2014-12-10, 13:08
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Indeed. Sauron är global nihilism, ringens brödraskap är nationalister, frihetsvänner och miljövänner i samverkan.

Tolkiens verk har vunnit innebörd med tiden, får man väl säga.

Det är inte för inte som de mest...entusiastiska av landets försvarare springer gatlopp mellan Mordors arméer med fanan fladdrande i vinden och lägger ut bataljerna på YT tonsatt med musik ifrån trilogin. Men det får vara slut med sådant nu. Det duger inte 2015.

"Orcher" kommer man ingen vart med.
Citera
2014-12-10, 13:28
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Rejäl svada som hon levererar, Reinfeldt får sig en rejäl svada och de blir tvingade att koppla från och skyller på brott mot principerna aka värdegrunden.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...episode=472629
Fan besviken, det är helt klart inga problem att höra ett ord av vad hon säger. Även om hon hade svårt att höra vad programledaren sa, antagligen delvis för att hon var så pass uppskruvad, så gjorde han inga vidare försök att göra sig hörd med sin lågmälda röst mot en som han visste var hörselskadad.
Citera
2014-12-10, 13:45
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En mycket valid observation.
Sanningen är ju att politiskt ansvar faktiskt tynger över en tidsperiod och därvidlag är politiken till sin natur icke annorlunda för SD.
Växer gör man som bäst i opposition.
Inte för att delar av MSM inser det.

Fast är förhållandena jämförbara? Spontant känns det som att Sverige inte kan jämföras med Danmark. Min, visserligen enkla, analys av politiken i Sverige, är att V+Mp suger upp vänsterintellektuella, M stadsliberaler och skattekverulanter, S invandrare och äldre f.d. arbetare. C, Kd och Fp är döende, både ideologiskt och praktiskt. SD har potential att ta resten och bli största parti. Vilket f.ö. förmodligen kommer ske i föera kommuner nästa ordinarie val.

Danmark drog liksom i invandringsbromsen. Det har vi inte gjort. Riset vi bundit vid egen rygg är enormt och kommer piska oss många mandatperioder framöver, även vid ett totalstopp i invandring.
Citera
2014-12-10, 13:58
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Frågan är inte självklar, men Stefan Löfven och Magdalena Andersson har ändå rätt när de kallar SD nyfascister, även om de borde argumentera lite bättre för sin sak. Men de gör också rätt som tar den här striden.

Det finns de som menar att det är onödigt att kasta etiketter hit och dit, ”att det skruvar upp tonläget”. Men om vi inte kallar SD för vad de faktiskt är, förstår vi heller inte vilka vi har att göra med. Vi är naiva om vi tror att fascismen alltid marscherar in med en fyrkantig mustasch.

Där kan jag absolut hålla med Åsa Lindeborg, fascismen sedd som statskollektivism och förtryckande av oliktänkande samt liten respekt för demokratiska värderingar behöver inte automatiskt anta samma form som under 30-talet, personligen är det dock inte SD, till skillnad från Åsa, som oroar mig utan just det mediala och politiska etablissemang som hon själv tillhör, det är dom som utgör hotet.

När ett oppositionsparti växer och äntligen blir stora nog att det kan motverka ett odemokratiskt minoritetsstyre då vill de gamla maktpartierna som anser sig ha monopol på "demokratin"ändra grundlagarna, och de får stöd av median som är djupt koncentrerad till ett fåtal ägare med djupa band till makten, när folket slutar läsa så vill man skjuta till statliga pengar för att hålla slasket vid liv, i "demokratins namn", vad kan vara mer odemokratiskt än media beroende av statliga pengar? Hur djärv blir kritiken då?

Sverige står absolut inför ett demokratiskt hot, om jag skulle kalla det fascism vet jag inte men jag vet att hotet inte är SD utan deras vanvettiga kritiker, som i sin vilja att tysta och förminska partiet kommer göra i precis vad som helst, oavsett konsekvensen på demokratiska samhällsinstitutioner och det offentliga samtalet.
Senast redigerad av wuuaa 2014-12-10 kl. 14:14.
Citera
2014-12-10, 15:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Där kan jag absolut hålla med Åsa Lindeborg, fascismen sedd som statskollektivism och förtryckande av oliktänkande samt liten respekt för demokratiska värderingar behöver inte automatiskt anta samma form som under 30-talet, personligen är det dock inte SD, till skillnad från Åsa, som oroar mig utan just det mediala och politiska etablissemang som hon själv tillhör, det är dom som utgör hotet.

