2015-09-06, 09:42
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SvD har startat sitt tema nu. "Svenskar om flyktingkrisen: Öppna gränserna" är rubriken på en text om 19 tyckare, varav den första är Nabila Abdul Fattah:

http://www.svd.se/svenskar-om-flykti...ppna-granserna

Schyffert:

Fredrik Malm:

Fyrverkeri i proppskåpen nu.

Strebrar, storpotäter, överbyråkrater och parnass, vältrar sig tillsammans i godhet. Samtidigt som de förväntar sig att bidragsproletariatet, pensionärer och betongförortsbefolkning skall bära ännu mer av invandringens tyngd på sina axlar. Det äcklar mig. Lacken på estraden flagnar, flygeln är ostämd och dessa människor liknar mest överåriga skådespelare, med valkar, peruken på sned, illa pålagd maskara, sprucken röst och en tro att man ännu en gång kan saluföra sig som unga.

Jag brukar vara mycket försiktig med att varna för fascism. Men det här beteendet är just det som skapar en efterfrågan på fascism. Jag kan känna hur både anletsdrag och underarmar hårdnar när jag läser om dessa hycklare. Något hårt, elakt och oresonligt kommer över mig.
Citera
2015-09-06, 10:00
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Hans Rosling flimrade förbi nyligen. Här intervjuas han i ETC och ingen behöver fudnera speciellt mycket över var han står politiskt. Eller hur naiv han är - alternativt samhällsomstörtande (skillnaden är ju hårfin ivåra tidevarv).

http://www.etc.se/utrikes/hans-rosli...svart-hyckleri

Citat:
Är det hyckleri att vi upprörs över alla som drunknar i Medelhavet?

– Det är ett fruktansvärt hyckleri. Vi föreställer oss att det är grymma flyktingsmugglare som är problemet, i själva verket är det vi som utgör problemet! Vi har ju skapat de här marknaderna genom att införa visumtvång och alla möjliga hinder för att ta sig hit. Skicka dit en färja och hjälp dem över istället för att rädda dem först när de håller på att drunkna.
...

Hur ser det ut på lite längre sikt, kommer migrationen till Europa att fortsätta eller är det övergående?

– Trycket på arbetskraftsinvandring från Afrika till Europa kommer att bli mångdubbelt större. Man ska komma ihåg att det inte är människor i extrem fattigdom som kommer hit för att jobba, det är de som har en utbildning, som är schyssta bilmekaniker, företagsamma som sjutton och vill lära sig nya språk. De som kan låna upp pengar av släktingar därhemma för att riskera resan. De flesta människor som riskerar livet i tunneln över till England är så belånade att det är omöjligt att återvända hem. De har inget val, de har bränt sina skepp och måste försöka hitta ett jobb i Europa. Sådana kommer det att bli fler av, och då hamnar vi snart i samma situation som den mellan USA och Mexiko. Europa försöker nu göra det besvärligt för folk att komma hit så att det går tuffa signaler till Eritrea och Syrien att det är för jävligt här och att det är bättre att istället åka till Abu Dhabi eller Dubai och söka jobb. Det är farligt när opinionen i så liten grad inser vad det verkliga skeendet är.

...

Sänka skatten?

– Vi har ett högt skattetryck, vilket jag gillar, jag tror att femtio procent offentlig sektor och femtio procent privat sektor är ganska lagom. Och jag röstar ständigt för att jag själv ska få betala mer i skatt. Men om man vill att folk ska kunna jobba ska man ju inte lägga hög skatt på det. Man skulle kunna höja skatten på konsumtion och ägande istället, så att det blir billigare att hyra in någon för att laga saker istället för att ständigt kasta och köpa nytt.

En grönare ekonomi?

– Ja, men jag ser inga djärva reformer från politikerna. Höj skatten på konsumtion!

Strax innan jag läser i ETC om Hans Rosling, har jag blivit uppmärksammad på denna artikeln av Peter Hitchens. http://www.dailymail.co.uk/debate/ar...g-country.html Jag har inte läst hela ännu, men inledningen är redan det något vi aldrig får läsa i en svensk större tidning:

Citat:
Actually we can’t do what we like with this country. We inherited it from our parents and grandparents and we have a duty to hand it on to our children and grandchildren, preferably improved and certainly undamaged.

