2015-10-01, 17:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nin
En sak till som är av vikt är att han aldrig skriver "ensamkommande barn" utan benämner dem som ensamkommande. Man ska nog inte underskatta denna lilla men högst viktiga bit att förskjuta bilden av små barn till verklighetens ungdomar (och i många fall unga vuxna).

Saken är väl den, att definitionen på barn, gränsen mellan barn och unga vuxna varierar en hel del beroende på kontext. I lagspråk och myndighetsbeslut är barn oftast lika med icke myndiga personer, upp till 18 år alltså, vården brukar köra på samma linje. Sociologiskt sett slutar man vara barn när man försörjer sig själv något så när och har en egen lya eller i varje fall kan komma och gå hemifrån som man vill, då hamnar du i många länder söderut någonstans mellan 15 och 19 år. I Sverige för hundra år sedan började man ofta jobba för lön innan man fyllt femton. men i dagligt tal i Sverige är barn den som inte kommit in i puberteten än, eller som har en stor del av den omställningen kvar.

Svenska journalister skriver ofta 'barn' när det handlar om typ 16-17-åringar även om det inte stämmer med hur det ordet används i vardagslag. Fråga mig inte varför man har plockat upp byråkratins språk här.
Citera
2015-10-01, 17:39
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Gudmundson ledare om invasionen av ensamkommande omyndiga var viktig. Nåra citat.

http://www.svd.se/hela-sverige-skramlar-bokstavligen
Ledaren har bemötts med total tystnad av PK-eliten o dess twittermobb. . En allt vanligare taktik mot artiklar som innehåller besvärande fakta. Svenska folket ska inget få veta, bara se gråtande små flyktingflickor... Att nämna att 90 % av de ensamkommande är män, (ofta i värnpliktsålder att döma av utseendet) är ett faktum som måste döljas.
Gudmundson är ända snäll i sin ledare, nämner bara migrationsverkets kostnader o inget alls om den sneda könsfördelningen. Ändå ska ledaren ej benämnas av PK-media, inte ens kritiseras på Twitter.

Svensk media överlag har förfallit till vad som skulle kunna kallas hötorgsjournalistik. Det som gäller just nu är barn med stora sorgsna ögon och och tårar som trillar nedför rosiga kinder. Budskapet är: hur kan du säga nej till detta flyktingbarn? Hur kan du göra det? Är du omänsklig, är den fråga som jag uppfattar ställs till mig som läsare. Detta är min tolkning, som inte behöver vara sann, men jag tror att den ligger ganska nära sanningen och att min tolkning är i vart fall sannolik. Man har alltså överlag inom media helt släppt tanken på att rapportera neutralt och sakligt. Det är till och med så att man här och där inte ens orkar låtsas längre, att man rapporterar neutralt och sakligt. Det är agendan som gäller fullt ut och mer och mer orkar man inte ens försöka dölja det.

Gudmundsson är väl en av de få inom etablerad media som kämpar emot åtminstone lite grand. Bra gjort av honom, även om jag inte alltid håller med om det han skriver, och inte heller hur han skriver, det han skriver.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-10-01 kl. 17:44. Anledning: rättstavning; men > man - första stycket sista meningen
Citera
2015-10-01, 19:41
Medlem
Vimurs avatar
Bryter man ett nytt tabu i detta SR-inslag där man tar upp hur utsatta grupper ställs mot varandra på grund av flyktingkrisen?

"Boverket är oroliga för konsekvenserna av regeringens kommuntvång för flyktingmottagande. I ett remissvar från myndigheten menar man att lagförslaget kan ställa olika svaga grupper i samhället mot varandra och uppmanar därför regeringen att göra en utredning.

– Vi tror att det finns en risk för konflikt i kommunerna. När grupper i samhället som har det svårt att etablera sig på bostadsmarknaden behöver hjälp så finns det bara ett visst antal bostäder för de ändamålen, säger Micael Nilsson på Boverket.

Tillgången på bostäder för missbrukare eller andra utsatta grupper i samhället*är god menar Micael Nilsson, men köerna är långa."

Det ständiga mantrat i kritiken mot SD har varit just detta - att partiet "ställer grupper mot varandra". Nu blir alltså SDs skräckvisioner verklighet ute i kommunerna och den selektiva empatin riskerar att blottas i all sin grymhet.

