2015-08-26, 07:46
Medlem
Godhetens röst uppbådar sina sista krafter, darrande av indignation och skälvande av uppfordrande, anklagande ruelse inifrån DN:s hermetiska mausoleum:

Citat:
Det är ingen*som tror att asyl*invandring är gratis, att flykt inte kostar (om än så oändligt mycket mer för den som flyr än för mottagarlandet). Men vi kan ju välja att göra rätt, i någon existentiell bemärkelse, att inte välja det *människofientliga.

Citat:
Jag tänker, självupptaget, jag ger upp. Jag har sagt mitt, vindarna blåser åt ett helt annat håll, det är bättre att jag läser och skriver om romaner i stället. Så länge det nu är möjligt; i bakvattnet av den normaliserade extremhögern och nationalismen flyter naturligtvis också den hårdföra antiintellektualismen med.

Citat:
”Döda bebisar”. Obehaget kryper i kroppen, hos nästan alla, tror jag. Kanske ter det sig som en förebråelse, en känslomanipulation i en politisk diskussion att ta upp barnen som flyr. Det är bara det att man måste förstå att det är vad frågan om SD, migration och flyktingfrågan handlar om – människoliv. Inte mindre än så.

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...or-att-forsta/

Fördomar och känslosvall, kan någon hjälpa Malin Ullgren med "krampen i halsen"? Samtidigt i Jyllands-Posten intervjuas chefen för Dansk Flygtningehjælp, som konstaterar att det är ett nytt permanent tillstånd av immigration som kommer att knäcka mottagande länder. Har Malin Ullgren några tankar om vilka värden som står på spel, irreversibelt, och vilken signalpolitik, politik!, hon förordar?
Citera
2015-08-26, 07:47
Medlem
Mr.Swedens avatar
Nu går tåget. Nu har även DNs Johan Croneman fattat vad som är på gång och vänt kappan 180 grader.

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...ndel-sd-okade/

Frågan är, har konungarikets Sveriges prekära situation äntligen uppmärksammats i det höga huset eller är Croneman helt enkelt en oppurtunist som är mån om att hålla "rätt kurs". Tror faktiskt på det förstnämnda.

Vad säger Wolodarski.
Citera
2015-08-26, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Godhetens röst uppbådar sina sista krafter, darrande av indignation och skälvande av uppfordrande, anklagande ruelse inifrån DN:s hermetiska mausoleum:

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...or-att-forsta/

Fördomar och känslosvall, kan någon hjälpa Malin Ullgren med "krampen i halsen"? Samtidigt i Jyllands-Posten intervjuas chefen för Dansk Flygtningehjælp, som konstaterar att det är ett nytt permanent tillstånd av immigration som kommer att knäcka mottagande länder. Har Malin Ullgren några tankar om vilka värden som står på spel, irreversibelt, och vilken signalpolitik, politik!, hon förordar?
Jag var tvungen att läsa när jag fick se "krampen i halsen". Det uttrycket har jag inte stött på tidigare. Gråten i halsen, visst, men någon kramp har jag varken sett eller hört. Jag är därför inte säker på vad det kan innebära men det låter allvarligt.

Hursomhelst så är det här slaget av texter resultatet av en kramp i sig, sprungen ur ideologisk förvirring. När den (inbillat) bildade och utbildade medelklassen försöker tala till folket men folket inte lyssnar blir texterna och talet om möjligt än sämre, knappt begripligt. Känslopjunk funkar heller inte när verkligheten talar sitt tydliga språk. DN får nog försöka något annat spår vad det kan tänkas vara. Tiden är sedan länge förbi för den här sortens hötorgskonst, om det någonsin funnits en tid. Ändå fortsätter man producera, krampaktigt.
Senast redigerad av Tennant 2015-08-26 kl. 08:32.
Citera
2015-08-26, 08:32
Avstängd
sherms avatar
I fortsättningen mediekriget ger Ivar Arpi DN:s Hanne Köller svar på tal efter anklagelser om att Arpis position, om att tillämpa landsförräderilagen på jihadister är "rättsvidrig". Personligen kan jag dock inte annat än undra om landsförräderi rent av är än mer tillämplig jämte vissa journalister i landet. Nåväl, Arpis skrivelse faller väl in i tiden - inte minst med de (förvisso redigerade) nyhetsbilderna från SvT i Rinkeby där en somalier, eller vad det nu var, förklarade att "det här är inte Sverige" varpå vederbörande spottade på den kristna konvertiten Mona Walter:
Citat:
Stater i olika delar av världen förmår inte upprätthålla sin suveräna kontroll över sitt territorium och i tomrummen flyttar konkurrenter in.
http://www.svd.se/resignation-infor-.../kriget-mot-is

