den bluff det är.
Citera
2015-11-18, 19:07
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor

Lysande debattinlägg på Expressen debatt. Jag tror att det är precis den här linjen som måste drivas av invandringskritikerna för att knutarna skall lösas upp hos de räddhågsna som fortfarande är rädda för att bli kallade rasister.
Äntligen!
Citat:
Jag är otäck, fy! En hemsk människa. Je confess.

Jag gör nämligen skillnad på folk och folk. För mig är inte alla människor lika mycket värda.

När jag går omkring på stan eller på jobbet, så känner jag inte en instinktiv och obegränsad människokärlek. De flesta människor väcker inga känslor alls hos mig, och har rent krasst inget större värde för mig.
Värdegrunden har ifrågasatts! Jag vet inte när eller om jag läst något liknande. Men, det är precis vad som behövs - ett ifrågasättande, inte bara av den gränslösa dårskapen i sig utan likväl även av dess själva bevekelsegrund. Mycket bra skrivet även om det eroderade samhällskontraktet.
Citera
2015-11-18, 19:12
Medlem
Evaristos avatar
Citat:

Jag tror också att det är oerhört viktigt att avslöja kändisar och andra flyktingengagerade för de hycklare de är.
Jag skulle uppmana alla som har möjlighet, att i så många sammanhang som möjligt påpeka hur många liv som Ernman, Gardell, Virtanen, och Schyffert skulle rädda varje dag om de skänkte hela eller stora delar av sina förmögenheter, d,v,s om de verkligen brydde sig om andra människor. Schyffert åker hellre i sin Porsche än att tiotusentals barn får mat att hålla sig liv ännu en dag. Det "öppna" hjärtat blir avslöjat som den bluff det är.
Jag har följt den här killen på twitter ett tag. Han är en lysande bubblare, går från klarhet till klarhet, och rapporterar kritiskt direkt inifrån sin funktion som golvknegare i ett dysfunktionellt system, nämligen boenden för s k ensamkommande barn.
Citera
2015-11-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Äntligen!

Värdegrunden har ifrågasatts! Jag vet inte när eller om jag läst något liknande. Men, det är precis vad som behövs - ett ifrågasättande, inte bara av den gränslösa dårskapen i sig utan likväl även av dess själva bevekelsegrund. Mycket bra skrivet även om det eroderade samhällskontraktet.
Jag läser den lilla citerade texten och kommer att tänka på följande; Jonatan Lönnqvist sjunger ut i Smålandsposten:

Citat:
När någon vi kände väl dör sörjer vi djupare än när en ytlig bekant går bort. Det innebär inte att vi säger att den ytlige bekantes liv var mindre värt, bara att det inte påverkar oss själva på samma sätt. När Islamiska staten, IS, angrep Paris så var det en attack mot hela den kultursfär som Sverige är en del av och dåden skedde i en stad som många har en relation till.

Citat:
Från vänsterhåll förfäktas teorin att det är ett utanförskap i form av ekonomiska och sociala orättvisor som gör att unga män ansluter sig till ett rövarband som halshugger kristna och säljer småflickor som sexslavar på auktion. Men om så var fallet borde Sverige, med internationellt sett små inkomstskillnader, producera ett mycket litet antal IS-sympatisörer jämfört med andra länder.

Sanningen är nog den att radikaliseringen bland unga svenska muslimer beror på ett helt annat typ av utanförskap, nämligen kulturellt. Den svenska debatten kring invandring fastnar för det mesta i en diskussion om kronor och ören. Det bråkas om huruvida invandringen är en vinst eller förlustaffär för oss. Mer sällan diskuteras hur invandringen påverkar samhället som sådant.

Citat:
Problemet för Sverige är att vi under flera decennier haft en stor invandring och en urusel politik.

Svensk integrationspolitik har länge haft en överideologi i form av mångkulturalismen. I stället för att bjuda in invandrare till att utforska den svenska kulturen har de fått höra att de endast borde behålla sin särart som somalier, irakier eller afghaner. Bara de bor här ett tag så kommer de övertygas om förträffligheten i värden såsom demokrati, jämställdhet och en sekulär stat. Man missar då kopplingen mellan kultur, normer och lagar.

