Citat:
Jag formulerade mig kanske otydligt men det jag reagerar på är cynismen i MSMs spel när man först förmedlar en missvisande bild av situationen och sedan kastar in brandfacklor av det här slaget. Det är på ett sätt värre än t.ex. Avpixlats konsekvent vinklade rapportering.
Expressens reportage ger läsarna intrycket av att de blir bedragna av flyktingarna när det i själva verket är MSM som har duperat folket i decennier. De bilder vi får av mångfalden är som bekant hårt beskurna och regisserade.
Det är sällan man får läsa flyktingar och invandrares ocensurerade uttalanden som i det här reportaget. MSMs inbjudna debattörer är skolade i rätt retorik och intervjuer klipps ihop för att ge rätt intryck.
Självfallet har flyktingar och migranter ett eget ansvar för sitt agerande men det är rätt ointressant i sammanhanget eftersom det enda vi som medborgare kan påverka, om ens det, är vårt eget lands politik.
Det är möjligt, som Nostradumbass påpekade tidigare, att just Expressen släpper igenom frispråkiga skribenter som t.ex. Dahlberg för att ge sken av av att det finns oberoende medier. Då kan man, med risk för att ta på sig foliehatten, undra vad poängen med det här reportaget är. Skribenterna och redaktionen kan inte vara omedvetna om hur provocerande skildringen blir i det rådande krisläget.
När verkligheten inte längre går att mörka måste flera reträttvägar övervägas och eftersom MSM har varit beredd att offra/osynliggöra delar av mångfalden tidigare (hedersvåldsoffer, kristna invandrare som trakasseras av islamister, oskyldiga skottskadade i förorten etc.) kanske det här blir en ny infallsvinkel - journalister som utger sig för att vara lika lurade som folket när de tvärtom har bidragit till falsariet.
Såhär borde förstås ett reportage se ut, en relativt saklig och osentimental rapportering om olika parters infallsvinklar på den uppkomna situationen. Det jag reagerar på är kontrasten till annan rapportering och vilka konsekvenser dessa tvära kast kan få även om jag medger att uppvigling var ett för starkt ord.
(För övrigt har jag nog en annan syn på utvecklingen än många andra i tråden så det borde inte vara någon överraskning.)
Expressens reportage ger läsarna intrycket av att de blir bedragna av flyktingarna när det i själva verket är MSM som har duperat folket i decennier. De bilder vi får av mångfalden är som bekant hårt beskurna och regisserade.
Det är sällan man får läsa flyktingar och invandrares ocensurerade uttalanden som i det här reportaget. MSMs inbjudna debattörer är skolade i rätt retorik och intervjuer klipps ihop för att ge rätt intryck.
Självfallet har flyktingar och migranter ett eget ansvar för sitt agerande men det är rätt ointressant i sammanhanget eftersom det enda vi som medborgare kan påverka, om ens det, är vårt eget lands politik.
Det är möjligt, som Nostradumbass påpekade tidigare, att just Expressen släpper igenom frispråkiga skribenter som t.ex. Dahlberg för att ge sken av av att det finns oberoende medier. Då kan man, med risk för att ta på sig foliehatten, undra vad poängen med det här reportaget är. Skribenterna och redaktionen kan inte vara omedvetna om hur provocerande skildringen blir i det rådande krisläget.
När verkligheten inte längre går att mörka måste flera reträttvägar övervägas och eftersom MSM har varit beredd att offra/osynliggöra delar av mångfalden tidigare (hedersvåldsoffer, kristna invandrare som trakasseras av islamister, oskyldiga skottskadade i förorten etc.) kanske det här blir en ny infallsvinkel - journalister som utger sig för att vara lika lurade som folket när de tvärtom har bidragit till falsariet.
Såhär borde förstås ett reportage se ut, en relativt saklig och osentimental rapportering om olika parters infallsvinklar på den uppkomna situationen. Det jag reagerar på är kontrasten till annan rapportering och vilka konsekvenser dessa tvära kast kan få även om jag medger att uppvigling var ett för starkt ord.
(För övrigt har jag nog en annan syn på utvecklingen än många andra i tråden så det borde inte vara någon överraskning.)
Nja, det tänks nog inte i termer av reträtt inom svensk massmedia. Man tror faktiskt på det man förespråkar. Fri invandring, avskaffandet av Sverige som nationalstat, mångkultur och ett förnekande av det svenska i termer av konstruktion och dekonstruktion, det tror man på. Inom masmedia vet man att man har rätt. Det är inte fråga om någon form av reträtt. Den som vet att han har rätt, behöver aldrig gå till reträtt.
Expressens reportage är enligt min uppfattning vinklat. Det är hötorgsjournalistik i sitt esse. Man snuddar lätt vid frågan vad de egentligen gör här, de där så kallade flyktingarna, men lämnar den frågan mycket snabbt. Istället beskriver man svensken Erik som bor i Norge, som är superpositiv till invandringen. Han är, denne Erik, till och med beredd att helt själv köpa en bil åt de stackars nysvenskarna. Reportaget kryddas också med beskrivningen av den mystiska bilen som står med helljusen på 50 meter bort från de stackars flyktingarna. I bilen sitter två män och iakttar. Hotfullt. Registreringsskylten är höljd i dunkel. Reportaget innehåller också det obligatoriska återgivandet av hur tacksamma de nya svenskarna är gentemot Sverige. Så klart för att förta det uppenbara i resten av artikeln, när nysvenskarnas allt annat än tacksamma beteende beskrivs.
Expressens reportage är enligt min uppfattning en förfinad variant av snyftreportaget. Ren och skär hötorgsjournalistik. Det här är propaganda i sin mest förfinade form, anser jag.
Avslutningen på artikeln är underbar.
Citat:
Mohammed, pappan, undrar:
– När ska vi lära oss svenska?
– När ska vi lära oss svenska?
Frågan är symptomatisk. De nya svenskarna förväntar sig att nån annan gör allt åt dem. Ger dem allt. Till och med det svenska språket. Att det bara är att sätta igång och lära sig svenska, det har aldrig slagit nysvensken och hans familj. Inte heller Expressens reporter. Vem fan hindrar er, nysvenskar, är min motfråga till både reportern och den stackars flyktingfamiljen. Vem fan hindrar er från att lära er svenska?
Uppenbarligen har vi olika uppfattningar i denna fråga och kanske är min svartsyn och cynism allt för stor. Men egentligen tror jag inte det.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-11-01 kl. 20:04. Anledning: rättstavning
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-11-01 kl. 20:04. Anledning: rättstavning