2015-07-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Precis. Och DI jobbar parallellt med att uppfostra SD och att uppfostra PK-eliten för att minska avståndet så pass att man kan bygga en hängbro.

Klokt inlägg!

Borde det inte vara upplagt för väldigt många strider framöver? För inte kan man väl låta DI och Expressen ta små steg framåt samtidigt som DN försöker hålla tillbaka dom? För det är journalisterna på DN som markerat allra hårdast mot artiklar i DI. Jag kanske har fel men för att få till en reell förändring så måste DN med sin tyngd förr eller senare också byta riktning. Även om direktiven skulle komma från deras gemensamma ägare så är mitt intryck att många som jobbar på DN inte skulle göra det helt friktionsfritt...

Och sedan ska Aftonbladet som hittills varit förhållandevis tysta ge sig in i leken. Och hela förorts och identitetsvänstern. Och precis som du säger kommande strider inom partier...
Citera
2015-07-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Utmärkt analys!

Visst är det skillnad mellan näringslivet och Svenskt Näringsliv. Om inte SN byter "yxan till skalpell", som CrispyKreem benämner det, så är det den sedvanliga myndighets- och organisationsframtoningen vi får oss till livs, den officiellt hållna värdegrunden som för tiden ansetts gångbar, kulisserna och plakaten, alltmedan den fönstershoppande mannen på gatan pekar, förundras, skakar på huvudet och går vidare. Man skulle kunna kalla den sortens fogliga bekännelse till den samhällsfördärvliga etiketten för hyckleri. SN + Fores luktar inte växtkraft och klorofyll, snarare sulfit.

Kremlologiska tolkningar eller insidesinformation är inte nödvändigt för att ana sig till verksamheten bakom muren, bara lite slutledningsförmåga med psykologisk förståelse för incitament och beteenden. Om SN och andra intressenter fortsätter sitt putsande på shoppingfönstret och bedriver annan verksamhet i de inre gemaken, eller nere i Fritzl-källaren, så är det en beklaglig klyvning och underkastelse för åsiktskorridoren. Insides eller hinsides, vi kan i alla fall som dissidenter - och vardande norm - glädjas åt den klyvning mellan offentlighet och verklighet som nu löper genom organisationerna och inbördes i sjuklöverspektrumets partier.
Den sedvanliga myndighets- och organisationsframtoningen är dock inte alltid av ondo. Det kan ske förändringar innanför kulisserna. Se t.ex. på SKL, som står bakom Dagens Samhälle, som i sin tur är minst lika framfusiga som DI i problematisering av invandringspolitiken, och som har en poll of polls där Sentio och YouGov får vara med. Det måste rimligen handla om att kommuner och landsting svettas över skenande kostnader och ligger i bakgrunden och trycker på om vad DS ska bilda opinion för... och mot.
Citera
2015-07-19, 15:48
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Lars Ströman gör som Greider och Don Quixote och kämpar i motvind, helt i otakt med både verkligheten och alla andra. Han är inte främmande för att näthata och starta ett drev mot en kollega som inte har den rätta värdegrunden:

Citat:
Låt Per Gudmundson gå!
...
Han (Gudmundson) uttalar sig totalitärt, i ett ämne som han har lika mycket insyn i, som han har i livet som kvinna eller homosexuell – ändå tar han sig friheten att håna och döma i stället för att lära. En naturlig mänsklig reaktion, när någon pratar om sin och andras utsatthet är annars att lyssna och visa sympati. Gudmunsons – så väl som Andersson Bodins – fullständiga brist på respekt säger i stället en hel del om samhällsklimatet. Den sätter tonen.

http://na.se/asikt/ledare/1.3072364-...gudmundson-ga-

Nej, Ströman. Det är inte "liberalt" att hata vita män.
Citera
2015-07-19, 15:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Lars Ströman gör som Greider och Don Quixote och kämpar i motvind, helt i otakt med både verkligheten och alla andra. Han är inte främmande för att näthata och starta ett drev mot en kollega som inte har den rätta värdegrunden:

