Citat:
Det är inte utan att man undrar hur sådana som Johannes Forssberg fungerar.
Att den Irakiske Informationsministern ideligen förkunnande Iraks nära förestående seger under Gulfkriget är inte svårt att förstå. Hade han inte gjort det hade han förmodligen slutat med en kula i bakhuvudet.
Varför Johannes gör sig själv till en svensk Bagdad Bob är däremot inte lika klart.
Visserligen är jag redo att ge honom rätt i ett avseende. Jag sorterar Expressen till "samhällesdebattens cirkusavdelning" och är därför villig att ge honom ett frikort avseende hans egna tidnings skriverer som motsäger det han själv påstår.
Däremot är det ju så att Marika hänvisar bl a till den f.d. statsministern Fredrik Reinfeldt uttalanden. Han enkom har ju gjort ett antal uttalanden och utspel om alltifrån vad som är svenskt till vilka Sverige egentligen tillhör.
Är det den f.d. statsministerns anfader som gör att Forssberg använder sig av cirkus-referensen? Det är inte särskilt snällt..
Hursomhelst, denne Forssberg visar sig bara vara en annan variant av Anders Lindberg (trots sannolikt andra bevekelsegrunder) och förtjänar endast avsky och förakt.
Att den Irakiske Informationsministern ideligen förkunnande Iraks nära förestående seger under Gulfkriget är inte svårt att förstå. Hade han inte gjort det hade han förmodligen slutat med en kula i bakhuvudet.
Varför Johannes gör sig själv till en svensk Bagdad Bob är däremot inte lika klart.
Visserligen är jag redo att ge honom rätt i ett avseende. Jag sorterar Expressen till "samhällesdebattens cirkusavdelning" och är därför villig att ge honom ett frikort avseende hans egna tidnings skriverer som motsäger det han själv påstår.
Däremot är det ju så att Marika hänvisar bl a till den f.d. statsministern Fredrik Reinfeldt uttalanden. Han enkom har ju gjort ett antal uttalanden och utspel om alltifrån vad som är svenskt till vilka Sverige egentligen tillhör.
Är det den f.d. statsministerns anfader som gör att Forssberg använder sig av cirkus-referensen? Det är inte särskilt snällt..
Hursomhelst, denne Forssberg visar sig bara vara en annan variant av Anders Lindberg (trots sannolikt andra bevekelsegrunder) och förtjänar endast avsky och förakt.
Ja - det är mycket intressant att studera och exemplifiera vilka som tydligen ingår i en reviderad samhällsdebatts cirkusmenageri.
Och denna första riktiga, om än begränsade förfäktning från det krympande åsiktsparadigmets egna plattformar med avseende på svensk folkrätt är viktig såtillvida att den introducerar den lätt förutsedda historierevisionismens härskarteknik: "Jamen, lilla vän - det är väl ingen som någonsin förnekat att det svenska folket är ett folk bland andra! Vad har du fått DET ifrån?"
För - precis som jag alltid hävdat: När frågan väl ställs om svenskhetens kompromisslösa normalitet, lika utsatthet och universella värde och rätt, kan svaret bara bli jakande och defensivt till sin karaktär. Ingen Özz, Sakine, Adam och Alice kan någonsin hitta en invändning mot att vår identitet är lika verklig som deras, ingen Henrik, Anders, Åsa eller Erik kan säga emot tesen att svenskarna inte är ett osårbart herre- och frälsarfolk, dömt att bära mer än dödliga på sina axlar.
Därför mitt motstånd mot Karlssons korkade doktrin, en reträttnationalism som både är principlöst svekfull och osympatiskt svårförsvarad. En "öppen svenskhets" syntetiska, godtyckliga exkluderande går alltid att misstänkliggöra, ett folk som alla andra går inte att ifrågasätta - det är t o m så uppenbart att själva ifrågasättandet retroaktivt måste förnekas - "Det är väl ingen som påstått annat?"
Vad är det första man då bör göra när man möts av Forssberg-doktrinens anklagelser om foliehattande och halmgubbar?
Jo - för det första bör segern rakas in och räknas noggrant: Det svenska folket finns alltså på lika villkor och vemhelst som ifrågasätter detta hör hemma i debattens cirkusbur, Johannes? Det är galet, klandervärt och extremt att hävda att svensk kultur, svensk etnicitet och nation är mer overklig, flytande och svårgreppbar än kurdisk eller judisk dito?
Den som ensidigt problematiserar svensk identitet, uppställer särkriterier för svensk etnicitet och kultur, den är rentav en - rasist?
För du, Johannes, kan väl inte tycka annat än att det där i debatten okränkta svenska folket inte ska vara ensamt om att reduceras med citationstecken, fråntas full ägande- och folkrätt till sitt land, att göras osynligt som offer för rasism mellan grupper?
Kriterierna för svenska folkets självklara existens ska på så sätt kodifieras av debattörer som annars dömer sig själva genom förnekandet eller faktiskt tigandet.
Sedan börjar det roliga - att jämföra denna nyligen överenskomna kodex över allmänmänsklig, icke-rasitisk anständighet mot allt det sagda, för alltid sparade och tillgängliga.