2015-10-05, 21:59
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Den astronomiska liknelsen är passande eftersom det vi ser kan rendera i två scenarier:

1) implosion av diskursen, vilket kommer att resultera i att många mediakrigare (och politiker också, men det är OT) långsamt har möjlighet att skifta sin argumentation och ståndpunkt till "rätt" sida, det vill säga det rådande konsensus vilket kommer att vara en syn på mångkultur liknande den i Danmark.

2) en supernova i form av en total systemhotande kollaps vilket kommer att leda till att oerhört många kommer att få stå till svars. Hur tänkte ni när ni sa att det inte finns några volymgränsen när vi ser konsekvensen att svensk bostadsmarknad har havererat? Hur tänkte ni när ni sa att Sverige skulle tjäna på detta vansinne samtidigt som välfärden blir mindre trots ökande skatteuttag?

Jag skulle gissa att scenario två kräver en rejäl trigger i form av till exempel massiva tältläger, upplopp eller andra våldsamheter. Jag tror att scenario ett är det mest troliga och att det sannolikt kommer gå den vägen. Argumentationen kan sedan hänföras till 90-talets enda vägens politik. "Vi gör inte detta på grund av SD, vi gör det för att det är enda sättet att rädda situationen". Om det sedan avser gränskontroller, TUT, super-REVA, ålderstest av ensamkommande, repatriering eller valfri annan åtgärd kommer vara egalt.

Det ironiska i kråksången är att mångkulturkrigarna har skjutit all sorts hållbarhet i sank och på så sätt öppnar för en diametralt annorlunda samhällsdiskurs. Jag vet inte om jag hoppas på för mycket här, men jag hoppas det är åt det hållet det går.

Tror också på det första alternativet, det är väl det vi ser nu. Tystnaden som råder är troligtvis ett tecken på att nyorienteringsfasen inletts.

Det är fullständigt oerhört att även krutdurksnyheten att EU ämnar köpa in sig i gigantiska flyktingläger i Turkiet och att förhandlingar ska föras trots att Erdogan oblygt klargör att frågan om ett turkiskt EU-medlemskap ska ingå i dessa förhandlingar. Erdogans villkor är tuffa, EU villigt att förhandla. Svenska nyhetsmedier refererar detta, utan kommentar, liksom att Turkiet ska deklareras vara ett säkert land, samtidigt som svenskar å det bestämdaste avråds från icke nödvändiga resor i nya regioner i samma Turkiet. Man släpper fram Donald Tusk som faktiskt säger i absolut klartext att det viktigaste just nu är att till varje pris stoppa flyktingströmmen, vilken huvudsakligen går via Turkiet, in i EU. Inte heller detta oerhörda budskap kommenteras vidare. Analys finns inte på kartan. Det viktigaste idag är mobbing och Henning Mankells död.
Senast redigerad av fasligt 2015-10-05 kl. 22:15.
Citera
2015-10-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tysklands förutsättningar att bygga upp sig efter Andra världskrigets ödeläggelse hade dock homogenare förutsättningar än Sveriges Babels torn av idag och än mer imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Nyorientering såtillvida att det är svårare att vidhålla en ohållbar position; när svärmande ideologiskt snack pressas att walk the talk, leverera verkstad, medan den voluminösa immigranttsunamin dränker Europa. De godas gränslösa drömmar verkar gå i uppfyllelse, så det är väl bara för dem att hoppas att det fortsätter i samma takt. Även om "Allt åt alla Malmö" tycks ha förlorat entusiasmen i mötet med verkligheten. Medialt sett är det nog the old usual waxing and waning; det går inte att pocka på störtfloder av tårar eller sprutorgasmer dagligen. Överstatligt ingripande är antagligen vad många av de självutnämnda goda hoppas på, så att de kan rädda sina ansikten. Men så snart det upplevs minsta lugn i stormen, minsta skenbara tecken på stabilisering eller illusoriska uppfattning om att bemästra läget kommer de omöjliga positionerna att blomma upp.
Citera
2015-10-06, 00:06
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Tysklands förutsättningar att bygga upp sig efter Andra världskrigets ödeläggelse hade dock homogenare förutsättningar än Sveriges Babels torn av idag och än mer imorgon.