Som vanligt så skriker man på att budbäraren skall förlora jobbet, istället för att argumentera sakligt.
Dom förnekar sig aldrig.
Citera
2015-07-19, 16:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Slamkryparen slickar sig om munnen, slickar sig om ögonen; Lifvendahl - SvD - levererar en gödselbomb, en uppdaterad internetvariant som i själv verket är en veritabel smutsig bomb med kollateral effekt:

[---]

Genom bruket av en vänsterpartistisk docka klarar buktalaren Lifvendahl konststycket att propagera för lägre trösklar och ändrade perceptioner. Försvarslinjen barn kontra vuxna bakom det migrationsindustriella geschäftet ges upp, men asylrättsligt torde det ha implikationer; sådana etiska dilemman är inget för nyliberalen Lifvendahl att hänga upp sig på, ty nu måste vi ändra våra perceptioner och blicka framåt... Åldersmyten tas av daga, traumamyten tas av daga. Mycket sånt som vi redan vet är båg ges härmed explicit kvitto, med namnteckningar och allt. Nattens sömn kommer att bli god, om jag inte redan sover, jag tror jag drömmer.

SvD/Lifvendahl och Lars Siggelin är "economical with the truth", när Lars Siggelin beskrivs som "Lasse.. en som står i daglig, direkt kontakt med unga flyktingar. .. Det är krasst och jordnära i Lasse Siggelins vardag".

Lars Siggelin driver Siggelin Familjehem AB

http://www.allabolag.se/5569050478/S..._Familjehem_AB

De i SvDs ledare efterfrågade reformerna skulle givetvis underlätta för Lars Siggelin att expandera, för nu att lägga ett annat "krasst och jordnära" perspektiv.

I en annan tråd uppmärksammades ett inslag i SRs "Godmorgon Världen" i morse, där frågeställningen väcktes om en minskad tillit i Sverige. Själva fundamentet för tilliten är, att man kan lita på att folk och myndigheter inte ljuger eller är alltför "economical with the truth".

Vänsterpartisten Lars Siggelin deklarerar i artikeln, att lögner i myndighetshantering är helt OK för honom.

Citat:
Jag frågar också om den för somliga kontroversiella frågan om att vissa av dem som får uppehållstillstånd som ensamkommande flyktingbarn, i själva verket är vuxna. För Lasse Siggelin är detta varken dramatiskt eller obegripligt.

– Det är ju deras överlevnad, jag fattar ju varför. Skulle mina barn fly, skulle jag uppmana dem: ”säg att du är femton”, om det är grejen för att få stanna.

Lögner är enl. SvD/Lifvendahl alltså bara kontroversiellt för "somliga". Man undrar, om Lifvendahl betraktar tillit som överflödig i hennes idealsamhälle?
Senast redigerad av Meiji 2015-07-19 kl. 16:38.
Citera
2015-07-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyPolly9
Klokt inlägg!

Borde det inte vara upplagt för väldigt många strider framöver? För inte kan man väl låta DI och Expressen ta små steg framåt samtidigt som DN försöker hålla tillbaka dom? För det är journalisterna på DN som markerat allra hårdast mot artiklar i DI. Jag kanske har fel men för att få till en reell förändring så måste DN med sin tyngd förr eller senare också byta riktning. Även om direktiven skulle komma från deras gemensamma ägare så är mitt intryck att många som jobbar på DN inte skulle göra det helt friktionsfritt...

Och sedan ska Aftonbladet som hittills varit förhållandevis tysta ge sig in i leken. Och hela förorts och identitetsvänstern. Och precis som du säger kommande strider inom partier...
Att Aftonbladet, Dagens Arena och Politism som alla har anknytning till LO går identitetsvänsterns ärenden ter sig mycket märkligt med tanke på att LO-kollektivet tillhör de som förlorar mest på både asyl- och arbetskraftsinvandring. Något som också märks genom SD:s fenomenala inbrytningar bland LO-medlemmar. Men jag antar att skillnaden beror på att medan DS och DI är ett officiellt respektive ett inofficiellt organ för beslutsfattare så är LO en extremt toppstyrd organisation där medlemmarna är reducerade till siffror i register. Därför saknas erforderlig markkontakt och de som sätts att skriva och driva opinion är tuggummituggande unga identitära nyvänsterprofiler som lajvar arbetarklass och bestämmer att LO ska föra de socialbidragsburna förortsgettonas talan, inte den strävsamma arbetarklassens. Jag antar att LO har haft fantomsmärtor sedan de gick från att företräda utsatta grupper till att företräda grupper som gjort resan till medelklassen, och att de därför känner att de hittat hem igen genom att tala för asylanter, transsexuella och tiggare. Utan att tänka på att de har ytterst lite med de nutida LO-medlemmarnas intressen att göra.

