Citat:
Rent konkret när det gäller den obefintliga svenska Trans-Atlantiska slavhandeln, är det rätt så enkelt.
Såvida inte inkvisitorn är en ättling i direkt nedstigande led från de slavar som skeppades så har ju denne så att säga kapat deras "talan" till och börja med och är därför helt ointressant att lyssna på. Om det nu skulle finnas en förorätt som det ska kompenseras för, så är det ju givetvis endast den förorättade parten eller hans efterlevande som har någon rätt att kräva någonting överhuvudtaget.
Om man mot all förmodan skulle kunna skaka fram en direkt nedstigande ättling infinner sig nästa intressanta problem. Vad ska denna ättling kompenseras för? Ättlingens förfader hade nog ett helvetiskt liv men ättlingen själv har ju sannolikt vunnit jackpoten i och med detta. Det finns nog få afroamerikaner som skulle få för sig att stämma amerikanska staten med en skadeståndstalan om att deras nuvarande liv skulle varit bättre om deras förfäder inte blivit sålda som slavar till USA.
Jag är förvånad över att käbblet tillåtits förtgå då det inte tar många sekunder att skjuta ned samtliga argument.
Såvida inte inkvisitorn är en ättling i direkt nedstigande led från de slavar som skeppades så har ju denne så att säga kapat deras "talan" till och börja med och är därför helt ointressant att lyssna på. Om det nu skulle finnas en förorätt som det ska kompenseras för, så är det ju givetvis endast den förorättade parten eller hans efterlevande som har någon rätt att kräva någonting överhuvudtaget.
Om man mot all förmodan skulle kunna skaka fram en direkt nedstigande ättling infinner sig nästa intressanta problem. Vad ska denna ättling kompenseras för? Ättlingens förfader hade nog ett helvetiskt liv men ättlingen själv har ju sannolikt vunnit jackpoten i och med detta. Det finns nog få afroamerikaner som skulle få för sig att stämma amerikanska staten med en skadeståndstalan om att deras nuvarande liv skulle varit bättre om deras förfäder inte blivit sålda som slavar till USA.
Jag är förvånad över att käbblet tillåtits förtgå då det inte tar många sekunder att skjuta ned samtliga argument.
Ja, om man tar till exempel den beryktade krönika i DN där Mona Masri deklarerade att svensk utrikeshandel aldrig hade varit så lönande som när Sverige under 17-1800-talen sålde järn till alla som ville gjuta slavbojor (?? - bättre än IKEA, JAS, Volvo?) och att hon träffat en kille i USA som påstod att hans farmorsmormorsmor blivit våldtagen av sin slavägare, som varit svensk (?) så var ju dessa påståenden egentligen retoriska troper. De var till den grad löskokta, osannolika och omöjliga att kontrollera att texten sannolikt hade refuserats direkt om den kommit in till DN för femton - tjugo år sedan, men att Masri påstod dessa saker handlade inte så mycket om sakdiskussion, det rörde sig mer om att suggerera en bild där svenska historia kunde stylas om till att bli mera lik USA.
Sverige är också en kolonialmakt på samma sätt som USA, ni har samma skuld, ville hon säga, och att detta skulle genomtränga hela vår historia på samma sätt som det ibland gör i USA. Och genom att vrida till scenen på det sättet skaffade hon sig ett retoriskt överläge eftersom Masri och hennes kompisar är mycket mer inlästa på amerikansk postkolonial flumteori än på svensk historia.
Jag är också förvånad över att Mona Masri, Behrang Miri och liknande ljushuvuden får hållas trots att de skriver så dåligt och i sak har så blött på fötterna, men det är klart att de har redaktionernas beskydd, annars hade det inte kunnat fortsätta (och detta beskydd innefattar att man mycket sällan tar in repliker mot dessa gullungar). Orsaken till det är väl att de passar de målgrupper där man vill värva nya läsare och stärka tidningens varumärke. Mona Masri skriver och tänker som en kratta men hennes tilltal och hennes mediala persona är närmast perfekta för en tidning som vill värva läsare bland unga halvbildade kids, särskilt tjejer, från Möllevången, Södermalm och Tensta. Det var därför hon lanserades av Sydsvenskan, och senare fick ett påhugg på DN.
För mig var hon en starkt bidragande orsak till att jag sade upp tidningen på nytt och slutgiltigt efter att ha läst SDS i princip hela livet - första gången var 2010, då hade hon nog inte rekryterats till tidningen ännu. Och jag vet att lanseringen av henne väckte olust och ilska från många, unga och äldre, som insåg hur kackig och ohederlig hon var. Detta var till stor del redan innan Fattig-Frida-reportaget i SR.