Tillägg: Peter Hitchens artikel är suverän. Läs och sprid!
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2015-09-06 kl. 10:37.
Citera
2015-09-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Strebrar, storpotäter, överbyråkrater och parnass, vältrar sig tillsammans i godhet. Samtidigt som de förväntar sig att bidragsproletariatet, pensionärer och betongförortsbefolkning skall bära ännu mer av invandringens tyngd på sina axlar. Det äcklar mig. Lacken på estraden flagnar, flygeln är ostämd och dessa människor liknar mest överåriga skådespelare, med valkar, peruken på sned, illa pålagd maskara, sprucken röst och en tro att man ännu en gång kan saluföra sig som unga.
Ja, men som alltid i historien blir högmodet deras fall. Och här har vi ett solklart fall av hur historien upprepar sig. Det är som järnrörsveckorna, REVA och romregistret i maxiformat. De får häng på en ny grej. Intalar sig att det är ett effektivt vapen mot invandringskritisk opinion. Släpper vapnet fritt. Fylls sprickfärdiga av segervisshet. Sen mal de bara på med offensiven i dagar, veckor, i samma höga tonläge. Om de hade besinnat sig och stannat upp efter en dag eller två kunde det ha gett en viss effekt. Men de går i spinn, triggas av varandra, skruvar upp lite till, triggas igen, berusningen är så oemotståndlig. Under tiden har de personer de vill nå fram till gått igenom följande faser: 1. Oj, det här var mycket besvärande, nu skakar marken faktiskt. 2. Ja ja, vi vet, ni behöver inte gnida in det så ni kräks. 3. Men för helvete ge er nu. 4. Nu är det bortom det absurda. Fattar ni inte att den här propagandistiska masspsykosen är en stor komedi? 5. OK, handskarna av. Jag ska tamigfan viga mitt liv åt att göra tvärtemot allt ni skriker efter.
Citera
2015-09-06, 10:41
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Marika Formgren beskriver de svenska journalisternas kåranda.

Citat:
Ursprungligen postat av Formgren
Expressen hängde ut Julia Caesar i går, och jag har inte sett någon journalist inom etablissemangsmedia som på allvar har kritiserat tilltaget, som har funderat över vilken hotbild som Caesar nu möter, som har frågat sig om Caesar riskerar att få en sådan ”Säpo24/7”-tillvaro som konstnären Lars Vilks har. I stället intygas det i olika tonarter att detta är ”helt normala journalistiska arbetsmetoder”, eftersom Julia Caesar är ”en väldigt viktig makthavare” (300 svenska journalister har nämligen röstat in henne på en lista över Sveriges 100 viktigaste opinionsledare). Jag kommer aldrig mer att kunna höra en svensk journalist kritisera ”kåranda” hos poliser utan att börja hånskratta.

http://iloapp.marikaformgren.se/blog/www?Home&post=82

Uppenbart är att de redan utpekade avfällingarna inte håller tyst. Viktigare är nu att protodissidenterna inom MSM inte tystas.
Citera
2015-09-06, 10:51
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvbastedrang
Tillägg: Peter Hitchens artikel är suverän. Läs och sprid!

Verkligen. Ett slags röst som helt enkelt inte finns i svenska MSM.

Citat:
Ursprungligen postat av Hitchens
Goodness knows I have done what I could on this page to oppose the stupid interventions by this country in Iraq, Libya and Syria, which have turned so many innocent people into refugees or corpses.

But I can see neither sense nor justice in allowing these things to become a pretext for an unstoppable demographic revolution in which Europe (including, alas, our islands) merges its culture and its economy with North Africa and the Middle East. If we let this happen, Europe would lose almost all the things that make others want to live there.

Citat:
Having seen more than my share of real corpses, and watched children starving to death in a Somali famine, I am not unmoved by pictures of a dead child on a Turkish beach. But I am not going to pretend to be more upset than anyone else. Nor am I going to suddenly stop thinking, as so many people in the media and politics appear to have done.

The child is not dead because advanced countries have immigration laws. The child is dead because criminal traffickers cynically risked the lives of their victims in pursuit of money.

I’ll go further. The use of words such as ‘desperate’ is quite wrong in this case. The child’s family were safe in Turkey. Turkey (for all its many faults) is a member of Nato, officially classified as free and democratic. Many British people actually pay good money to go on holiday to the very beach where the child’s body was washed up.

It may not be ideal, but the definition of a refugee is that he is fleeing from danger, not fleeing towards a higher standard of living.

Slutklämmen:

Citat:
Can we stop this transformation of all we have and are? I doubt it. To do so would involve the grim-faced determination of Australia, making it plain in every way that our doors are open only to limited numbers of people, chosen by us, enduring the righteous scorn of the supposedly enlightened.

As we lack the survival instinct and the determination necessary, and as so many of our most influential people are set on committing a sentimental national suicide, I suspect we won’t.

To those who condemn reasonable calls for national self-defence as bigotry, hatred and intolerance (which they are not), I make only this request: just don’t pretend you’re doing a good and generous thing, when you’re really cowardly and weak.

http://www.dailymail.co.uk/debate/ar...g-country.html

Kan ni se denna översatt till svenska på DN debatt?
Citera
2015-09-06, 10:59
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Anledningen till att mainstreampersoner som Helmersson accepterar dessa tomtar år ut och år in är inte att SKMA är tillräckligt aktiva i att författa bannbullor, utan att mainstreampersonerna vägrar att hämta information där den finns, här på Flashback.