Kommunledningar har länge varnat för utvecklingen, myndighetschefer har gråtit offentligt över vansinnet som utspelar sig ute i landet och nu vill t.o.m. Boverket dra i handbromsen.

Då ökar i stället regeringen takten på genomförandet av det mångkulturella projektet.

"Klart är i alla fall att regeringen nu skyndar på processen för att få ett kommuntvång på plats, det meddelade justitieminister Morgan Johansson till Ekot förra veckan."
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6267115

Har utvecklingen verkligen beskrivits på detta sätt av MSM förut? Det finns en dramaturgi i texten med de inledande varningarna och den avslutande accelerationen som inger en känsla av hjälplöshet och djupt obehag inför regeringens skoningslösa framfart.

Vi närmar oss ett punkt där vidden av förödelsen inte längre kan mörkas. Kanske växer desperationen även på MSMs redaktioner.
Citera
2015-10-01, 19:48
Medlem
trickydicks avatar
polisfishing dvs att poliser luras i bakhåll tog dom upp på ekonyheterna idag. Man sa att det började bli vanligt i dom större förorterna och att polisen oroade sig för att det skall sprida sig till mindre förorter.

Jag kan dock inte hitta reportaget på SRs hemsida. GP har en artikel däremot.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...tare-i-bakhall

Citat:
-Det har gått från undantagsfall till att man nu måste beakta det då man åker på jobb i vissa områden
Polisen i områdena Tensta, Rinkeby och Botkyrka i Stockholm är hårt utsatta.
För att kunna hantera polisfishing bättre genomgår poliser i utsatta områden utbildning i "social oro".

Det nämns aldrig att det är invandrare som ligger bakom, men det kan ju vilken normalbegåvad som helst räkna ut med arslet.

Det måste vara problematiskt för MSM när så allvarliga samhällsproblem börjar bli vardagsmat, och man måste gå som katten runt het gröt runt det hela.
Citera
2015-10-01, 20:03
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
...Det ständiga mantrat i kritiken mot SD har varit just detta - att partiet "ställer grupper mot varandra". Nu blir alltså SDs skräckvisioner verklighet ute i kommunerna och den selektiva empatin riskerar att blottas i all sin grymhet...

...Har utvecklingen verkligen beskrivits på detta sätt av MSM förut? Det finns en dramaturgi i texten med de inledande varningarna och den avslutande accelerationen som inger en känsla av hjälplöshet och djupt obehag inför regeringens skoningslösa framfart.

Vi närmar oss ett punkt där vidden av förödelsen inte längre kan mörkas. Kanske växer desperationen även på MSMs redaktioner...

Nej, så har utvecklingen inte beskrivits hittills. Den som velat dra in sådana perspektiv har mötts av moraliska fördömanden och uttryck som " fiskar i grumliga vatten", "ställa svaga grupper mot varandra" och "utnyttja folks rädsla och fördomar". Alternativt har invandringspolitikens resurskonsumerande effekter förnekats och kallats för vinst i MSM-narrativet. Den vägen är av allt att döma död nu. Din iakttagelse kommer att sätta dagordningen för mediakriget framöver. Svensk invandringspolitik har tagit fast form och blivit en realitet som man måste förhålla sig till. Nu blir det fullkontakt-regler i debatten.
Citera
2015-10-01, 20:36
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Bryter man ett nytt tabu i detta SR-inslag där man tar upp hur utsatta grupper ställs mot varandra på grund av flyktingkrisen?

"Boverket är oroliga för konsekvenserna av regeringens kommuntvång för flyktingmottagande. I ett remissvar från myndigheten menar man att lagförslaget kan ställa olika svaga grupper i samhället mot varandra och uppmanar därför regeringen att göra en utredning.

– Vi tror att det finns en risk för konflikt i kommunerna. När grupper i samhället som har det svårt att etablera sig på bostadsmarknaden behöver hjälp så finns det bara ett visst antal bostäder för de ändamålen, säger Micael Nilsson på Boverket.

Tillgången på bostäder för missbrukare eller andra utsatta grupper i samhället*är god menar Micael Nilsson, men köerna är långa."

Det ständiga mantrat i kritiken mot SD har varit just detta - att partiet "ställer grupper mot varandra". Nu blir alltså SDs skräckvisioner verklighet ute i kommunerna och den selektiva empatin riskerar att blottas i all sin grymhet.