No go zon, sa polisen. Nåväl, Arpi utvecklar sitt resonemang kring terrorbekämpning:
Citat:
Vår nuvarande lagstiftning är föråldrad och den bör anpassas den till den nya verklighet vi lever i. IS, Jabhat al-Nusra och andra terrororganisationer borde inte jämföras med politiska organisationer utan snarare med krigförande stater. Att förbjuda samröre med dessa organisationer, som har som uttalat mål att förgöra oss, är inte konstigare än att i krig förbjuda medborgare att ge information till eller kämpa för motståndarsidan.

Inget vidare kontroversiellt kan man tycka, men det finns uppenbarligen de som ej instämmer i detta:
Citat:
I svaren på mina ledare, från Hanne Kjöller nu och tidigare Anne Ramberg, får man lätt intrycket av inget kan göras. Allt ska fortsätta som vanligt, trots att hotbilden har ändrat sig. Varför denna resignation? Självuppfattningen hos dem som motsätter sig en ny lagstiftning för att möta ett växande hot tycks vara att man står upp för upplysning och liberala värden. I själva verket är det precis tvärtom.

En massmordsrörelse utövar just nu en förfärande stark dragningskraft på unga i Sveriges segregerade områden. De begår hemska brott i Syrien, men kan ändå ha Sverige som fristad – på grund av en tillåtande lagstiftning som skiljer ut oss i förhållande till våra grannländer. De kan återvända och bli betraktade som hjältar i sina bostadsområden. De kan utgöra ett terrorhot mot Sverige.

Att inta en passiv hållning inför detta, att inta en naiv hållning inför detta, är inte att vara god. Det är att vända bort blicken inför ondskan.

Dessa terrorister måste stoppas.
Allt annat är att betrakta som landsförräderi vore en passande förlängning utav det argumentet.
Citera
2015-08-26, 09:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant

Hursomhelst så är det här slaget av texter resultatet av en kramp i sig, sprungen ur ideologisk förvirring. När den (inbillat) bildade och utbildade medelklassen försöker tala till folket men folket inte lyssnar blir texterna och talet om möjligt än sämre, knappt begripligt. Känslopjunk funkar heller inte när verkligheten talar sitt tydliga språk. DN får nog försöka något annat spår vad det kan tänkas vara. Tiden är sedan länge förbi för den här sortens hötorgskonst, om det någonsin funnits en tid. Ändå fortsätter man producera, krampaktigt.

Malin Ullgren och Johan Croneman på DN.....den ena kvinna den andra man. Men olika perspektiv. Ingen tillfällighet tycker jag. Sverige är sedan 10-20 år tillbaka svårt infesterat av kvinnligt tänkande i medier och offentlig sektor. Ett omsorgsperspektiv som hand i hand med identitetspolitiken fått breda ut sig ohämmat. Som en cancer. För att vi haft råd med det kanske eller att det inte har ansetts särskilt viktigt??? Det kvinnor håller på med är mindre viktigt. Ekonomin och näringslivet är det viktiga. Egentligen. Och där styr männen alltjämt.

Männens Sverige gick förlorat någon gång efter Ingvar Carlsson. Kom ihåg Luciabeslutet. Nu skälver det i samhällskroppen. Jag vädrar en återgång till ett nyktrare och manligt styrt Sverige.
Citera
2015-08-26, 09:45
Medlem
Jenny Sonesson på DI jämför Sverige och Kanada ur ett integrationsperspektiv. Har själv upprepade gånger slagits av tanken hur märkligt det är att 7-klövermänniskor kan å ena sidan hylla Kanada som ett föredöme i detta avseende samtidigt som man vägrar anlägga samma perspektiv på saker och ting på hemmaplan. Nedan ledarens nyckelformulering.