Fel. Anledningen till att mediapersonerna accepterar dessa tomtar är att dom gillar det dom ser. Dom har all infomration, men det som vi ser som ett problem ser dom som en möjlighet.

SKMA däremot har högre status än dom själva. Det är judiskt och med sina kontakter hit och dit inom t.ex. internationell banking så har du inte mycket att välja på att att vika dig, särskilt inte om tidningen går dåligt och kan behöva pengar.

Svensk media har varit rejält vänster sedan sent 60-tal även om det blivit mycket värre dom senaste åren. I dom här kretsarna är terrorism och sympatier för terrorism inget hinder för samarbete och/eller beundran.

Naturligtvis finns det en och annan inom media som är demokrat, som står för västerländska värderingar. Men långt, långt ifrån alla.
Citera
2015-09-06, 11:22
Medlem
Marika Formgren, Gunnar Sandelin och Ingrid Carlqvist i Radio Länsman om Julia Caesar-saken, åsiktskorridoren och hoten mot yttrandefriheten och anonymiteten. PO Ola Sigvardsson och Wolodarski får kritik för att de vill inskränka yttrandefriheten. (Sigvardsson har som bekant hävdat att yttrandefriheten är något som politikerna har gett till skänks åt folket och att den kan dras in om folket inte sköter sig.*) Formgren menar att anonymitet är en grundläggande rättighet. Vissa diskussioner bara kan föras under anonymitetens slöja, särskilt i dagens Sverige där människor riskerar att bli utsatta för våld, förlora jobbet, bli utfrysta m.m. bara för att de säger vad de tycker. Många av de intressantaste diskussionerna på FB skulle vara omöjliga om inte anonymiteten fanns, konstaterar Formgren. Hon pekar även på hur lite som krävs för att bli persona non grata i MSM.

Intressant diskussion om logos, patos och etos i invandringsdebatten också. Brygg en rejäl termos kaffe, lyssna och njut!

http://www.kimmoa.se/rn/visa?UID=7285555

* "Yttrande- och tryckfriheten är något som vi inte kan ta förgivet. Politikerna ger oss rätten att trycka och yttra oss, men kräver att vi gör det på ett ansvarsfullt sätt. Om vi inte gör det, kanske friheten inskränks, säger Ola Sigvardsson."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fr...ramat-pa-natet
Citera
2015-09-06, 11:31
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
God morgon världen, i P1, inleddes just med ett kärnfullt karaktärsmord på Östeuropa, i linje med: Europa delas åter i Öst och Väst, där Öst står för intolerans. Försöker återkomma med länk.

Varje dramamåste rollbesättas. Är det så det kommer att bli - Östeuropa är den giriga skurken, vi är den ömhjärtade hjälten?

Den "goda sidan" tex Tysklands och Sveriges åtgärder med att släppa in 1000-tals ekonomiska flyktingar ökar tilldragningsfaktorn (pullfactor) ännu mer - katastrofen kommer att växa. Godhetsapostlar har manifestationer som vill välkomna alla. Förstår dom inte att de bara förvärrar läget med sin naivitet?
Fler vill hit och fler barn kommer att drunkna.
Citera
2015-09-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror faktiskt vi är framme vid dagen D idag. Som bekant fortsatte kriget ett år efter Normandie, formellt, men vändpunkten passerades.

Allt händer samtidigt nu. Manifestation. Löfven talar. Alla stora dagstidningar kör temanummer. DN har sina 100 kändisar. Expressen kör 101 rop på hjälp. Aftonbladet slår upp stort att "Majoriteten vill ge hjälp till flyktingar" och har konstaterat det genom att ställa den luddiga frågan "Är du beredd att hjälpa eller inte?". Så slapp de fråga om det svenska asylmottagandet. SvD fyller hela tidningen, vilken de tvingats ge ut gratis på nätet pga åsknedslag i tryckeriet.

Således, idag är punkten där propagandan når sin högsta volym. Man kan inte skrika högre än att hela MSM, 7K och alla aktivister går samman och skruvar upp till 11. Om detta nu inte fungerar, eller rent av får motsatt effekt (för det är SD de är ute efter, oavsett vad de lindar in det i), så fungerar ingenting.

Och enligt SMHI blir det störtregn över Stockholm hela dagen.