Klart man bryter mot ett tabu. Det är i dag inom vissa områden, inte alla dock, förbjudet och förenat med stor social skam och stigmatisering, att ställa grupper mot varandra. De nya svenskarna måste så klart ha nånstans att bo. Detta behov kommer i konflikt med de gamla svenskarnas yngre generation, att också behöva nånstans att bo. En konflikt uppstår. Ett behov av att ställa grupper mot varandra gör sig påmint. Men får egentligen inte nämnas, problematiseras eller ens verbaliseras.

Normalt är även i Sverige, att ställa grupper mot varandra, att ställa till och med individer mot varandra. Det görs varje dag, varje timma, varje minut, inom exempelvis svensk sjukvård. Där accepteras prioriterandet eftersom det är en nödvändighet för att rätt kunna allokera de begränsade resurserna. När det gäller invandringen, är resursbegränsningen i sig tabu. Så visst bryter man i det exempel som du ger, ett tabu. Men för debatten kommer den ärligheten inte att ha nån betydelse. Det är min privata bedömning.

Citat:
Kommunledningar har länge varnat för utvecklingen, myndighetschefer har gråtit offentligt över vansinnet som utspelar sig ute i landet och nu vill t.o.m. Boverket dra i handbromsen.

Då ökar i stället regeringen takten på genomförandet av det mångkulturella projektet.

"Klart är i alla fall att regeringen nu skyndar på processen för att få ett kommuntvång på plats, det meddelade justitieminister Morgan Johansson till Ekot förra veckan."
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6267115

Har utvecklingen verkligen beskrivits på detta sätt av MSM förut? Det finns en dramaturgi i texten med de inledande varningarna och den avslutande accelerationen som inger en känsla av hjälplöshet och djupt obehag inför regeringens skoningslösa framfart.

Vi närmar oss ett punkt där vidden av förödelsen inte längre kan mörkas. Kanske växer desperationen även på MSMs redaktioner.

Min fetning. Ber om ursäkt för mitt sålunda ändrande av det du skrivigt. Visst infinner sig en desperation. Desperationen som infinner sig på MSMs redaktioner är dock nog mer att hänföra till den upplevda svårigheten att förvränga beskrivningen av dagens Sverige, än något slags desperation över att behöva återge verkligheten sanningsenligt. Desperationen på dagens MSM-redaktioner beror på att man får svårare och svårare att ens inför sig själva, ljuga obehindrat. Man har nästan slutat tro på sig själva. Och upplever allt större och större svårigheter att ens för sig själva, trovärdigt fara med osanning. Verkligheten bekymrar ännu inte MSMs redaktioner. Det som bekymrar är att man får svårare och svårare att ljuga trovärdigt. Bekymret är att allt fler och fler inte längre fäster någon vikt vid MSMs verklighetsbeskrivning. Eller i vart fäster allt mindre och mindre vikt, vid MSMs verklighetsbeskrivning.

Inom MSM har man dock inte gett upp på långa vägar. Mediekriget har bara börjat. Kriget om verklighetsbeskrivningen av mångkulturen har bara börjat, äntligen, men mer än så är det inte.

Bra kommentar för övrigt. Hoppas du och andra har översseende med min mångordiga cynism och mina felstavnignar.
Citera
2015-10-01, 21:01
Medlem
"polisfishing dvs att poliser luras i bakhåll tog dom upp på ekonyheterna idag. Man sa att det började bli vanligt i dom större förorterna och att polisen oroade sig för att det skall sprida sig till mindre förorter.

Jag kan dock inte hitta reportaget på SRs hemsida. GP har en artikel däremot.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...tare-i-bakhall

Citat:

-Det har gått från undantagsfall till att man nu måste beakta det då man åker på jobb i vissa områden
Polisen i områdena Tensta, Rinkeby och Botkyrka i Stockholm är hårt utsatta.
För att kunna hantera polisfishing bättre genomgår poliser i utsatta områden utbildning i "social oro".

Det nämns aldrig att det är invandrare som ligger bakom, men det kan ju vilken normalbegåvad som helst räkna ut med arslet.

Det måste vara problematiskt för MSM när så allvarliga samhällsproblem börjar bli vardagsmat, och man måste gå som katten runt het gröt runt det hela. "

Finns även artikel på ämnet i Afabladet. Här skrivs uttryckligen att det är Tensta, Rinkeby och Botkyrka som är problemförorterna. Inte ens de normalbegåvade behöver fundera närmare således! Pang på rödbetan, mer sådant!