Lönnqvist gör upp med den övervärdiga frasen "allas lika värde", den exkluderande mångfalden (enklaverna; parallellsamhällena) och nämner även SD:s exkluderande, "binära" (antingen eller), svenskhet. Han konstaterar att Sverige tillämpar dubbelfelet stor immigration med dålig politik. Jag hävdar att den dåliga politiken kommer till uttryck genom bl a massimmigration, men drabbar naturligtvis Sverige genomgripande och varaktigt, förmodligen bestående men.

Idag höjdes terrorhotnivån från 3 till 4 på den femgradiga skalan. Medierna och samhället är nu fullständigt uppslukat av att hantera minut för minut, dygnet runt, året runt. De tomma fraserna och de goda tankegodsen skrutineras och skrotas, i parti och minut. Snart är inget heligt, inte ens "Profeten". Sverige har blivit mer "spännande".
Citera
2015-11-18, 19:49
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

Även om vi ibland överanvänt ordet är detta debattinlägg en riktig milstolpe. En person som uttrycker i oförblommerade ordalag vad den överväldigande majoriteten i landet tycker. Det självklara som Trägårdh var tvungen att linda in i SR för några veckor sedan (att staten är till för medborgarna) uttrycker nu Andersson med en självklarhet som inte låter sig skrämmas av åsiktspolisen. Heder åt honom och heder åt Expressen som släpper fram medborgarnas åsikter.
Citera
2015-11-18, 20:03
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Även om vi ibland överanvänt ordet är detta debattinlägg en riktig milstolpe. En person som uttrycker i oförblommerade ordalag vad den överväldigande majoriteten i landet tycker. Det självklara som Trägårdh var tvungen att linda in i SR för några veckor sedan (att staten är till för medborgarna) uttrycker nu Andersson med en självklarhet som inte låter sig skrämmas av åsiktspolisen. Heder åt honom och heder åt Expressen som släpper fram medborgarnas åsikter.
Håller alla på att bli galna? Det är svårt att räkna upp alla som sagt att samhällskontraktet innebär att staten främst har förpliktelser mot de egna medborgarna. Ivar Arpi säger det så ofta han kommer åt. Gudmundson också. Kalmarfilosofen Per Bauhn började snacka på det här sättet för mer än ett år sedan och krossade någon flumfilosof i Filosofiska rummet med det här argumentet för ett halvår sedan. Det här är ingen milstolpe eller paradigmskifte.

Edit: Här kan ni höra programmet i Filosofiska rummet för ett halvår sedan:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=793
Senast redigerad av Menved 2015-11-18 kl. 20:05.
Citera
2015-11-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball

Det här är ett steg längre än vad jag trodde att svensk debatt ens hade kapacitet att ta. Artikeln handlar ju inte bara om att statens skyldigheter främst är mot dess egna skattebetalare (det är faktiskt inte någon superkontroversiell ståndpunkt sen en tid tillbaka), utan om att det är okej att värdera människor olika högt. Det är ett direkt slag mot "värdegrunden", något man inte ska våga säga om man gått i svensk skola.

Verkar endast vara Virtanen som försöker sig på ett ramaskri, men det ekar inte längre. Det verkar som att Jonas Andersson har yttrandefrihet.
Citera
2015-11-18, 21:05
Medlem
Instämmer helt i denna för någon dag eller två sedan framförda analys av Bud Fox.

"Visserligen är det positivt att man nu efter dåden i Paris debatterar riskerna att vi med höstens totalt okontrollerade massinvandring fått in en massa IS-folk i landet, men jag ser en fara att detta nu i alltför hög grad överskuggar övriga risker. Risken är att IS-debatten blir ett bekvämt och okontroversiellt stickspår för politikerna att växla in på och akademisera kring istället för att ta itu med de faktiskt mer allvarliga och redan tickande farorna med svensk välfärdskollaps, demografi och kriminalitet. Ser en klar risk i att man i debatten kommer att relativisera och tycka att "bara de inte åker ner till Syrien och krigar med IS så får vi vara glada om de nöjer sig med att gå på bidrag och ägna sig åt banala icke-politiska brott som rån, inbrott och våldtäkt här i Sverige". "

För egen del är jag väsentligt mer rädd för den pågående systematiska förstörelsen av Sverige än för eventuellt IS-attentat. Attentatet kan eller kan inte hända överhuvudtaget. Sannolikheten för att just jag eller någon i min familj skulle drabbas av ett eventuellt attentat är försumbar. Risken för en trafikolycka är något som rent statistiskt borde göra mig sömnlös istället men så är ej fallet. Stundande systemkollaps kommer dock definitivt drabba mina nära och kära. Med kirurgisk precision!