Nyorientering såtillvida att det är svårare att vidhålla en ohållbar position; när svärmande ideologiskt snack pressas att walk the talk, leverera verkstad, medan den voluminösa immigranttsunamin dränker Europa. De godas gränslösa drömmar verkar gå i uppfyllelse, så det är väl bara för dem att hoppas att det fortsätter i samma takt. Även om "Allt åt alla Malmö" tycks ha förlorat entusiasmen i mötet med verkligheten. Medialt sett är det nog the old usual waxing and waning; det går inte att pocka på störtfloder av tårar eller sprutorgasmer dagligen. Överstatligt ingripande är antagligen vad många av de självutnämnda goda hoppas på, så att de kan rädda sina ansikten. Men så snart det upplevs minsta lugn i stormen, minsta skenbara tecken på stabilisering eller illusoriska uppfattning om att bemästra läget kommer de omöjliga positionerna att blomma upp.

Tror du de orkar blomma mer denna säsong? Vi har dock nått gymnastiksalsnivån nu, med tältläger hukande strax bakom. Och asylanterna vrenskas mer påtagligt. Det demonstreras, protesteras och hungervägras över långt bättre lotter än gympasalsförplägnad. Redan östersundsbussprotestanterna ondgjorde sig över det oerhörda umbärande de utsattes för genom att behöva dela boende med folk av olika åldrar. Vad ska då inte gympasalsprotestanterna leverera? De tvingas ligga där alldeles utsatta bland trosfrämlingar, kvinnfolk och barn hullerombuller. Detta utsätter vi stackarna för trots att vårt nya statsorakel Kjelle Berka klart och tydligt upplyst om att detta är en kränkning, en religiös styggelse vi inte har moralisk rätt att utsätta migranterna för. Ska en arab verkligen behöva vara åsyna vittne till rövar tillhörande helt fel sorts araber? Och de fåtalet kvinnor, ska de behöva utstå anblicken av manliga arabrövar överhuvudtaget, oavsett arabtillhörighet. Har vi beställt luktsalt? Har vi vidtagit åtgärder fall araberna kommer fram till koranbeslut om att kvinnor som sett så mycket arabröv måste stenas ihjäl? Enligt statsorakel Kjelle Berka är det mycket allvarligt.
Citera
2015-10-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Tror du de orkar blomma mer denna säsong? Vi har dock nått gymnastiksalsnivån nu, med tältläger hukande strax bakom. Och asylanterna vrenskas mer påtagligt. Det demonstreras, protesteras och hungervägras över långt bättre lotter än gympasalsförplägnad. Redan östersundsbussprotestanterna ondgjorde sig över det oerhörda umbärande de utsattes för genom att behöva dela boende med folk av olika åldrar. Vad ska då inte gympasalsprotestanterna leverera? De tvingas ligga där alldeles utsatta bland trosfrämlingar, kvinnfolk och barn hullerombuller. Detta utsätter vi stackarna för trots att vårt nya statsorakel Kjelle Berka klart och tydligt upplyst om att detta är en kränkning, en religiös styggelse vi inte har moralisk rätt att utsätta migranterna för. Ska en arab verkligen behöva vara åsyna vittne till rövar tillhörande helt fel sorts araber? Och de fåtalet kvinnor, ska de behöva utstå anblicken av manliga arabrövar överhuvudtaget, oavsett arabtillhörighet. Har vi beställt luktsalt? Har vi vidtagit åtgärder fall araberna kommer fram till koranbeslut om att kvinnor som sett så mycket arabröv måste stenas ihjäl? Enligt statsorakel Kjelle Berka är det mycket allvarligt.
Att döma av den här lägesrapporten via SVT har vi passerat gympasalsnivån vilken dag som helst och nått nivån "sova under öppen himmel i snödriva": http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ga...an-langsiktigt

Jag är personligen så jävla ursinnig över den skamlösa idioti som pågår att jag har gått i baklås och har ingenting att säga. Det finns ingenting att säga annat än att de ansvariga som låter detta ske med vårt Sverige har förverkat sitt människovärde.
Citera
2015-10-06, 02:40
Medlem
BWV639s avatar
Mest intressant av allt i PK-s senaste sändning är ju hur den kvinnliga professorn (minns ej namnet) själv berättar om medias propaganda-strategi:

Citat:
Jag har funderat mycket på med i samband med flyktingarna som har kommit till Sverige. Så har det ju varit oerhört mycket om mobilisering av svenska folket och mottagande; och det är ju nästan i alla städer där det har kommit mycket nyanlända. Hur inte bara de som ska tjäna pengar utan frivilliga skänker så att, det har varit enormt... och det har varit mycket mycket i lokala medier överallt och så vidare. Och de trodde jag skulle ha lite effekt på opinionsmätningarna... när det gällde sverigedemokraterna... Men tyvärr inte, så blev det... nästan tvärtom. För enligt våra medieteorier så borde detta haft effekt när vi visar SÅ välkomnande det svenska samhället och svenska... ne men det blev tvärtom och det är lite intressant faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?t=1&v=efzZof2SBho

2:06:13
Citera
2015-10-06, 08:36
Medlem
Vimurs avatar
Något som ska bli intressant att se är om de myndigheter som nu pressas till det yttersta kommer att börja läcka information. Det är som bekant inte enbart MSM som har mörkat utvecklingens konsekvenser för folket.

