Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Så Wolodarski förstod till sist vad den agendasättande artiklen om Björn Söder skulle ställa till med? Att han skulle avkrävas en alternativ definition på gemenskapen och tvingas kasta masken och erkänna att det inte ska vara någon samhällelig gemenskap i Sverige?
Tänkte också på det. Söders inlägg såg jag först som rätt klumpigt, men det har varit förvånansvärt svårt för etablissemanget att värja sig mot det.
Det fick mig att tänka på en väldigt bra artikel som Magnus Ernström skrev tidigare i år, "
Sagan om Brf Sverige". Den är lång men lättläst. Här är några utdrag:
"Jag är en helt vanlig kille som levt snart ett halvt sekel i samma hus. Huset heter Sverige och är en bostadsrättsförening. Det betyder att vi alla äger en del av huset och har rätt till vårt eget krypin, men att vi samtidigt delar på en helhet där vi har både rättigheter och skyldigheter.
Brf Sverige är en gammal, fin, demokratisk förening, där alla vi som bor här gör allt för att göra föreningen till ett bra boende för alla. Föreningen har väl genomarbetade stadgar, som ska ge lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
[...]
Härom dagen hände något som har fått mig att undra, inte bara över vart vår fina förening är på väg, utan också över varför den egentligen existerar och ser ut som den gör.
[...]
”Vad jag vill veta är; vad ska man vara för människa för att passa in här. Vad är grunden, syftet med hela den här föreningen? Varför bor ni här? Varför är ni stolta att kalla det här ert hem? När skulle ni offra allt och ställa upp – en för alla, alla för en – bakom vem som helst som bor i det här huset? Även om det var nynazisten på bottenplan? Vad är det ni bjuder in mig i,
när förväntas jag ge allt för er, och när kan jag likaledes räkna med att ni alla ger allt för mig?”
[...]
Den ene har hävdat ”nationen, historien, arvet, blodsbanden”. Den andre ”tron på allas lika värde”. Den tredje ”folkhemmet”. Den fjärde ”demokratin”. Den femte ”den svenska modellen” Den sjätte ”mänskliga rättigheter”. Den sjunde ”solidaritet”. Jag tror de har fel allihop. Det som alltid hållit Brf Sverige samman har egentligen varit samma simpla skäl som alla andra liknande små samhällen:
Ett yttre hot.
Om Brf Sverige i framtiden någonsin ska bli något förmer än tak över huvudet och privatekonomiska kalkyler behöver Brf Sverige fundera över sitt syfte. Och det gäller att hålla det enkelt. I umgänget mellan människor går det aldrig att skapa perfektion. Man kan i bästa fall finna balans.
Så, av vilka, av vad, består det ‘vi’ vår framtida bostadsrättsförening både inåt och utåt ska äga gemensamt. Vad det än är kan det inte skapas av en, inte av några, inte ens av de flesta. Det måste skapas av alla. Några måste främja, de flesta måste acceptera, men alla måste tolerera detta nya ‘vi’."
http://morgonsur.wordpress.com/sagan-om-brf-sverige