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21509792.ab

Jag var lite snabb där ser jag. Förorterna nämndes visst explicit även i det första inlägget. I min värld är dock Tensta=invandrare så starkt förankrat att det för mig är samma sak som att uttryckligen ange vilken kategori människor det rör sig om.
Senast redigerad av Runningonempty 2015-10-01 kl. 21:05.
Citera
2015-10-01, 22:04
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Nej, så har utvecklingen inte beskrivits hittills. Den som velat dra in sådana perspektiv har mötts av moraliska fördömanden och uttryck som " fiskar i grumliga vatten", "ställa svaga grupper mot varandra" och "utnyttja folks rädsla och fördomar". Alternativt har invandringspolitikens resurskonsumerande effekter förnekats och kallats för vinst i MSM-narrativet. Den vägen är av allt att döma död nu. Din iakttagelse kommer att sätta dagordningen för mediakriget framöver. Svensk invandringspolitik har tagit fast form och blivit en realitet som man måste förhålla sig till. Nu blir det fullkontakt-regler i debatten.

Man ska inte dra på för stora växlar. Saker som tidigare varit tabu kan plötsligt bli rena självklarheter. Länge förnekades förekomsten av extrem islamism i svenska förorter. Nu är Mona Sahlin, en av de störta förnekarna av alla, regeringens samordnare mot bland annat islamistisk extremism. När alla visste att alla redan visste var det meningslöst att förneka det längre; samma sak med det organiserade tiggeriet.

Invandringens påverkan på intressekonflikten mellan utsatta grupper har alltid förnekats. Det skulle inte förvåna mig det minsta om den konflikten plötsligt erkänns och snabbt konstateras vara det pris vi måste betala för "bättre integration". Jag hyser inga ljusare förhoppningar om Sveriges framtid.

Som bekant har magasinet Neo lagts ned nyligen. De publicerade en hel del läsvärda artiklar som varit uppe i tråden tidigare, men som är värda att påminna om. Paula Neudings två intervjuer med Erik Ullenhag är väl läsvärda, men samtidigt ganska skrämmande. Ullenhag framstår verkligen som en komplett imbecill, och han är en av de högst ansvariga för det kaos vi nu ser i Sverige. Om det är på den här nivån svenska politiker resonerar är jag förvånad att systemet har hållit ihop såpass länge som det ändå har gjort.

Citat:
Mellan 2004 och 2008 publicerade Folkpartiet kartor över utanförskapet. Granskningarna, som gjordes av partiets tidigare integrationspolitiske talesperson Mauricio Rojas, visade att antalet utanförskapsområden hade gått från 3 till 156 stycken sedan 90-talet. Genom att sätta siffror på utanförskapet gav Folkpartiet också ett mått på Socialdemokraternas misslyckande med integrationen.

Sedan kom inga fler nya rapporter under de år Sverige hade folkpartistisk integrationsminister, tills tankesmedjan Den nya välfärden gav nationalekonomen Tino Sanandaji i uppdrag att uppdatera studien. Sanandaji konstaterade att antalet utanförskapsområden hade vuxit från 156 till 186 under Alliansens första sex år vid makten 2006–2012. Folkpartiet presenterade en egen uppdaterad karta redan dagen därpå, där man hävdade att antalet utanförskapsområden hade minskat något. Det visade sig att resultaten skilde sig åt därför att Folkpartiet hade ändrat beräkningsmetod.

http://magasinetneo.se/artiklar/mot-nya-utmaningar/

Citat:
Andreas Johansson Heinö är doktor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet som forskar kring integration. Jag ringer upp honom efter mitt möte med integrationsministern och frågar vilka verktyg politiker egentligen har för att påverka hur väl invandrare integreras i ett samhälle.

– Skattenivåer och kvalitet på utbildning och forskning påverkar definitivt vilka man lockar till landet, vilket i sin tur påverkar integrationen, säger Andreas Johansson Heinö.

– Sedan handlar det framför allt om hur migrationspolitiken ser ut, det vill säga vilka som kommer hit. Jämförande studier mellan olika länder med olika typ av invandring visar att själva invandringen i sig spelar större roll än integrationspolitiska åtgärder.

