Hans Rosling flimrade förbi nyligen. Här intervjuas han i ETC och ingen behöver fudnera speciellt mycket över var han står politiskt. Eller hur naiv han är - alternativt samhällsomstörtande (skillnaden är ju hårfin ivåra tidevarv).
http://www.etc.se/utrikes/hans-rosli...svart-hyckleri
Citat:
Är det hyckleri att vi upprörs över alla som drunknar i Medelhavet?
– Det är ett fruktansvärt hyckleri. Vi föreställer oss att det är grymma flyktingsmugglare som är problemet, i själva verket är det vi som utgör problemet! Vi har ju skapat de här marknaderna genom att införa visumtvång och alla möjliga hinder för att ta sig hit. Skicka dit en färja och hjälp dem över istället för att rädda dem först när de håller på att drunkna.
...
Hur ser det ut på lite längre sikt, kommer migrationen till Europa att fortsätta eller är det övergående?
– Trycket på arbetskraftsinvandring från Afrika till Europa kommer att bli mångdubbelt större. Man ska komma ihåg att det inte är människor i extrem fattigdom som kommer hit för att jobba, det är de som har en utbildning, som är schyssta bilmekaniker, företagsamma som sjutton och vill lära sig nya språk. De som kan låna upp pengar av släktingar därhemma för att riskera resan. De flesta människor som riskerar livet i tunneln över till England är så belånade att det är omöjligt att återvända hem. De har inget val, de har bränt sina skepp och måste försöka hitta ett jobb i Europa. Sådana kommer det att bli fler av, och då hamnar vi snart i samma situation som den mellan USA och Mexiko. Europa försöker nu göra det besvärligt för folk att komma hit så att det går tuffa signaler till Eritrea och Syrien att det är för jävligt här och att det är bättre att istället åka till Abu Dhabi eller Dubai och söka jobb. Det är farligt när opinionen i så liten grad inser vad det verkliga skeendet är.
...
Sänka skatten?
– Vi har ett högt skattetryck, vilket jag gillar, jag tror att femtio procent offentlig sektor och femtio procent privat sektor är ganska lagom. Och jag röstar ständigt för att jag själv ska få betala mer i skatt. Men om man vill att folk ska kunna jobba ska man ju inte lägga hög skatt på det. Man skulle kunna höja skatten på konsumtion och ägande istället, så att det blir billigare att hyra in någon för att laga saker istället för att ständigt kasta och köpa nytt.
En grönare ekonomi?
– Ja, men jag ser inga djärva reformer från politikerna. Höj skatten på konsumtion!
Strax innan jag läser i ETC om Hans Rosling, har jag blivit uppmärksammad på denna artikeln av Peter Hitchens.
http://www.dailymail.co.uk/debate/ar...g-country.html Jag har inte läst hela ännu, men inledningen är redan det något vi aldrig får läsa i en svensk större tidning:
Citat:
Actually we can’t do what we like with this country. We inherited it from our parents and grandparents and we have a duty to hand it on to our children and grandchildren, preferably improved and certainly undamaged.
Tillägg: Peter Hitchens artikel är suverän. Läs och sprid!