Jag tycker inte att dagen D är rätt jämförelse eftersom det är MSM som är den anfallande parten. Jag tror det var Enoch Tulin som lanserade analogin med Ardenneroffensiven vilken jag tycker är mer passande. Julia Ceasar och Marika Formgren är Malmedyoffer. Kanske hinner MSM knäppa några till innan dieseln är slut.
När dammet har lagt sig efter den sista godhetsexplosionen så kommer alla ketchupeffekters moder (copyright:Crispykreem) att komma. En liten försmak på det är Aftonbladets nätsida idag. Under "Vi hjälper" med Judit 64 med Bridgeklubben i Budapest så ligger en artikel utsirlad med "EXTRA". Rubriken? "Åkte svarttaxi blev våldtagen"

Jag har röstat på S eller M i hela mitt liv. Jag känner 0% identifikation med Kent Ekroth och Erik Almqvist men 100% med Mattias Karlsson. Jag är också livrädd för att vi skall få ett samhälle där en massa rednecks kommer att spy galla över invandrare som sköter sig så jag är verkligen ambivalent men idag är dagen då jag tog steget över till SD. Och jag svär att det enda parti jag någonsin kommer att rösta på i fortsättningen är SD eller ett eventuellt nybildat konservativt parti. Vansinnet måste få ett slut.
Citera
2015-09-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag tycker inte att dagen D är rätt jämförelse eftersom det är MSM som är den anfallande parten. Jag tror det var Enoch Tulin som lanserade analogin med Ardenneroffensiven vilken jag tycker är mer passande. Julia Ceasar och Marika Formgren är Malmedyoffer. Kanske hinner MSM knäppa några till innan dieseln är slut.
När dammet har lagt sig efter den sista godhetsexplosionen så kommer alla ketchupeffekters moder (copyright:Crispykreem) att komma. En liten försmak på det är Aftonbladets nätsida idag. Under "Vi hjälper" med Judit 64 med Bridgeklubben i Budapest så ligger en artikel utsirlad med "EXTRA". Rubriken? "Åkte svarttaxi blev våldtagen"

Jag har röstat på S eller M i hela mitt liv. Jag känner 0% identifikation med Kent Ekroth och Erik Almqvist men 100% med Mattias Karlsson. Jag är också livrädd för att vi skall få ett samhälle där en massa rednecks kommer att spy galla över invandrare som sköter sig så jag är verkligen ambivalent men idag är dagen då jag tog steget över till SD. Och jag svär att det enda parti jag någonsin kommer att rösta på i fortsättningen är SD eller ett eventuellt nybildat konservativt parti. Vansinnet måste få ett slut.
Där är jag helt enig. Jag gillar också Karlsson, men SD är ingen lösning, de är ett verktyg. Sverige måste byta riktning i denna ödesfråga och tiden för att vara kräsen är förbi. Jag tror och hoppas att denna offensiv, liksom de tidigare, kommer att få en rekyl. Ett folkligt uppror mot medias bulldozer.

I övrigt har du rätt i att D-dagen är en sämre analogi än Ardenneroffensiven, det var mest bara att den inte är lika allmänt känd i Sverige som D-day. Gissar att fler engelskspråkiga nickar igenkännande när man refererar till "Battle of the Bulge" jämfört med andelen svenskar som har koll på AO.
Citera
2015-09-06, 12:43
Medlem
Manifestationer som substitut för nödvändig politik. Tomma tunnor skramlar mest. Demagogen DN skriver på nätnumrets förstasida idag:
Citat:
Grundläggande värden som vi länge tagit för givna är satta under press. De måste försvaras.
Kan det vara yttrandefriheten som avses?

SvD:s topprubrik i skrivande stund:
Citat:
Federley: "Rimliga vore att Orbáns parti utesluts”

"Je suis Charlie" strilade skönt i byxan de kalla när terrorn skakade Europa den gångna vintern. Nu behöver axelmakterna en rejäl tömning av depåerna, en slutgiltig lösning.
Citera
2015-09-06, 12:44
Medlem
longbow4ys avatar
Situationen liknar nog mer de sista dagarna i Berlinbunkern i april-maj 1945. Bara de som inte kan uppfatta och förstå vad som händer tror på den officiella propagandan. Befälsordningen är intakt.

Men luftherraväldet=Internetherraväldet är förlorat och då är också kriget förlorat. De sista troende viker ändå inte en meter frivilligt men har inget att sätta emot. De går därför hårdast åt sina egna journalistkollegor som anklagas för förräderi mot den rätta värdegrunden men letar själva i tysthet alla efter en (sic) flyktväg ur den hopplösa position de satt sig i.

Kanske är de därför flyktingströmmen får sådan emotionellt fäste bland journalisterna? De är själva på flykt men i en mer abstrakt form från sin ohållbara position. De försöker med en samlad reträtt med fördröjningsstrid men de är på flykt från folket som nu avslöjar varje uselt argument i propagandan och som gör att de måste ge upp sina positioner.

Vart skall de ta vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in