När mångkulturalismen upphöjdes till statsideologi och skrevs in nämndmål, riktlinjer och styrkort uppstod förstås ett egenintresse hos myndigheterna att återge en verklighetsbild som bekräftade paradigmet. Det finns en läsvärd avhandling om det fenomenet med den talande titeln "Från diversity management till mångfaldsplaner? Om mångfaldsidéns spridning i Sverige och Malmö stad".
http://www.lu.se/lup/publication/1263648

Tidigare har myndigheterna mörkat i symbios med MSM men nu när flyktingkaoset slukar anslag för paradigmlojala myndigheter och pressar de senare till det yttersta försvinner incitamentet för att fortsätta dupera folket.

Jag tänker främst på polisen som dessutom är direkt hämndlysten efter regeringens miljardavdrag i budgeten, vilket som bekant renderade en anmälan från polisförbundet.

Regeringen som dundrar på i sitt vansinnespolitikens crescendo har antagligen räknat med myndigheternas lojalitet men de senare är inte intresserade av att jobba ideellt som Kjelle med sina matlådor.

Igår publicerade DN artikeln "De kriminella sätter normen på gatan" där polisen varnar för utvecklingen i invandrartäta förorter. Det intressanta är att problemen just framställs som relaterade till invandringen på ett tydligare sätt än förut.
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/d...rmen-pa-gatan/

Ett annat exempel är Boverkets ovannämnda remissvar där regeringen varnas för att sätta utsatta grupper mot varandra. Det måste ha varit en svidande prestigeförlust för den humanitära storkmaktens politruker då det är en anklagelse man gärna riktar mot SD.

Jag tror att vi kommer att få se fler sådana och ännu mer explicita larmrapporter i takt med att regeringen gör arbetssituationen alltmer omöjlig för myndigheterna.

Opinionsläget i Svergie har byggt på att folket hålls ovetande men om myndigheterna inte längre tjänar på mörkläggningen utan tvärtom börjar protestera mot den förda politiken kan inte ens MSM hindra utvecklingen då myndigheternas uppgifter är officiella och numera sprids som en löpeld på nätet. Rena kryptoniten för pk-eliten.

Det är möjligt att mångkulturprojektet slutligen imploderar när de operativa utförarna vägrar medverka i den pågående politiska farsen.
Citera
2015-10-06, 08:47
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
Mest intressant av allt i PK-s senaste sändning är ju hur den kvinnliga professorn (minns ej namnet) själv berättar om medias propaganda-strategi:

https://www.youtube.com/watch?t=1&v=efzZof2SBho

2:06:13

Gunilla Jarlbro. Också intressant är att det är hon som handleder Dag Thoréns mediakrigs-uppsats (som handlar om denna tråd även om den totalt missförstått den), en uppsats som i sin abstract anför följande:

Citat:
I slutdiskussionen förs en diskussion kring vad journalistiken kan göra för att minska mörkläggningsdiskursens antagonism och därmed återupprätta ett demokratiskt samtal baserat på samförstånd och förtroende mellan medierna och medborgarna.

Jag antar att Thorén (under Jarlbros överinseende) använder "demokratiskt samtal baserat på samförstånd och förtroende" som newspeak för "framgångsrik propaganda". Återigen: moralmäklarna som ska forma opinionen, inte rapportera.
Citera
2015-10-06, 09:20
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Den astronomiska liknelsen är passande eftersom det vi ser kan rendera i två scenarier:

1) implosion av diskursen, vilket kommer att resultera i att många mediakrigare (och politiker också, men det är OT) långsamt har möjlighet att skifta sin argumentation och ståndpunkt till "rätt" sida, det vill säga det rådande konsensus vilket kommer att vara en syn på mångkultur liknande den i Danmark.

2) en supernova i form av en total systemhotande kollaps vilket kommer att leda till att oerhört många kommer att få stå till svars. Hur tänkte ni när ni sa att det inte finns några volymgränsen när vi ser konsekvensen att svensk bostadsmarknad har havererat? Hur tänkte ni när ni sa att Sverige skulle tjäna på detta vansinne samtidigt som välfärden blir mindre trots ökande skatteuttag?

