Citat:
Ursprungligen postat av
Pandelume
Jag är biased i frågan, men det som slog mig när jag lyssnade på debatten mellan Dahl och Dahlberg var hur Dahl helt saknade konstruktiva förslag och probleminsikt och istället för att tala om verkligheten bet sig fast i språket (vad liberaler ska få säga och tycka) på kulturmarxistiskt manér. Kontrasten mot Dahlberg blev stor när hon inte hakade på Dahls anklagelser utan istället talade om verkligheten, det de flesta förstår, att massiv invandring av lågutbildade inte är förenligt med högskatte-välfärdsstat. Dahl lyckades inte vinna territorium med sina anklagelser och det märktes, Dahlberg höll sig lugn och sansad och lyckades i vissa lägen hålla med Dahl om att det skett en förändring som han säger, men att den handlar om anpassning till verkligheten och inte att liberaler plötsligt blivit fascister. Dahlberg är klassisk liberal medan Dahl står för en postmodern nyliberalism anfäktad av kulturmarxism. Dahls linje känns igen och den är inte lika verkningsfull som för bara ett år sen.
Det är ju så med Dahl och liknande skribenter att de sätter en ära i att skita i konsekvenserna av den opinion de driver, för att de anser att ledarskribenters främsta uppgift är att sprida ideologi, inte att förhålla sig till verkligheten. Som tur är, så är de endast skribenter och inte partipolitiskt verksamma.
Desto värre är det att det finns åtskilliga politiskt verksamma som tänker precis likadant, främst inom ungdomsförbunden, men det finns ett läckage mellan dessa och moderpartierna såtillvida att man anställer dem för olika uppgifter inom partiet. Rehbinder och Hervieu i C är ett par exempel. Rena ideologimegafoner. Berglöf som skrev tal åt Reinfeldt hör också till Dahl- och Bergnerfalangen. Det är inte så konstigt att vi fått "
halleluja-politiker" som skyr verkligheten när läckaget mellan skrivande liberala idealister, tankesmedjor och 7K-partier är så omfattande att det är svårt att se några tydliga gränser mellan dessa världar.
Titta förresten, en kulturskribent som sågar svenskt debattklimat ur verklighetens folk-perspektiv:
"Svensk debatt är yviga gester och noll tankearbete"
Citat:
Så många ämnen, så litet tid. Och framför allt: så litet utrymme och så mycket annat att göra. Och så allt detta tjatter i medier av alla de slag. Ett tag var det Grekland, nu är det annonser i tunnelbanan. Det spelar liksom ingen roll vad saken gäller. Ingen fråga är för viktig, eller oviktig, för att inte tvångsrekvireras som klotterplank åt låtsasideologer med absolut ingenting att säga.
Det slår mig i princip dagligen hur substanslös och frustrerande överflödig den svenska åsiktsjournalistiken generellt faktiskt är, hur mycket av den så kallade debatt som i festsammanhang sägs vara demokratins själva förutsättning och yttersta garant i själva verket är återkopplad varmluft som bara blåser omkring i systemet utan att göra någon nytta alls.
Citat:
Jo, att vi istället för att debattera debatten måste prata om själva ”grundproblematiken, det vill säga: hur ska vi kunna se till att ingen människa behöver tigga i hela Europa”. ”Vi måste lösa det här på nåt vis”, fortsätter Thunberg, som inte tror på att pressa Rumänien till åtgärder för att bistå landets fattiga minoritet. Detta är bara ”charader”. Och vidare: ”De som har möjligheten, som jag, att diskutera i det offentliga måste hela tiden återkomma till hur ska vi skapa arbete, välfärd och bostad för alla människor som vistas i Sverige.”
Jamen gör då det, snälla människa! Använd din åtråvärda taltratt till att klargöra vad det faktiskt betyder att ”vi måste lösa det här på nåt vis”. Arbete åt alla som vistas i Sverige? På riktigt? Det kan ju inte innebära någonting annat än att vi sänker lägstalönerna på arbetsmarknaden dramatiskt. Och gärna för mig – hur ska vi annars på någon sorts allvar börja integrera vuxna analfabeter?