Integrationspolitik är så väldigt mycket symbolpolitik, just för att politiker med ansvar för dessa frågor ofta saknar de rätta instrumenten. Kanske är detta Ullenhags dilemma. Ullenhags uppdrag ligger under arbetsmarknadsdepartementet, vilket i sig är en markering om integrationspolitikens tyngdpunkt. I övrigt handlar hans jobb främst om att vinna väljarkårens hearts and minds. Frågan är vilka utsikter han har att lyckas. Under den dryga timme som vi tillbringar på Kafé Nejos uteservering lyckas Erik Ullenhag inte förklara för mig hur rådande föreställningar om mäns och kvinnors plats i det offentliga rummet korrelerar med arbetslöshet. Sedan är det dags att gå. Säpobilen väntar runt hörnet, och tillsammans med livvakt och pressekreterare skyndar Erik Ullenhag över torget.

http://magasinetneo.se/artiklar/gast-hos-verkligheten/

En annan läsvärd artikel är såklart Hans Bergströms artikel om Sverige ska få finnas kvar.

Citat:
Ingen säger öppet att den svenska nationalstaten är illegitim och bör avvecklas. Likväl är det tankebanan bakom den präglande svenska migrationspolitiken. Den erkänner inte grunderna för nationalstaten, att ett folk av medborgare bildar ett demos med en balans av rättigheter och skyldigheter samt ett historiskt arv på ett bestämt territorium.

Den demokratiska nationalstaten har tillkommit som den praktiskt möjliga gemenskapen för ett fungerande ”demos”. Inom ramen för en historiskt framväxt gemenskap, i Sverige också ett gemensamt språk, har det visat sig möjligt att etablera institutioner som på ett rimligt sätt balanserar rätt och plikt. En sådan stat bildar ett starkt kontrakt mellan dess medborgare.

Nationalstaten är, per definition, exkluderande men ingen har kunnat visa någon annan fungerande politisk organisation med större folklig förankring.

http://magasinetneo.se/artiklar/ska-sverige-finnas/

Jag anser nog mediekriget delvis vara överspelat. Oavsett vilka rövarhistorier som ledarsidor och journalister trycker ur sig kommer numera verkligheten vara alltför påtaglig. Det finns en gräns för hur långt ljugandet kan gå om hur situationen i Sverige ser ut. Den kommande mediestrategin kommer nog istället vara inriktad på att försöka rättfärdiga alltihopa medelst infantila snyfthistorier. Det är bara att lyssna på hur en av massinvandringens fotsoldater resonerar.

https://youtu.be/RG59QWjVg5g?t=17s

Jag vill minnas att jag läst en bok som bär titeln Candide, och som laborerar med idén om "den bästa av världar". Utopiska föreställningar om den bästa av världar har alltid saknat verklighetsförankring. Det är tragiskt att det har blivit en politiskt trend. Sveriges migrationspolitik är nog trots allt skapad av Doktor Pangloss.

Här kommer också lite relevant information från Robert Fisk, som är MENA-korrespondent åt The Independant och som har bott i Libanon i över 30 år och brukar veta vad han pratar om. I denna intervju pratar om viken effekt IS har på politiken i Mellanöstern. Fisk menar att folk i hela den regionen har slutat tro på nationalstaten som politisk entitet.

https://youtu.be/yN679oUX37I?t=7m19s

Under dessa förutsättningar är det inte så konstigt varför den postmoderna vänstern och nyliberalerna gärna ser en stor invandring från den regionen. "It's over", som han sammanfattar det. Se gärna hela intervjun. Den säger en del om vad som väntar för Sverige. Vi kommer nog uppnå inom en snar framtid en tillräckligt stor kritisk massa i det här landet som inte erkänner det politiska systemet, men som ändå vill hämta ut de fördelar det bringar. Det är en omöjlig kombination som hotar den politiska stabiliteten, men som svenska politiker verkar tro att de kan undvika. Vi går en mörk framtid till mötes.

Tack för mig.
Senast redigerad av Sixt 2015-10-01 kl. 22:10.
Citera
2015-10-01, 22:42
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jag tror vi har nått fasen förveckling/avveckling. Förvaltningssveriges intifada, kommunernas uppror. Utförarna och de lokala beslutsfattarna vill ha anvisningar uppifrån istället för att agera på egen hand och rikspolitiker vågar inte ta ansvar om inte det finns ett koppel jämsides som stöttar och ger blanka fasen i Mp-dominerade "public service" eller övrig vänster-MSM. Rikspolitikerklassen söker bara anställningstrygghet . Det skaver i kommunerna. Och på Brottsplats på TV4 ikväll idel blattar bland mördare, våldtäktsmän och tjuvar.