Jag skulle gissa att scenario två kräver en rejäl trigger i form av till exempel massiva tältläger, upplopp eller andra våldsamheter. Jag tror att scenario ett är det mest troliga och att det sannolikt kommer gå den vägen. Argumentationen kan sedan hänföras till 90-talets enda vägens politik. "Vi gör inte detta på grund av SD, vi gör det för att det är enda sättet att rädda situationen". Om det sedan avser gränskontroller, TUT, super-REVA, ålderstest av ensamkommande, repatriering eller valfri annan åtgärd kommer vara egalt.

Det ironiska i kråksången är att mångkulturkrigarna har skjutit all sorts hållbarhet i sank och på så sätt öppnar för en diametralt annorlunda samhällsdiskurs. Jag vet inte om jag hoppas på för mycket här, men jag hoppas det är åt det hållet det går.

Jag vill nog ändå slå ett slag alternativ 2 och supernovan. Men med två viktiga noter i marginalen: Först, "Stå till svars" säger just ingenting och med undantaget pöbelstraff så finns väl inga juridiska vägar att gå vad gäller ansvarsutkrävande. Sen, samhällshimlen med sina myndigheter, företag, medborgare, sammanhang, kultur(er), o.s.v. är inte en bakgrund mot vilken supernovan kommer att synas och framträda tydligt. Likt förbaskat kommer den finnas där. Ja, den finns där redan, i olika former. SD - landets största parti. Backa 8 år - var det möjligt att ens tänka tanken?

Jag vill påstå att det är fundamentala mänskliga drag att bete sig på endera av två sätt, när ens livsgärning avslöjas som varandes blott bedrägeri och samhällsförstörelse.

Det ena är att, likt sjuka djur, dra sig undan offentligheten för att dö i fred. Det andra är att kämpa för bibehållet maktinnehav och enträget hävda sin storsinthet, t.o.m. med ryggen mot muren. Det där mittemellan är inte stort i omfattning. Jag trodde länge att kappvändarna skulle vända sina kappor tillsammans och lite elegant. Alla skulle tvunget förlora ansiktet gemensamt. Men jag inser nu att det tåget har gått.
Citera
2015-10-06, 09:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det är möjligt att mångkulturprojektet slutligen imploderar när de operativa utförarna vägrar medverka i den pågående politiska farsen.

Lite oväntat är att det är migrationsverket som är bland de första att sätta gränser helt i linje med din utsaga. Och det i expressen:

Citat:
För första gången nämner samtidigt Migrationsverkets högsta chef att det finns en gräns för vad Sverige klarar av.

– Jag inser också att det någonstans tar stopp. Men ambitionen är att göra vårt yttersta för att klara uppgiften. Och ingen vet ju vad som kommer att ske om två eller tre månader. Det är så många variabler som spelar in att de nästan inte går att hålla i huvudet.

– Men jag måste tänka att vi måste ha en plan för att ta emot tusen asyl-sökande om dagen, kanske till och med fler. Det är det vi ska planera för och ha beredskap för.

Den 22 oktober presenterar Migrationsverket sin nya prognos för antalet asylsökande under 2015. Den siffran kommer med råge att överstiga 100 000 människor, bekräftar Anders Danielsson för första gången.
http://www.expressen.se/nyheter/rakn...nde-till-i-ar/

Och igår kom det ca 1500 personer. 50% mer än deras redan ansträngda reviderade planer.

Det vi ser är en överbelastningsattack mot det svenska samhället och statsförvaltningen.

Man kan skönja en långsam tillnyktring bland medierna men allt går för långsamt när verklighetens förändringar går så mycket snabbare.
Citera
2015-10-06, 10:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Opinionsläget i Svergie har byggt på att folket hålls ovetande (min fetstil) men om myndigheterna inte längre tjänar på mörkläggningen utan tvärtom börjar protestera mot den förda politiken kan inte ens MSM hindra utvecklingen då myndigheternas uppgifter är officiella och numera sprids som en löpeld på nätet. Rena kryptoniten för pk-eliten.

Japp. Opinionsläget och därmed det politiska handlingsutrymmet i Sverige bygger på att väljarna *avsiktligt* hålls ovetande ff.a. om den förda politikens (ff.a. invandringspolitikens) nackdelar och negativa konsekvenser. Detta har Hans Rosling inte alls begripit, vilket ledde till en del närmast komiska krockar när han igår skulle informera journalistkåren om omvärlden.