Det kan förstås också vara så att S tillförlitliga stöd hos valboskapen i utanförskapsområdena har använts som påtryckningsmedel mot LO för att de ska använda medlemsavgifterna till att fjäska för dessa grupper.

Man kan bara hoppas på att det obevekligt starkare SD-stödet bland LO-medlemmar blir en så stor intern fråga att man tänker nytt och kastar ut ID-vänstern från kontoren.
Citera
2015-07-19, 16:14
Medlem
longbow4ys avatar
Apropå sanning och verklighet. En artikel som egentligen är om hedersvåldsdebatten men som passar in i hur verklighetsfrånvända en del får lov att vara.

En GP-artikel som är aktuell i sammanhanget om sanningar, lögner och verklighet:
Citat:
Han umgås så lättsinnigt med statistik, citat och hänvisningar till oidentifierade sociologiska eller kriminologiska studier att möjligheten till seriöst samtal försvinner. Han lägger ord och siffror i min mun som aldrig har funnits där – och vad ska man då svara?
...
Men om man plöjer sig igenom hans dimridåer hittar man en bekant figur från tidigare diskussioner om hedersvåld och patriarkala förortsmiljöer: verklighetsförnekaren.
...
Här hittar vi politiker, professorer och statliga utredare som försöker vända bort blicken på samma sätt som Behrang Kianzad.

De framstår alla som ganska ynkliga figurer med ett antidemokratiskt synsätt.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.278027...illar-paverkas
Citera
2015-07-19, 16:46
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyPolly9
Klokt inlägg!
Borde det inte vara upplagt för väldigt många strider framöver? För inte kan man väl låta DI och Expressen ta små steg framåt samtidigt som DN försöker hålla tillbaka dom?
Det spelar inte så stor roll vad DN skriver. Den svaga punkten är DÖ och den svaga länken i DÖ är Moderaterna. PM Nilsson kan knäcka den länken på egen hand genom att upplåta tidningen till DÖ-kritiker i näringslivet, troligen redan i nästa budgetstrid men annars när vårbudgeten ska godkännas.

SD kan komma att ligga på siffror en bit över 20 procent när höstbudgeten debatteras. Tillsammans med bombardemang från DI:s ledarsida och debattsida så kommer det förr eller senare knäcka Moderaterna.

Både Moderaterna och Folkpartiet har partistämmor i höst och i båda partierna ligger det motioner om att lämna DÖ. I Folkpartiet är bland många andra prominenta folkpartister Jenny Sonesson undertecknare av motionen. Dessa kommer att få en lättare resa ju vidrigare budget regeringen lägger i höst, och den kommer att vara vidrig.