Volymerna som hyschades tränger nu fram, likgiltiga för de svärmiska godhetsposörernas eskapism:

Vad är planen för mottagandet?

Citat:
Migrationsverket har upphandlat ytterligare 562 platser i Filipstad, rapporterade SVT Värmland (25/9). Det innebär att 1 100 asylsökande kommer att vara placerade i Filipstad. I kommunen bor drygt 10 000 invånare.

När Filipstads kommunalråd Per Gruvberger (S) tillfrågas säger han att kommunen inte har möjlighet att klara av skolgång och barnomsorg för de nyanlända. ”Jag vet inte hur vi ska klara det. Jag vet inte. Och det gäller samhällsservicen överhuvudtaget som belastas, sjukvård och tandvård och skola och barnomsorg”, säger han.

Citat:
Det är kris. Alltjämt söker ungefär 1 000 människor asyl i Sverige varje dag. Samma antal som tidigare i år anlände till Sverige på en vecka kommer nu hit dagligen, och det efter en utdragen period av högt mottagande. Därtill bör erinras den allmänna bristen på bostäder i Sverige. Det är helt enkelt, för att låna Elfendals uttryck, kris, kris, kris.

http://nwt.se/asikter/ledare/2015/10...t?refresh=true

Fram med tälten. Nu när nådastöten mot den svenska nationalstaten sätts in, så är repatriering, exil (yttre) eller den ofrånkomliga segregeringen - den frivilliga flighten, exilen (den inre), gated communities - det bästa man kan hoppas på. Vilken stat kan värna den enskildes rätt eller medla mellan enklaverna legalt? Klanauktoriteter där staten failat och den strykrädda polisen intagit den bekväma positionen att "inte stirra sig blind på lagen".
Citera
2015-10-01, 23:05
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Jag anser nog mediekriget delvis vara överspelat. Oavsett vilka rövarhistorier som ledarsidor och journalister trycker ur sig kommer numera verkligheten vara alltför påtaglig. Det finns en gräns för hur långt ljugandet kan gå om hur situationen i Sverige ser ut. Den kommande mediestrategin kommer nog istället vara inriktad på att försöka rättfärdiga alltihopa medelst infantila snyfthistorier. Det är bara att lyssna på hur en av massinvandringens fotsoldater resonerar.

Mycket välskrivet. En ren njutning att läsa. Men det jag citerat av din kommentar, håller jag inte med om.

Jag tror, och det är ju egentligen bara ett slags tro, men ändå, att mediekriget egentligen bara börjat. De som investerat mest i det mångkulturella projektet, kommer trots det projektets allt mer och mer uppenbara tillkortakommanden, att få svårare och svårare att ta ett steg tillbaka. Ju större misslyckandet är, desto svårare är det att erkänna misslyckandet. Att kännas vid misslyckandet.

Inte minst att erkänna att man varit en bidragande orsak till det elände man skapat, skapar hos mången medieverksam ett närmast obetvinglit behov av att rättfärdiga sig själv. Att rättfärdiga sig själva genom att om så krävs, lögnaktigt beskriva det man varit med om att skapa; misslyckandet och eländet Det Nya Sverige.

Och min bedömning är att det inom större delen av etablerad svensk media helt saknas förmågan att ta ens ett steg tillbaka. Därför kommer man att trappa upp mediekriget. Och faktiskt tror jag att man hos majoriteten av svensk etablerad media, på riktigt för länge sedan lämnat sådana upplevda trivialiteter som verkligheten, långt, långt bakom sig. Verkligheten är där och för dessa, inte längre en variabel som ingår i funktionen. Och nu är det rätt in i kaklet som gäller.

Möjligt att jag har fel. Men så tror jag som sagt, att det är. Möjligt att min syn grumlas av ett slags nationalistiskt cynisk gråstarr, men periferseendet är det inget fel på. Än så länge i alla fall.

Citat:
Tack för mig.

Ingen orsak! Och skriv mer.
Citera
2015-10-01, 23:07
Moderator
Tinuviels avatar
Susanna Birgersson, ledarskribent på GP bryter emot ytterligare tabun i dagens text.