När ett oppositionsparti växer och äntligen blir stora nog att det kan motverka ett odemokratiskt minoritetsstyre då vill de gamla maktpartierna som anser sig ha monopol på "demokratin"ändra grundlagarna, och de får stöd av median som är djupt koncentrerad till ett fåtal ägare med djupa band till makten, när folket slutar läsa så vill man skjuta till statliga pengar för att hålla slasket vid liv, i "demokratins namn", vad kan vara mer odemokratiskt än media beroende av statliga pengar? Hur djärv blir kritiken då?

Sverige står absolut inför ett demokratiskt hot, om jag skulle kalla det fascism vet jag inte men jag vet att hotet inte är SD utan deras vanvettiga kritiker, som i sin vilja att tysta och förminska partiet kommer göra i precis vad som helst, oavsett konsekvensen på demokratiska samhällsinstitutioner och det offentliga samtalet.

Sverige är inte någon fungerande demokrati, eftersom hela journalistkåren har påtagit sig uppdraget att förkunna en (1) gemensam linje - statens linje - betr. den svenska invandringspolitiken.

Lärarna har statens uppdrag att fostra barnen till att omfatta den statliga värdegrunden - vilken anses vara oförenlig med någon kritik av den världsunika invandringspolitiken.

Det här är ett totalitärt upplägg. Totalitarism är inte förenligt med liberal demokrati.

Igår föreslog vidare de borgerliga partiledarna gemensamt på DN Debatt, att parlamentarismen ska avskaffas. De föreslår, att en svensk regering ska kunna genomföra sin politik UTAN något stöd av en majoritet i riksdagen.

Om jag förstår dem rätt... så vill de utnyttja extravalet, så att denna förändring av grundlagen "kan genomföras utan dröjsmål".

Citat:
Utgångspunkten skulle vara att det budgetalternativ som har det starkaste stödet i kammaren faktiskt också blir det som beslutas. ... Detta är helt centrala frågor för hur Sverige ska kunna regeras och väljarna förtjänar tydliga besked redan inför extra valet 22 mars. ... Om vi kan enas om sådana förändringar är vi beredda att medverka till att de kan genomföras utan dröjsmål.

http://www.dn.se/debatt/med-nya-regl...rande-mojligt/
Citera
2014-12-10, 15:38
Medlem
Gullegubbens avatar
Nästan-majoritetens diktatur istället för majoritetens diktatur. En farlig väg att gå.
Citera
2014-12-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Sverige är inte någon fungerande demokrati, eftersom hela journalistkåren har påtagit sig uppdraget att förkunna en (1) gemensam linje - statens linje - betr. den svenska invandringspolitiken.

Lärarna har statens uppdrag att fostra barnen till att omfatta den statliga värdegrunden - vilken anses vara oförenlig med någon kritik av den världsunika invandringspolitiken.

Det här är ett totalitärt upplägg. Totalitarism är inte förenligt med liberal demokrati.

Igår föreslog vidare de borgerliga partiledarna gemensamt på DN Debatt, att parlamentarismen ska avskaffas. De föreslår, att en svensk regering ska kunna genomföra sin politik UTAN något stöd av en majoritet i riksdagen.

Om jag förstår dem rätt... så vill de utnyttja extravalet, så att denna förändring av grundlagen "kan genomföras utan dröjsmål".

http://www.dn.se/debatt/med-nya-regl...rande-mojligt/

Jaha och om Sd direkt röstade på Alliansens budget. Hur skulle denna förändring hjälpa?
Citera
2014-12-10, 16:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Jaha och om Sd direkt röstade på Alliansens budget. Hur skulle denna förändring hjälpa?

De borgerliga partiledarna förespråkar:

Citat:
Förändrade röstningsregler ... för att undvika den typ av ansvarslösa agerande som Sverigedemokraterna nu givit exempel på. Utgångspunkten skulle vara att det budgetalternativ som har det starkaste stödet i kammaren faktiskt också blir det som beslutas.