"I Sverige har medborgarna uppenbarligen tappat förtroendet för regeringens förmåga att hantera invandringen. I Kanada finns förtroendet kvar. Varför? Den viktigaste förklaringen är att frågan om volymer är en självklarhet. I den svenska debatten framstår det ofta som att antalet flyktingar inte går att reglera. Kanada följer emellertid också internationella åtaganden och konventioner. Ingen seriös debattör stämplar Kanada som en fascistiskt stat. Tvärtom betraktas Kanada som en global förebild för mångfald och demokrati."
Citera
2015-08-26, 10:31
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nu går tåget. Nu har även DNs Johan Croneman fattat vad som är på gång och vänt kappan 180 grader.

Frågan är, har konungarikets Sveriges prekära situation äntligen uppmärksammats i det höga huset eller är Croneman helt enkelt en oppurtunist som är mån om att hålla "rätt kurs". Tror faktiskt på det förstnämnda.

Vad säger Wolodarski.

Croneman kanske läst detta:
At least 800 Islamist extremists are ready to launch attacks in Europe after returning from Iraq and Syria, intelligence services warn
Jihadis poised for order from ISIS and Al Qaeda to strike on the Continent
Source: 'They are not well trained, but they are prepared to do anything'
Around 350 Britons have also returned, with some planning attacks in UK
High-speed train terrorist is believed to be an 'Islamist returner' from Syria
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ices-warn.html

och börjat bli lite orolig efter IKEA massakern och det som skulle blivit en massaker på tåget i Frankrike men som ett gäng Amerikansk hjältar stoppade. Och även SVT reportaget där fientliga muslimer utropar sina egna små kalifat i Sveriges ghetto-förorter. Polletten kanske trillat ner till slut att dessa invandrare inte alls är några guld och gröna skogar, snarare trojanska hästar för det globala jihad.

Sen var det lite tidgare i tråden en massa folk som hävdade att BBC var en riktigt bra kanal.
Ni bör nog undersöka detta lite nogrannare:
Biased BBC
http://biasedbbc.org/
Biased BBC board
http://biasedbbc.proboards.com/
BBC Institutional Bias
http://bbcinstitutionalbias.blogspot.com
Criticism of the BBC
https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_the_BBC
Is the BBC biased?
http://isthebbcbiased.blogspot.com
Peter Hitchens - BBC bias
http://hitchensblog.mailonsunday.co.uk/bbc-bias/

BBC påminner väldigt mycket om SVT, några liknande projekt/siter skulle behövas om de olika svenska massmedierna.
Citera
2015-08-26, 10:49
Medlem
Belisarioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Malin Ullgren och Johan Croneman på DN.....den ena kvinna den andra man. Men olika perspektiv. Ingen tillfällighet tycker jag. Sverige är sedan 10-20 år tillbaka svårt infesterat av kvinnligt tänkande i medier och offentlig sektor. Ett omsorgsperspektiv som hand i hand med identitetspolitiken fått breda ut sig ohämmat. Som en cancer. För att vi haft råd med det kanske eller att det inte har ansetts särskilt viktigt??? Det kvinnor håller på med är mindre viktigt. Ekonomin och näringslivet är det viktiga. Egentligen. Och där styr männen alltjämt.

Männens Sverige gick förlorat någon gång efter Ingvar Carlsson. Kom ihåg Luciabeslutet. Nu skälver det i samhällskroppen. Jag vädrar en återgång till ett nyktrare och manligt styrt Sverige.

Så sant. Det kvinnliga omsorgsperspektivet som åsyftas är också djupt kränkande för alla män som i världens försvarsmakter, säkerhetsbransch, näringsliv, arbetar för att lösa problemen på plats. Tro det eller ej, de finns i stort antal. Och de kan leva med att bli ständigt kränkta av Malin Ullgren och hennes gelikar. De är soldater, piloter, sjömän, idealister, yrkesmän, hjälparbetare, journalister, som i extremt farliga miljöer räddar långt fler människoliv och gör mångfalt mer nytta än vad Malin Ullgren på DN:s kulturredaktion kan göra med sitt känslosvall. Hon kan förresten sova tryggt på natten i Stockholm just för att det finns hårdföra män som gör sitt jobb.
Citera
2015-08-26, 10:51
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden

Vad säger Wolodarski.