Vem kan dock ha minsta lilla invändning mot att MSM-skribenter fördömer IS, terror, våld och så vidare? Till och med PsykopatAnders på Afabladet känns trovärdig när han inte vill ha terrorattentat i Sverige. Big deal liksom! Visst kan vi väl ha massinvandring där 40% av de "asylsökande" saknar identitetshandlingar och dessutom stå upp för det "öppna samhället" samtidigt som vi fördömer terrorism? A walk in the park för vilken PK-skadad vänstergalning som helst. Vi vill ju inte ha IS-terror!

Lite i förbigående nämns nu att MSB bedömer att totalkollapsen kommer under december månad men nyhetsvärdet är minimalt eftersom vi idag gått från Code 3 till Code 4 i muslimhot. Vad nu det betyder i praktiken. Jag hoppas på ett fokusbyte från MSM snarast. Jag tror dock närmast att MSM, och i synnerhet vänsterinriktad sådan, gladeligen hellre fördömer IS hela livet ut än tar itu med den inhemska kollapsen. Livet blir lite enklare så. För dem alltså, inte för oss. Länkar till text från DN men kunde egentligen vara vilken av slaskblaskorna som helst.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/msb...ressat-lage-1/
Citera
2015-11-18, 22:42
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Håller alla på att bli galna? Det är svårt att räkna upp alla som sagt att samhällskontraktet innebär att staten främst har förpliktelser mot de egna medborgarna. Ivar Arpi säger det så ofta han kommer åt. Gudmundson också.
Det jag åsyftar är just följande:
Citat:
För mig är inte alla människor lika mycket värda.
Jag kanske inbillar mig att Gudmundson och Arpi skulle åka ut med ändan före om de kläckte ur sig sådana saker så fort de kom åt? Man hinner ju sällan med att läsa allt som skrivs, så jag har kanske missat nåt här?
Citera
2015-11-18, 22:53
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Håller alla på att bli galna? Det är svårt att räkna upp alla som sagt att samhällskontraktet innebär att staten främst har förpliktelser mot de egna medborgarna. Ivar Arpi säger det så ofta han kommer åt. Gudmundson också. Kalmarfilosofen Per Bauhn började snacka på det här sättet för mer än ett år sedan och krossade någon flumfilosof i Filosofiska rummet med det här argumentet för ett halvår sedan. Det här är ingen milstolpe eller paradigmskifte.

Edit: Här kan ni höra programmet i Filosofiska rummet för ett halvår sedan:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=793

Som Fishbone Mash sa: det är ju inte bara samhällskontraktets upplösning, utan hela den förljugna värdegrunden, som på ett folkligt sätt ifrågasätts.

Dessutom i Expressen och inte som en del av en filosofisk diskurs i radio. Jag hörde också det programmet för övrigt, som dock (om jag minns rätt) regisserades på "oberoende" radios vis, med en mild röst mot och två röster för (plus programledaren) vansinne. Det handlade om tiggare, va? Jag har för mig att de klippte bort delar som var för normkritiska. Eller var det ett annat program? Ursäkta min otydlighet, men kan inte kolla allt från mobilen.
Citera
2015-11-18, 23:46
Medlem
fasligts avatar
Jag tror det var i P1: s Medierna häromdagen (är inte helt hundra, det är mycket nu) som man tog upp en krönika av Mark Steyn från 13/11. Krönikan heter The Barbarians Are Inside, And There Are No Gates.
Det var intressant att den överhuvudtaget nämndes tycker jag. Steyns krönika påminner om Anderssons i dagens Expressen men är betydligt mer brutalt frispråkig.

Citat:
I'm so bloody sick of these savages shooting and bombing and killing and blowing up everything I like - whether it's the small Quebec town where my little girl's favorite fondue restaurant is or my favorite hotel in Amman or the brave freespeecher who hosted me in Copenhagen ...or a music hall where I liked to go to hear a little jazz and pop and get away from the cares of the world for a couple of hours. But look at the photographs from Paris: there's nowhere to get away from it; the barbarians who yell "Allahu Akbar!" are there waiting for you ...when you go to a soccer match, you go to a concert, you go for a drink on a Friday night. They're there on the train... at the magazine office... in the Kosher supermarket... at the museum in Brussels... outside the barracks in Woolwich...