Med "det starkaste stödet i kammaren" menar de sannolikt det block, som har bildat regering. Dvs "det budgetalternativ som har det starkaste stödet i kammaren" är därför regeringens budget. "Förändrade röstningsregler" = regeringen får automatiskt igenom sin budget
Citera
2014-12-10, 16:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Takeyama
...vilket ju också är lite ironiskt eftersom Tolkien inte tyckte om allegorier och inte avsåg att vara allegorisk i sina verk. Det stämmer dock att LOTR mycket väl lånar sig till en allegorisk läsning.

Det är i vilket fall trendigt bland vänstertomtar att hata på Tolkien och hans verk, och man drar gärna upp de gamla nötta fascistkorten - det är ju trots allt vita människor som är hjältarna och en konservativ livssyn som genomsyrar texten, och därmed måste det bara vara fascistiskt på något sätt.

Om man inte explicit hyllar mångkultur och moderna samhällsformer i varje bisats är man per automatik fascist.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Indeed. Sauron är global nihilism, ringens brödraskap är nationalister, frihetsvänner och miljövänner i samverkan.

Tolkiens verk har vunnit innebörd med tiden, får man väl säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
Det är inte för inte som de mest...entusiastiska av landets försvarare springer gatlopp mellan Mordors arméer med fanan fladdrande i vinden och lägger ut bataljerna på YT tonsatt med musik ifrån trilogin. Men det får vara slut med sådant nu. Det duger inte 2015.

"Orcher" kommer man ingen vart med.

Det tycks mig som att Jacksons snart dubbla trilogier blir allt mer relevanta i samhällsdebatten efterhand som tiden går. Man behöver inte använda överord, utan jag tror att filmerna för (även) mediekriget alldels utmärkt på egen hand.
Citera
2014-12-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Precis, hela initiativet om att ändra budgetreglerna var en smokescrean. Istället var det en annan sak i alliansens debattartikel som var det viktiga.
Citat:
För att framöver kunna hantera det förändrade parlamentariska läget är två delar särskilt viktiga: tydlighet kring hur statsministern ska utses samt hur den konstellation som har störst parlamentariskt underlag ska kunna genomföra sin ekonomiska politik. De förändringar som krävs kan göras i riksdagsordningen, genom lagstiftning eller överenskommelser.
Man vill alltså att Löfven ska gå med på att släppa fram alliansen till makten om alliansen blir större än de rödgröna efter extravalet. Detta sa Löfven blankt nej till inför valet 2014, men alliansen har ingen annan idé om hur man ska komma till makten och därför fortsätter man att tjata.
Citera
2014-12-10, 17:07
Medlem
Splittringen verkar växa inom Moderaterna:

Citat:
”Kommunerna går redan på knäna. Det finns inga resurser kvar längre”. Timo Granetin

Citat:
”Det är orealistiskt att tro att vi ska kunna upprätthålla någon som helst kvalitet i invandringen med så höga tal”. Arne Lernhag

Arne Lernhag kritiserar även partiledningen:
Citat:
”Partiledningen har valt att inte vilja diskutera dessa frågor trots att de ständigt tagits upp på olika möten inom partiet. Partiet måste våga diskutera alla frågor som är aktuella och det inkluderar frågor om invandringen”.

Citat:
”Det är helt oacceptablelt om det samtidigt innebär att kostnaderna blir så astronomiska att vi i Sverige måste göra nedskärningar i vår egen välfärd”. Peter Carpelan

Citat:
”Vi kan inte axla den här enorma uppgiften själva eller med två länder i Europa. Det är dags att länder som hållit sig i skuggan kliver fram och tar del av den här utmaningen!” Patrik Krupa

Patrik Krupa kritiserar också partiet:
Citat:
”Det är tabu att ventilera migrationspolitik inom alla partier utom inom SD, antar jag”.

---

Mer här: http://www.svt.se/nyheter/sverige/mo...redan-pa-knana
Citera
2014-12-10, 17:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Splittringen verkar växa inom Moderaterna:
De påhittade snutnamnen ger även en fingervisning om vem som är Moderat nuförtiden:
  • Granetin
  • Lernhag
  • Carpelan

Jeezus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här