Citat:
Den ledaren är jag riktigt bekväm med, den har gjort Flashback-hemläxan:
Susanna Birgersson skriver i dagens Götteborgsposten en sansad ledare. Man kan ju tolka det som sägs och skrivs lite som man vill, allt utefter vilken ståndpunkt man själv har. Som jag ser det utifrån den plats jag tar i debatten om mångkulturen, sätter hon fingret på något intressant. Skillnaden mellan syskonländerna Sverige och Danmark. Skillnaden i vår syn på invandringen. http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...e-alla-som-vi-
I Sverige är vi modernast av alla och Sverige är alltid bättre än alla andra länder. Alltid. Därför har vi en skyldighet att låta vem det vara månde komma hit och bosätta sig. Hur det ska organiseras, finansieras, struktureras och framförallt förvaltas och administeras, är frågor som inte har någon bäring på principen om allas rätt att komma och bosätta sig i Sverige. Nekar vi andra att bosätta sig i Sverige, fylls vi av skam. Att säga nej är dåligt och fult.
Danskarna, våra nordiska syskon, har det visserligen bra i dag, men har förlorat land och ockuperats, och anser att visst ska man vara hjälpsam, men hjälpsamheten får inte gå ut över ett fungerande Danmark. I Sverige har vi drabbats av hybris och tror att Sverige är världens frälsning. I Danmark är viljan att hjälpa de trötta, de fattiga, de hukande massorna i ofärdsländer, de hemlösa och de politiskt stormridna, lika stor som i Sverige. Men inte till priset av sin egen undergång. Inte till priset av landet Danmarks upplösning.
I Sverige är det egnas undergång inte en variabel som får tas med i ekvationen. Vi svenskar räddar världen. Det är vår skyldighet. Om det så tar livet av alla svenskar och leder till landet Sveriges undergång. Hellre går vi under, än skäms infår vår egen självbild.
Spetsar till det en del. Men det måste man göra ibland.
Och tyvärr gör Susanna Birgersson reklam för en egen produkt i slutet av ledarartikeln. Men det kan man med tanke på hur bra ledaren är, låta passera.
I Sverige är vi modernast av alla och Sverige är alltid bättre än alla andra länder. Alltid. Därför har vi en skyldighet att låta vem det vara månde komma hit och bosätta sig. Hur det ska organiseras, finansieras, struktureras och framförallt förvaltas och administeras, är frågor som inte har någon bäring på principen om allas rätt att komma och bosätta sig i Sverige. Nekar vi andra att bosätta sig i Sverige, fylls vi av skam. Att säga nej är dåligt och fult.
Danskarna, våra nordiska syskon, har det visserligen bra i dag, men har förlorat land och ockuperats, och anser att visst ska man vara hjälpsam, men hjälpsamheten får inte gå ut över ett fungerande Danmark. I Sverige har vi drabbats av hybris och tror att Sverige är världens frälsning. I Danmark är viljan att hjälpa de trötta, de fattiga, de hukande massorna i ofärdsländer, de hemlösa och de politiskt stormridna, lika stor som i Sverige. Men inte till priset av sin egen undergång. Inte till priset av landet Danmarks upplösning.
I Sverige är det egnas undergång inte en variabel som får tas med i ekvationen. Vi svenskar räddar världen. Det är vår skyldighet. Om det så tar livet av alla svenskar och leder till landet Sveriges undergång. Hellre går vi under, än skäms infår vår egen självbild.
Spetsar till det en del. Men det måste man göra ibland.

- Susanna Birgersson (SB) inleder med den splittrade svenska självbilden som oscillerar mellan självutplåning och frälsarmission; Frälsaren var förvisso redo att dö för Mänskligheten.
- SB implicerar volymfrågan (för några månader sen skulle Volymfrågan ha skrivits med initial versal eller kursiverats, men nu är det So yesterday att highlighta volym.
- SB tar upp svensk hybris och fredsskada.
- SB tar upp de nordiska grannländerna som ytor för spegling; det är så kontrasten framstår. Som jag tidigare kommenterade om tusenmilstolpen Debatt på SVT1 mellan danska politiker och publicister vs de svenska motsvarigheterna. Kontrasterande perspektiv. För "de goda" svenskarna var denna spegling ett tillfälle till ytterligare egenkär självbespegling.
- Här finns också modet att tänka på konsekvenser, villkor, ultimatum:
Citat:
Om sammanhållningen hotas, segregationen växer, islamister radikaliseras och antisemitismen mot landets judar ökar – då är det politikernas skyldighet att vända den utvecklingen. Också om det betyder att dörren stängs för flyktingar och minoriteter känner sig exkluderade. Solidaritet med lidande människor i andra länder får inte gå ut över de egna medborgarna eller det goda samhället.
Det får bli Dagens Orban.

