2015-09-26, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Den ledaren är jag riktigt bekväm med, den har gjort Flashback-hemläxan:

- Susanna Birgersson (SB) inleder med den splittrade svenska självbilden som oscillerar mellan självutplåning och frälsarmission; Frälsaren var förvisso redo att dö för Mänskligheten.
- SB implicerar volymfrågan (för några månader sen skulle Volymfrågan ha skrivits med initial versal eller kursiverats, men nu är det So yesterday att highlighta volym.
- SB tar upp svensk hybris och fredsskada.
- SB tar upp de nordiska grannländerna som ytor för spegling; det är så kontrasten framstår. Som jag tidigare kommenterade om tusenmilstolpen Debatt på SVT1 mellan danska politiker och publicister vs de svenska motsvarigheterna. Kontrasterande perspektiv. För "de goda" svenskarna var denna spegling ett tillfälle till ytterligare egenkär självbespegling.
- Här finns också modet att tänka på konsekvenser, villkor, ultimatum:

Citat:
Om sammanhållningen hotas, segregationen växer, islamister radikaliseras och antisemitismen mot landets judar ökar – då är det politikernas skyldighet att vända den utvecklingen. Också om det betyder att dörren stängs för flyktingar och minoriteter känner sig exkluderade. Solidaritet med lidande människor i andra länder får inte gå ut över de egna medborgarna eller det goda samhället.

Det får bli Dagens Orban.

---

Citat:

Johan Hakelius:

Världens gång

Citat:
det har sagts mig att såväl Aftonbladet som Sydsvenskan och tidigare medarbetare i Göteborgs-Posten hävdar att svenska liberaler blir allt brunare. Det är omöjligt att ignorera en så bred flora sageshen, som jag antar att den korrekta termen lyder. Likväl är det omskakande. Svenska liberaler har traditionellt varit ett mycket blekt och blodfattigt släkte, inte olika transsylvaniska grevar en månklar natt.

Niklas Ekdal (biter sin forne husse):

Klockan klämtar för någon annan

Citat:
Ta reaktionerna på fjolårets framgångsrika amerikanska krigsfilmer, ”Fury” och ”American Sniper”. Man kan tycka bättre eller sämre om hur dessa problematiserar USA:s individuella krigserfarenheter, men DN:s recensenter gick steget längre:

”Religiösa fundamentalister slaktar tyskar.”

”Krigspropaganda om prickskytt med ångest.”

Det är ett barnsligt missförstånd att dessa filmer skulle glorifiera krig. Det speglar inte bara lättköpt antiamerikanism och oreflekterad pacifism, utan en omogen syn på plikt över huvud taget. Uppoffringar blir löjliga, just för att Sverige har förpassat dem till underhållningen.

Med den utgångspunkten är det inte konstigt att svenska recensenter stelnar till inför en karaktär som kallas ”Bible” och under den hopplösa slutstriden mot SS drar en vers ur Jesaja:

”Han sade: Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare? Jag svarade: Jag, sänd mig!”

Den scenen förtjänar ett bättre öde än att viftas bort som kristen fundamentalism. USA besegrade den tyska, japanska och sovjetiska militarismen – historiens värsta monster – i kraft av sin industri, men någon var ändå tvungen att göra skitjobbet vid fronten.

Våldtagna och kidnappade Svea har gjorts till finansiär för en storskalig huggsexa mellan profitörerna de inhemska quisslingarna och de utländska invällarna och människohandlarna. Större profitörer bakom? SB byggde en bro från "undervegetationen" till MSM. Mullvadar i bunkern är inte nog, nu krävs det facklig representation.
Citera
2015-09-26, 05:21
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Bokmässan sönderpolitiserad. En tanke om att lyfta ungersk litteratur blev genast med hjälp av media och diverse hatare inom "kultursektorn" istället till en sorts antiungersk samling med den genuint vidriga hatmånglerskan Masha Gessen (ja, hon är eskimå) som huvudattraktion. Ungrarna såg sig tvingade att lämna evenemanget:

http://www.dn.se/dnbok/ungrare-lamna...san-i-protest/

DN har idag också en hatartikel riktad mot Ungern författad av Elisabeth Åsbrink. Hon är också... Ja, ni vet.

Elisabeth Åsbrink: Drömmen om det förflutna skapade hatets Ungern

http://www.dn.se/elisabeth-asbrink-d...hatets-ungern/

Det verkliga hatet riktas inte från Ungern, det riktas mot Ungern. Och det finns ett genomgående tema i det hatets ursprung.