Det blir kanske de operativa myndigheterna som till sist opponerar antingen öppet, och/eller via whistle-blowers vars uppgifter (med myndighetens goda minne) sprids på nätet.

-----

PS A propos whistle blowers. KO Arnstbergs redogörelse för: "En tjänsteman på regeringskansliet tog kontakt med mig för några veckor sedan" är läsvärd.

https://morklaggning.wordpress.com/2...rkrets-hjarta/
Citera
2015-10-06, 10:24
Medlem
Citat:
Något som ska bli intressant att se är om de myndigheter som nu pressas till det yttersta kommer att börja läcka information. Det är som bekant inte enbart MSM som har mörkat utvecklingens konsekvenser för folket.

När mångkulturalismen upphöjdes till statsideologi och skrevs in nämndmål, riktlinjer och styrkort uppstod förstås ett egenintresse hos myndigheterna att återge en verklighetsbild som bekräftade paradigmet. Det finns en läsvärd avhandling om det fenomenet med den talande titeln "Från diversity management till mångfaldsplaner? Om mångfaldsidéns spridning i Sverige och Malmö stad".
http://www.lu.se/lup/publication/1263648

Tidigare har myndigheterna mörkat i symbios med MSM men nu när flyktingkaoset slukar anslag för paradigmlojala myndigheter och pressar de senare till det yttersta försvinner incitamentet för att fortsätta dupera folket.

Jag tänker främst på polisen som dessutom är direkt hämndlysten efter regeringens miljardavdrag i budgeten, vilket som bekant renderade en anmälan från polisförbundet.

Regeringen som dundrar på i sitt vansinnespolitikens crescendo har antagligen räknat med myndigheternas lojalitet men de senare är inte intresserade av att jobba ideellt som Kjelle med sina matlådor.

Igår publicerade DN artikeln "De kriminella sätter normen på gatan" där polisen varnar för utvecklingen i invandrartäta förorter. Det intressanta är att problemen just framställs som relaterade till invandringen på ett tydligare sätt än förut.
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/d...rmen-pa-gatan/

Ett annat exempel är Boverkets ovannämnda remissvar där regeringen varnas för att sätta utsatta grupper mot varandra. Det måste ha varit en svidande prestigeförlust för den humanitära storkmaktens politruker då det är en anklagelse man gärna riktar mot SD.

Jag tror att vi kommer att få se fler sådana och ännu mer explicita larmrapporter i takt med att regeringen gör arbetssituationen alltmer omöjlig för myndigheterna.

Opinionsläget i Svergie har byggt på att folket hålls ovetande men om myndigheterna inte längre tjänar på mörkläggningen utan tvärtom börjar protestera mot den förda politiken kan inte ens MSM hindra utvecklingen då myndigheternas uppgifter är officiella och numera sprids som en löpeld på nätet. Rena kryptoniten för pk-eliten.

Ytterligare ett led i det här resonemanget är att kommuner och landsting får större och större kostnader för flyktingarna, samtidigt har vi börjat komma in i perioden när staten inte ger pengar, framför allt till kommunerna längre för de som kom för två år sedan, den situationen kommer bara att bli värre och värre.
Kan det finnas ett samband mellan detta och att exempelvis Dagens Samhälle som ägs av SKL AB under en tid haft en mer balanserad syn på flyktingar.
Solidaritet är helt enkelt mindre roligt när man måste vara med och betala.
Citera
2015-10-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

PS A propos whistle blowers. KO Arnstbergs redogörelse för: "En tjänsteman på regeringskansliet tog kontakt med mig för några veckor sedan" är läsvärd.

https://morklaggning.wordpress.com/2...rkrets-hjarta/
Läsvärd är ett understatement, det bekräftar i princip allt som det med foliehattsvärdig envishet förts fram och spekulerats om i denna tråd och i detta forum. Det är förbannat skrämmande, och ursinnet växer förstås. Det kan sluta hur som helst nu - samtidigt som Morgan Johansson apropå Expressen artikel om haveriet med platser meddelar att "han inte har tid" att kommentera tillståndet. Är den nuvarande regeringen vår tids Matthias Erzberger et al (gruppen av liberala och socialdemokratiska politiker som undertecknade vapenstilleståndet 1918 i Compiègne ) - dvs är socialdemokraterna nyliberalernas nyttiga idioter?
Senast redigerad av Fnysington 2015-10-06 kl. 11:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in