---
Citat:
Varför? Därför att det bara är så. Att andra flyttar hit ska Sverige acceptera utan knot. Sverige har blivit fatalistiskt, det vill säga accepterande det som sker, utan knot. Sverige kan inte, har inte viljan och allra mest inte förmågan att värja sig. Det är ödet och ödet motsätter man sig inte. Andra flyttar hit och gör om Sverige. Det är ödet och det är bara att acceptera. Vår medie- och politikerelit är fatalister. Det bara är så att alla som vill har rätt att flytta till Sverige.
Med lite illvilja skulle man kunna säga att dagens Sverige är defaitistiskt. Man accepterar nederlaget och gör inget som helst motsånd. Sverige håller på att göras om till det sämre. Det är bara att acceptera utan knot. Nederlaget, eller omvandlingen från rättsstat till kaos, accepteras utan nån som helst kamp av våra politiker. Påskyndas snarare. Till och med förespråkas denna hållning av inte bara våra politiker, utan också av vår massmedieelit. Lägg dig ner och dö Sverige. Det går lättare och gör mindre ont om du inte gör motsånd.
Överdriver så klart. Men det måste man göra ibland.
Med lite illvilja skulle man kunna säga att dagens Sverige är defaitistiskt. Man accepterar nederlaget och gör inget som helst motsånd. Sverige håller på att göras om till det sämre. Det är bara att acceptera utan knot. Nederlaget, eller omvandlingen från rättsstat till kaos, accepteras utan nån som helst kamp av våra politiker. Påskyndas snarare. Till och med förespråkas denna hållning av inte bara våra politiker, utan också av vår massmedieelit. Lägg dig ner och dö Sverige. Det går lättare och gör mindre ont om du inte gör motsånd.
Överdriver så klart. Men det måste man göra ibland.

Johan Hakelius:
Världens gång
Citat:
det har sagts mig att såväl Aftonbladet som Sydsvenskan och tidigare medarbetare i Göteborgs-Posten hävdar att svenska liberaler blir allt brunare. Det är omöjligt att ignorera en så bred flora sageshen, som jag antar att den korrekta termen lyder. Likväl är det omskakande. Svenska liberaler har traditionellt varit ett mycket blekt och blodfattigt släkte, inte olika transsylvaniska grevar en månklar natt.
Niklas Ekdal (biter sin forne husse):
Klockan klämtar för någon annan
Citat:
Ta reaktionerna på fjolårets framgångsrika amerikanska krigsfilmer, ”Fury” och ”American Sniper”. Man kan tycka bättre eller sämre om hur dessa problematiserar USA:s individuella krigserfarenheter, men DN:s recensenter gick steget längre:
”Religiösa fundamentalister slaktar tyskar.”
”Krigspropaganda om prickskytt med ångest.”
Det är ett barnsligt missförstånd att dessa filmer skulle glorifiera krig. Det speglar inte bara lättköpt antiamerikanism och oreflekterad pacifism, utan en omogen syn på plikt över huvud taget. Uppoffringar blir löjliga, just för att Sverige har förpassat dem till underhållningen.
Med den utgångspunkten är det inte konstigt att svenska recensenter stelnar till inför en karaktär som kallas ”Bible” och under den hopplösa slutstriden mot SS drar en vers ur Jesaja:
”Han sade: Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare? Jag svarade: Jag, sänd mig!”
Den scenen förtjänar ett bättre öde än att viftas bort som kristen fundamentalism. USA besegrade den tyska, japanska och sovjetiska militarismen – historiens värsta monster – i kraft av sin industri, men någon var ändå tvungen att göra skitjobbet vid fronten.
”Religiösa fundamentalister slaktar tyskar.”
”Krigspropaganda om prickskytt med ångest.”
Det är ett barnsligt missförstånd att dessa filmer skulle glorifiera krig. Det speglar inte bara lättköpt antiamerikanism och oreflekterad pacifism, utan en omogen syn på plikt över huvud taget. Uppoffringar blir löjliga, just för att Sverige har förpassat dem till underhållningen.
Med den utgångspunkten är det inte konstigt att svenska recensenter stelnar till inför en karaktär som kallas ”Bible” och under den hopplösa slutstriden mot SS drar en vers ur Jesaja:
”Han sade: Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare? Jag svarade: Jag, sänd mig!”
Den scenen förtjänar ett bättre öde än att viftas bort som kristen fundamentalism. USA besegrade den tyska, japanska och sovjetiska militarismen – historiens värsta monster – i kraft av sin industri, men någon var ändå tvungen att göra skitjobbet vid fronten.
Våldtagna och kidnappade Svea har gjorts till finansiär för en storskalig huggsexa mellan profitörerna de inhemska quisslingarna och de utländska invällarna och människohandlarna. Större profitörer bakom? SB byggde en bro från "undervegetationen" till MSM. Mullvadar i bunkern är inte nog, nu krävs det facklig representation.