Snart börjar en ny politisk era i Sverige.
Citera
2015-07-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Där ser man, en "kommunist" som själv tjänar deg på att vara solidarisk med andras pengar. Jag har tidigare påpekat den tandemfärd, och landets hädanfärd därmed, som svensk vänster gör med nyliberala krafter i ivrandet för den gränslösa massimmigrationen; om än med olika motiv. Men i fallet Siggelin/Lifvendahl kanske skillnaderna är ännu mindre än så. Siggelin kanske inte är den nyttige dockidioten till buktalaren Lifvendahl som jag först antog, de kliar varandra på ryggen. Lifvendahl trädde i alla fall fram ur den nyliberala garderoben med alla önskvärd tydlighet.
Citera
2015-07-19, 17:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Där ser man, en "kommunist" som själv tjänar deg på att vara solidarisk med andras pengar. Jag har tidigare påpekat den tandemfärd, och landets hädanfärd därmed, som svensk vänster gör med nyliberala krafter i ivrandet för den gränslösa massimmigrationen; om än med olika motiv. Men i fallet Siggelin/Lifvendahl kanske skillnaderna är ännu mindre än så. Siggelin kanske inte är den nyttige dockidioten till buktalaren Lifvendahl som jag först antog, de kliar varandra på ryggen. Lifvendahl trädde i alla fall fram ur den nyliberala garderoben med alla önskvärd tydlighet.
Det kan ju faktiskt vara precis tvärtom, men då detta är ett familjeforum så avstår jag från vidare liknelser.
Citera
2015-07-19, 18:04
Medlem
envackerblommas avatar
Jenny Sonesson ställde i Di frågan hur tiggeriet påverkar turismen.
http://www.di.se/artiklar/2015/7/17/...en-av-sverige/
En viktig fråga då jobb i hotell o restaurang ofta det första jobbet för många unga, särskilt invandrare tror jag. I frågan finns alltså en omsorg om de få jobben som inte kräver högre examen . Livsviktiga jobb. För denna fundering blev Jenny Sonesson hånad. Dock har hon rätt i sina farhågor att "tiggeriet" kan vara negativt för turismen till Sverige. Turismen från Danmark minskar stadigt, de vet hur det är i Sverige. Även turism från Japan o Ryssland sjunker. Fler dock från Kina o Indien, men förstagångsbesökare som kanske inte kommer tillbaks efter att blivit attackerade av påflugna tiggare, lappligor o ficktjuvar. ( OBS, turismen växer snabbt globalt, men mindre till Sverige)

På twitter blev särskilt hånet från Isobel Hadley-Kamptz populärt
Citat:
Isobel Hadley-Kamptz
@isobelsverkstad förlåt, men tiggeriförbud med motiveringen att tiggare hotar turismen!?!?! det här blir bara mer och mer bisarrt
Så ingen diskussion om sakfrågan, jobben i turismindustrin. Bara fy, fy! Jobbet för Tenstatjejen på krogen i Gamla Stan skiter väl Isobel Hadley-Kamptz i, här ska vara förljugen PK- moral.
Dagen efter föreslår Isobel Hadley-Kamptz en lösning på integrationsproblem: Lägre löner!
http://www.dt.se/opinion/ledare/vi-h...passa-darefter
Citat:
Kanske måste en vänsterliberal som jag svälja lägre ingångslöner och större ojämlikhet, fast det tar emot.
Så hotellstäderskan o diskaren kan vänta sig löner på 40 kronor timmen då. Det är Jenny Sonesson som bryr sig om invandrares livsvillkor o möjlighet få jobb med bra lön, inte den skenheliga Isobel Hadley-Kamptz.

I DN skrev överklassflickan o ryttarinnan Elsa Viktoria Caroline Crafoord Kugelberg trams om ska vi "förbjuda brunetter också".
http://www.dn.se/ledare/signerat/els...et-disneyland/
Kvaliten på denna ledare får en undra hur länga Wolodarski sitter kvar?
Citera
2015-07-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender

Jag skulle vilja säga att det goda näthatet här riktar in sig på svensken, fast vissa omvägar tas via ålder, hudfärg, klädsel och dialekt.

Citat:
Nej, Per Gudmundson ser ingen rasism bland Sveriges gröna skogar. Men så är han ju också en medelålders, vit man i tweedkavaj.

Citat:
På bred värmländska raljerar hon om negrer. Hon säger att hon inte förstår varför man inte får säga n-ordet, när det i hennes mening är detsamma som att säga vit.

Svensken finns där fast grundligt osynliggjord, reducerad till vissa attribut. Ibland talar man om "majoritetssamhället", fast alltid - i dessa sammanhang - är det svenskarna som avses. Svensken får inte delge sina personliga erfarenheter, inte när det gäller utlänningar. Det är liberalt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in