En mycket märklig vecka, sannolikt den märkligaste sedan DÖ-nyårsförvirringen, avslutades med Agenda igårkväll.
Som flera skribenter påpekat tycks de oberoende politiska bloggarna närmast ha tillgripit skogsavverkningsutrustning i sin iver att kalhygga de sista skälvande illusionerna av den kuliss som svensk migrationspolitik de facto är.
Jag gör ett par nedslag i den senaste tidens bloggposter:
Citat:
Som livslång läsare av SvD som en gång var en utpräglad kvalitetstidning, är det med stor sorg jag gång på gång påminns om tidningens totala journalistiska förfall.
Det senaste utomordentligt pinsamma exemplet för denna tidning som seglar under den falska marknadsföringen ”kvalitetstidning”, är en artikel där man avbildar ett s.k. ”ensamkommande flyktingbarn” (bilden har efter avslöjandet beskurits). ”Barnet” uppges av SvD:s journalist vara 17 år. En enkel sökning på nätet, som är självklar för varje professionell journalist, ger vid handen att personen själv uppger att han är dubbelt så gammal, alltså 34 år.
http://antropocene.se/2015/october/s...adsforing.html
Citat:
I en intervju full av motsägelser försökte Stefan Löfven ge intrycket av kontroll emedan alla redan vet att det inte finns någon kontroll över läget. Per Gudmundson, SvD, har tidigare redogjort för polisens situation. De saknar kontroll trots att rikspolischefen Dan Eliasson försäkrar media motsatsen. Något som styrks genom att Regeringskansliet nu dammsuger departementen efter varje krona vilket nationalekonomen Tino Sanandaji beskrivit efter att ha publicerat interna mail från en ”whistleblower”. Migrationsverket själva pekar i sin prognos på att kostnaderna skenar för att landa i en dubblering av 2015 års nivå valåret 2018. Totalt har verket ett behov av två försvarsbudgetar.
http://ledarsidorna.se/2015/10/u-sva...eplanteringen/
Citat:
Den som förnekar åsiktskorridoren får svårt att förklara de tvära svängarna.
Överenskommelsen om flyktingpolitiken innehåller egentligen inga dramatiska, oväntade förslag. Den är ett försök till pragmatiskt hanterande, inte ideologiskt markerande. Men den berör ett ämne som blivit särskilt känsligt. Ämnet har att göra med liv och död, med västerlandets skam över sin ekonomiska och kulturella framgång och med extremgrupper till höger och vänster, som vill polarisera och mobilisera.
På så sätt är överens*kommelsen märklig. Ståndpunkter som för bara någon månad sedan ansågs ligga nära gränsen för det anständiga, finns nu i den mitt som sex partier har enats om. Ansatsen är tydlig: strömmen av flyktingar måste fås att avta. Det går inte att fortsätta så här särskilt länge till.
Det är nästan magiskt och mycket svenskt. Plötsligt viker korridoren av. Det som var suspekt att säga för någon månad sedan, är plötsligt sunt förnuft i åsiktskorridorens mitt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21647404.ab
Lägg till detta den ganska remarkabla ledarkrönikan som SmP publicerade för några dagar sedan,
http://www.smp.se/ledare/tveksamma-a...om-flyktingar/ som för tio månader sedan skulle ansetts som 'ej publicerbar' i SvD.
Jag roade mig, för några nätter sedan, med en tillbakablick till de sista skälvande timmarna av 2014 - nyårsafton i svallvågorna efter DÖ. Dygnet som gav oss Harrisons artikel om hur invandringen trots all genom 'protohypotetivisigotisering' alltid berikar oss (där Sanandajis och Arnstbergs respektive genmälen ansåg just 'ej publicerbara'), diverse DÖ-ursäktande och inte minst de nakenprotesterande flyktingarna i Grytan (som nakenprotesterade mot kylan i Jämtland - sic!).
Dygnet började här:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
De följande 20-talet sidor är fascinerande att läsa i hindsight, och rekommenderas verkligen.
Igår så sågs Dahlberg vs. Pettersson i Agenda, där en klarsynt Dahlberg förklarade att vi just nu är i en situation där vi behöver bygga ett nytt Göteborg de kommande åren och Pettersson hulkande närmast ylade om hur Ekeroth 'hetsade i Trelleborg framför uniformerade nazister'.
Det är fascinerande att blicka tillbaka och se hur långt diskursen, medialt och politiskt, trots allt, har flyttat sig på 10 månader.
Eller ja. Det hade varit fascinerande att se om inte betraktelsen skedde i ljuset av det svenska samhällets, och kulturens, begravningsbål.
Men ofrånkomligen kommer alltid verkligheten ikapp illusionerna, och jag dristar mig än en gång att påminna om de randska visdomsorden:
Citat:
He is free to make the wrong choice, but not free to succeed with it. He is free to evade reality, he is free to unfocus his mind and stumble blindly down any road he pleases, but not free to avoid the abyss he refuses to see. Knowledge, for any conscious organism, is the means of survival; to a living consciousness, every “is” implies an “ought.” Man is free to choose not to be conscious, but not free to escape the penalty of unconsciousness: destruction.
Sanandajis visselblåsarpost,
(FB) Whistleblower inom Regeringskansliet: FULL PANIK RÅDER!, från igår visar hur illa det faktiskt är ställt, och såväl det mediala som det politiska utfallet är omöjligt att förutse.
Mediakriget om migrationspolitik och mångkultur är nog snart tämligen överspelat. Samtliga sidor förlorade.