Läser vi samma krönika? Jag ser ingen kritik här. Bara lite internt 7-klövermissnöje. Visserligen av lite annorlunda slag ("bättre med sooseman mot Jomshof än vänsterkvinna"), men ändock samma gäspframkallande SD-elaka-7-klövern-goda.

Pling, pling.

När Croneman eller hans motsvarighet verkligen berör pudelns kärna - Sverige fylls på till bredden med invandrare genom en politik som saknar majoritetens stöd - då kan vi kanske börja försiktigt diskutera kappans försiktiga vändning.
Citera
2015-08-26, 11:32
Medlem
En mycket välskriven och intressant artikel i Ystad Allehanda tar upp värdegrunden som autobahn mot det totalitära samhället. En förskönande omskrivning för censur och utrensning helt enkelt.

Det tar sin utgågnspunkt i den nu pågående debatten om "varning för neger-skylten" på moderna museet i Malmö. Därifrån spinner den vidare på ämnet om utrensning av böcker från biblioteken, Kränkta negrerombudsmannnes dolda agenda och till slut förhållandena i våra nordiska grannländer.Författare är Jesús Alcalá.

http://www.ystadsallehanda.se/kultur...-for-kulturen/

Citat:
Jag tvivlar inte för ett ögonblick på att svenska bibliotek och museer tagit till sig idéerna om rasifiering och vithetsnorm i gott syfte. Men vägen till helvetet är som bekant stensatt av vällovliga beslut. I ängslan att inte vara rättänkande tänder vi bokbål och avlägsnar ”entartete Kunst”. Personligen tror jag att vi hellre än att vara fixerade vid definitioner och grupptillhörighet bör lägga vikten vid hur vi i vårt dagliga liv faktiskt handlar mot varandra. Och är det alltid så givet att vi som individer självklart identifierar oss fullt ut med gruppen vi ingår i? Kan och bör en grupp i varje läge förbehålla sig rätten att godkänna eller förkasta beskrivningen och definitionen av sig själv?

En del av det jag sett i arbetet med den här artikeln har skrämt mig. Jag anar risken att vi blir så rädda för att trampa fel och att inte vara uppdaterade i terminologi och uttryck att vi avstår från möten och konfrontationer som skulle varit berikande och till och med nödvändiga. Mötet med ”den andre” är inget examensprov.
Citera
2015-08-26, 11:38
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jenny Sonesson på DI jämför Sverige och Kanada ur ett integrationsperspektiv. Har själv upprepade gånger slagits av tanken hur märkligt det är att 7-klövermänniskor kan å ena sidan hylla Kanada som ett föredöme i detta avseende samtidigt som man vägrar anlägga samma perspektiv på saker och ting på hemmaplan. Nedan ledarens nyckelformulering.

"I Sverige har medborgarna uppenbarligen tappat förtroendet för regeringens förmåga att hantera invandringen. I Kanada finns förtroendet kvar. Varför? Den viktigaste förklaringen är att frågan om volymer är en självklarhet. I den svenska debatten framstår det ofta som att antalet flyktingar inte går att reglera. Kanada följer emellertid också internationella åtaganden och konventioner. Ingen seriös debattör stämplar Kanada som en fascistiskt stat. Tvärtom betraktas Kanada som en global förebild för mångfald och demokrati."
Haha. Kanada var väldigt populärt som exempel bland de här "liberalkonservativa" för 6-7 år sedan. Redan då plockades "den kanadensiska lyckomassinvandringen" isär här på flashback:

(FB) Kanada och Mångkulturen
(FB) Kanada vinner?

Sedan dess har de neokonservativa tagit över helt. Yttrandefriheten är satt ur spel och landet är i princip en snabbt sjunkande israelisk lydstat. Den enda skillnaden mot många andra västerländska stater är att de tar emot en procentuellt högre andel asiater, en grupp inte alls lika kriminellt benägen som andra invandrargrupper. Minoritetiserade och så småningom folkmördade blir de vita kanadensarna likväl.
Citera
2015-08-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Ja, man kan aldrig veta vad affekterade människor hittar på med sitt impressionistiska språk. Laryngospasm kan vara ett allvarligt tillstånd i samband med narkos. Är Malin Ullgren månne affekterad - afficierad! - av narkotiska ämnen, eller är det ett redaktionellt, funktionellt anfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in