Citat:
Among his other coy evasions, President Obama described tonight's events as "an attack not just on Paris, it's an attack not just on the people of France, but this is an attack on all of humanity and the universal values we share".

But that's not true, is it? He's right that it's an attack not just on Paris or France. What it is is an attack on the west, on the civilization that built the modern world - an attack on one portion of "humanity" by those who claim to speak for another portion of "humanity". And these are not "universal values" but values that spring from a relatively narrow segment of humanity. They were kinda sorta "universal" when the great powers were willing to enforce them around the world and the colonial subjects of ramshackle backwaters such as Aden, Sudan and the North-West Frontier Province were at least obliged to pay lip service to them. But the European empires retreated from the world, and those "universal values" are utterly alien to large parts of the map today.
Citat:
To repeat what I said a few days ago, I'm Islamed out. I'm tired of Islam 24/7, at Colorado colleges, Marseilles synagogues, Sydney coffee shops, day after day after day. The west cannot win this thing with a schizophrenic strategy of targeting things and people but not targeting the ideology, of intervening ineffectually overseas and not intervening at all when it comes to the remorseless Islamization and self-segregation of large segments of their own countries.

So I say again: What's the happy ending here? Because if M Hollande isn't prepared to end mass Muslim immigration to France and Europe, then his "pitiless war" isn't serious. And, if they're still willing to tolerate Mutti Merkel's mad plan to reverse Germany's demographic death spiral through fast-track Islamization, then Europeans aren't serious. In the end, the decadence of Merkel, Hollande, Cameron and the rest of the fin de civilisation western leadership will cost you your world and everything you love.
http://www.steynonline.com/7293/the-...e-are-no-gates

Jag känner att jag också börjar bli Islamed out. Trött på deras förbannade krav på förståelse och acceptans för sin infantila ideologi, vill inte förstå dem, inte anpassa mig efter deras tyckanden och oroande för att de, som kollektiv, ska bli än mer illa sedda och omtyckta i Sverige och övriga Europa, att massinvandringens möjlighet ska påverkas menligt, ur muslimernas synvinkel, i terrorattentatens kölvatten. Jag vill kunna gå vart jag vill och göra mina västerländskt kulturella grejer utan att behöva ursäkta mig eller riskera att bli skjuten.
Citera
2015-11-19, 00:14
Medlem
Med erinringar om dagens artiklar av Jonas Andersson i Expressen och Jonatan Lönnqvist i Smålandsposten, om närhetsprincipen för individens omsorger och emotionella engagemang, skriver Jennifer Paterson på SVT:

Skarp mediekritik efter terrordåden

Citat:
Många har reagerat på att det terrorattentat som IS utförde dagen innan Paris-dåden, då två självmordsbombare dödade 41 personer och skadade 200 i Libanons huvudstad Beirut, inte alls fått samma uppmärksamhet.

Medieforskaren: ”Inte oväntat”

Kulturnyheterna ringde upp medieforskaren Tomas Odén för att höra vad han tror är anledningen till att vi ser en så pass stor skillnad i bevakning.

– Det är inte oväntat på något sätt. Redan för 50 år sedan skrev den norska forskaren Johan Galtung tillsammans med Marie Holmboe-Ruge att geografisk och kulturell närhet är viktiga när medierna väljer ut vilka nyheter de ska uppmärksamma. Man bör nämna att de var kritiska till det urvalet, men likväl är det fortfarande en bärande nyhetslogik, säger Tomas Odén.

– Det beror ytterst på att vi behöver information om det vi har nära oss och det som kan påverka oss.

http://www.svt.se/nyheter/ {Just nu finns artikeln här, hittar inte specifik URL.

Normalpsykologin tränger in i debatten som en (minst sagt acceptabel) mänsklig egenskap med evolutionära förtjänster och potentiella värdegrundsutmanande implikationer. Närhetsprincipen vinner in på eskapismen. Givetvis har mediestrategin som brukats med eviga reportage av vinklad utlandsmisär tjänat pro-MSM, som en distraktion från inrikes problem, men det var då det. Nu är misären här! Propagandan på dekis eller sabbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in