När jag för sista gången för många år sedan gick för sista gången med på att ta emot DN gratis i en månad, så tröttnade jag direkt på tidningens dagliga hat- och lögnkampanj mot Ungern. När jag fick en förfrågan om varför jag inte ville ha tidningen mer, så angav jag bl.a. det förljugna sättet att skriva om en lagändring kring domstolarna i Ungern, som de demoniserade varje dag, samtidigt som DN inte låtsas om att Sverige har exakt samma system, men med betydligt mer långtgående politisk detaljstyrning av domstolarna. Samma visa när det gällde Ungerns dåvarande kulturpolitik.

Så kort sagt har DN:s hets mot Ungern funnits betydligt längre än enbart under "flyktingkrisen". Jag gissar att det började med att någon/några ungerska politiker sa något negativt om (vissa?) judar i Ungern.

Edit: Det var nog en politiker inom Jobbik som det handlade om, medan de inte fick något stöd för det av den ungerska regeringen, men Bonnier är väl sura över att den ungerska regeringen inte har tystat Jobbik med rent våld.
Senast redigerad av Europe 2015-09-26 kl. 05:27. Anledning: Edit
Citera
2015-09-26, 05:46
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
När jag för sista gången för många år sedan gick för sista gången med på att ta emot DN gratis i en månad, så tröttnade jag direkt på tidningens dagliga hat- och lögnkampanj mot Ungern. När jag fick en förfrågan om varför jag inte ville ha tidningen mer, så angav jag bl.a. det förljugna sättet att skriva om en lagändring kring domstolarna i Ungern, som de demoniserade varje dag, samtidigt som DN inte låtsas om att Sverige har exakt samma system, men med betydligt mer långtgående politisk detaljstyrning av domstolarna. Samma visa när det gällde Ungerns dåvarande kulturpolitik.

Så kort sagt har DN:s hets mot Ungern funnits betydligt längre än enbart under "flyktingkrisen". Jag gissar att det började med att någon/några ungerska politiker sa något negativt om (vissa?) judar i Ungern.

Edit: Det var nog en politiker inom Jobbik som det handlade om, medan de inte fick något stöd för det av den ungerska regeringen, men Bonnier är väl sura över att den ungerska regeringen inte har tystat Jobbik med rent våld.

I Sverige är man inte emot vare sig repression eller detaljstyrning. Det anses i dag vara fullt godtagbara arbetsmetoder. Det man vänder sig mot i fallet Ungern, är innehållet i repressionen och detaljstyrningen. Man vänder sig inte mot medlen utan mot innehållet. Att man i dagens Sverige har med Ungern ett snarlikt synsätt på enskildas frihet, domstolars oberoende och dylikt, det missar Dagens Nyheter fullständigt eftersom man där liksom i övriga Sverige är helt besatta av innehållet. Man missar dessutom att Sverige har ett statssystem som får det ungerska att förblekna, när det gäller just politisk styrning och inskräkning av enskildas möjligheter att göra egna och självständiga livsval. Dagens Nyheter är kort och gott en skittidning, som vet de vad de gör, utöver av att vara ren skit, också är första klassens hycklare.
Citera
2015-09-26, 05:54
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Den ledaren är jag riktigt bekväm med, den har gjort Flashback-hemläxan:

- Susanna Birgersson (SB) inleder med den splittrade svenska självbilden som oscillerar mellan självutplåning och frälsarmission; Frälsaren var förvisso redo att dö för Mänskligheten.
- SB implicerar volymfrågan (för några månader sen skulle Volymfrågan ha skrivits med initial versal eller kursiverats, men nu är det So yesterday att highlighta volym.
- SB tar upp svensk hybris och fredsskada.
- SB tar upp de nordiska grannländerna som ytor för spegling; det är så kontrasten framstår. Som jag tidigare kommenterade om tusenmilstolpen Debatt på SVT1 mellan danska politiker och publicister vs de svenska motsvarigheterna. Kontrasterande perspektiv. För "de goda" svenskarna var denna spegling ett tillfälle till ytterligare egenkär självbespegling.
- Här finns också modet att tänka på konsekvenser, villkor, ultimatum:

Det får bli Dagens Orban.

---

Johan Hakelius:

Världens gång

Niklas Ekdal (biter sin forne husse):

Klockan klämtar för någon annan

Våldtagna och kidnappade Svea har gjorts till finansiär för en storskalig huggsexa mellan profitörerna de inhemska quisslingarna och de utländska invällarna och människohandlarna. Större profitörer bakom? SB byggde en bro från "undervegetationen" till MSM. Mullvadar i bunkern är inte nog, nu krävs det facklig representation.