Inte bara ifrågasätter hon om de 44 procent som uppger att de ville ta emot fler flyktingar i DN/IPSOS undersökning har någon koll på läget, hon kopplar dessutom resultatet till en massmedial slagsida där enskilda berättelser och "vettlösa, osakliga och osmakliga" uttalanden av kändisar (referens till Kjell Bergqvist) ges mer utrymme än beskrivningar hur det faktiskt ser ut i klassrummen, på överfyllda asylboenden etc.

Med dagens presskonferens som referens skriver frågar hon sig vad regeringen ser som nästa steg och påpekar det fullständigt ohållbara i situationen: "För ingen tror väl att det kan fortsätta så här, med tusentals asylsökande vecka efter vecka."

Slutklämmen är en dolkstöt då kritiken träffar så mycket av vad som är fel i svensk debatt. Vårt diskussionsklimat, de media väljer att föra vår talan, den gränslösa naiviteten/dumheten hos våra politiker och mycket, mycket mer:
Citat:
Härom veckan anordnades en tv-debatt mellan svenska och danska politiker om flyktingkrisen. Inte nog med att vetenskapsjournalisten, historikern, eller vad han för närvarande kallar sig, Henrik Arnstad, proklamerade att danskarna har iscensatt 30-talet: ”Det är precis samma.” Regeringen hade valt ut Kristina Persson, vår så kallade framtidsminister, att frambära Sveriges budskap till Danmark: ”Det går bra, det går jättebra”, sa hon om den svenska flyktingmottagningen och integrationen.
http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2015...-gar-jattebra/

Susanna Birgersson tar inga fångar.
Citera
2015-10-02, 01:22
Medlem
Pandelumes avatar
Tove Lifvendahl/SvD skriver en ledartext om flyktingkrisen som börjar bra - håller msm på att nyktra till? Gudmundson och andra skriver ju en del bra i SvD, och nu kanske äntligen chefredaktören drämmer till?

Citat:
Ursprungligen postat av SvD/Lifvendahl
Förre moderatministern Sten Tolgfors gjorde nyligen en god genomgång på sin hemsida om de svåra och mycket konkreta frågor som faktiskt ligger på bordet. Några var: ”Vilka civila, militära, humanitära och diplomatiska insatser kan göras för att stabilisera EU:s närområde? Går det att upprätta humanitära skyddszoner i konfliktområden, som med FN-mandat som grund ställs under internationellt beskydd och till vilka humanitärt bistånd effektivt kan riktas?”

Låter som ett försiktigt närmande till den sk SD-ståndpunkten om hjälp på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Det är emellertid befogat att känna oro över risken att de nyanlända ska hamna i utanförskap som alltför många tidigare gjort, inte minst mot bakgrund av ett offentligt mottagande som på sina håll är kaotiskt, vilket Annika Borg beskriver i dag[2], och vars konstruktion på sikt är ekonomiskt ohållbar, vilket Per Gudmundson skriver om[3].

Yes, SvD har kritiska röster. Hur ska det här sluta, vad blir kontentan?

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Att flyktingtrycket på Sverige för överskådlig tid kommer att vara permanent och inte temporärt är nytt. Men mycket annat har vi lärt oss tidigare. Vi vet från den stora flyktingmottagningen i början på 1990-talet att vårt stora misstag då, var att tiden det tog för folk att komma i jobb, blev för lång.

Det finns inga rimliga skäl att göra om det felet igen, men det kräver att trösklarna till den svenska arbetsmarknaden sänks. Det förutsätter i sin tur emellertid något som inte ens Sveriges artistelit lyckats mana fram ännu: politiskt mod att konstruera ett Sverige som är öppet på riktigt, och inte bara med stora åtbörder välkomnar folk att slå sig ner i den kylslagna farstun.

Hon är tillbaks i sitt verklighetsfrämmande nyliberala snömos hon kört tidigare… Lägre trösklar på arbetsmarknaden… Man baxnar... Här väller det in 1000 asylsökare om dagen, vi vet att de saknar den utbildning (bortsett från språkkunskaper) som efterfrågas på svensk arbetsmarknad där konkurrensen om jobb är stenhård, och vi vet att det saknas bostäder… Det ska räcka att sänka löner och avreglera. Men de som kommer är till stor del ej anställbara, spelar ingen roll vilken lön, och bostäder finns inte, det planeras för tält och kåkstäder för att täcka ett par veckors efterfrågan. Eller jävlas hon bara och tänker att nu ska välfärdsstaten äntligen krossas snabbt och brutalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in