Citat:
GP går snabbt ut med en ledare efter attacken mot Charlie Hebdo:
(http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.25...te-hatet-segra)
Det här är, i mitt tycke, det märkligaste jag har läst på ett bra tag. För nog måste väl detta betyda att man inte heller kan anklaga alla nazister för att vara hemska människor bara för att det fanns individer eller grupper av individer som hade dessa politiska motiv i 30-talets Tyskland?
Hur går detta ihop med tidningens behandling av de Sverigedemokrater som de ju är så noga med att påpeka havandes en ideologi besläktad med sagda individers politiska uppfattning?
Kan de fortsätta att hysa agg mot alla nationalister baserat på vad några rötägg till individer ställer till med?
Detta är tecken på måttstockar så dubbla att man undrar om de ens är graderade i enheter som går att finna i ett och samma universum.
(http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.25...te-hatet-segra)
Det här är, i mitt tycke, det märkligaste jag har läst på ett bra tag. För nog måste väl detta betyda att man inte heller kan anklaga alla nazister för att vara hemska människor bara för att det fanns individer eller grupper av individer som hade dessa politiska motiv i 30-talets Tyskland?
Hur går detta ihop med tidningens behandling av de Sverigedemokrater som de ju är så noga med att påpeka havandes en ideologi besläktad med sagda individers politiska uppfattning?
Kan de fortsätta att hysa agg mot alla nationalister baserat på vad några rötägg till individer ställer till med?
Detta är tecken på måttstockar så dubbla att man undrar om de ens är graderade i enheter som går att finna i ett och samma universum.
Inom den mesta svenska massmedian har man för länge sedan slängt bort alla måttstockar. GP och andra med dem, är så intrasslade i inkonsekvens, logiska felslut, intelektuell ohderlighet och sanningstummande lögner,att därifrån kan du inte förvänta dig nåt som du som vanlig människa, kan finna den minsta gnutta rim och reson i. Du kommer aldrig att verkligen kunna förstå såna som GP:s logik och sätt att resonera och argumentera, med mindre att du anammar deras ideologi.
De är kontruktivister, nihilister och relativister så till den grad, att ena dan kan man argumntera för total yttrandefrihet, för att nästa dag var helt emot6 yttrandefrihet, ena dan kan man skrika sig hesa för att religiositiet är en privatsak för att nästa dag skrika sig ännu hesare för relgiösa galningars rätt att trycka upp sin tro i ansiktet på allt och alla, ena dan kan de med gråten i halsen protestera mot näthat för att nästa dag med väldig harm i bröstet helhjärta ägna sig åt just hat, ena dan påstår man med hänvisning till forskning att svart lika gärna kan vara vitt och att upp egentligen är ner och att 1+1 inte alls är två utan tre eller varför inte en miljon fyrahundratretton, för att nästa dag indignerat hänvisa till multiplikationstabellen och räknar ören och procent när det kommer till skattebidragen till den så kallade kulturen och median. Förtryck är frihet, demokrati är diktatur och aldrig någonsin vågar man själva verkligen ta ställning mot verklig extremism, sådan extremism som dödar, såsom ilsamism dödar. Svensk nationalism däremot är ofarlig, och den vå¨gar man ta ställning mot.
Av GP och andra som dem, kan du aldrig förvänta dig konsekvens eller nåt liknande. Enda möjligheten att egentligen förstå hur de resonerar, det är att själv bli nihilist. Alternativt kan du testa att vara full dygnet runt, ungefär som stormen Gudrun när hon var partiledare för vänsterpartiet. Och egentligen är det skrämmande att bara tänka tanken, att man på GP förmodligen är nyktra. För dem är det viktiga inte att 12 personer mördats, det är helt oviktigt. Deras medkänsla med offren och deras anhöriga är läpparnas bekännelse, inget annat. Det är bara ord och inte handling. Barbariskt är det, för att citera alla dem som utan att vara beredda att ta någon egen risk för att utmana terrorismen,. Så för GP och annan svensk media sitt krig. Man pratar, manifesterar och gör inget åt de faktiska illdåden, lyfter inte ett finger för att stoppa nånting alls. Istället oroar man sig för vad de i verkligheten begågna illdåden kan ge för inverkan på den svenska opinionen. Just där finns deras enda verkliga intresse. Satirmordens inverkan på den svenskla opinionen.
Den parisbaserade satirtidskriften vågade ståp upp mot extremism. De krigade på riktigt. Till och med mot islamism. GP och andra svenska tidningar böjer sig för ilsamismen. Den extremism som utgör ett verkligt hot, vågar man aldrig ta avstånd från. Vågar aldrig skämta om. GP:s och andras solidaritet är ett hån mot de mördade tecknarna, poliserna och jornalisterna.
Nu vart jag raljant igen, men det måste man vara ibland. Och jag överdriver som vanligt. Kan bara inte låta bli. Och på det sätter är jag kanske inte bättre än tokstollarna på GP.