Senast redigerad av CrispyKreem 2015-07-16 kl. 14:50.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-07-16 kl. 14:50.
● besvärande fakta förklaras som oförenliga med den s.k. "huvudmotsättningen". Den här strategin används av den mer dotrinära vänstern. Det är enl. den mallen som Jonas Sjöstedt och hans vapendragare agerar i debatten, om hur det är att vara kvinna i områden (länder, förorter, stadsdelar) som domineras av personer från Mellanöstern. Eller
● besvärande fakta förkastas som otillräckliga "anekdoter", vilket skedde i diskussionen i SRs program "God Morgon Världen" i söndags. Jonas Thunberg, Famman, avfärdade som "anekdoter" och "överdrifter", att det finns ngr särskilda problem förknippade med att vara kvinna i områden (förorter, stadsdelar), som domineras av personer från Mellanöstern. Detta fick Lotta Gröning att ilskna till.
● Om det finns ett (1) faktafel, så är det tillräckligt för vänstern att såga hela framställningen. Tänk på hur Hanne Kjöllers kritiska bok om svensk journalistik torpederas pga en (1) insignifikant detalj... eller hur Jan Guillou t.o.m. fick förlaget att dra in en granskning av honom pga en (1) tämligen insignifikant detalj. När boken gavs ut rättad, så var den redan oskadliggjord.
● Om det inte skulle finnas några specifika faktafel att slå ner på, så kommer vänstern att hävda, att problemens omfattning inte är "tillräckligt" klarlagda.
Om du läser Håkan Boströms ledare, så ser du att han redogör för precis en sådan strategi, när Gävlepolisen hade studerat verksamheten runt ett grupp tiggare i Gävleborg (jag har inte citerat den delen av ledaren). Enl. media fick Gävlepolisen "backa" från sina uppgifter, vilket Boström uppmärksammar som en lögn. Boström skriver: "...så hette det att polisen ”backat” från uppgifterna. Att polisen egentligen inte hade tagit tillbaka något i sak doldes effektivt bakom ett brus av upprörda kommentarer."
● Om faktainsamlingen skulle vara alltför graverande för vänsterns och den svenska journalistkårens skyddlingar, så kommer etablissemanget i stället att välja linjen, att "man ska inte dra alla över en kam". Det är inte bevisat att ALLA romer är brottsaktiva.
"[Sveriges gränser ska öppnas] helt enkelt och alla som vill får komma hit [eftersom] det skulle maximera välbefinnandet i världen. Men jag tror inte att vi samtidigt kan behålla vår välfärdsstat för oss och ha två slags medborgare i vårt eget land, utan det kommer att bli en drastisk sänkning av levnadsvillkor och sociala villkor osv i vårt eget land ... det är det vi bör göra.
... jag tror att man skulle få en väldig backlash också när det gäller våldsutövande och så om man släppte på dom här jämlika ambitionerna som vi har idag och öppnade våra gränser. Men, risken är väl också att man tvingas medge att det är ett pris vi måste få betala då.
Då får vi känna oss mera otrygga och bli ihjälslagna ibland, men det är ändå värt priset."
"[Sveriges gränser ska öppnas] helt enkelt och alla som vill får komma hit [eftersom] det skulle maximera välbefinnandet i världen. Men jag tror inte att vi samtidigt kan behålla vår välfärdsstat för oss och ha två slags medborgare i vårt eget land, utan det kommer att bli en drastisk sänkning av levnadsvillkor och sociala villkor osv i vårt eget land ... det är det vi bör göra.
... jag tror att man skulle få en väldig backlash också när det gäller våldsutövande och så om man släppte på dom här jämlika ambitionerna som vi har idag och öppnade våra gränser. Men, risken är väl också att man tvingas medge att det är ett pris vi måste få betala då.
Då får vi känna oss mera otrygga och bli ihjälslagna ibland, men det är ändå värt priset."
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106