Tack för läs- och filmtips. Niklas Ekdahl är ny för mig. Hört namnet men vad jag vet aldrig läst eller hört honom. När det gäller svenskt fackligt motstånd mot rådande ordning, så kan vi nog se oss i stjärnorna efter det. Och skulle det dyka upp svenskt fackligt motstånd, skulle det motståndet snabbare än tåget upphöra att vara fackligt, snabbt förpassas till skaran av oss enskilda och ensamma som lite lamt protesterar. Minus anonymiteten dårå för den före detta facklige.
Citera
2015-09-26, 08:09
Medlem
Hårbolls avatar
Ett mått på styrkeförhållandena inom mediekriget är förmågan att hålla aktuella händelser utanför etablerade medier, helt enkelt hur effektiva man är på att mörka i nyhetsflödet för den breda massa som ännu bara konsumerar MSM.

Därför vill jag se en ännu icke-nyhet som lackmustest på styrkeförhållandena idag.

Själva nyheten är sprängstoff, Göteborgs kommun skall hälla en rejäl dunk bensin på bostadsbrasan och samtidigt ställa grupp mot grupp och köpa 1000 bostadsrätter till invandrare. Klarar man att hålla denna mediala bomb utanför MSM och därmed det allmänna medvetandet? Kommer man proaktivt ägna sig åt damage control och köra nyheten hårt vinklad?

Hur tät är enhetsfronten inom media?

http://cornucopia.cornubot.se/2015/0...pp-till-1.html
Citera
2015-09-26, 08:25
Moderator
Siegfrids avatar
Richard Schwartz tar upp konflikten mellan moraletik och konsekvensetik i en kolumn i DN.
Högst ovanligt och en välkommen utveckling för den allmänna debatten, inte enbart den om mångkultur.

Citat:
Samtidigt vänder sig Berlin till den egna nationen med vad som kan låta som dubbla budskap: ja, vi klarar det, nej, inte ensamma, ja, det handlar om miljoner, nej, vi kan inte ta emot hur många som helst. Det gör Europa ännu nervösare. Vet tyskarna egentligen vad de vill?

Tvivel spär på den kritik som riktas också mot Berlins sätt att hantera krisen. Utan att bekymra sig om andras mening skulle plötsligt och egenmäktigt gemensamma regler satts ur spel och Tyskland tvingat på resten av Europa en flyktingpolitik man varken vill eller anser sig ha möjlighet att axla; Orbán talar till och med om Tysklands ”moraliska imperialism”.

Det är cyniskt. Men det går inte att komma ifrån att flyktingdramat är ett europeiskt, inte enbart ett tyskt problem. Indirekt verkar det bekräftas när Berlin hårdhänt avkräver andra EU-stater flyktingkvoter och ett ansvar som de inte vill bära. Men – med Merkels egna ord – kommer de att klara av det?

Inte bara i Östeuropa finns oro och olust inför den tyska egenmäktighet som skulle ha sina rötter i den romantiska emotionalitet redan Max Weber vände sig emot: det räcker inte att bekänna sig till det rätta och riktiga (Gesinnungsethik) då ingen moral kan frikopplas från dess praktiska konsekvenser (Verantwortungsethik). Känslor och förnuft måste förenas.

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/kol...-tyska-hander/
Citera
2015-09-26, 08:41
Medlem
Hårbolls avatar
Jag vill kondensera Birgersson till twitter-längd. I en enda mening sammanfattar hon avgrunden mellan svensk politisk-medial retorik och omvärldens dito. Mediekrigets fokalpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Citat:
Ursprungligen postat av Susanna Birgersson
Solidaritet med lidande människor i andra länder får inte gå ut över de egna medborgarna eller det goda samhället.
Antitesen till Reinfeldts påstående om att landet i högre grad tillhör de som saknar rötter här.
Citera
2015-09-26, 09:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Richard Schwartz tar upp konflikten mellan moraletik och konsekvensetik i en kolumn i DN.
Högst ovanligt och en välkommen utveckling för den allmänna debatten, inte enbart den om mångkultur.

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/kol...-tyska-hander/

Jag passar på att tipsa om PJ Anders Linder som skriver om liknande saker i Axess: http://axess.se/magasin/default.aspx...9#.VgZDeNKqooI

"För dem som hör hemma i den obegränsade versionen står det ädla uppsåtet i centrum, för dem i den begränsade versionen handlar det om de praktiska följderna. Ska man hitta personer som kan knytas till de bägge alternativen kan man för den begränsade visionens del tala om konservativa som Burke, liberaler som Hayek och socialdemokrater av den reformistiska skolan."
Citera
2015-09-26, 09:17
Medlem
Citat:
Också i London och Paris*finns oro för att Berlin mer skulle reagera än agera. Hur länge varar en sådan politik? Ty nu är det flyktingarna som bestämmer, som dikterar villkoren. De vet vad de vill och har visat att de inte låter sig stoppas vid gränser som de i stor utsträckning redan förvandlat till symboliska eller virtuella. Och de känner bara till en enda riktning: framåt, vidare mot norr (läs: Tyskland och Skandinavien).

