Citat:
Ursprungligen postat av
Min-Jeddak
Låt mig bidra med en reflektion kring två i mediakriget förekommande kombattanter: pragmatikern och utopisten...
... För den tålmodige läsaren som följt denna långa vandring off-topic kommer nu poängen: Mediakriget har på ett smärtsamt vis synliggjort att dagens Sverige helt kommit att domineras av utopister...
Låt mig först tacka och gratulera dig för ett helt fantastiskt inlägg. Din analys av dessa två sidor av mänskligt beteende, samt senare års maktfördelning mellan de båda kategorierna, är uttömmande och förklarar på många sätt det predikament som Sverige har försatt sig i.
Det finns mycket att fördjupa sig i och diskutera vidare när jag läser texten. Tankegångar väcks! Inlägget tangerar ämnen som mänsklig psykologi och historiska skeenden. Det skulle dock leda bort från trådens tema.
Jag tar fasta på indelningen av människor i utopister och pragmatiker. Kan vi sätta etiketterna på namnen i mediakriget? Politiker? Debattörer? Och vem styr? Har det bara varit utopisterna de senare åren?
I min värld bör en kraftfull ledare eller politiker äga både en vision (eller utopi) och samtidigt kunna driva igenom politiska (pragmatiska) beslut. Kanske går det inte att ha båda personlighetsdragen samtidigt, men något måste troligen dominera. För en politiker eller ledare måste troligen pragmatismen vara det dominerande draget, antingen personligen eller hos sina närmaste rådgivare.
Bland journalister och debattörer måste jag konstatera att utopister dominerar fullständigt. Kanske ligger det i deras roll? Många skulle nog etikettera Dahlberg och Westerholm som pragmatiker eller realister, men jag ser fortfarande dessa som personer som inte erbjuder några lösningar alls, utan bara visar på problem. De är utopister men med en förståelse för pragmatismens betydelse.
Problemet för Sverige är just abdikerandet av pragmatismen som den makthavande funktionen i samhället. Politiker som borde agera pragmatiskt har låtit sig styras av utopier, av ideologier, av ismer. Utopier kan bara byggas utifrån empiri, från utfall, från historiska fakta. Om inte, blir utopierna bara fantasier och drömmar.
Att vakna upp från drömmen - eller mardrömmen för den delen - kan vara obehagligt. Men det fostrar en viss pragmatism. Den hårda verkligheten kommer till slut att låta överlevandet att bli den nya ledstjärnan. Så skapas empiri, en ny syn på samhället, på omvärlden, på människan. Och en ny utopi och vision kan börja byggas.
Debattörer ska utmana och dissekera varandras visioner och utopier. Kalla det ett mediekrig eller vad som helst. När det råder konsensus om utopin så förvandlas den till religion. Det är nog det vi sett under 2010-talets första hälft.