Man får hoppas att Merkel avsätts snarast och ersätts av någon som Seehofer.
Senast redigerad av Bud Fox 2015-09-26 kl. 09:20.
Citera
2015-09-26, 10:13
Medlem
Citat:
Sverige har blivigt ett tungomålstalarns land. Ingenting sägs rakt ut. Annat än i lönndom. Allt offentligt sägs i koder. Inga ord som fälls betyder det orden i sig själva betyder. Allt som yttras offentligt måste omtolkas utifrån tonfall, vilka som samspråkar, ansiktsuttryck hos talaren och var och i vilket sammanhang orden yppas, och till vem och mot vad man gissningsvis, riktar sig.
Sverige har blivigt ett land där man måste ägna sig åt kremlologi för att fårstå vad som sägs i det offentliga. Sorgligt. Mycket sorgligt.

En helt korrekt iakttagelse, som definitivt kan observeras i mediakriget och överhuvudtaget hela den politiska debatten. När konkreta argument och faktabemötande inte längre biter, kommer känslor och antaganden in i bilden. Motståndaren tillskrivs till och med lögner. Ett typiskt exempel som säkert redan har diskuterats är den demagogiske och slemhale Anders Lindbergs krönika:

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21455844.ab

Citat:
I svensk debatt har SD lyckats sätta bilden av att de vill hjälpa flyktingar "i närområdet". I själva verket vill de dra ner på biståndet från 1 procent av bruttonationalinkomsten till 0,7 och pratet om närområde är naturligtvis bara en ploj för att Sverige ska ta emot färre på flykt.

Den offentliga debatten är naturligtvis på ett extremt sluttande plan när man inte diskuterar argument och motargument utan istället kommer med insinuationer.

Tack och lov finns den här tråden där dylika opinionsmässiga skamgrepp dissekeras och lyfts fram i ljuset.
Citera
2015-09-26, 10:22
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Hetsen mot Ungern började ju som sagt långt innan medialagarna. Men det var väl där i kring som den västliga hönsskocken gjorts fullt uppmärksamma på vad man ska avsky.

Min upplevelse om hetsen mot Ungern är att den framfördes först politiskt genom EU-institutioner eller folk inom dessa. Då hade inte hönsskocken gjorts "medvetna". Och då handlade det främst om att Ungern ändrat åldersstrecket för vissa domare, vilket lämpligt nog gjorde att en del kvarsittare från kommunisttiden som i ett slag föll bort. Det var också ett himla liv om vinstlagarna för utländska företag.

Här ser jag nån slag röd-liberal lobbyverksamhet som grund. Lite Jobbik på det och vi har den totala mediaidioti som råder kring Ungern i dag. Men det är ju bara en upplevelse. Jag har ju inte direkt efterforskat. Fast vem behöver fakta kring Ungern i dagens läge.
Citera
2015-09-26, 11:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Den offentliga debatten är naturligtvis på ett extremt sluttande plan när man inte diskuterar argument och motargument utan istället kommer med insinuationer.

Ja, det är detta som är så frustrerande. Dialog utifrån ogrundade anklagelser och diagnosticeringar kan bara sluta på ett sätt, det vill säga spåra ur.

Tyckte dock att Åkesson vände en debatt på ett snyggt sätt mot Lööf i Aktuellt. Hon frågade vad Sd ville göra åt problemen varvid Åkesson kontrade med att vi vill ingenting, det är er politik vi diskuterar och den politiken vill vi inte ta del av.

Man måste ställa sig frågan: vem äger problemet? Svaret är självklart den som fört en politik som lett till den situation vi har nu. Och det är 7klövern vars politik msm envist har försvarat. SD:s politik har aldrig prövats och att insinuera över den är bara tarvligt försök att ansvarsbefria sin egen politik. Ju mer den misslyckas, ju mer anklagas sd. Därför bör sd markera hårdare såsom Åkesson gjorde.

Det är lite av det här som föranlett att allt fler ledarsidor - företrädesvis liberala sådana - under senare tid börjat attackera 7klöverns politik. Läser man mellan raderna av t.ex. Dahlberg eller Arpi kan jag se en önskan om en befrielse att behöva diskutera sd:s politik. Arpi verkar ha förstått att 7klöverns invandringspolitik är en hämnd mot sd och dess växande opinion. Med allt större invandring hoppas man kunna kväva den här opinionen. Det är överordnat allt. Därför uppfattas kritik av rådande politik som ett försvar för sd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in